MEMALUKAN NEGARA

1. Saya dicela oleh Anifah Aman, Menteri Luar kerana memalukan negara dengan ditemubual oleh akhbar Amerika “The New York Times”.

2. Mungkin Anifah tidak pernah baca suratkhabar Amerika sebelum usaha untuk memburukkan nama saya dijadikan asas mempertahankan Perdana Menteri Najib. Tetapi seluruh dunia tahu berkenaan Dato Seri Najib, Jho Low dan 1MDB. Ini disebabkan akhbar terkenal Wasington, New York dan London telah menyiarkan rencana panjang sehingga empat muka berkenaan skandal 1MDB, Najib dengan cara hidup mewahnya, Jho Low sahabat karibnya dan Riza Aziz, anak tirinya yang membiayai filem lucah “The Wolf of Wall Street”.

3. Sebuah kajian oleh pakar Barat mendakwa bahawa Malaysia adalah satu dari sepuluh buah negara yang mempunyai tahap rasuah yang tertinggi didunia.

4. Tetapi Anifah tidak berasa malu dengan semua laporan ini. Tidak ada sepatah pun disuarakan olehnya.

5. Semua laporan yang memburukkan Malaysia dibuat sebelum saya mengkritik Dato Seri Najib.

6. Jika Anifah tahu malu, diwaktu akhbar-akhbar ini buat laporan dia sepatutnya sudah berasa malu. Dia sepatutnya menyoal Dato Seri Najib akan skandal berkenaan dan laporan akhbar asing. Dia sepatutnya menasihat Dato Seri Najib supaya tidak bersahabat dengan Jho Low dan melarang anak tirinya dari berlagak sebagai hartawan kaya.

7. Di negara lain skandal seperti ini yang melibatkan seseorang pemimpin dia tetap akan letak jawatan dan pohon maaf. Tetapi di Malaysia ada orang yang mempertahankan pemimpin tanpa sebab, hanya kerana keselamatan jawatan.

8. Sesungguhnya yang memalukan negara ialah Dato Seri Najib dengan 1MDBnya. Sebelum ini negara tidak pernah dicemoh dengan tuduhan-tuduhan yang tidak terjawab seperti sekarang.

English Version
NATIONAL SHAME

1. I had been rebuked by Anifah Aman, the Foreign Minister for having embarassed the country by being interviewed by an American newspaper “The New York Times”.

2. Maybe Anifah had never read American newspapers before attempting to discredit me as a basis to defend Prime Minister Najib. But the whole world knows about Dato Seri Najib, Jho Low and 1MDB. This is because famous newspapers in Washington, New York and London has published long articles up to four pages about the scandal of 1MDB, Najib with his luxurious lifestyle, Jho Low his close friend and Riza Aziz his stepson who financed porn film “The Wolf of Wall Street”.

3. A study by Western experts claimed that Malaysia is one of ten countries with the highest level of corruption in the world.

4. But Anifah is not embarrassed by all of these reports. There is not a single word uttered by him.

5. All statements that tarnished Malaysia were made way before me criticizing Dato Seri Najib.

6. If Anifah feel shameful, he should have been embarrassed at a time when the newspapers reports were made. He should have asked Dato Seri Najib about the scandal and foreign press reports. He should have advised Dato Seri Najib not to be so friendly with Jho Low and prohibit his stepson from posing as a wealthy tycoon.

7. In other countries with such a scandal involving a leader he will resign and beg for forgiveness. But in Malaysia, there are people who defend the leader for no reason, just because for security of position.

8. Indeed, the person who shamed the country is Dato Seri Najib with his 1MDB. This country has never before been ridiculed with allegations that are not answered as it is now.

237 thoughts on “MEMALUKAN NEGARA”

  1. Salam Tun,

    Izinkan saya membidas kenyataan Sc: “Why are Malaysians so stupid”

    Sebelum itu, terima kasih tuan daeng..begitu juga anda dan keluarga hendaknya

    Mr. Sc,

    You are good in keyboard speech, like you are know everything about Malaysia, biaqla Malaysians settle down their own problem, apa nak jadi jadila. no need for you to justify Malaysians are stupid. outsider!ssshhh please give way, in my opinion you are not more than a form of batu api.

    SC = negara jiran (correct me if my wrong)= menangguk di air yang keruh

    Thanks for your concerned about Malaysia Tercinta…

    Also please do concerned about you country and securing tight your special place in your society too..if not, how do you want to raised your child and family? money will dropped from the skies?

  2. Assalamualaikum Tun,

    Syabas saudara pakukera, kita sejiwa dan jika saya di tempat kamu pun tindakan serupa akan saya ambil.

    Jika zaman ini adalah tahun 1940an atau 1950an, saya percaya kamu adalah pejuang dan wira negara.

    Tapi zaman ini adalah zaman internet dan bermaklumat. Kekuatan bukan terletak pada fizikal tetapi pada mental kamu.

    Sememangnya dalam angkatan tentera sebegitu rupa. Pihak atasan adakala bodoh dan tidak tahu melayan anggota bawahan dengan cara hormat.

    Semuga kehidupan kamu lebih berjaya dan dihormati dimasa-masa akan datang.

    Wassalam.

  3. Why do Malaysian worship these leaders? It is not them with USD700 million in their bank accounts?
    The logic of the situation boggles the mind. I am also surprised as to why the majority still vote for UMNO when they are blatantly being ripped off? Is it because they are insecure of their special place in society?
    If they opened their eyes, they would see that ‘their special privileges’ is a ploy to keep Najib and his millions.

    Why are Malaysians so stupid.

  4. Tun,

    Firstly, Only Malaysians know where Malaysia is. It is an economic light weight.
    Secondly, it is indeed one of the most corrupt countries in the world. There are ignorant and suspicious uneducated people in Malaysia that will believe anything they read, but the world owes Malaysia nothing. The news is the news and if you have an issue with the truth not properly being presented, there are always legal avenues. The peasant majority obviously do not understand this because the educated majority have left for the developed world. Why wait so long for Najib to rape the country?

    http://www.smh.com.au/national/bribery-scandal-linked-to-malaysian-prime-minister-najib-razak-20150714-gib8nr

    Another Malaysian joke. When will this corrupt imbecile get locked up? When will his wife be sent to the gallows for instigation of Murder?

    I hear all these idiot supporters of yours with no intellect or sophitication, talking of how bad Singapore is and America is.. Who cares?? Look at your own country. What a bloody mess.

    Shame Malaysia Shame. No one cares. It is only your own people who are being raped….Chinese, Malays and Indians left to fight amongst themselves when the corrupt henchmen feed rubbish into the minds of the peasant majority. Happy to be paid 70 ringgit for an UMNO vote. Malaysia is a mess.. A big mess

  5. 1.Saya tidak tahu apa-apa tentang politik, saya bukan UMNO/BN ataupun pembangkang tapi saya banyak membaca artikel2 menarik Tun dan layan debat di parlimen melalui pelbagai sumber di internet dan surat khabar terutama Borneo Post, dan layan ceramah dari kedua-dua pihak.

    2. Saya juga tidak tahu kenapa saya rasa Tun selalu buat keputusan yang bagus untuk negara Malaysia dan memuaskan hati kebanyakan orang dan pada mata saya Tun selalu berada di pihak yang betul.

    3.Untuk pengetahuan Tun, saya juga antara golongan yang selama ini hanya memerhati kini sudah mulai bersuara dan tidak mustahil disertakan dengan tindakan fizikal yang lebih berani untuk memberi sokongan kepada Tun dalam semua perkara dan bukan hanya sekadar keyboard warior.

    4. Saya dapat merasakan golongan yang tidur sebelum ini akan turut terjaga untuk memberi sokongan sepenuh hati sehingga sedia berkorban nyawa untuk Tun. ‘tanpa diberi upah …hahaha

  6. Salam Sejahtera Tun Mahathir yang sangat dihormati.

    Saya kenalkan diri saya sebagai salah seorang bekas Tentera Laut DiRaja Malaysia (berhennti tanpa ada rekod buruk/bukan dinasihatkan berhenti)pengambilan rekrut tahun 2001/intake 186, diserap ke cawangan teknikal kononnya disebut-sebut apprentice atau dalam bahasa melayu perantis program kerjasama TLDM/UTM dalam bidang Diploma Teknologi Marin. Saya berkhidmat selama 10 tahun 7 bulan. Saya pernah ditanya oleh pelbagai pihak termasuk keluarga dekat/saudara dekat dan jauh kononnya tidak tahan itu tak tahan ini. Bekas tentera ini seolah dianggap ataupun dipandang sebagai bekas banduan, setiap nasihat yang ditujukan 80% darinya adalah seperti ini; bekas askar tak pa boleh jd jaga bank, jaga itu jaga ini kerja jaga banyak.

    Apabila saya bertahan dan menyuarakan, berhenti sebab saya sayangkan perkhidmatan TLDM. Mungkin pada anda yang bukan patriotik anda tergelak atau seperti sebahagian orang2 di sekeliling saya/takpa bekas askar boleh jadi jaga.

    Saya masuk TLDM umur 19+ tambah perkhidmatan 10 thn 7bln.
    Berbekalkan sijil SPM thn 99 pangkat 2 lulus cukup2 makan dan Diploma Teknologi Marin (Mekanikal)yang saya sendiri tak tahu adakah ianya sah atau tidak hasil dari program yang gagal tadi, saya bernasib baik berbekalkan pengalaman OJT 9 bulan di KD LEKIU dan compliment 2+tahun di KD MAHAMIRU seterusnya lebih 2 tahun saya menguruskan Kertas Kerja untuk BER kenderaan di Depot Senggaraan Kenderaan TLDM maka dapatlah saya menjawab hampir kesemua soalan yang dikemukakan oleh 3 orang panel temuduga syarikat yang saya telah mula bekerja pada feb 2013 sehingga kini. Biarpun zaman saya adalah bukan zaman perang tapi saya mengaku zaman saya adalah zaman malang kerana apabila negara tidak berperang kami adalah patung hidup diperbodohkan dengan sistem pentadbiran yang remeh temeh,caca merba,sistem disiplin yang terlampau kononnya baik tapi bodoh/memalukan. sebagai contoh dalam pangkalan kalau menggunakan kenderan/motosikal sekiranya kemalangan sendiri atau terlanggar binatang seperti anjing/kucing dsb sekiranya dilaporkan boleh dijatuhkan hukuman berat, kuasa VETO terletak pada tangan pegawai bertauliah segalanya atau dengan sukahatinya menjatuhkan hukuman yang tidak masuk akal dan dimalukan dengan biadab dan lebih memburukan keadaan kesalahan tersebut melarat sehingga pihak tersebut berasa puas.

    Banyak lagi yang saya ingin imbas kembali.

    Berbalik kepada persoalan di minda saya apakah nasib2 rakan2/senior/junior yang saya anggarkan dan hasil dari maklumat dalaman dan pertanyaan secara rambang kepada yg berkaitan,
    lebih 600 anggota yang diberhentikan daripada 1000 orang perantis (perantis shj tidak termasuk LLP yang lain) yang diberhentikan secara psikology.

    Tetapi nasib kami tidak diperjuangkan seperti syarikat MAS baru-baru ini. Bayangkan purata umur kami adalah lebih kurang 28 – 30 tahun. Sepatutnya, sekiranya masih dalam TLDM golongan ini dikategorikan sebagai zon selesa.

    Menyentuh politik, perkara ini telah dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Lumut Laksamana (B) Hj Imran (PAS).

    Saya menjangkakan saudara dan sahabat yang senasib masih tidak dapat menerima kenyataan penarikan pemakaian pangkat PO atau Bintara Muda pada tahun 2007 adalah sangat mengaibkan dan memalukan, atas arahan dan sebab yang munasabah sehinggakan saya pertama kali saya menangis bersendirian di bilik jentera (tanpa siapa tahu)hampir sebulan selepas beratur pagi. Sangat mengecewakan, segala cacian, makian kutukan diterima perantis tidak dibayar setimpal. Bermula episod baru apabila golongan perantis memberontak dengan kesan pemberontakan beramai-ramai di setiap unit hanya diketahui anggota cawangan teknikal.

    Tun yang disanjungi dan si pendengar masalah rakyat sebesar 1MDB

    Mohon Tun mengetengahkan isu sekecil gaji jaga….

    Sekian dari Bekas Navy yang tidak menyesal langsung untuk berhenti.
    p/s: Pala: Sedia Berkorban sekiranya negara dalam keadaan Darurat dan Perang.

  7. Slm Yg Amat Disayangi,
    Tun Mahathir,
    dan Tun Siti Hasmah.

    Amat terkejut dgn pendedahan Pala!!
    Do something Tun,

    Sekian.

  8. Dengki

    lupakan semua hasat dengki,
    yang hanya memecahkan kita,
    kita semua sama sahaja,
    kita semua hanya manusia,
    diberi Tuhan hidup di dunia,
    cubalah pandang ke jiwa,
    kepada akal dan hati kita bertanya,
    dapatkah kita merasa gembira,
    sekiranya rezeki jatuh kepada seorang sahaja,
    samada dapat merasa kekongsian harta,
    adalah pada keputusan dia,
    sekiranya hati gelap gulita,
    maka tiada salah diambil semua,
    jika hati telah dibuka,
    dapat difikir berkat sia Dia,
    lantas ikhlas hati menerima,
    memasang niat berkongsi harta,
    berkongsi harta sesama manusia,
    berkongsi bersama lain-lain insan,
    yang turut mencari kan iman,
    yang turut mencari kan keberkatan,
    dalam rezeki sesebuah kehidupan,
    hukum zakat sudah diterangi Tuhan,
    usahlah terlampau mengumpul harta dunia,
    itukan pegangan orang yang belum terbuka derianya,
    belum lahir hidayah dalam hatinya,
    belum mahu mencari jawapan Tuhan,
    belum mahu menelaah ilmu al-Quran,
    belum beringat terhadap hadis Nabi penghujung zaman,
    alhamdulillah kita diberitahu bahawa kumpullah pahala,
    bekalan untuk hari nanti bila kita terima balasannya,
    kita dijadikan khalifah di dunia,
    diberi pilihan dan kekuatan untuk membuat usaha,
    usaha menaikkan darjat diri kita di mata si Dia,
    sekian ayatku disini sahaja,
    terima kasih meluang masa,
    kata-kata aku yang panjang sehasta,
    Sekian dahulu assalamualaikum,
    Just another tiny creature in Allah’s world i roam.

    -admgy322015-

  9. wajaperak Jul 13,2015 8:57 AM

    YES agree 100% need to go back to basic and relaying it will be very costly. Actually no one need to acknowledge anyone when that anyone/someone done a great job, it will show and dont need to tell, advertise or purposely repeatedly mentioned it. Tun become a great person because when Tun was growing-up he learned to compete, workhard, study and live a normal way. Tun even have to be a goreng pisang seller. The problem is to “earn it” and we dont have it anymore because all is given to those “special” people in golden plate. I think Tun dont even realized why he become great person. So it is up to us to understand how nature and evolution works. Removing those disabilities (cacat) aids and broken legs excuses will enable stronger genes and DNA for a better surviving skill and living. We cannot be cleverer than the creator by designing and implementing a false system then tell all it is a short-cut to success or to balance things or to be fair. Only Nature can do it not human or BN.
    We must vote or select the BEST PERSON to lead the country. We cannot continue to use the “by default” method if we are sincerely looking for improvement. CHANGE or BE CHANGED by nature.
    Training make perfect
    Short-cuts are only for journey to hell

  10. Biswardi kawan kepada Sara yang berkerja dengan p.m Sara tidak mahu saya berjumpa dengan tun untuk cover kebenaran so siapa main double game tun sendiri Kena ambil tahu.saya buat semua ini pun untuk selamatkan negara bukan untuk duit atau jawatan bila diberi kepada saya pun saya tidak ambil yang saya nak selamatkan penumpang mh370 itu saja.harap2 tun tak percaya pun tak apa tolong lah selamatkan penumpang kita yang derita sana.

  11. Maklumat yang Tun dapat pasal saya pun semua salah kerana joe lah membuat mh370 anomyous dan sara orang tengah ambil 250juta a bang kepada joe ini baru pindah atas rumah saya Dan selalu hack unifi saya untuk memberitahu saya ini reka cerita untuk menyelamatkan Sara Dan joe, tan Sri musa pula sokong dengan Sara pula habis macam mana kebenaran Akan keluar.tun sendiri fikir.

  12. Izinkan saya cerita pasal mh370

    Kapal mh370 telah diambil oleh c.i.a kerana kapal yang pergi ke China itu ada weapon yang dicuri oleh taliban semasa attack 9-11 weapon itu sekian lama disimpan di kazakthan ada sekumpulan dari Malaysia yang bawa saintis dari China untuk menjual barang itu kepada China berjumlah trilion tapi China pula bersahabat dengan USA,barang yang dinaik dari kazakthan itu telah di bawa ke Dubai ke Malaysia.dari Malaysia barang itu telah dinaikan di kapal mh370 pesawat yang pergi ke China tapi c.i.a tahu hal ini mereka bawa kapal ini pergi keh USA cari pun takkan dapat.
    Biar saya ceritakan kapal mh17
    Mh17 telah diletupkan oleh russia kerana weapon yang dihantar kepada Malaysia tidak sampai di China dan mereka meletupkan kapal tersebut dan mengambil duit bilion dari pada P.m kita orang tengah yang main game ini adalah raja shekar,sara rampai yang create mh370 anomyous,madhan anak kepada Gombak jeeva geng 36,Vikram mereka adalah master mind untuk masalah ini. Ada juga segelintir lagi yang membuka ruang untuk menjual dadah dan menghancurkan negara kita untuk duit.jho Low ini adalah orang yang disediakan oleh master mind ini untuk terperangkap kan negara kita.
    Bila saya bagi maklumat ini kepada Tun orang yang bernama sara ini pergi jumpa Tun bergelar sebagai investigator dan manipulasikan cerita untuk menyelamatkan diri dia dan memberi maklumat kepada kumpulan dia tapi akhirnya segelintir kena tangkap oleh polis.orang yang sama bernama sara itu memberi maklumat yang sama kepada P.m dan main game di tengah untuk Join dengan russia dan mengambil duit dari China, tapi apa terjadi China membeli senjata dari russia untuk bayar duit yang dibayar oleh P.m kita tapi akhirnya terperangkap sendiri sampai China sekarang untuk berlepas dari masalah ini adalah game dia yang negaranya merosot dari segi kewangan share market jatuh,tapi USA pula untuk keluarkan negara daripada u.n mereka dah mengambil langkah langkah berikutnya.tun lah sekarang kena analis perkara ini dan membuat sesuatu.saya pun di beri duit,jawatan,projek saya tidak ambil apa apa kerana motif saya adalah untuk menyelamatkan orang mh370 yang terperangkap P.m kita pun tidak boleh ambil apa apa langkah kerana telah diperangkap sendiri untuk mengatasi masalah ini dan menyelamatkan orang dan negara kita P.m kena umdur dari jawatan so benda ini boleh berubah kalau tidak banyak masalah akan datang untuk negara kita Tun maklumat ini pun saya dapat dari kawan saya yang bekerja di Un NEw york.u.n Perancis pun tahu semua kebenaran tapi semua bersedia tolong USA dan membeli masa harap2 Tun buat sesuatu untuk mengatasi masalah ini. Tun jikalau USA bersedia perang negara russia dan middle east tidak mempunyai sumber minyak ini adalah satu cara untuk mendapatkan bantuan dari Malaysia untuk minyak untuk mereka berperang so Tun tolong siasat apa maklumat yang saya bagi dan buat sesuatu Tun.sekian tun tolong selamatkan negara.saya pun banyak kali cuba untuk berjumpa Tun tapi semua pintu ditutup untuk jumpa Tun.ada juga chedet untuk menyampaikan maklumat pls do something tun IF u need more info u can send ur people to me i Will explain everything.my Number 0126310738 semua telefon pun dirakam dan UniFi saya pun semua monitor sampai Facebook saya pun kena lock suspicious activity.

    Mh

  13. SALAM TUN.

    Petikan kata BODOH hari ini.

    Kata-kata dari Tourism and Culture Minister Nazri Abdul Aziz.

    The sum of money deposited has the computerised bank record for checking, and therefore it is transparent, legal and not an abuse of power, Nazri said.
    …………..
    “This is the transparency that the people want. I hope the people don’t be confused when there is transparency and instead think it is corruption,” Nazri added.

    1. Amatlah tidak berpelajaran menteri ini.

    2. Sesuai dilantik sebagai Menteri Memperbodohkan Rakyat Malaysia ATAU Menteri Hal Ehwal Pembersihan Najis.

    3. Kita semua di sini bercakap pasal buah epal tapi si bengong ini bercakap pasal buah dada.

    4. Satu MALAYSIA sudah tahu pasal statement computerised bank record tu, wahai si bodoh Nazri!!!!

    5. Pergi teller machine pun untuk masuk duit akan keluar computerised bank record.Tak payah minta, dia keluar sendiri resit tu. Bodoh!!!!!

    6. So apa yang saudara Nazri Bodoh lagi bahalol ni cuba nak bagi tahu kami semua?

    7. Computerised bank record akan menghalalkan duit rasuah?

    8. Sebagai contoh, katakan Si A memberi rasuah 1 juta RM kepada Nazri Bodoh sebab Nazri Bodoh telah menolong Si A mendapatkan tender Kementerian Perlancongan walaupun Si A kurang kelayakannya.

    9. Si A masukan duit RM 1 juta kedalam Account bernama Nazri Bodoh Bin….. di bank AMBANK.

    10. Apabila kerani bank memberi statement deposit wang RM 1 juta telah berjaya dimasukkan kedalam Account bernama Nazri Bodoh, maka

    11. Saat itulah duit rasuah tu menjadi halal, mengikut kepada kepala hotak bodoh anda.

    12. Otak anda duduk di mana ha? Di kepala lutut atau di kepala p..ir.

    13. Dua tempat ini sahaja yang selayaknya diletakan otak anda? Atau anda

    14. anuti mazhab lain? Bukan dari 4 mazhab besar.

    15. Mungkin mazhab anda berasal dari pergunungan Andes dan guru mazhab anda mungkin bernama

    16. JIBBY AND ROSE . Dan cara ini di benarkan mengikut mazhab ini?

    17. Nama guru mazhab tu bunyi macam sama dengan Bonnie and Clyde. Satu, perompak bersenjata machinegun dan satu lagi perompak bersenjatakan pen.

    18. Tapi kedua-duanya tetap perompak kan, wahai Nazri Bodoh ku?

    19. Kami semua di sini bukan persoalkan jumlah RM dalam account si Rosmah, tapi

    20. kami persoalkan dari sumber manakah datang RM tu.

    21. Itu pun Nazri Bodoh susah nak faham ke? Anak aku faham la soalan ini.

    22. “This is the transparency that the people want. I hope the people don’t be confused when there is transparency and instead think it is corruption,” Nazri added.

    23. Apa yang transparency disini apabila orang masukkan RM dalam account Rosmah?
    24. Mungkin orang itu berniat jahat dan hendak melibatkan dan memperlihatkan Si Rosmah tu penerima rasuah.

    25. Kemungkinan diatas tetap ada, dan masih tidak ada transparency disini.

    26. People can say, orang itu masukkan duit kedalam account Rosmah kerana rasuah.

    27. Atau people can say itu adalah upah diatas penat lelah Rosmah yang memberi perkhidmatan mengurut badan selama 4 jam straight.
    28. Betul dok nya, people can say that? wahai Nazri Bodoh!!!!!

    29. So apabila kita tahu sebab musabab duit tu dimasukan barulah ada transparency namanya. Dengar tak ni wahai Encik Nazri Bodoh.

    30. Bukan transparency cara bodoh kau tu! Asal saja ada “computerised bank record” maka ianya adalah transparency.

    31. Faham doh bodoh!!!!! Ke belum faham?

    32. Sakit otak ke nak faham “transparency”, buka kamus atau minta tolong Transparency International jelaskan.

    33. Transparency cara kami lebih comel dan cerdik kerana kami mempersoalkan “ sebab orang tu masukan duit kedalam account Rosmah tu”.

    34. Kalau dalam account Rosmah ada RM 1 billion pun aku tak kisah. Sebab aku tahu yang si Rosmah tu kerja keras mengurut orang patah, seliuh dan urut badan orang letih 23 jam sehari dan tidur hanya 1 jam sehari.

    35. Apa aku tak kisah kerana dia cari duit halal dan transparency pulak tu!!!!

    36. Tapi aku amat ambil kisah kerana kefahaman “transparency” Encik Nazri Bodoh yang salah.

    37. Kalau “transparency” cara kau ni, maka ramailah menteri yang taraf billionair.

    38. SPRM pun tak akan ada kerja lagi dan boleh di bungkus tutup.

    39. Cakap-cakap bodoh Encik Nazri Bodoh ini bukannya mempercerahkan fikiran rakyat tapi menambah confuse adalah.

    40 Akhir sekali apabila
    rakyat ada “computerised bank record “
    “transparency” cara Nazri Bodoh
    maka tidak akan ada “ corruption”

    Wassalam Tun.

  14. Ada juga bagi saya jawatan,projek,duit saya tak ambil apa pun request saya adalah selamatkan penumpang.info saya dapat dari u.n adalah mereka ini beli masa je kerana a to z kes kapal ada di tangan mereka oleh sebab itu u.n France pun tidak ambil langkah untuk menyelamatkan penumpang mh370.padahal USA sekarang bersedia keluar dari u.n dan mengambil langkah2 untuk berperang,untuk menyelamatkan negara kita dari masalah ini P.m kena turun dari jawatan so benda ini boleh berubah saya bukan sokong USA tapi saya ambil maklumat pun bagi kat orang tertentu untuk buat sesuatu tapi yang kena saya juga selalu,sampai FB saya kena lock suspicious aktiviti.untuk menolong dan selamatkan negara saya juga selalu kena sampai rumah saya pun kena tarik dan macam macam masalah lagi saya kena melalui.kes kapal mh370 ini penumpangnya masih selamat tapi cara P.m kita Handle adalah salah Tun lah kena buat sesuatu untuk menyelamatkan mereka,u.n France membuka siasatan terhadap mh17 satelite video pun clear yang russia yang letupkan tapi mereka tidak berkerja sama dengan u.n kerana kebenaran akan keluar.negara russia dan middle east tidak ada cukup reserve minyak dan negara kita kaya dengan sumber minyak kalau Tun analis kes ini Tun faham apasal USA keluar dari u.n dan apa akan jadi pada negara russia,Kazakhstan Dubai dan Malaysia.jikalau perang bermula sumber minyak akan diambil dari malaysia kerana middle east tak ada minyak russia pula tipu USA share market minyak.semua maklumat ini pun saya dapat dari kawan saya kerja NEw york u.n .Tun saya ada satu harapan saja iaitu Tun saya tahu Tun boleh menyelesaikan masalah ini sebelum apa apa terjadi tolong Tun rakyat perlukan Tun.

  15. Assalamualaikum Tun…..

    Bila mata asyik berkenyit sendiri….. saya merayap d laman Tun…. Lihat bahagian atas sekali “Online User” – “Higest” – Tertulis 1971 April 2…..

    Apa yang berlaku pada ketika itu (1971 April 2)…. Salah satunya ialah:

    https://books.google.com/books?id=6MDcAwAAQBAJ&pg=PA498&lpg=PA498&dq=april+2+1971+day+of+the+week&source=bl&ots=NO8Y9y9Guw&sig=in7EnYaEw0Yw5krSaW8BwY43HRI&hl=en&sa=X&ei=MCOjVaqxA8GGuASl4bbwAQ&ved=0CCYQ6AEwAzgK

    Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh…..

  16. Assallammualaikum Tun.
    Saya mohon ruangan.
    [Mr balance
    UNTIL WE REALIZE WE ARE THE ACTUAL BOSS, WE WILL BE THAT IDIOT]
    YES.
    We always are.And why?
    We refused to go to the basic.
    Tun writing can be simplified as acknowledgement.
    Najib did not acknowldeges Tun acievement which he is very much short.
    Instead of asking Tun for guidance he opt to the ‘outsider’.
    This outsider causes us billions.
    And the result?
    I leave Mr Mubarak Chan our distinguish scientist to write the findings.
    Life contention will never ends.
    I was about to explain the perspective of piety to Mr hskamal but but one must go to basic first in Quran recital and memorization before we can understand each other in level term.
    UNCONVENTIONAL WISDOM.
    We can agree or disagree of how life should be lived.
    But the discussion and consultation must be the part of the equation.
    Rakyat angers at present is due to

    NON ACKNOWLEDGEMENT FROM CURRENT ADMINISTRATION..

    Terima kasih Tun.

  17. Salam Tun,

    Persoalan ini berlegar-legar dalam pemikiran, gara-gara isu 1MDB:

    a- bolehkah DSN tidur nyenyak di malam yang sepi?

    b- kalau tidur sekali pon, adakah beliau di ganggu mimpi ngeri?

    c- sekiranya bukan a atau b, adakah DSN ni manusia atau pun zombie?

  18. Tun panggil P.m keluar dari kerusi selagi tak keluar negara kita yang mahu ada masalah,semua bukti kes mh370 ada kat sana.minta pertolongan u.n pun dia takkan tolong kita salah orang negara kita.do something Tun.less time.

  19. Assalamualaikum.

    Tun, sampaikan ucapan “Happy Birthday” saya kepada Tun Hasmah.
    Semuga sihat dan dibawah lindungan Illahi sentiasa.

    Kepada pembodek-pembodek Najib dan Rosmah, subahat-subahat kemungkaran Najib dan Rosmah dan kepada Najib dan Rosmah Mansor semuga Allah swt memberi balasan yang setimpal di dunia mahupun di akhirat. Jika tidak tahu menjadi pemimpin yang baik dan bijak harap lepaskanlah jawatan yang ada segera yang mungkin kerana harta yang kamu perolehi semuanya kalau diaudit “mungkin” iannya haram belaka.

    Kepada Najib, sepanjang lawatan berjumpa rakyat usah kau perasan walaupun bicara indah bak “syurga” dan janji setinggi “gunung” sekali pun, hakikatnya majoriti rakyat meluat tengok muka kamu. Kalau tidak percaya buatlah survey secara jujur tentang populariti kamu sebagai PM. Jika kamu tidak berani tunggu saja pilihan raya umum ke 14, sudah tentu UMNO tergolek anjing bukan kerana orang benci UMNO/BN tetapi orang semakin benci kamu dan Rosmah.

    Saya ramalkan kamu mungkin bernasib baik di Pekan tetapi majoriti menurun tetapi majoriti kecil ( bawah 1000 ) yang dimenangi UMNO/BN di tempat lain, sudah pasti RANAP.

    Jika kamu masih berego tinggi dan meletakkan kedudukan peribadi melebih kesinambungan kuasa UMNO, teruskanlah tetapi nasib BN kali ini akan RANAP kerana kamu dan balaci-balaci bodoh di dalam UMNO itu sendiri.

    Ini analisis saya setelah mengambilkira selepas robohnya pAKATAN rAKYAT antara PAS dan DAP. Orang Melayu yang di atas pagar akan memilih PAS tetapi di kawasan PAS tidak bertanding, Melayu tidak akan turun mengundi. Ini adalah pengamatan dan analisis saya hasil dari pergaulan saya di peringkat luar politik.

    Harap Muhyidin, Tok Pah, Shafie Apdal, Idris Haron, Anuar Musa, Zamri Kadir, Adnan Yaakob, Adnan Satem, Musa Aman, Mukhris dan semua menteri besar lain faham angin /senario politik yang berubah sekarang.

    Justeru itu tuan-tuan di atas wajar memikirkan sesuatu demi kebaikan masa depan politik UMNO khususnya, samada mahu teruskan Najib yang dipenuhi banyak skandal sebagai pemimpin no 1 atau UMNO/BN terima BALA yang menimpa pada PRU14 kelak.

    Bulat air kerana pembentung, bulat kata kerana maufakat.

    Sekian Tun.

  20. Dibulan Ramadhan aksinya sepi…
    Puasaaaa ni…..!!
    Banyak yg Letih…. Macam nak mati..!!
    AG, IGP, MACC, PAC….nazak..? mati…?

    #PuasaTakMati

    Syawal nanti mungkin berisi…??
    Jemputan, undangan sana sini….!
    Kenyang la perut… Suka la hati….!!
    Dapat la ampau anak bini…?

    #MasalahNegaraDiTutupRapi
    HaHaHaHaHa…….
    Suka hati…Enjoy…Joli….!!!

    #MajlisRumahTerbuka

    #SiasatanTerbuka

    TRUBUNAL SIASATAN MAJLIS DIRAJA
    siasatan telus tanpa sandiwara

    #RajaDanRakyatBerpisahnyaTiada

  21. #GemaSyawal

    Muhyiddin Yassin nama diberi….
    Dlm almari, timbalan perdana mentri…
    Dibulan Ramadhan, aksinya sepi…
    Syawal nanti mungkin dah berisi…??

    #RayaRumahTerbuka

    Jamuan sana sini…!!!
    Apa yg berisi.?
    Kenyang perut suka hati..???

    #KeimananDiisi

    Kunjung menziarah budaya negara…
    Muhyiddin Yassin ziarah ke mana?
    Kunjung mengadap Paduka DiRaja?
    Ziarah bercerita kisah apa…??

    #KisahRumahTerbuka

    Hikayat Malaysia & Rukun Negara

    “Belief in God”
    “Loyalty to King and country”
    “Supremacy of the constitution”
    “Rule of Law”
    “Good behavior and morality”

    √°√°√°√°√°√°√°√°√°√°√°√°√°√°√°√°√°√°√°
    #PuasaLagi
    #Meniti4HariTerakhir

    Salam Ramadhan & Selamat Berpuasa

  22. Dear “Balance”..

    What you wrote is what I meant.So, I totally agree with you.As I wrote,Malaysians have a blocked mentality.They forgot who is the real boss in a country,and that includes the stupid ministers.As you said,the problem will be on going until the people STOP the nonsense of worshipping their leaders like a GOD.Malaysians don’t stop talking about the past history.HELLO MALAYSIANS!!PLEASE WAKE UP!!The past is only a guide for the future.

    We are the BOSS!!These idiots are and were working for us!!There is no reason for us to worship them!They were and they are being paid handsomely for their work.If not,they wont be there for 25 years like Tun!!No one force them to hold the posts in the government but when they them selves agreed to their jobs,they promised us as their boss that they will work diligently for us.If they kept their words,they already have been rewarded but if they don’t keep their part of the deal,WE as their BOSS have every right to screw and SACK them!!Do you Malaysians realise that or not??
    Until that time comes where we Malaysians know how to differentiate our level with the idiots who are working for us,these problems will be an on going with no end !!SO, EITHER WE KEEP ON THE EMPTY TALKS OR DO SOMETHING LIKE A SMART BOSS!!UP TO US!!!

  23. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
    Salam Sejahtera Rakyat Jelata

    4hari meniti puasa…
    Gema lebaran semakin terasa…

    #RakyatNakRaya

    Masih berpuasa orang Pagoh…
    Ikhlas ibadah harap imannya teguh..
    Andai berpuasa tak perlu kecoh…?
    Berlalu Ramadhan janganlah selingkuh..!!

    #BerpuasaDiBulanRamadhan
    #GemaSyawal?

  24. Assalam Tun,

    Tahun 2008 dulu Haron Din ada sebut nak bawa Perlis keluar dari Malaysia kalau….
    Lepas tu Haron Din suruh Tun bertaubat kerana menyebut, “Better the devil you know than the angel you don’t”.

    Bila Wall Street Journal keluarkan cerita akaun bank Najib ada terima $700juta, Najib amat seronok konon2 Haron Din sokong dia bila berkata,

    “It is unbelievable that someone transferred public funds into a personal account.
    “If someone wants to cheat, they would have pumped it into a secret account,”

    Si Hadi tu pulak, amanat nya yang ada sikit menyeleweng tu tetap berkeras tak mahu diperbetul. Malu kot kalau pengikutnya tahu dia ada kata perkara yang salah. Dia memang takde buat salah kan….
    Bila Wall Street Journal keluarkan cerita akaun bank Najib ada terima $700juta, Najib amat seronok pada Hadi dia bila berkata,

    “Wall Street Journal (WSJ) needs to provide at least four trustworthy witnesses to back its graft allegations against Prime Minister Datuk Seri Najib Razak….”

    Ingatkan PRU14 nanti nak pangkah PAS bila Mat “zina” Sabu dan kuncu2 Anwar maniak dinyahkan dari PAS, tapi bila tengok gelagat Haron & Hadi tu terpaksa lah batalkan hajat.

    PAS mengarut UMNO mencarut….

  25. Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    1. Nampaknya Pasukan Petugas Khas (Special Task Force) cuma bertindak setelah WSJ membuat pendedahan (maklumat bocor) mengenai hasil siasatan mengenai 1MDB. Agak terlewat, tapi biar terlewat asalkan selepas ini jangan lagi ada kebocoran maklumat sulit dan tindakan mesti pantas kerana rakyat mahukan jawapan. Saya yakin maklumat dibocorkan kerana mahu tindakan segera diambil.

    2. Jika sudah terbukti ada duit RM2.6 BILLION disalurkan ke dalam akaun peribadi DSN, mengapa beliau tidak digantung tugas sebagai PM @ Menteri Kewangan, etc.? Soal apa beliau buat dengan duit tersebut bolehlah di siasat dengan terperinci tanpa ada campurtangan dari DSN. Agak kekok/pelik jika beliau masih tercongok di situ, dan beliau pula yang memberi arahan sedangkan siasatan adalah mengenai beliau/isteri serta 1MDB. Bukankah ada ’percanggahan kepentingan’? Takkan beliau akan buat keputusan untuk dakwa diri sendiri. Adakah beliau begitu amanah/bertanggung-jawab walhal kes ini termasuk dalam kategori kes pecah amanah.

    3. Apa pun eloklah PM Najib berundur atau direhatkan. Sekarang beliau dan isteri, sama-sama ada skandal masing2 yang perlu ditangani. Jangan lah heret rakyat ke kancah masaalah peribadi anda berdua. Jadilah insan yang bertanggung-jawab. Berhentilah memalukan negara/UMNO/BN.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  26. Dear Tun,

    I would like to wish Tun Dr. Siti Hasmah a very happy 89th birthday today 12th July 2015. Please convey to Tun Siti Hasmah that she is in our thoughts always and that we wish her health and longevity, may Allah bless and protect her always, and may she have many many more birthdays to come. We love both of you today, yesterday and forever. Happy birthday Tun Siti Hasmah 

  27. Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    Mohon Tun sampaikan ucapan SELAMAT HARI LAHIR buat Tun Siti Hasmah yang dikasihi.

    Semoga beroleh kesihatan yang sempurna sepanjang hayat dan dilanjutkan usia serta sentiasa diberkati oleh Allah SWT.

    Perletakan jawatan PM Najib mungkin hadiah paling bermakna buat Tun berdua.

    Terima kasih Tun dan Tun Siti Hasmah.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  28. Sangat cantik tajuk Tun ini walau khusus untuk anifah aman yg tak pandai english tapi upah orang putih yg kaki clubing buatkan untuknya “memalukan negara” bukan untuk tun sebenarnya. Untuk mereka.

    Betul kata daeng, musato, kunklai, novo dan lain lain.

    Saya terfikir banyak kali bila baca kenyataan Lim kit siang, walau dia pembangkang, ada betulnya soalan dia, najib harus jawab tentang akaun itu, duit masuk tu, duit keluar tu dan kenapa akaun tu di tutup semula..
    semua orang nak tahu nih….. Kalau duit tu untuk 1MDB punya urusan mengapa tidak di masukkan ke dalam akaun syarikat?
    Kalau tak jawab orang akan membuat spekulasi cik najib, baik jawab! Spekulasinya mungkin :
    1. Duit tu untuk kempen pilihan raya – kalau dia kata begitu maka semua yang telah dapat duit tu untuk tujuan kempen haruslah mengesahkannya dan senaraikan agar jumlah pembahagian haruslah bersamaan dengan jumlah yang di bank in kan ke akaun najib.
    Kalau tak jawab maka spekulasi kedua akan berlaku…..
    2. Mungkin duit ini untuk najib dan rismah standby katalah jikalau pru13 lalu beliau dan umno kalah maka duit dah stanby jika sekiranya barisan nasional kalah sudah tentu dia akan turun dari takhta PM nya.
    Elok lah najib jawab soalan LKS tu.

    Kami ni orang melayu sikapnya kira kira faham jugalah kalau ada pengakuan yang ikhlas dan berbukti berbanding asyik berdolak dalik sahaja.

    Selamat hari raya semua……..

  29. Assalamualaikum Tun.

    Berbulan lepas saya pernah nak tahu blogger UMNO manakah yang dikatakan bangang kerana menentang kerajaan walaupun dibayar.

    Sekarang dapatlah juga saya tahu satu dua blog tersebut hasil dari ‘follower’ blog saya budak2kecil.

    Cuma untuk ucapkan terima kasih kepada followers saya.

    Seperti saya katakan pada saat mula, memimpin negara seperti memikul beban berat batu besar dibahu.

    Apatah lagi memegang amanah. Satu masalah besar bagi orang orang ini adalah ‘wak dek je…’

    Macam Tun Mahathir. Selalu tak boleh ‘wak dek jer…’ Hahaha

    Terima kasih Tun.

  30. TALES IN TWO CITIES

    LONDON, JANUARY 2009 : 
    I was in a taxi from Marble Arch to Piccadilly Circus, ‘chit chatting’ with the driver, a Jamaican who lived in UK for more than a decade. As soon as I’ve told him that I’m a Malaysian, he was looking a bit confused & asked me.. “You mean Dr Mahathir’s country?” Definitely yes, I said. He was very flattered & told me how lucky I am for being Malaysian. “You’ve been lead by the real man, ‘the’ man in a thousand!” For him, Dr Mahathir was born a leader, always gave brilliant ideas & truly successful in managing Malaysian progress, brought up Malaysia’s image, made our country standing tall in world stage. That Jamaican even admitted that he only knew the existance of Malaysia, for the sake of Dr Mahathir’s brilliance.

    When I told him that Dr Mahathir was unappreciated at that time (who can forget how he’s being treated by our 5th Prime Minister), that Jamaican driver was very surprised & told me that his country would like to ‘borrow’ Dr Mahathir to be their leader.. “Jamaica never have one Dr Mahathir. So why don’t you Malaysian give us Dr Mahathir to help Jamaica.. just for 1 day at least, & we will be very very happy!” he said, in sincerity. 

    Because of my ‘link’ with the statesment (as Malaysian:) & shared a bit of Dr Mahathir’s infos, that Jamaican in fact, didn’t charge me at all, as soon as we arrived at Piccadilly Circus, home of Lilly Whites, my football outlet destination!##

    NEW YORK, JUNE 2012 :
    Me & my best friend were walking along 8th Avenue towards Times Square, before we stopped at one money changer outlet. Assuming the owner was Muslim because of his obvious Arab look, I gave ‘Salam’ to him : “Assalamualaikum”, & he answered, but in ‘unfriendly’ mode. As soon as we gave him our international pasports, he suddenly smiled! “So you guys are from Mahathir’s country. Great! I thought you’re Filipinos or Indonesians.” As non Malaysian, maybe that guy didn’t know Dr Mahathir’s vast list of contributions to our beloved country, including masterminding Multimedia Super Corridor, or building administrative capital of Putrajaya & the highest twin tower in the world.. But for him, Dr. Mahathir’s braveness in championing Muslim world’s issues especially in Gaza, & his consistency in condemning Jewish economic policies, captured his full respect, made Dr Mahathir ‘a diamond’, one of a kind. “Only him has b***s in voicing Muslim’s issues againts Jews, in front of Jews!” ..he said. “Not a single Arab leaders have b***s, only Dr Mahathir! I really really salute him. Dr Mahathir is such a capable, responsible, caliber leader that brings up the name of Muslim world in the world stages”..added him.

    Because of our ‘link’ with the statesment (again, as Malaysians:) & shared a bit of Dr Mahathir’s infos, he gave us a damn good exchanging rate.. From RM to USD. 😉 ##

    Moral of my stories is just… 
    THANK YOU TUN DR M, 
    FOR EVERYTHING. 
    PROUD OF YOU.

  31. Salam Tun,

    Allow me to share my thought,

    1. Thieves nowadays in Malaysia are more daring. Bapa borek, anak rintik.

    2. After stealing things, it is perfectly fine to smash and break things. Try doing these things in Singapore and you just know that where you will end up. There are things that Singapore did which is right and somethings that they did which might not be suitable for us. But, why are we not learning the things which they did right? They sent a clear message to the world when they punish even the american citizen that vandalize in public without favor/fear. They sent a clear message to the world that even American will be punish if you did something wrong (even though they have very close political relationship without one another). As a result, people enjoy a safe environment and it is not something that should not be taken for granted. Some may argue that the incident in the Little Indian incident would not happen if what I claim here is correct. These arguments are just lame because we should not take a one off incident but look at how they handle the one off incident which is to take immediate actions against those responsible and then take future preventive action by trying to solve the root cause.

    Thugs in LowYat

    2. Malaysia is not safe anymore nowadays. Safety is no longer something that Malaysian enjoy anymore. We took for granted and it isn’t going to get any better without a major overhaul of current leadership.

    3. Economic landscape isn’t getting any better and it is only the current government that is to be blamed for the failure in controlling the cost of living with the implementation of GST that burdens the people. And, with increase of every day goods without any major changes to salary of the fellow working people, things is not looking good. What is the government doing besides implementing taxes that increases the prices of the everyday goods. Forget about what these “3.8 CGPA smart” Dato Mazlan claim about the good about GST.

    4. What have the current government done except robbing for their own personal gains? With implementation of GST, what is the measure that the government have done to increase the standard of living in Malaysia? None or they have tried, it isn’t working. To be able to progress, we need capable leader that is able to come up with effective policy and capable leader across the board to implement them! Is it that increasing the minimum wage the right way? As Tun mentioned, that might not be the right thing to do and I agree with that because business will suffer as a result of that and doing business in Malaysia isn’t getting easier with implementation of GST. Policy should promote business and encourage business to grow so that new jobs can be created and making sure that these job goes to the local Malaysian (and not getting cheap labor from oversea and then start creating another social problems – We already have enough social problem today). One of the option that the government can do is to lower the income tax bracket for the low to medium income so that they can enjoy a higher net income and as a result money flows back into the market again. Effective and good policy is only possible when you have honest, capable leader at helm (why not start from the few important institution).

    5. Not happy with BN, just leave. These were the message sent out to the fellow Malaysian by the current government. I can assure you that there are lots of capable Malaysian regardless of race who will leave given an opportunity. Those who are already working abroad is not even considering to coming back anymore at least in short term (in the next 5 years).

    Unappreciated in my own country
    Don’t push Malaysians away

  32. Tun,

    Salam tengok blog tun ramai disini beri comment yang bernas supaya disiasat atau pergi bercuti ini adalah dalam sejarah terjadi seorang PM terlalu banyak skandalnya . Ramai menteri menteri yang kaki bodek

    Keadaan ekonomi sekarang tak macam dulu dizaman tun memerintah tolonglah Tun buat sesuatu jangan mengalah kita sudah tiada masa lagi nak Malaysia terus maju Ds najib dan kroni harus diubah janganlah sampai tersungkur baru nak Bangun

    Soalan saya sampai bila tun nak tengok muka DS najib memerintah nak tunggu sampai PRU14 Lagi saya rasa tidak betul kita kena ubah tun kita kena buat sesuatu bumiputra umpama minta sedekah dinegara sendiri tolonglah TUN buat sesuatu

  33. 9. keranamu malaysia, peminpim2 bn kita terlalu obsess dengan isu2 parti2 dan nasional sampai kita sebagai rakyat malaysia “neglect” dengan isu2 antarabangsa yang boleh mengugatkan ekonomi dan keselamatan negara.

  34. 10. Tok det, kita sebagai pengundi2 rakyat malaysia serentak telah memalukan negara kita.

  35. 16. I hope PLKN will be in one of tdm’s struggle to unite malaysians as one to fight isis that is at par with the developed countries.

    17. i hope ministry of youth and sport’s budget will be spent in transforming our talents, organising more world sports activities and recruiting skilled professionals from the world that can bring us up to be at par with the developed countries at the same time can earn tax revenue to run the federal and state governments.

  36. Tun

    How many of us are aware that between 1959 to 2015, no indigenous Singaporean billionaire family was created except the family of the late Dictator Lee Kuan Yew which zoomed from ZERO TO HERO ?

    You may remember all those Malaysians longings and sighings for the green green grass of Hong Lim Green which is actually brown ( now called Hong Lim Park to make a 2 acres piece sound bigger in tiny Singapore ) ?

    With the creation of the Godless Ultra Communistic Political and Social System by the late Dictator Lee Kuan Yew (1959-2015) and imposed on the citizens by his Apparatchiks aka Meritocrats, no SINGAPOREAN CITIZEN CAN EVER BE RICH under this Dictatorial System. Hence, no billionaires except the SIBLINGS.

    The indigenous multi-billionaire Singaporean famillies of today made their money first before the late Dictator’s climb to power in 1959. The OCBC family was before World War Two. The Hong Leong family learned the tricks during the Japanese Occupation and according to a source it was alleged that one high Government official commented it would be difficult for them to establish a bank in Singapore. The two major famillies shareholders of UOB made the fortunes, one before and the other shortly after World War Two. Khoo Teck Puat made his money in Malayan Banking in Malaya. There are one or two high profile Singaporean multi-billionaires who are noveau riche. Still, one of them if not all of them made their big bucks in Malaysia or elsewhere.

    Hence the late Dictator Lee Kuan Yew (1959-2015) was clearly aware of the importance of Malaysia politically and socio-economically to tiny Singapore.

    In Russia, we have the oligarchs, in China, the princelings and in Singapore we have the SIBLINGS which were located in every nexus of the Godless Ultra Communistic Political and Social System. Vide. jesscscott.blog.

    THERE WAS ONLY ONE INDIGENOUS MULTI-BILLIONAIRE FAMILY CREATED IN SINGAPORE BETWEEN 1950 TO 2015. Did anyone notice ? Did the Malaysian worshippers/Chinese media of their high and mighty God, the late Lee Kuan Yew (1959-2015) noticed ? THE SIBLINGS OF THE DICTATOR LEE KUAN YEW ALL LEGALLY IN THE PLAY FROM (1959-2015) TO BECOME A SINGAPOREAN BILLIONAIRE FAMILY ? The one and only one Singaporean billionaire family from ZERO to BILLIONS between 1959-2015 ?

    I could not think of any other family which could be of billionaire status given the HARSH CRUEL AND DICTATIORIAL REGIME OF THE DICTATOR LEE KUAN YEW (1959-2015) !

    And our fellow Malaysians adored and loved the Dictator to no end. Crazy ! Some even played into his clever and cunning hands by lecturing at his contrived forum the INSEAS (The Institute of South East Asian Studies) to brainwash these Malaysian UMNO neophytes ! What a joke ! We Malaysians are far far better than these lesser Singaporean souls who always thought they were great but have been found wanting.

    The late Dictators 40 failed Policies for example. And the clumsy bungling with the Festschrift for the Boss in 2014, ‘ Big Ideas of Lee Kuan Yew.’ written and published by the top gaggle of fawning Apparatchiks aka Meritocrats BY BEING TOGETHER IN A BOOK, THESE APPARATCHIKS aka MERITOCRATS CONFIRMED THE DICTATORIAL STATUS OF THE DICTATOR (1959-2015)IN A SHAM DEMOCRATIC REPUBLIC IN WHICH THERE IS NO SEPARATION OF THE PRESIDENCY, THE EXECUTIVE, THE LEGISLATURE, THE JUDICIARY.

    This is THE FINEST BUNGLE by Asia’s best Singapore but second best to the United States for you and me !

    ONLY ONE INDIGENOUS BILLIONAIRE FAMILY WAS CREATED IN TINY SINGAPORE BETWEEN 1959-2015 – THE SIBLINGS OF THE LATE DICTATOR LEE KUAN YEW (1959-2015) FAMILY – FROM ZERO TO HERO !

    DEAR BLOGGERS, HOW MANY INDIGENOUS MALAYSIAN MULTI-BILLIONAIRES WERE CREATED IN OUR BELOVED MALAYSIA BETWEEN 1957-2015 PLUS CRYPTO SINGAPOREANS (7) ? No reward for the right answer !

    All that glitters is not gold, dear sirs and ladies !

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH ! LIKE THE TUN, WE WANT EVERYONE TO BE RICH !

  37. Assalamualaikum Tun.

    Selamat menyambut ulangtahun jelahiran ke 90 Tun. Semuga Tun ceria dan sihat selalu.

    1. Setuju dengan kenyataan Novo dan Kunklai. 4 individu penyiasat ke 1MDB iaitu Zety mewakili BNM, Khalid mewakili PDRM, Tan Sri Abu Kassim mewakili SPRM dan Ketua Audit Negara yang dilantik mampukah melakukan siasatan dengn telus dan adil selagi Najib tidak digantung tugas sebagai PM dan penasihat 1MDB. 4 individu tersebut umpama anak menyiasat bapa? Ini semua idea bodoh dari siapa atau adakah arahan “cerdik” dari Najib? Sepatutnya 4 badan ini memberi input kepada pesuruh diraja bebas yang dilantik dan pastikan Najib direhatkan dari PM dan penasihat 1MDB. Selagi Najib ada “kuasa” tidak mustahil dia akan menggunakan “kuasa jahat”nya untuk melepaskan diri kerana arahan kuasa mutlak datangnya dari PM. Bagi saya ianya satu tindakan tidak cerdik dan sia-sia sahaja selagi Najib bebas. Serupalah keputusan siasatan pembunuhan wanita Monggolia sebelum ini yang mana keputusan “tergantung” dan pesalah “utama” tidak diketahui tetapi ada individu dijadikan kambing hitam menutup ( mungkin ) kesalahan individu atasan yang memberi ( mungkin ) arahan tertentu.

    2. Si Zamil Ibrahim ni pulak bercakap macam orang bodoh dan sasau. Betul kata KunKlai, elok siasatan menyeluruh pada Zamil dilakukan tentang mana datangnya duit masuk kepadanya? Dia asyik jadi orang nomad dan lalang yang tiada tempat untuk berpaut. Bercakap macam orang tak masuk akal. Yang peliknya TV3 masukkan temubual orang yang bercakap tiada kualiti seperti ini lagilah menunjukkan TV3 sebagai badan penyiaran yang bodoh.

    3. Begitu juga tentang temubual TV3 dengan Salleh Said Keruak. Saya lihat individu ini pun cakap merapu dan tiada kualiti. Individu ini juga mengotorkan imej TV3 kerana Salleh Said Keruak ni kalau mahupun membodek biarlah bercakap dalam TV keluarkan idea yang ada kualiti tinggi tetapi idea yang dilontar terlalu merapu sehinggakan anak saya 12 tahun pun gelak melihat “lawak jenaka”nya.

    Sekian Tun.

  38. farock Jul 12,2015 2:16 AM

    You wrote something that interest me. Currently there are already laws against all those bad things you mentioned. With or without Hudud those on the top will be effected (chop this and chop that)if there is corruption as they are above whatever law. Yes agree, you are right that when even anyone or someone come into power they will abuse the money for their own advantages. Do you notice that you have already answered your own question. It is the way of Malaysian politics until we learn not to worship those politicians and demand they work for the citizens there will not be any changes.
    Funny Malaysian
    We demand our mechanic to do a good job and save our money
    We also demand the chicken seller in the wet market to sell us chicken with low profit or without profit
    We demand our coffee shop to sell us cheaper coffee and we accuse them of profiting and etc..
    BUT WE
    Allow those politicians to do anything onto us.
    Allow civil servant to dictate to us to do what they wish before we can get some services from them.
    Allow GLC or Politically Link Companies to monopoly necessity and utilities to “cekat” us.

    It is not the politicians problem but the citizen (our) problem. Can you see it?
    UNTIL WE LEARN NOT TO WORSHIP THEM, WE WILL BE THAT IDIOT.
    UNTIL WE TEACH THEM HOW TO WORK FOR US INSTEAD OF WE WORK FOR THEM, WE WILL BE THAT IDIOT
    UNTIL WE REALIZE WE ARE THE ACTUAL BOSS, WE WILL BE THAT IDIOT.

  39. 9. DS Najib Tun Razak, as warrior, will have the courage to resign to restore the good name of Malaysia in the world map.

    10.bill clinton as president of usa did that, and he is doing well today.

    11.dr chua soi lek as mca president did that, and he is doing well today.

    12. DS Hishamuddin is the next best UMNO president to take over DS Najib before next general election is called.

    13. DPM, and all ministers will remain in the cabinet until next general election.

    14. Using the official religion to win votes will only split and divide malaysians into pieces.

    15. i hope the continuation of tdm’s struggle is transformed to the next level to enshrine the Federal Constitution to unite all races into the name of malaysia under the official religion of the Yang Dipertuan Agong.

  40. If there are physical, evidence money has bee transferred to Najib account
    Also His wife account Rosmah or found Irregulairties of Transaction or Astonish Balance
    Also to search Najib Step sons account
    It is Time for Interrogations who knows No PM

    And stop wasting Malaysia Time just because they are someone

    DRag them for Interogation
    Stop wasting out Time
    If found Guilty Drag Naked in Public
    If innocent We Malaysia Owe it to Them
    We must fight for Them as a Whole
    Who is behind all this . He mus be Kill

  41. Salam Tun.

    1. Apalah yang bodoh nya 3 mamat dan 1 minah ni jadi ketua task force yang entah siapa-siapa tubuhkan.

    2. Najib arahkan ke? Atau lu semua suka-suka mahu jadi ketua task force!!!

    3. Suka sangat siasat- menyiasat ya? Tapi malang nya anda semuanya penyiasat LEBAM dan LEMBAB.

    4. WSJ dedahkan pasal acc Najib anda semua kata sumbernya dari task force.

    5. WSJ dedahkan pasal acc Rosmah, anda kata perkara itu berada dalam sisatan dan pemerhatian anda.

    6. Sebagai contoh, saya bertanya anda semua, bagaimana anda sebagai anak, nak siasat mengenai kesalahan PERZINAAN ayah awak semua.

    7. Bolehkah anda menunggu hingga selesai perzinaan itu dan bertanya kepada ayah awak?

    8. Soalan yang awak akan tanya. Ayah buat apa dengan perempuan itu dalam bilik. Saya terlihat ayah sedang menindih perempuan bogel itu dan perempuan itu mengeluarkan bunyi memgerang.

    9. Habis je soalan anda, bukan jawapan yang anda semua terima tapi

    10. Penampar Free yang anda semua akan dapat hasil dari siasatan anda itu.

    11. Nak tunjuk cerdik sedikit, anda semua berpakat untuk memberitahu datuk anda tentang perzinaan itu.

    12. Bila atuk awak tanya ayah awak tentang aduan awak, maka ayah awak akan kata ” oh! budak-budak tu, kita “bermain” dengan mak dia tu ayah dia pakat kata kita main dengan orang lain.

    13. Kalau kamu semua jenis cerdik, bila lihat je ayah kamu buat balik perempuan kat rumah masa emak kamu tiada, maka

    14. Kamu semua pergilah bagitahu kat tok iman kampung suruh dia siasat bersama geng-gengnya. Kamu beri maklumat je, tak payah siasat kerana

    15. Tok iman tu aku maksudkan ialah Tok Iman RCI atau Suruhanjaya Sisatan Diraja lah “ngok”.

    16. Tu pun tak faham lagi ke?

    17. Supply je maklumat, siasatan biar Tok Iman RCI yang buat kerana ayah kamu semua tak berani nak bagi penampar free dan kelentong Tok Iman RCI kerana

    18. Bukan anak dia yang siasat ayahnya. Tok Iman RCI yang siasat.

    19. Kamu semua akan dihargai sebagai pemberi maklumat sahaja.

    20. Tok Iman RCI lebih power dan adil.

    Jadilah setakat ini, kerana TOK IMAN betul dok panggil aku untuk sembahyang subuh pulak.

    Wassalam Tun

  42. SALAM TUN.

    To cruze via Tun

    Nak tolong jawab soalan seperti dibawah ni.

    Ni aktivis mana pulak yang memandai suruh. Sprm siasat modal perniagaan anak TUN kat berita tv3?

    1. Masa Tun jadi PM, mamat ni adalah jiran rapat Tun di kampung Tun di Lorong Kilang Ais, Seberang Perak, Alor Setar, Kedah.

    2. Masa Najib jadi PM, mamat ni telah berpindah kejiranan dari Kedah ke Kuala Lipis, Pahang.

    3. Mamat ini mempunyai penyakit “Nak berjiran dengan PM”

    4. Kalau kita lantik dia jadi PM sekali pun, dia masih tak puashati kerana penyakitnya itu ialah “Nak berjiran dengan PM” sahaja.

    5. Orang kata setiap penyakit pasti ada ubatnya. Ya BETUL TU!!!

    6. Nak mengubati penyakit mamat ni, kita pastikan Najib di jel dan mamat ini kita letak bersebelah sel Najib buat selama-lamanya.

    7. Ubat yang paling mujarab.

    8. Kalau selepas ini Mahyudin dilantik sebagai PM BARU dan mamat ini di biarkan lepas, pasti dia akan berpindah ke Johor pula.

    9. Bukannya sakit hati kat mamat ini, cuma kita kasihan tengok mamat ini hidup pindah randah macam puak nomad.

    10. So kita letak dia dalam sel berjiran dengan sel Najib tapi pastikan kita tidak bagi tahu yang Najib bukan PM lagi.

    11. Kalau dia tahu Najib bekas PM, mahu gila jadinya mamat ini nak keluar jel nak pi Johor pulak.

    Sekian serba sedikit tentang mamat ini.

    Wassalalm to cruze and Tun

  43. Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Mohon laluan bagi mengucapkan “SELAMAT HARI ULANG TAHUN KE 89 BUAT BONDA TERCINTA TUN DR SITI HASMAH” ♥♥♥
    yang jatuh pada hari ini 12 Julai 2015.

    Moga dikurniakan Allah s.w.t kesihatan yang baik, dipanjangkan usia dan sentiasa berada di bawah lindunganNYA.

    Ikhlas dari Faridina’s famili ♡♡♡

    p/s – Kami kagum dengan bonda Tun yang teguh berdiri disebelah ayahanda Tun dalam saat2 mencabar ini.

  44. Salam Tun,

    I m not gonna wish u A HAPPY birthday.Instead,Im wishing u a SAD birthday.Sincerely all of us Malaysians,are SAD with what is happening to our beloved country at the current moment,so there is no point of feeling happy at any occasion.

    I m not gonna ask u any question coz obviously u r not going to answer to any.What I m going to write below is something for all of us to consider and hopefully it can clear most of the Malaysians BLOCKED MINDS,and that is including yours,Tun.

    I feel the time is up for party Barisan to go out from our political world.BN were good sometime ago,BUT at the time being, this party IS GOOD FOR NOTHING.Starting from your regime,this party has been full of people who called themselves ministers and claiming themselves representative of the rakyat, but that’s ONLY FULL OF CRAPS!!Look at people like Sammy Vellu,Lee Liong Sik,Taib Mahmud,Muhammad Taib,Khir Toyo,Isa Samad,Shahrizat,Anwar Ibrahim and a lot more to be named.One way or another,all of them were involved in swindling the country’s money and property for their own gain and benefit.And what happened to them???NOTHING EXCEPT FOR BEING RICH!!!!And comes in NAJIB AND HIS CRONIES…They have gone a notch higher which includes lying and murdering innocent people.What has this party especially Najib given to this country??EXCEPT FOR SHAME AND BANKRUPTCY???Which problem of the rakyat and the country such as floods,tsunami,poverty,crimes,has he solved?The only thing he has been doing is bagging in all the rakyats and country’s wealth into his pocket and showing the rakyat ONE FINGER.For him that ONE FINGER means ONE MALAYSIA,but for us it means EVERYTHING IS FOR HIM ALONE and that One Finger means a vulgar word that you can interpret yourself.And what is going to happen to him???NOTHING!!So,why are you still keen to make sure this party is still in charge of our country??Do you love your party more than the rakyat,your religion and your country??

    I feel we should give a chance to another party to take care of this country.Your question will be WHICH PARTY coz anyone in the hot seat will do the same thing. My answer will be choose a party which promises a law which will GET RID OF THIS SCUMBAGS!!!And that party is PAS with its HUKUM HUDUD which you and your family are so much against to.Why are you rejecting Hudud?It is an Islamic Law which ONLY PEOPLE WHO DO BAD THINGS ARE SCARED OF.Don’t you think if we were having hudud now,Najib and his cronies wont dare not only to do but even to think of the crimes that they are doing now.If he still shows his PANGLIMA BUGIS warriorship,his hands,his tongue,his wife tongue,and even his own bald head would have been chopped off by now??Wont that have save us from all these miseries and shame that we are facing now??For me,the only one that will go against this type of law are people who do bad things.Don’t say this law is going to have a negative impact on the people and the country,cos in any situation it wont be worse than what we are facing now.We are on the brink of bankruptcy like Greece and people are being killed and disappearing on planes with no trace unstoppably.The rakyat don’t have the money to eat and most probably,the country will be subjugated any time soon. That is high probability since Najib is putting everything like the oil well in Terengganu as a collateral for all the money he is bagging in.Can hudud be more worse than this??If hudud is implemented on this type of person do you think any of the future leaders will dare to do the same thing?????

    THINK CAREFULLY FOR THE SAKE OF YOUR GENERATION,YOUR RELIGION AND YOUR BELOVED COUNTRY COS NOW WE DON’T HAVE DEMOCRACY BUT “DEMO-DUK-KASI”

    SALAM RAMAHAN AND SYAWAL.

  45. Tun

    How many of us have the pleasure to be on the front page of a national newspaper at the age of 33 ? I think it is a SHAME that such an event like the 1MDB has happened due to the shenanigans of the Civil Servants, consultants, party boys, unqualified cartoonists – eunuchs.

    I AM ABSOLUTELY CERTAIN THAT OUR DISTINGUISHED AND HONOURABLE PRIME MINISTER DATO SERI NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK IS NOT RESPONISBLE FOR THE WAY 1MDB TURNED OUT TO BE TODAY. For years, I have always said it was the Civil Servants, the consultants, the party boys, the unqualified cartoonists – eunuchs were responsible for each and every one of the financial scandals which plagued our beloved Malaysia since 1981 !

    I know a Chinese who was given a task by our beloved Tun Dr Mahathir Mohamed. He found it could not be done and told Tun accordingly. This was the first and last that no scandal happened. He was loyal and honest.

    I submit my take on the purported financial scandals before 2003 against
    Focusweek’s ” A legacy of controversies.” July 11- July 13 2015.

    1. Maminco-Makuwasa (1981) –

    The closest adviser in this affair did not tell the whole truth and nothing but the truth that there was an overhang of tin held by the GSA ( General Services Administration, USA ). Any Malaysian planter or miner worth his salt would have known about this bugbear of the Malaysian/Malayan economy since the end of World War Two. The Americans never permitted the prices of tin or rubber to rise too high. They could release the tin or rubber stocks accordingly to stop short any Malaysian/Malayan exuberance. THE CLOSEST ADVISER WAS NOT HONEST WITH THE INFORMATION WHICH HE KNEW AND WENT ON AND ON TO COLLECT THE REQUISITE FEES. And bang, the whole price edifice structure collapsed, leaving our beloved Malaysia to pay the bill. Indeed, these same fellows applied their charm and their US$ 300 Millions bonuses on the late Dictator Lee Kuan Yew (1959-2015). He was suitably flattered by all those adulations in the international financial media controlled by these fellows. Lo and behold ! In October 2008, the Dictator lost US$ 108 Billions (RM 420 Billions) in a jiffy by the same fellows who did the tin business. It is a small small World.
    The Dictator took the bite as he thought he knew these fellows. He did not, He never lived or play or work with them. I did. He paid in spades for this oversight. The Singaporeans are still stunned to this very day ! No one blamed the Dictator ! As it is commonly said, Tun, ‘ Its the closest advisers, stupid !’

    2. The BMF scandal (1983)

    This BMF scandal actually emanated from executives who were not Tun Dr Mahathir Mohamad’s loyalists. The Tun got involved as he was the Prime Minister at the material time. This is all. I know the Chinese who negotiated with the infamous George Tan for restituition for the loss of the money. After much persuasion, Tan agreed to re-compense on HK 150 Millions but the bank wanted HK 300 Millions. The affair was compounded by paying sky high prices which were not reflected in the assets when the crunch came. This was again caused by the closest aides who made money and should have advised their principal that this could not be done. It was the closest aides, stupid ! How can our beloved Tun be blamed when he did not know the genesis of this BMF caper ?

    3. Perwaja Steel (1982-1996).

    Here again, the Tun established this iconic project in the interests of Sovereignty, National Interest, Self-esteemed. No person of sound mind and body would establish such a project to cheat the Rakyat’s money. Tan Sri Eric Chia was my friend. But I know he was no industrialist. However, he did his best under the circumstances prevailing. He was not of the same ilk as the present day Civil Servants, consultants, party boys, unqualified cartoonists -eunuchs. He did his best. A loss in business was a loss. I have known the Tan Sri’s family since 1948. One day, Perwaja will shine in the right hands !!

    4. The forex losses (1992-1994).

    Any investor in the street would have noted that to enter the forex market to deal with pound sterling was utterly dangerous in 1992. There was an incident which involved Singapore and her iconic financial institutions which I will not name. THEY LOST A BIG PACKET BUYING THE STERLING IN THE MID-1970s. They were too pro-British those executives involved and did not see that the United Kingdom was bankrupt and in financial turmoil from 1974 to 1979. They paid for their insouciance in spades.
    On the Focusweek’s allegations, “….. In June 2012, retired Bank Negara manager Dr Rosli Yaakop named Mahathir as among the ‘forex scandal elite club masters’, though he noted that ex-Bank Negara governor (the late Tan Sri Jaafar Hussein) and former Minister in the Prime Minister’s Department in charge of the Economic Planning Unit, Tan Sri Nor Mohamad Yakop, were the ” BIGGEST CULPRITS.”

    TUN WE HAVE BEFORE US A CLEAR DESCRIPTION THAT YOU WERE NOT INVOLVED IN THE FOREX CAPER AND THE FACT THAT THERE WAS A SIMILAR FAILED STERLING FOREX CAPER CONDUCTED BY THE SOUTH AFRICANS IN 1962 AND THE FAUX-PAS BY THE SINGAPOREANS IN THE MID-1970s, at least the person most responsible for this oversight of vital information should have brought these up to the Governor’s and your notice before it was too late. This did not happen. Even the great Dictator was taken for a ride by these City and Wall Street fellows whom I know only too well as I lived amongst them for many years ! The Governor was a friend who was honest, hard-working and an honourable person. Tan Sri Noor Yakop was a Bank Negara employee I believe at the material time. He was not a Minister yet. Again, Tun as it is often said, ‘ It is the closest aide, stupid !’

    5. MAS. I have always said that if the cap fits, wear it. The MAS fiasco was due entirely to the shenanigans of whoever the owner was.
    Here, the closest aide the owner let you down ! AN UTMOST NATIONAL ICON OF OUR BELOVED MALAYSIA ! There should have been no fooling around here. Yet there was plenty of fun and games !

    AS I STRONGLY SAY THAT OUR DISTINGUISHED AND HONOURABLE PRIME MINISTER DATO SERI NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK IS NOT INVOLVED IN THE MIS-MANAGEMMENT OF THE GLCs OWNED BY OUR FEDERAL GOVERNMENT BUT ONLY BY THE CIVIL SERVANTS, CONSULTANTS, PARTY BOYS, UNQUALIFIED CARTOONISTS – EUNUCHS, I ALSO STRONGLY SAY THAT OUR BELOVED TUN MAHATHIR MOHAMAD WAS NOT INVOLVED IN THOSE PURPORTED SCANDALS WHICH GENESIS ARE CLEARLY EXPLAINED WITH FACTS AS ABOVE. It was again the Civil Servants, consultants, party boys, unqualified cartoonists – eunuchs.

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

  46. Dirgahayu Tun,
    Saya merasa sungguh geli hati melihat si Zamil mendapat 15 minutes of fame dengan cara menyalak. Nampak sampai baik urat leher dia… kesian dia, punyalah nak publisiti percuma. Saya rasa setuju juga dengan saranan dia supaya SPRM siasat semua modal peniaga malaysia jangan terpilih kpd anak orang tertentu shj..
    Mulakan dengan KJ. Lepas tu Anak Tiri. Lepas tu L Cock W. Jangan berhenti, tokwan Zamil pun kita siasat mana mai duit dia beli tanah… buleh ka Zamil?
    Semoga Tun buat tak tau saja kat si Zamil 3/4 tu. Tentang Salleh tu biaq pi je dia la, masa ni nak tunjuk kehebatan Ngajat dia kot… biaq pi la…
    Selamat berpuasa Tun berdua. Dan juga selamat menyambut lebaran… wassalam.

  47. Salleh keruak buat kenyataan bodoh dan bangang sekali lagi hari ni semata mata nak bela rosmah. Kau kata kebocoran penyata bank memalukan dan menjejaskan kepercayaan negara!
    Hey bangang, fikir sikit akaun kau dan sahidan nyanyuk kena tak? Akaun hishamuddin kena tak? Akaun khairi kena tak? Akaun azalina othman kena tak? Akaun shahrizat kena tak? Akaun orang lain ada kena?
    Akaun najib dan rosmah sahaja tau tak? Itu pun atas sebab 1MDB sahaja.

    Orang barat pun faham dan sangat profesional tau.

    Tak habis habis nak bercakap tapi tak pandai.

    Ni aktivis mana pulak yang memandai suruh. Sprm siasat modal perniagaan anak TUN kat berita tv3 (siaran tv pondan dan lembut) jam 8 tadi.

    Sprm kena lah siasat najib dan rosmah dahulu sampai habis, kalau ya pun nak petik anak anak tun tu. Najib dan menteri2 lain malaysia fikiran dan sikap macam budak kecik……ooooo. menyesal aku pangkah umno pada pru13 lepas. Rupa rupanya semua menteri belum baligh lagi.

  48. Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    /// The Star

    Rosmah Denies Affin Bank Funds from 1MDB

    PETALING JAYA: Datin Seri Rosmah Mansor has issued a strong denial to allegations that RM2mil of 1Malaysia Development Bhd (1MDB) funds were deposited into a bank account belonging to her.

    Rosmah, wife of Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, said in a statement via her lawyer on Friday that accusations by Sarawak Report that funds from 1MDB were channeled to her account were “serious, malicious, baseless and unsubstantiated”.

    http://www.thestar.com.my/News/Nation/2015/07/10/rosmah-mansor-denies-funds-in-affin-bank-from-1mdb/

    ///

    Alahai Datin Seri Rosmah! Dari mana datangnya wang RM2 Juta tersebut? Datin Seri tidak menafikan yang ada wang RM2 Juta disalurkan ke akaun Datin Seri.

    Adakah ianya juga pemberian ikhlas dari mereka yang memberi dengan tulus & ikhlas, dan untuk menghargai pemberian mereka wang tersebut patut digunakan (tidak kiralah jika ianya tidak digunakan untuk kepentingan peribadi).

    Takkan lah wang tersebut dibiarkan saja berkepuk-kepuk dalam akaun bank peribadi Datin Seri. Sayang lah kan sebab RM2 Juta adalah satu jumlah yang banyak.

    Pada pendapat saya eloklah Datin Seri jelaskan kepada rakyat dari mana wang tersebut datang (sumber) supaya tidak timbul fitnah. Jika ianya dari hasil perniagaan, sila jelaskan jenis perniagaan yang dijalankan. Dan adakah pihak LHDN tahu mengenai wang tersebut (jika ianya pendapatan perniagaan…)?

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  49. Tun….selamat hari jadi dan semoga Allah swt melanjutkan usir Tun and kesihatan Tun demi keluarga Tun dan juga untuk rakyat Malaysia. Insyallah.

    Alhamdullilah, mari lah sama2 bershukur, kita dapat ketahuai betapa terok nya pemimpinan kita melalui media asing. Sedih sekali, media2 di Malaysia semua government controlled. This is worse than even Indonesia, tiada peluang for the rakyat nak tahu kebenaran melalui media tempatan. Develop Nation….bermakna freedom of speech dan freedom to comment. Amat sedih….semua ini tidak terdapat di Negara kita. Sampai FB pun nak tutup.

    UMNO….must decide, kita, orang Melayu mesti pilih….hidup UMNO atau hidup Najib bersama Rosmah. Kalau betul UMNO di miliki orang Melayu….kenapa hanya Najib dan krooni dia aja buat keputusan? Apa yang di takuti menteri2 BN lain dan UMNO leaders yang lain? Kalau saying UMNO….pilih lah UMNO, selamat kan UMNO….let go the person who bring bad name to UMNO. The only way, hanya satu cara, lepas kan Najib, bersih kan nama UMNO. Let Najib and Rosmah deal dengan problem dia/depa. Malaysia need a smart and clean leader immediately, we are in serious financial crisis. The nation dah lost confident dengan Najib, tambah pulak dengan Rosmah scandal sekarang. Too much burden. UMNO tak perlu ini, dan Malaysia tak perna beban ini.

    Please….menteri2 BN dan menteri2 UMNO…..kita sure akan very much stronger tanpa Najib dan Rosmah issue. You all know that, I know you will agree. Let us built a new UMNO image, new Malaysia image, new MARA image…..tanpa bayangan Najib dan Rosmah. We will ensure UMNO dan BN get better support without this two person’s beban.

    We need focus…..ringgit worse, Bank Negara is pumping millions of ringgit to stabilize ringgit…..where are we getting the money to pump in to stabilize ringgit? Utang lagi, korek lubang lagi? Sapa nak tutup lubang2 ini? Rakyat jugak!!!! We Malaysian jugak have to pay back all those utang2.

    Bulan Ramadan, bulan amat mulia…..all the menteri2 melayu, tolong lah selamakan Negara kita dari beban2 ini. Bulan murni dan mulia ini, mari lah kita pilih satu PM baru, lepas kan beban Najib dan Rosmah. Let them go fight their Bugis battle, settle their legal suits and handle their corrupted issues. We need a leader without any of this issues….to gain immediate confident and focus to re-built this country dan UMNO.

    I know, saya pasti….hanya Menteri2 yang bersih, tak corrupt, yang sayangkan UMNO, sayangkan Melayu, sayangkan Malaysia….will quickly come forward to drive this change. Time is running out. We need quick action. Mari lah sama kita lihat…..

  50. Bagus kisah abg mubarakchan itu, segala yang berkaitan dengan pertanian, perikanan dan penternakkan di negara kita ini tak menjadi oleh sebab menteri yang bertanggung jawab tidak cukup piawaian dan sibuk dengn hal hal peribadi, kaya kan diri dan sibuk cari idea menghentam tun yang asyik membela nasib rakyat sebagai peluang emas untuk di naikkan pangkat atau elaun dari jabatan perdana menteri.

    Termasuklah yang baru baru ini kononnya najib telah menyalurkan sejumlah besar wang ke negeri perlis untuk menjadikan negeri perlis pengeluar mempelam yang terkenal di dunia, selepas pulang dari Jepun sebelum puasa tu,

    Kita sama sama tengok apa jadi dengan hasrat najib dan sahidan kassim tu dengan jumlah peruntukkkan yg besar untuk jangkamasa 5 tahun lagi. Jika umur ajk ajk PAC panjang kita minta mereka bentangkan kajian kewangan terhadap wang yang di peruntukan itu…

  51. Salam TUN, apa khabar hari ni..Sebagai rakyat malaysia, apa yang pasti kerana rukun Negara kita masih Aman walaupun Malaysia dibelenggu dengan krisis ekonomi aka kenaikan harga barang etc..Pada pendapdat saya jika keadaan krisis ini tidak ditangani dengan betul x mustahil Malaysia akan menjadi seperti negara jiran..dari segi ekonomi dan politik..

    Sebagai anak melayu, Personally saya nak malaysia aman dan makmur…Orang melayu senang je prinsip hidup mereka iaitu nak hidup dengan selesa sebab apa yang kita cari bukan hal dunia sahaja..

    Tapi jika krisis politik dan ekonomi berlanjutan x mustahil ada yang bangkit..saya lebih rela jika saya x berharta daripada menanggung beban hutang bukan disebabkan harga kualiti barang tetapi beban hutang sebab cukai or kadar inflasi

    Dulu Masa TUN memimpin apa yang TUN nak adalah rakyat sentiasa berusaha mendapatkan kejayaan..sebab tu Tun adakan peluang tersebut…Supaya rakyat boleh berusaha untuk dapatkan apa yang dia nak…

    PERSONALLY SAYA NAK PEMIMPIN YANG BOLEH MENJADIKAN MALAYSIA MAJU, Bukan Pemimpin yang pandai berhutang rakyat yang beban..

    HEHEHEHEHEHEHE

  52. Good of you…Jadi batu api….Nak tambah sikit…pemikiran manusia akan menjadi intelek kalau membaca dan fahami bahan bacaan tersebut…tapi anifah yang dia tau baca just slip gaji tiap tiap bulan…tu jer….sekian

  53. Salam satuMDB!

    Nak tanye LHDN… Ada tak “AmPrivate Banking – My” bayar income tax untuk cash RM 5 juta tu?

  54. Salam satuMDB!

    Nak tanye LHDN…. Ada tak Rosmah bayar income tax utk cash RM 2 juta tu?

  55. THE DOUBTS

    What is WSJ implying when they report huge amount with Layout
    money goes into Najib account ?
    Is it just money transfered if correct OR
    They are implying Najib Steals as in to Defame ?
    As there are also Monthly money transferred to Najib ac
    for his Pay from Govt Pay Role

    Of all the frictions , argument , gossips ,assumptions , accusations and all
    Suddenly Wall Street Journal says
    We did not report Najib Stealing
    We only report Money transferred to Najib account
    Which will not helps Najib for Defamation sue

    Perhaps Malaysia Govt has to demand WSJ for Clarification on World News
    What are they implying ?

    We note also Opposition DAP ,PKR as I see
    Has been working hard , throwing all their every Dirty Cards
    To Defame the Govt by inviting Foreign Media , Interference and many
    Like any visits of important Delegates to Malaysia
    All Skirts of Opposition are lifted up to attracts Delegates Attentions
    This we see in Anwar when Obama visits and many

    Nevertheless Doubts has to be Cleared
    We have to wait for Investigations to complete
    Not to be corrupted ,suggestions by any Govt nor Opposition nor any Smart Alex
    Investigations has to be a Body of its own
    Regardless of Incompetency , Un Professional BUT NO Favorism
    These Body has been Form and We have acknowledge it before

    The shadow of Najib comforts like the step son buying properties
    May helps to solve the Jig Puzzle

  56. Salam, Tun

    Dear wajaperak, all praises goes to Allah the Almighty for giving Tun, the holy acceptance. Given that does it gives anyone a guarantees to their afterlife, placed among the pious??

  57. Sebak dada, sendu dikalbu…
    Memfikirkan nasib, semakin tak tentu…
    Aduhaii….tertanggung sengsara diriku…
    Mestikah diturunkan ke anak cucu..?

    #AnakCucuNakRayaBersama

  58. Besar sungguh kuasa rosmah untuk mengarahkan mmc membawa kes bekas serawak report dan bekas pembantu peribadinya dan menyalahkan bank negara kerana tak kawal affin bank dari menjaga privasi client.
    Zetty apa lagi, rosmah dah hentam awak, takkan nak anggap dokument dari bsi private n confidential. Rosmah dah jatuhkan kredibiliti puan zetty tu, nak berdiam lagi ke?

    Zetty dan kementerian serta syarikat2 yang terpaksa bertungkus lumus kerana kes 1MDB dan akaun akaun bank mereka berdua, fikirlah dalam2 walau semua tu belum ke penghujungnya, anda semua yang ikut kelamkabut.

    Ini kes mereka, sepatutnya mereka sendiri kena urus tanpa menyusahkan agensi dan menteri yg lain kan?

    Biarlah hishammuddin dan salleh keruak tu nak sibuk2. Entah apa agaknya agenda di sebalik penat lelah mereka berdua tu…..

  59. 6hari meniti puasa…
    InsyaAllah menjelma hari bahgia…
    Fikirrr lama…!! Macamana…??
    Rakyat nak sambut bahagia..???
    #BukanKeranaHartaWangKuasa
    #GembiraWalauSengsara
    #SebakDada

    #RakyatNakRaya

    .+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+
    Puasa 6? InsyaAllah kita…..

    Salam Ramadhan & Selamat Bersahur…
    #NasiGorengTakDeGSTLagi

  60. Tun

    Once upon a time when I was young, I used to join my mother eating freshly boiled plump cockles in a bucket or durians or fresh crabs given by a relative who lived in Sepang, Selangor.

    Today, I read to my dismay that there is a fall in the production of 80% of the normal output of cockles in its traditional grounds off Perak and then, durians were given away free in Kedah. And our crabs are imported from Indonesia. There is something wrong somewhere.

    This is SHAMEFUL when I read in the media the wanton destruction of our forests with the connivance of the responsible authorities. It is alleged that the Kelantan forests were logged and financed by Singaporean interests which caused the floods.

    To top this off, we are faced with an impending shortage of water in Kuala Lumpur and Selangor all the time in a land where there is plentiful of water in its rivers and lakes.

    Other peoples who are not so fortunate to have what our bountiful country Malaysia has, must surely think that we are just a bunch of wastrels who do not do anything productive but to destroy the environment without thinking of enhancing it for the generations to come. All these SHAMEFUL events were brought to the fore, when I read about the article by Dina Zaman in a Blogspot on 9 July 2015.’

    Why we need to address the Bumiputera economy ?

    I felt ashamed when the writer pointed out that unemployed Bumiputera graduates from a low of 27.6% in 1982 reached 70.3% of all umemployed graduates in 2010. The Government from 2003 to 2015 must have tackled the wrong priorities.

    And it is alleged that nearly ONE TRILLION RINGGITS flowed out of the country from 2003 to 2009 and there are at least 100 GLCs which together with the Government incurred a debt not loss of nearly ONE TRILLION RINGGITS !

    Furthermore, the Government has been wrestling with the eight-headed serpent of MONEY MONEY MONEY since 2009 which culminsted in every other Rakyat talked, dreamt and gossiped 1MDB. What an unholy mess !

    As a result, I feel shameful that we Malaysians are at odds with each other or at each others throats trying to tell their side of the story of 1MDB which is a GLC adopted from the late Dictator Lee Kuan Yew’s Godless Ultra Communistic Political and Social System imposed on the citizens by his Apparatchiks aka Meritocrats – A System which has gone toxic.

    For sure, I will feel mighty shameful when the 100 GLCs blow-up due to the impending financial tsunami to come. This will again be a World’s First !

    In passing the 6 Star Intercontinental Hotel, Tsimsachui, Hong Kong was reported to have been sold for US$ 900 Millions. This is the sort of asset that our famed GLCs should buy. Let us hope a Malaysian GLC bought it and not a hotel in the former red-light district of London in which the freehold is owned by the Church of England !

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH ~

  61. Selamat ulang tahun hari kelahiran buat Tun, semuga di lindungi allah, di kurniakan kesihatan yang baik begitu juga untuk semua teman penyokong2 Tun yang tak jemu2 bersama di chedet.cc walau kita tak berpeluang untuk bertemu muka. Sabar lah dan diamkan saja hujah2 dari mereka yang tidak sealiran dengan kita.

  62. Assalam Tun,

    I posted the comment below at wrong channel, supposedly here instead of in “TAXES”

    “rarunasalam….
    kah kah kah!!!
    Hihihi, hoo hoo hoo!!!
    Can’t stop laughing.
    Stop it Ravi, enough…
    My funnybone can’t take it anymore…
    Kah kah kah!!!

    I believe next he’ll ask Dr M what happened to all the 3 Indian-owned financial institutions which became kaput during Tun M’s reign, namely CCB, UAB, Bank Buruh.
    Blame them on Dr M since he was the PM then!

    At RM10billions each that will be RM30billions, now add this to BMF’s RM10b and Perwaja’s RM10b, Dr M’s RM50billions scandal have easily exceeded that of 1MDB!!!
    Wow, wow!!
    Habis! Habis! Habis!

    Ravi ooiii, why are your types always like to simply pick up any numbers and what-not from the sky???
    Have you all not changed???

    Probably Ambiga taught too much hatred to all of you…
    It’s still not too late to wake up now and start looking at reality around you.”

  63. Dear Tun,
    I am sure if special task force want to act, within one two day if not hours, the should have all the evident already. All are in the computer system. I doubt the bank can erase accounts record so easily.

    How are they going to act?? They are facing the Country No.1, who is their Boss as well!!! What is the boss going to say this time? Sarawak Report and WSJ already posted out so many evident as well as the late Ambank founder Najadi’s son FB. https://www.facebook.com/pages/Justice-For-Najadi-AmBank/1460541000930606

    I wonder what is everyone’s opinion going to happen Mr. Cool… How can he be cool this time??

    I don’t believe he will give up. Once he gave up, means finished!

    I don’t believe he will resign. Once he gave up, means finished too!

    What I believe he will do is run away from this country since he got billions park outside Malaysia. So, be alert all all check point Malaysian Immigration!

    We all just wait and see. I hope for the Country future sake, the authority, our special task force this time really going to make the nation proud. Be transparent and act fast.

    Worried Malaysian.

  64. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
    Salam Sejahtera kpd Rakyat Jelata

    .&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&.&

    daeng
    July 10, 2015

    Ya Allah ya tuhan ku di awal pagi Jumaat dan dibulan yang mulia dari lain-lain bulan ini,
    .+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.+.

    اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ

    Doa dari sang sahabat & umat…
    Dibulan rahmat, dihari Jumaat…
    Mohon Malaysia sentiasa selamat…
    yaAllah,
    Selamatkanlah umat Dunia & Akhirat…

    “Ameen YaAllah”
    “Ameen YaRahman”
    “Ameen YaRahim”

    Selawat & Salaam
    Kpd junjungan besar
    Muhamad Rasulullah SAW

    ﺁﻟﻠّﻬُﻢَ ﺻَﻠّﯿﮱِ ﯛﺳَﻠّﻢْ ﻋَﻠﮱِ ﺳَﻴّﺪﻧَﺂ ﻣُﺤَﻤّﺪْ ﻭَ ﻋَﻠﮱ ﺁﻝِﺳَﻴّﺪﻧَﺂ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ

    …….Allah Maha Besar…….

  65. Happy Birthday Tun, may you be always healthy and strong.

    Our Mr. be cool DSN how to be cool this time. All are exposed. http://www.sarawakreport.org are making all kinds of reports and photos. Just wonder how he going to said he don’t know the fat guy Jho Low ??? http://www.sarawakreport.org/2015/07/oh-no-jho-low-scoop-photo-tells-all/
    Not only him, seems his wife too are into big trouble. Hope this time the right authority do not cover up again.

    Worried Malaysian

  66. Salam Tun,

    Selamat menyambut ulangtahun kelahiran , semoga masih kekal aktif memperjuangkan yang hak .

  67. Happy Birthday to you Tun….
    Semoga Allah memudahkan segala urusan Tun untuk menegakkan kebenaran

  68. Happy birthday Tun! Wished you good health and continuous courage to battle ahead. I support you and always keep you in my prayers.

  69. Assalamualaikum Tun,

    Selamat Hari Lahir yang ke-90. Semoga Allah memberkati Tun seisi keluarga dan dipanjangkan umur dan sihat selalu hendaknya.

    Amin.

  70. Dirgahayu Tun berdua.
    Semoga dipanjangkan umur dimurahkan rezeki. Selamat disambutkan hari kelahiran ( Tun sendiri tak pun peduli, tapi yang sambut dgn gembiranya ialah orang yg sayangkan Tun macam kami ni). Macam menyambut hari laikatulkhadar lah, iaitu hari kelahiran quran kedunia ini. Hari ini adalah hari yang bahagia kerana saya masih lagi dapat merasa nikmat pemikiran bernas Tun.
    Ada penyokong tahalul bahalul yang berpendapat Tun sedang diseksa untuk menyaksikan kemusnahan… alangkah bodohnya dia… sebenarnya Tun sedang menjadi penyelamat kpd Ummah dan bukan terseksa.
    Dirgahayu Tun. Semoga terus berjasa kpd Agama Bangsa dan Negara. Hidup Tun. Wassalam.

  71. Selamat hari lahir dan Selamat hari raya tun. Moga diberkati Allah..

    Dari saya LK dan keluarga (yg minta tun sign buku dr in the house waktu tun turun tangga di K club, melawati baru2 ni)

  72. Assalam Tun,

    Happy 90th Birthday. Thank you Allah S.W.T for giving you good health and long life. We need more people like you Tun. Honestly, deep down ive been missing the days that you were the Prime Minister and when everything was going smoothly. I truely felt secure and protected under your leadership and I believe most of us Malaysian feel the same. I hope you will always be with us and be highly spirited to defend the country and beloved Malaysian. Please take care of yourself as we truely need you Tun. You will always be in my doa. You have my highest respect as the most successful Prime Minister in my eyes. Insyaallah may all the good thing happen to you.

  73. Salam Ayahanda Tun,

    Kami, rakyat Malaysia, mengucapkan Happy Birthday yang ke-90. Kami mendoakan agar Tun sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik dan sentiasa kuat membantu anak-anak Tun, rakyat Malaysia ini untuk tidak terus mengalah. Kami masih memerlukan Ayahanda Tun untuk terus meyuarakan kebenaran. Selamat panjang umur dan semoga Tun sekeluarga sentiasa di bawah lindungan Allah swt dan sentiasa dirahmati Nya. Amin.

  74. Kita juga harus berterima kasih kepada shahbudin, Zam, A kadir Jasin yang tidak jemu memberikan pendapat yang bernas di fmt. Selain usaha dari Tun.

    Nak harap menteri dan speaker yang sedia bertugas sekarang mahu pun pandikar amin yang telurnya dah kecut tua tu hampeh, telur pandikar amin dah busuk tembelang.

    Nak harap salleh keruak? Huhhhhhh lagi benci tengok mimik muka dia ada, cuba lah tuan tuan sekalian tengok gambar dia dengan najib di FMT, menyampah gila campur kelihatan busuk sekali orangnya….cuba renung betul2 muka sahidan kasim juga. Muka shahril samad….Hishammuddin. zahid hamidi apa lagi…….macam ketua samseng umno….

    Kita harus calonkan untuk mengantikan kesemua di atas tu dengan orang orang yang rajin menulis tentang kebenaran membongkar kejahatan dan yang ikhlas membantu menyedarkan rakyat, macam shahbudin ke, saya rasa dia sangat gentleman, tegas dan telus, atau Mukhriz dan adik najib sendiri pun ok juga.

  75. 90 Tahun ! wow ! Alhamdullilah masih berjuang Hebat
    Salam Ramadan , Salam Lebaran , Salam Happy Birthday
    To our Precious The Best Prime Minister of Malaysia History

    Still very strong
    Bolih jalan sana sini dengan penuh Kerhormatan
    Masih ada awet lagi Siti Hasmah , macam Pinang di belah dua
    Semoga di Rahmati sekeluarga
    Harap Mukhlis sedar akan kebenaran menjadi Pemimpin yg Baik

    Hope you make the Right Choice of the new PM appointment
    This could be Third and Hope is what Malaysia wants
    Me as Rakyat Malaysia
    Wish Malaysia could be Military Strong
    Govt should be more Stern of handling Foreign Agreement

    We need Strong Govt
    Not those who Speaks aloud
    But Delivers aloud

  76. selamat hari lahir tun. moga tun panjang umur, sehat sejahtera,berjaya dan bahagia sekeluarga. moga tun juga berjaya dalam perjuangan yg masih belum selesai. terima kasih tun

  77. Assalamualaikum Tun.

    Selamat hari lahir ke 90 Tun semuga Allah swt memberi kekuatan membantu perjuangan kami menyingkirkan Najib.

    Sekian Tun.

  78. SALAM TUN,

    Everybody had to die some day, that for sure.

    But i always pray that both of you are always in good health dan dipanjangkan umur oleh Allah.

    I yearn to see you still alive in 2048 ++ so you are entitled as the longest human has ever lived on this earth.

    This will put Jeanne Louise Calment (France) who live for 122 years 164 days at no 2 spot.

    Hope i’m still alive in 2048 to wish you 123rd birthdays.

    Happy 90th birthday to you.

  79. Tun

    For Daniel Noor. You are absolutely right in your observations of the leaders after 2003 at the top. I had a chance from the 1960s right up to 2015 to observe the high pressure cooker environment at the top with the closest aides and court jesters. Hence, I opted to be a ordinary and plain person just like you.

    I am exceedingly happy without a care with the knowledge that LIFE is not all MONEY MONEY MONEY ! It is crazy. Is’nt it Daniel Noor, Sir ?

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

    Our beloved Tun Dr Mahathir Mohamad has gained from strength to strength that after much reflections since 2003. He has come to realize that there are thousands if not millions of the Rakyat support him without any rewards, money, titles or favours because of his magnificent record of public service. And those whom he benefitted with riches, titles and favours not only run away but betrayed him.

    WE ARE MALAYSIANS ! !

  80. adelheid, yup I saw that too. 2 days ago. Najadi’s son, Pascal, claimed his father died for reporting an alleged bank corruption. Not only sarawak report but also his facebook Justice For Najadi – AmBank

    dunno la Tun, why Najib masih nak duduk situ tak nak undur, from small headache dah jadi huge migraine. Kalau berundur pun bukan bererti lemah, atleast dapat selamatkan negara dan UMNO dari kehancuran

  81. Happy Birthday, Sir.
    May your people be broad-minded and big-hearted and strive for progress in the coming years. Malaysia have already wasted 50 years. Just need to take a look at `one street town’ and what can be achieved with no resources but inspired leadership : world rankings in economy, education and university, human development, finance, national reserves, housing, airport, sea port, airline, political stability….All thru sheer will and design. Just compare the outcomes. Ultimately, it is the rakyat that benefit or suffer. Who look more like a `failed state’ with `failed policies’?

    Thus let us all open our eyes to be broad-minded. See and recognise the truth and the truth will set us free. Closing our eyes and minds and burying our heads in the sand and keep blogging and repeating partial truths and untruths will get Malaysia no where when others are surging ahead regardless of what the small mind think.

    Bless others and we will be blessed. Keep cursing others and the curse will boomerang back. Peace on earth!!

  82. Assallammualaikum Tun.
    Saya mohon ruangan.

    [hskamal
    Even if Tun, should not be ashamed to himself, he should in Allah’s views]
    Now.
    Can we learns from history?The bitterest enmity between Syaitan and Adam or between Habil and Qabil?
    The issue is jealousy in Iblis and Qabil part whom refuses to acknowledege it as it is.So?
    They strike outward instead of malaikat that self admitted their ‘transgression’.
    The whole issue is about contention.
    Iblis and Qabil claimed that they were the better ‘being’.
    What is the worst part of this claim entitlement?
    Allah is not ‘fair’ enough in the decree.
    You and I and most blogger here can agree or disagree on any issue’s.
    But what is the justification in our claim that this is so and that is not so?
    STANDARDISATION.
    Let’s agree in Islamic Principal of achievement.
    Tun have been admitted in Kaabah by whose invitation??
    Aks yourself this honestly..

    MAYBE THE HIDDEN WILL REVEAL THEMSELVES..

    Terima kasih Tun.

  83. Assalamualaikum wbt Ayahanda Tun Mahathir,

    Selamat menyambut hari jadi ke 90. Semoga Allah sentiasa merahmati Tun serta Tun Hasmah. Dimurahkan rezeki dan dikurniakan kesihatan yang sempurna Aamiin…

    Terima kasih Tun kerana masih sanggup berjuang demi kemakmuran bumi Malaysia….

    – Rakyat Kelate –

  84. Happy Birthday Dearest YAB Tun Dr Mahathir.
    You are our nations hero forever.

  85. Najib has to go
    For his own good and the good of Malaysia
    Not because of 1MDB . Even if he is not found guilty

    The very day He steps into PM Office
    Bringing down ISD also Seditions
    It tells how Stupid of him as a PM

    One may see it as Un Democratic , against Human Right
    In Reality ISA & Sedition deters Humana Right to Violence to Chaos . Later they ask will for Laws to be abolished
    Then we are back to Un Civilize Society
    That don,t even know who is male who is female
    Like its happening in Europe and most parts of the World

    There are thousands & one character up there
    Even the quiet person is a dangerous person
    If every of us can behaves
    We don,t need the Police , the Court
    In Islam there are Hukum between Human Being & God
    Is human with human ,Human with God

    IF Najib found NOT guilty of 1MDB
    We Malaysia owe him and must honor him
    We will fight for him for Defamations for him & Malaysia
    Through the International Court of Justice
    Be it if we have to Kill someone

    If He is Guilty

    It is his call & face the music . Its Dondang Kangkung
    His wife were to be Blame for comforting
    their son and their own . We will drag him with Humiliation

    I see Muhideen then after Hishamudin or Mukhlis or Khairy
    These must be a Lessons learned for UMNO

    GOVT HAS TO BE MEAN TO BE GOOD
    Be stern on Foreign Deals
    We are no Santa Claus
    Reborn ISD , Strengthen Sedition
    Do not Talk much , Just Do it

  86. Salam TUN,Apa khabar…Saya sokong tindakan Tun dalam memastikan bumi Malaysia yang tercinta ini tidak seperti negara jiran…Sepatutnya kita negara yang mempunyai kedudukan mata wang yang stabil..sebab kita mempunyai hasil bumi yang di idamkan oleh negara lain…emas minyak etc…perindustrian etc…

    Pada pendapat peribadi saya kerajaan malaysia terlalu banyak sangat membazir pada sesuatu yang x perlu..malaysia dah jadi negara yang suka berhutang sehinggakan rakyat yang terpaksa tanggung akibatnya…

    Macam Anifah ni saya pon pelik lah…Apa agaknye kelayakan dia sehingga boleh jadi menteri…sepattnya seseorang yang nak jadi menteri mestilah ilmu penuh di dada..baru lah maju malaysia…Ni tak…x tau apa apa lagi nak back up…

  87. Tun good day to you,sir I need to meet you to brief mh370 case sir I need appointment to meet you sir.i have finding way to meet you,no one has open door for me.will wait for ur reply my email id:palathasan@icloud.com hope to hear soon sir.

  88. Dear Tun,

    Latest shocking revelation by the son of AmBank founder Hussain Ahmad Najadi http://www.sarawakreport.org/2015/07/my-father-died-for-reporting-corruption-at-ambank-exclusive-interview/

    I am simply lost for words and thoughts – another murder??? All of this time we Malaysians just believed whatever news aired on our tvs and newspapers. Not a hint about DSN and his Ambank accounts then at that time. Wow.

    To have a leader who is capable of swindling money and killing whomever he feels is blocking his way is simply unthinkable and most frightening experience for Malaysians!

    Semoga Allah bukakan jalan untuk selamatkan rakyat Malaysia Tun.

    Take good care Tun Dr. Mahathir, wherever you go and whatever you do, jaga diri dan keselamatan okay Tun.

  89. Perbezaan antara orang yang berilmu dengan orang yang hanya kebodohan…

  90. Dear Tun,

    Latest shocking revelation by the son of AmBank founder Hussain Ahmad Najadi http://www.sarawakreport.org/2015/07/my-father-died-for-reporting-corruption-at-ambank-exclusive-interview/

    I am simply lost for words and thoughts – another murder??? All of this time we Malaysians just believed whatever news aired on our tvs and newspapers. Not a hint about DSN and his Ambank accounts then at that time. Wow.

    To have a leader who is capable of swindling money and killing whomever he feels is blocking his way is simply unthin aand mmosmost frightening experience for Malaysians!

    Semoga Allah bukakan jalan untuk selamatkan rakyat Malaysia Tun.

    Take good care Tun Mahathir, wherever you may go and whatever you do, jaga diri dan keselamatan okay Tun.

  91. Dear Tun,

    Latest shocking revelation by the son of AmBank founder Hussain Ahmad Najadi http://www.sarawakreport.org/2015/07/my-father-died-for-reporting-corruption-at-ambank-exclusive-interview/

    I am simply lost for words and thoughts – another murder??? All of this time we Malaysians just believed whatever news aired on our tvs and newspapers. Not a hint about DSN and his Ambank accounts then at that time. Wow.

    To have a leader who is capable of swindling money and killing whomever he feels is blocking his way is simply unthin aand mmosmost frightening experience for Malaysians!

    Semoga Allah bukakan jalan untuk selamatkan rakyat Malaysia Tun.

    Take good care Tun Mahathir, wherever you may go and whatever you do, jaga diri dan keselamatan okay Tun. We love you much!

  92. Salam Tun,

    Taking opportunity to wish Dear Tun ‘ HAPPY BIRTHDAY SWEET 90 ‘..may ALLAH
    Bless you with total Happiness & Health..Salam to Tun Hasmah..My family & I luv you both..

  93. Salam 10 terakhir ramadhan, Ada rakyat kisah tentang politik ,pemimpin dan cara hidup seorang pemimpin jika rakyat hidup dalam keadaan selesa dengan iklim persekitaran yang tidak membebankan. Apabila majoriti rakyat mula melihat dan bercakap isu politik,isu kepimpinan dan cara hidup seorang pemimpin ,ini menunjukkan tanda-tanda yang tidak baik keatas kepimpinan pemimpin tersebut .Kesan keadaan kenaikan kos semasa ,impaknya akan berkadar terus dengan majoriti rakyat ,realitinya mereka ini lebih merasa.

  94. Assalamualaikum tun dr mahathir yg dikasihi

    Selamat mnyambut hari jadi yang ke 90..
    semoga tun sentiasa sihat, gembira, ceria dan sejahtera selalu…
    not to forget handsome!!!

    hihi

  95. Assalmualaikum Tun, selamat menyambut hari jadi yang ke 90 tahun,semoga diberi kesihatan baik..amin.

  96. Dear Tun,

    Wishing you a very Happy Birthday. May you are blessed with good health and happiness in years to come….Take care Tun 🙂

  97. Tun,

    Happy Birthday To You. Semoga dipanjangkan usia, dimurahkan rezeki, dimakbulkan doa dan dikurniakan kebahagiaan dunia.

    Semalam I sempat baca article BBC, sangat lucu rakyat Malaysia, dalam kesedihan tetap creative. I juga sempat baca article sarawak report, Rosmah dan 2M dalam account bank.

    Before this I memang ada dengar sosek kawan2 dalam business world, go through Rosmah, Rosmah broker. Part duit masuk election campaign, that too I ada dengar masa election yang lalu. Ada kawan2 yang dapat job worth hundreds of thousands. They said BN nak tv, nak billboard, betul2 spending. Unfortunately result keluar tidaklah sebagus mana compared to duit keluar.

    Scandal 1MDB ini tiada hentinya, satu satu keluar, lagi Najib deny lagi keluar jela-jela, kan baik berhenti saja kasi lain naik. Siapalah nak labur kat Malaysia lagi dalam ekonomi begini. Adoi.

    I setuju dengan Tun, budaya membaca tak ada dikalangan orang2 DSN, kalau tengok FB Najib selepas kes forum Nothing to Hide, rakyat bantai kow kow. I sendiri rasa nak menangis baca. Kalau I jadi Najib dah masuk hospital dah. Then again pahlawan bugis, so kira kebal. Kan baik kata aku pahlawan Sumatra. At least coverage tu besar dari hanya satu clan sahaja.

    Anyway sort of funny cara Najib di position kan. I mean, dari artistocrat ke pahlawan bugis. Kalau esok ada lagi, entah apa pula. Tak tau la siapa yang buat kerja ini, main hentam kromo sahaja.

    Tun, take care 🙂

    Assalamualaikum.

  98. YAB Tun,

    On your 90th birthday today, my best wishes to your health and happy returns.

    We, the citizen of Malaysia are fully supportive of your efforts on the 1MDB issues.

  99. Daniel Noor Jul 9,2015 9:05 PM

    I agree 100% to what you comment. Tun done a good job with some mistakes. Those mistakes are nothing compare to the goodness done.

  100. Salam satuMDB!

    MCMC jokers and clowns ni ada syer ke dlm 1MDB? 1MDB, Najib and Rosmah boleh saman sapa-sapa kalau diorang nak saman so MCMC jokers and clowns tak perlu buat apa-apa statement untuk protect 1MDB, Najib dan Rosmah.

  101. Tun M as a Prime Minister may have done many good things alongside his indiscretions … But a good person wont say I did 8 good things alongside my 2 bad things so I deserve ‘pardon’ for my 2 bad things … He is not a child where one just gets time out priveleges…

    Ask Tun M to declare his bank accounts both in his name and under names of companies, entities and family and kin – tell me you believe he had no intention to enrich himself other than legally, transparently …

    Sorry, as an elder statesman, I expect more from him. I may not have been critical if he had managed to not disrupt the country by his forceful removals of his deputies and his PM successors. Tun’s only track record in my view – ” a selfish CEO of the country” …

    Keep your blind devotion whereas I’ll keep my gullible-less perspective of Tun…

    (Ravi)

  102. Assalamualaikum Tun. Semuga Tun dan keluarga sentiasa dibawah lindungiNya sepanjang waktu. Doa agar kesihatan Tun berada ditahap yang elok hendaknya. Insya Allah.

    Ya Allah ya tuhan ku di awal pagi Jumaat dan dibulan yang mulia dari lain-lain bulan ini, Kau bukakanlah hati Najib agar dengan rela hati meletak jawatan sebagai PM Malaysia secepat mungkin. Hanya Kau yang maha mendengar dan maha memahami segala keresahan kami sebagai rakyat yang tiada apa-apa mahukan kepentingan diri tetapi hanya mahukan negara kami ditadbir oleh insan lain yang memahami kehendak kami. Kembalikanlah jawatan no 1 Malaysia kepada insan yang bijak mentadbir, bijak menguruskan kewangan negara, bijak tanpa rasuah, bijak tanpa boros, adil seperti junjungan besar Nabi Muhamad, bijak yang tidak menyusahkan rakyat, bijak tanpa menanggung hutang yang banyak dan bijak tapi tegas dalam segala urusan.

    Ya Allah kembalikan Malaysia menjadi sebuah negara yang makmur, kembalikan Malaysia kepada landasan ekonomi yang kukuh dan betul, sesungguhnya hanya dengan pertolongan Mu lah sahaja segala kekerohan dan kekalutan pentadbiran Najib dapat dipulihkan dengan pemimpin baru yang lebih bijak, bersih, cekap dan amanah agar kami semua rakyat Malaysia dapat terus memelihara Islam terus dihormat di bumi Mu Malaysia yang kami sayangi.

    Aminnnnnnn ya rab bal a lamin.

    Terima kasih Tun.

  103. Salam satuMDB!

    Now is the worst time ever for Malaysia… Laws and government agencies are being used to protect criminals! Bafia n other related laws/acts need to be reviewed/ammended so that these criminals and crooks cannot use them to protect themselves.

  104. Sdr, Hajar

    “Tun, should be ashamed of himself in the eyes of the creator for allowing such leaders from MIC to sail on his ship”

    Hajar, i, truly can agree to what you say. On the other hand i, simply can’t accept why Tun, during his tenure did not let the law take its course on corrupt leaders – Tun, should’ve thrown them off the ship – maybe Tun, had other ideas for not doing so.

    Many BN component party leaders who served under Tun, was embroiled in scandals and corruption, notebly Samy Vellu and Ling Liong Sik, in the top list among others. If only Tun, had done the right thing by, sacking them, it would’ve send a very clear message to the others and the future generation wishing to became leaders not to take things for granted and try enriching themselves. This is where Tun, has terribly gone wrong, Tun, did not up held some very important mandatory demands meant for mankind from the creator.

    We’re all like messengers of Allah. If not we which creation can save our kind from all those evil practices’s, leading to societal leadership decay like what we are facing now!

    Today we are paying a very expensive price for letting this happen. It has became a culture among the leaders from various races only to enrich themselves, their family and the well connected – the proof is simply in front of our eyes. We can easily see now how lavishly can a Deputy Minister live his life, what more as a full Minister.

    If only Tun, molded the iron when it is still hot we could’ve prevented dirty corrupted criminals as our leaders in the government.

    Tun, has allowed for the landscape to take its roots. Now only he can up root it and lay new landscape to save this country and its people from the dark forces at work.

    Even if Tun, should not be ashamed to himself, he should in Allah’s views.

    Selamat hari lahir our dearest Tun, may Allah give you the vision and strength to guide us to the right path, the path of the believers.

  105. Dear Tun,

    It is surprising when they say you are embarrassing the country when in fact it is the current politicians and government authorities who are ruining the reputation of this nation. The link below shows a clear example of our country adopting a ‘scorched earth ‘ policy for the benefit of a few

  106. Dear Tun,

    I have before this mentioned to you Tun about Anifah Aman, do not take this don juan of Sabah seriously. Because Sabahans have long known this fella and some have long loathed him together with his brothers who have hauled almost all of Sabah’s wealthy resources, kayu balak, businesses, opportunities all controlled by them.

    I do not know from where Anifah Aman obtained his higher education qualifications, wallahuaklam genuine atau tidak… What we know is that he is brother of the too long of service over-stayed CM Musa Aman (cukup-cukuplah mengaut segala kayu balak Sabah)… Anifah Aman was prior to his becoming Foreign Minister cum lackey of DSN he was the caretaker of the state football… he was good at the foot-the-ball like I guess he was good with women since he had a face resembling the mixture of Jackie Chan and Shahrukh Khan… Apart from this I do not recommend this fella especially with all the talks in his own ministry pertaining to his ‘tak tau buat kerja’ – pegawai-pegawai dia yang lebih berpengalaman di kementerian luar itu lagi arif buat kerja tetapi Anifah Aman yang bodoh sombong terus angkuh dan buat-buat pandai!

    So Tun, I believe that this pak pandir is the one who is adding salt to his master DSN’s no shame rotting highly decomposed wound. DSN pula memang sudah memalukan negara seantero dunia, tetapi maseh lagi berkeras mengeraskan ‘ke-malu-an’nya itu.

    Goodnight my dearest Tun Mahathir. Have a most pleasant birthday today, insha Allah puasa Tun di bulan Ramadhan ini juga segala doa Tun akan didengar oleh Allah swt. Ameen.

  107. 1. “Jangan bergaul dengan para pemimpin dan pembesar yang zalim, bahkan jangan menemuinya. Berjumpa dan bergaul dengan mereka hanya membawa petaka. Dan sekiranya kamu terpaksa bertemu, jangan memuji-muji mereka, kerana Allah sangat murka ketika orang fasik dan zalim dipuji. Dan barangsiapa mendoakan mereka panjang umur, maka sesungguhnya dia suka agar Allah didurhakai di muka bumi.”
    (Imam Al-Ghazali)

    2. Rasulullah bersabda, “Ada empat golongan yang paling Allah benci. Peniaga yang banyak bersumpah, orang fakir yang sombong, orang tua yang berzina, dan seorang pemimpin (penguasa) yang zalim.” (HR. An-Nasai)

    3. Rasulullah bersabda, “Tidaklah ada seseorang hamba yang Allah beri kepercayaan untuk memimpin, kemudian pada saat matinya dia berada dalam (keadaan) melakukan penipuan terhadap rakyatnya, kecuali akan diharamkan atasnya untuk masuk syurga.”
    (Sahih Bukhari Muslim)

    4. Barangsiapa yang mengangkat seseorang (pemimpin) untuk mengurusi perkara kaum Muslimin sementara dia mendapati ada seseorang yang lebih layak daripada orang yang diangkatnya, maka dia telah berkhianat pada Allah SWT dan Rasul-Nya.”
    (Imam Ahmad)

    5. “Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolong pun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan.”
    (QS Hud [11]: 113)

    6. “Sesungguhnya seorang pemimpin itu merupakan perisai, rakyat akan berperang di belakang serta berlindung dengannya. Bila ia memerintah untuk takwa kepada Allah azza wa jalla serta bertindak adil, maka ia akan memperoleh pahala. Namun bila ia memerintah dengan selainnya, maka ia akan mendapatkan akibatnya. ”
    (Hadis Riwayat Muslim)

    7. Sabda Rasulullah, “Keadilan seorang pemimpin walaupun sesaat, jauh lebih baik daripada tujuh puluh tahun.”
    (Hadis Riwayat Thabrani)

    8. Allah azza wa jalla berfirman ; “Pada hari ketika muka mereka dibolak-balikan dalam neraka, mereka berkata:” Alangkah baiknya, andaikata kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul. ”
    (QS al Ahzab [33]: 66)

    Wallahua’lam.

  108. As’salam & Salam Sejahtera.

    For someone,you are a source of inspiration. For the nation,your wisdom are a saviour. For all of us nation-loving malaysians,you are a ray of hope. Any doctor can prescribe a treatment.However very few can prescribe the best of them all,the STRONG WILL to make our great nation better. Happy Birthday Dr. Mahathir.

    I LOVE MALAYSIA!

  109. Dear Tun,

    Saya ingin menambah kepada komen maklumat yang disampaikan oleh yang saya hormati tuan mubarakchan dan tuan daniel noor berkenaan integriti badan polis kita.

    Di Sabah ada ramai pendatang filipina, indonesia. Cerita daripada mulut mereka sendiri – apabila ada sekatan jalan dilakukan untuk periksa pendatang tanpa izin atau pati ini, bas-bas yang diarah berhenti di tepi jalanraya, polis naik periksa. Yang tidak ada dokumen pengenalan akan diberitahu ‘jika kamu tidak mau diambil tindakan kamu kena bayar RM50’ untuk seorang pati – dan jumlah ini adalah cerita 7 tahun yang lalu. Kini saya tak pasti berapa jumlah yang diugut oleh mat mata-mata di Sabah ini. Tetapi ia memang benar-benar berlaku. Tiada siapa berani nak komplen. Apatah lagi pendatang filipina atau indonesia ini. Mereka bayar sahaja oleh kerana takut ditahan.

    Di Negeri Sembilan semasa anak lelaki saya belajar di sebuah institut pengajian tinggi swasta di sana, semasa dalam perjalanan dengan beberapa rakan kolej kereta mereka telah diarah ke tepi untuk diperiksa oleh beberapa orang polis yang melakukan sekatan jalan. Sambil seorang polis bercakap dengan driver di depan seorang polis lagi suruh buka bonet belakang. Apabila bonet dibuka sahaja ada ‘plastik berisi serbuk putih’ di dalam bonet kenderaan anak saya! Hey presto tiba-tiba ada dadah dalam bonet kereta! Tetapi polis itu kata ‘boleh runding’ kalau tidak mahu dibawa ke balai boleh selesaikan isu itu di situ juga dengan membayar ‘denda’ RM250! Sikit jumlah diminta sebab polis tahu student mana ada duit banyak! Itu pun kejadian beberapa tahun yang lepas. Agaknya sekarang maseh berleluasa budak kolej kena perah oleh abang-abang polis yang disangka hero selama ini.

    Tun selama ini perkara dimintak duit oleh polis ini didiamkan sahaja. Kalau komplen dekat pegawai kerajaan mereka tidak percaya mereka menafikan yang kakitangan kerajaan yang ini sangat rasuah (then again bukan kesemuanya). Tetapi hakikatnya inilah dia hakikat sebenarnya. Kisah-kisah diugut duit oleh polis yang buat road block di atas adalah benar dan ia hanyalah tip of the iceberg. Mungkin kita perlu perhatikan rumah-rumah yang dimiliki oleh sesetengah pegawai polis! Hehehe.

    Terima kasih Tun Dr. Mahathir. Selamat hari lahir yang ke 90 tahun sekali lagi. Panjang usiamu Tun, sehat sejahtera, dilimpahi rahmah dan barakah dari Allah swt, selamat dunia dan akhirat – itu doa saya dan keluarga untuk Tun yang dikasihi sempena hari bersejarah ini. Ameen.

  110. Assalam Tun,

    I wish to counter the statement by Daniel Noor,
    “…that the rot in Malaysia started when Abdullah Ahmad Badawi was made the PM.”

    To be more precise, the rot started when budak KJ became most impatient to tell the country that he’s purportedly the future of Malaysia.
    Within 1 month after he became PM5, Pak Dol ensured the Deputy UMNO Youth post belonged to budak KJ, and thence so forth everyone became his proxy, including the stupefied father-in-law!!!

    …and the corruption level never before seen in Malaysia were the order from budak KJ…
    He’s still keeping the great aspiration to buy the PM post using those rotten ill-gained lootings…

  111. Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    SELAMAT HARI LAHIR ke-90 buat Tun yang dikasihi.

    Semoga beroleh kesihatan yang sempurna sepanjang hayat dan dilanjutkan usia serta sentiasa diberkati oleh Allah SWT.

    Tun seorang yang amat bertuah kerana mencapai usia 90 tahun, serta masih aktif dan sihat walafiat. Teruskan perjuangan Tun demi Agama, Bangsa dan Negara.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  112. Pada suatu ketika semasa soal jawab secara langsung antara Tun Mahathir dan DS Najib telah diadakan di suatu tempat yang tidak boleh dinyatakan…..rahsia
    Antara dialog yang sempat dirakam…..
    Tun M: “Kenapa beli IPP yang akan tamat tempoh dengan harga yang tinggi ?”
    DS N: “eeeuuuuaaauuiii”
    Tun M: “Kerajaan jual tanah kepada 1MDB terlalu murah dan tanpa memajukannya paksa jual dengan harga yang tinggi kepadaTabung Haji ?”
    DS N: “aaarghuuu iii aaaamamamu”
    Tun M: “Kenapa DS..kamu dah bisu ke?”
    DS N: “Sejak kes 1MDB lah Tun …lagi pun Proton tak bermutu!!!”
    Tun M: “??? Aik boleh cakap la pulak..ini lagi satu Jho Low tu sape?”
    DS N: “eeeeiiiiiuuurghaaa mmm aarrr”
    Tun M:” ??ok la ni yang arah letup Altantuya ni sape”
    DS N: “Saya dah sumpah dalam masjid saya tak kenal Altantuya ni”
    Tun M: “*%*@@@?”” $$***..adui penin..pale”
    DS N: Tun buat soalan bohong terpaksalah saya berbohong bila menjawab.Lagi pun ahli UMNO, Ketua Bahagian semua sokong, cabinet pun tak bising Tun seorang je yang suruh letak jawatan….Tun jadi PM 22 tahun saya yang sokong tau!!!,saya tak buat jambatan bengkok sebab saya yang PM
    Tun M dan semua penonton yang hadir: ~!@#$%^&*()_+
    Tun M: Last sekali saya nak tanya DS bilalah agaknya nak jawab isu MDB ni
    DS N: ….oppps justo minute…
    Tun M: ni terbaru WSJ tulis ada transaksi berbillion ringgit ke akaun peribadi DS ?
    DS N: …saya tak pernah guna tabungan untuk kegunaan peribadi
    CUTTTTTT !!

  113. Assalam Tun,

    Selamat menyambut hari jadi ke 90.

    Tahniah kerana Tun merupakan salah seorang dari yang hanya segelintir sahaja manusia yang berjaya mencapai umur sedemikian berserta dengan daya pemikiran dan kesihatan yang sempurna.

    Semoga hari2 yang akan datang Tun akan terus diberikan olehNya kesihatan serta daya pemikiran saperti masa2 yang telah lalu, dan Tun akan terus menabur bakti untuk Malaysia.
    Ameen ameen ameen.

  114. Dear Tun,

    Happy birthday dearest Tun Dr. Mahathir Mohamad.. it’s your 90th today 10th July bersamaan hari Jumaat dalam bulan Ramadhan, hari yang sungguh barakah. I wish you health and longevity, strength and perseverance, may Allah bless you Tun Mahathir with barakah in this world and the hereafter. May you have many many more birthdays to come. We love you, I love you Tun Mahathir. You always have a special place in our hearts, yesterday, today and forever. Happy birthday dear ayahanda Tun!

  115. Tun

    MY BEST WISHES AND MANY HAPPY RETURNS OF THE DAY ON YOUR 90TH BIRTHDAY.

    ‘ IT IS NOT THE GOOD DOCTORS, THEY ARE ALL THE SAME BUT THE GOOD MEDICINES, TUN !’

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

  116. Tun my humble opinion
    Now you should stay low with regards of 1MDB , Najib

    Though its yr sincere and our sincere efforts
    To put up for the Truth We are also seen as The Bad Guy

    The danger here we have indirectly been the tool of the opposition
    This is what they want it to happen
    As in the news whatever you blog against 1MDB
    Its is seen more of the news IT is Spiced to make it Hotter
    And you be look as the Bad guy regardless of yr Good Sincere Intentions

    It is seen as more of Tun Mahathir against 1MDB as in the News
    Rather than Tun Mahathir is putting matters right

  117. Salam satuMDB!

    Rosmah + najib + igp doraemon + ag nobita + mcmc clowns = no parodies, no satire = the new communist democracy state of malaysia!

  118. Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Maaf kerana saya tercicir dua perkara penting dalam senarai kejayaan PM Najib yang dikesan oleh proof-reader saya merangkap isteri tercinta saya yang salah satunya melibat contoh atau rahsia kerukunan rumahtangga seperti berikut;

    11. PM pertama berjaya mengembalikan nilai ringgit ke paras asal dan terbaik pada paras RM2.50 bagi 1 dollar Amerika. Maka nilai hutang asal RM42 billion kini hanya perlu bayar balik RM32 billion untung RM10 billion atas angin kerana pinjaman asal dibuat dalam dollar Amerika. Lihatlah betapa hebatnya PM kita ini.

    12. Kejayaan ini yang diingatkan isteri tercinta saya berhubung tips keharmonian berumahtangga yang perlu diteladani serta dicontohi pasangan rakyat Malaysia hari ini yang tidak pernah dilakukan oleh semua PM sebelum ini iaitu Amalan Di Kamar Tidur jangan fikir bukan2 ya. Maksud saya PM Najib yang romantik mengamalkan tips tidur nyenyak dengan TIDUR SEBANTAL DENGAN ISTERI TERCINTA seperti selalu diwarwarkan dalam dada akhbar, dalam FB dan Twitternya. Jangan kata Tun berani saya tanya pada anda sekelian berapa ramai di kalangan kita yang pernah berbuat demikian? Sebenarnya ini adalah satu petua dari PM Najib jikalau kita menghadapi masalah besar atau ujian berat dalam kehidupan ini maka hendaklah kita tidur sebantal dengan isteri kita mudah2an segala kerungsingan tersebut akan hilang sekurang2nya buat sementara waktu!

    Wasalam Ayahanda Tun Dr Mahathir dan Bonda Tercinta Tun Dr Siti Hasmah.

    p/s – Bismillahirahmanbirrahim dengan ingatan tulus ikhlas dari keluarga Faridina kami mengucapkan SELAMAT. ULANGTAHUN KE 90 buat yang amat dikasihi Ayahanda Tun Dr Mahathir Mohamad atau Tok Det dari anak2 kami, semoga dikurniakan kesihatan yang baik, dipanjangkan usia dan sentiasa di bawah perlindungan Allah s.w.t hendaknya.. Amin Ya Rabbal A’lamin yang jatuh pada hari esok 10hb Julai 2015 🙂

  119. arunasalam – Tun M led this country for 22 years. If he is useless or incompetent he wont last even 1 term ! Just like Abdullah Ahmad Badawi

    You just looking at only the bad’ things that happened during Tun M time. You refused to acknowledge the good things that he made this country and people prospers.

    There is a saying – You can do a 1000 goodness and nobody remembers but when you made ONE mistake , nobody forgets . You are one of those sour grapes.

  120. Dear munbarakchan

    Ived many time written many years before, that the rot in Malaysia started when Abdullah Ahmad Badawi was made the PM. Many Malaysians blamed Tun M for appointing this guy AAB but many does not know that the UMNO members that elected AAB as the VP of UMNO. As such he becomes the PM when Tun m relinquished his seat.

    The first step when he assumed the PM post was to release Anwar Ibrahim. many Malaysians does not know that AAB is related to this guy Anwar Ibrahim. And both comes from the same kampung.

    AAB was the guy who opened the Pandora’s Box and let everything being run by the Boys on 4 th Floor. During his tenure more money flows outside , more people get corrupted.. those who at one time were against Tun were given Mentri posts and other important post. The most UNFORGIVEN thing that this AAB guy did was letting Spore have the Batu Putih island. When the late Sultan Johor openly in front of AAB told that that the crooked bridge must be built he just refused to listen

    And i have been saying many times over, that this guy AAB should be dragged on to a platform and declare to the Malays and Malaysians in a live telecast seeking apology for the incompetences that he created to this country.

  121. Maaf kerana mencela. Tapi memang betul kata Tun, “orang yang mempertahankan pemimpin tanpa sebab, hanya kerana keselamatan jawatan”. orang sebegini memang memalukan.

  122. Dear Mubarakchan

    Theres a Chinese saying ‘ When the Head is Rotten, then the body and tails follows to be rotten ‘.

    When the top start siphoning millions and billions, those at the bottom feels it is only right to ask RM200- RM1000 from your Arab friend.

    At the KLIA, there are police not in uniforms targeting foreign workers going back to their respective countries. They will catch 1 or 2 of these workers , bring them down to the parking areas and demand money or else they will miss the flight home.

    The same with the uniformed police personnel ( maybe not all ) that stop foreign workers by the roadside demanding money not less than RM100 per head . These policeman are clever. They have many reasons to scare these workers.

    Foreign workers are issued a plastic card like MyKad and is written in the card ‘ dokumen ini bukan tanda utk perjalanan ‘. Thus the policemen will pressed on that to the foreign workers. The foreign workers only know that a Passport is a licence to move around. So if they cannot produce a passport they are considered illegal. So just imagine if these wrokers were stopped 3 or 4 times in a month. How much hard earned money they lose.

    Foreign workers earned less than Malaysians. When they are ripped off their meagure earnings what will they do next? Chances are they start stealing and robbing others. They need this money to send home to their families besides the daiy sundries that they need to spend.

    Can you blame this ordinary policemen to demand and extort money when their bosses and top people in the Government are taking millions .

  123. Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Mohon ruang mengusul agar rakan2 kembang setaman dalam blog ayahanda Tun mengambil sikap ‘masuk telinga kiri keluar telinga kanan’ berhubung fakta2 merapu dari kem sebelah sana baik dalam tulisan Bahasa Malaysia atau Inggeris yang cuba memburuk-burukkan ayahanda Tun. Nasib baik penguasaan bahasa Inggeris saya tidak sebaik yang lain maka sekadar baca sahaja tapi tak faham maka saya langkau ke tulisan yang lain.

    Tetapi untuk berlaku adil kadangkala kita ataupun saya sebenarnya tidak dapat menyelami perasaan mereka ini yang begitu kagum dengan kehebatan pemimpin tersohor mereka melebihi kehebatan ayahanda Tun sendiri.

    Maafkan saya Tun biarlah kupasan di bawah ini menjadi bukti ketaksuban mereka.

    PM Najib adalah sebenarnya seorang pemimpin tersohor yang pernah dilahirkan dalam sejarah Malaysia moden mengenepikan kesemua PM2 terdahulu termasuk ayahandanya sendiri, ayahanda Hisham, ayahanda mentua KJ dan ayahanda kami semua (Tun).

    Senarai kejayaan beliau cukup panjang sehingga tidak cukup dalam ruangan blog Tun ini seperti senarai berikut yang mana termampu ingat, maaf kalau ada yang tercicir ya;

    1. PM kelas dunia dan satu2nya dari Malaysia yang dapat bermain golf dengan pemimpin No. 1 dunia – Presiden Amerika Syarikat.

    2. PM Malaysia pertama yang terpaksa menghabiskan banyak masanya demi rakyat keluar negara sehinggakan terpaksa bekerja lebih masa bermesyuarat dalam pejabat dan bilik mesyuarat yang terpaksa diubahsuaikan dalam kapalterbang khas kerajaan agar urusan kerajaan terus berjalan lancar walaupun beliau berada di awan biru.

    3. Slogan keramat beliau tidak dapat ditandingi PM2 lain – “Pencapaian Di Utamakan RAKYAT DIDAHULUKAN” telah terbukti mendapat sokongan dan dokongan rakyat kerana mereka sentiasa didahulukan tidak seperti PM2 sebelum ini, tidak percaya baca fakta2 seterusnya.

    4. Sentiasa memikirkan kesusahan rakyat dan cara menanganinya dengan memberi bantuan BR1M yang cukup lumayan hingga mampu menampung kehidupan keluarga rakyat termiskin sepanjang tahun. Kemiskinan menjadi sifar di negara ini dan rakyat tidak perlu bersusah payah lagi, lihat betapa sayang beliau pada rakyat mengalahkan PM2 lain.

    5. Memastikan negara tercinta tidak bankrap dengan menarik balik subsidi bahan api supaya rakyat menikmati harga apungan untuk pasaran yang berubah2 setiap bulan secara tak langsung mengajar rakyat belajar macam mana rasa main saham di pasaran komoditi dunia yang tidak menentu. Lihatlah bagaimana kerajaan beliau menurunkan harga bahan api sehingga seringgit seliter bilamana harga minyak mentah dunia turun 45dollar setong dan menaikkan hanya 5sen setiap liter setiap bulan bilamana berlaku kenaikan. Hari ni rakyat tersenyum lebar menikmati petrol murah sehingga RON 95 tiada lagi dalam pasaran dan semua hanya menikmati RON 97 sahaja. Dengar cerita banyak lagi subsidi hendak di tarikbalik bagi kebaikan negara dan kesejahteraan rakyat didahulukan.

    6. Tidak cukup dengan itu demi rakyat beliau menghadiahkan mereka dengan GST yakni Good Shopping Tax dan seperti jurucakap rasmi beliau yakni ‘Mad Must Learn’ janjikan, hari ni harga dalam era GST harga barangan jatuh merundum sehingga setiap hari rakyat takde kerja lain tetapi berbelanja atau shopping. Akhirnya beliau berjaya meletakkan Malaysia dalam kelompok elit 160 negara yang melaksanakan GST dan terbukti keberkesanannya sekadar menyebut 3 contoh negara anggota iaitu Greece, Argentina dan Burkino Paso. Tidak terkata betapa bangga rakyat Malaysia hari ini.

    7. Sepanjang 6 tahun pemerintahan beliau, hanya beliau sahaja di kalangan
    6 Perdana Menteri yang diberi ujian yang cukup besar oleh Yang Maha Esa melibatkan bencana dan musibah yang melanda negara namun berjaya mengatasi dengan cemerlang berdasar kata2 hikmatnya ‘Saya telah arahkan’ dan ‘Saya akan pantau’. Senarai bencana dan musibah telah kerapkali disenaraikan oleh rakan2 dalam blog ayahanda Tun ini.

    8. Paling hebat adalah hadiah dan kejutannya kepada rakyat melalui 1MDB yang tidak terfikir oleh PM2 lain sebelum ini. Malahan beliau lakukan kejutan ini tanpa pengetahuan menteri2 kabinet lain yang tidak kurang hebatnya dan juga Parlimen. Demi rakyat beliau usahakan sendiri hanya dengan bantuan rakan dalam keluarga beliau untuk meminjam berpuluh billion ringgit dan akhirnya lihatlah betapa cantik bangunan2 pencakar langit di TRX Exchange dan keindahan bandar pintar iaitu Bandar Malaysia kebanggaan kita semua. Hasil dari pelaburan dalam segala macam penjana lektrik bebas maka hari ini rakyat marhaen menikmati tarif letrik terendah di dunia.

    9. Satu2nya PM yang anggota kabinetnya terdiri dari menteri2 berprestasi tinggi antaranya Zahid, Hisham, Shahidan, Nazri, KJ, Anifah, Hassan Malek, Rahman Dahlan, Shabeery, Ismail Sabri dll.. Yang kat luar kabinet pun ada seperti 3S Shahrir, SSK, Sharizat dll.. Ada juga timbalan menteri yang aksyen macam menteri namun tak layak duduk mesyuarat kabinet walaupun CGPA dia tinggi tapi setakat MBA apa hendak dihairankan., lainlah kalau ijazah pertama peringkat ijazah sarjana muda dapat kelas pertama macam bekas bosnya Dato’ Sri Mustapha Mohamed. Tok Pa memang ada kelas yang tersendiri dan antara menteri paling kuat atau rajin bekerja dan sentiasa kelihatan bersih.

    10. Akhirnya juga merupakan satu2nya PM yang berjaya menurunkan harga kangkong satu2nya makanan asasi rakyat Malaysia.. Teringat2 laungan keramat beliau KANGKONG DULU NAIK SEKARANG DAH TURUN !

    Terima kasih PM..
    I love PM..

    Wasalam Tun berdua.

    p/s – Isteri beliau adalah kesayangan rakyat sentiasa mengukir senyuman tidak berlagak orangnya adalah juga kebanggaan rakyat kerana berjaya menduduki tempat ke 2 sebagai wanita pertama Asia tercantik dan projek Permata beliau bernilai berjuta ringgit sangat berjaya sehinggakan di setiap pelusuk kampung, taman2 perumahan pasti ada taska Permata tak gitu tuan2 dan puan2.

  124. Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    Mohon izin Tun:

    Kepada Saudara ’Cruze’ (Jul 9,2015 2:12 AM ), terima kasih di atas kata2 semangat saudara.

    Saya amat yakin Tun bukan seperti yang dituduh oleh mereka yang ada kepentingan politik sempit. Tun ada cabar mereka yang menuduh untuk menyiasat beliau. Berani kerana benar.

    Baru2 ini si Saifuddin Abdullah pula minta KPN untuk tangkap Tun M. KPN tidak hiraukan saranan si ’bang*ng @ liberal’ tersebut. Atas alasan apa Tun M perlu ditangkap? Jika Tun M ditangkap, bertambah lah masalah yang perlu PDRM/Kerajaan hadapi.

    Bertambah buruklah imej negara di mata dunia; malu Malaysia sebab ditertawakan dunia.

    Memang memalukan sungguh bila ada ahli UMNO seperti si Saifuddin. Lebih elok beliau minta polis tangkap pendemo2 BERSIH yang mana kawan baik Saifuddin, si Ambiga terlibat..menyusahkan rakyat saja.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  125. Dearest YAB Tun,

    Allow me to address saudara ‘Hskamal’:

    Hskamal, you wrote (Jul 8, 2015 1:40 AM) :
    ///
    “The only sad thing i, saw in Tun, during his time was while helping the Malays improve he forgot about the majority of Indians welfare and their economy standing. he left everything solely in the hands of the MIC leaders. This MIC leaders on the other hand robbed the poor Indians and took everything for themselves and their family, living the race to struggle till today for a proper and decent life.

    For that Tun, must be ashamed of himself.

    This i, consider as the greatest downfall of Tun. But Tun, is gentlemen, he accepts that he has done mistakes.”
    ///

    My comment:

    1. MIC leaders should be blamed for whatever problems the Indian community is currently facing. I still remember, Mr. Samy Vellu blamed Tun for his own failure. Samy Vellu was MIC president for almost 31 years, but he failed to help the Indian community. What was he doing for 31 years as MIC President?

    2. Tun M was UMNO president, so Tun is directly responsible for the Malays welfare. If Tun M had simply ignored the Malays like what DSN is currently doing, and tried to ‘bodek’ the non-Malays (non-Bumi) with all kinds of ‘rewards’, then we (Malaysia) would have ended up like the current situation much sooner.

    3. We wouldn’t want Tun to manage the country the way DSN is managing Malaysia. His ‘1Malaysia’ slogan is a failure. DSN tries to imitate DAP’s ‘Malaysian Malaysia’ – race equality?

    4. Saying, “For that Tun, must be ashamed of himself.”, just because MIC/MIC President had failed to take care of the welfare of the Indian community is quite ‘rude/improper’.

    Thanks Tun.

    *** May Allah SWT bless Tun and family ***

  126. Assalamualaikum.

    PM Najib sudah bikin rakyat Malaysia malu besar. Kemana mahu tunjukkan muka kita?

    Selepas ini jika kita keluar negera, dikhuatiri muka kita sebagai rakyat Malaysia mereka bayangkan muka “pencuri” seperti Najib.

    Sebelum ini ok saja bila ditanya asal dari mana? Saya jawab “Malaysia”, kebanyakan menjawab “ooo Dr. Mahathir”. Khususnya jika berkunjung ke negara-negara Arab atau terberbual dengan orang-orang Arab. Orang Arab cukup respek Dr Mahathir.

    Tetapi selepas ini kalau orang tanya saya akan berfikir dua kali untuk menjawab. Jawab asal “Malaysia” mereka pasti tersenyum sinis terbayang “Najib dan Rosmah”.

    Untuk itu, kepada Najib tolonglah bersihkan nama baik Malaysia dengan letak jawatan sebagai PM Malaysia segera kerana aura kamu dikelilingi oleh “kekotoran” yang kamu sendiri cipta.

    Sekian Tun.

  127. “I thought the going rate was only RM 5 or am completely out-of-date ?”

    Relax mubarackchan. You are only 50 years behind time. I had a good chuckle. Thanks for your interesting inputs, as always.

    Hari Raya is fast approaching. Traffic cops are all over the place and busy! I drive a lorry so I’m keenly aware.

  128. Salam Tun,
    Mohon pencerahan.

    When investigation involves VVIP, it means looking for the truth OR altering the fact?

    When WSJ provided information, they raided the premises. May I know for what reason? To look for proof OR to destroy the proof? I have to ask because it happens in Malaysia.

    We Love You Tun

  129. negara di malukan dengan skandal oleh joker n idiot…

    lebih memalukan negara bila cabinet, majlis tertinggi dan 4 badan utama (BPR,BNM,BPR,AG) lambat bertindak dan yg paling teruk langsung tidak bertindak sepi tanpa berita…

    ibarat kayu yg tersandar…

    sangat tidak kompeten dan slow dalam menghadapi krisis…

    PAC pun masih belum bersidang…

    amat memalukan dan inilah contoh kelemahan sistem demokrasi…sistem politik negara menjadi seperti negara dunia ketiga…

    masaalah di peringkat kuasa eksekutif tertinggi wajar melibatkan keputusan dari Majlis Raja-raja…

    sampai bila kita nak tunggu…adakah bila menjadi sangat teruk baru nak bertindak?

    ekonomi dunia pun semakin tenat…sistem kapitalis semakin menuju kemuncak tenatnya…

    adakah malaysia mampu bertahan?

    sampai bila kita perlu beri perhatian kepada satu dua company atau orang ini?

    berbanding memberi perhatian pada yang sedikit, baik beri tumpuan pada yg ramai…company2 kecik2 skarang semua tgh struggle…rakyat pun tgh parah skarang…jobless pun makin bertambah…

    kita takut fasa kemarahan dlm media sosial secara senyap ini berpindah ke peringkat lain pula…

    permudahkan cara…bentangkan semua hitam putih…semuanya bukan rahsia lagi dah…cuma perlukan kepastian sahaja…sampai bila kita nak letak situasi bertanya-tanya?

    sebagai langkah pemulihan UMNO, majlis penasihat UMNO wajar dibentuk dan seluruh anggota cabinet wajar ditukarkan kepada yang baru…

    cabinet wajar dilantik oleh majlis bukan nya individu…

    BN masih mempunyai ramai tokoh2 yang berwibawa…

    jabatan2 kerajaan juga perlu memaparkan belanja bulanan dan tahunan mereka dalam website…

    tiada lagi teka-teki oleh rakyat kemana duit gst yg mereka bayar…

    kerajaan yang melaksanakan gst wajar bersedia dengan jawapan perbelanjaan kerana sekarang semua orang bayar gst…

    please malaysia…no more hanky panky…

  130. Tun

    Lest we forget, I have two more shameful episodes to add to my list which made me feel shameful with the state of our beloved Malaysia today. A state of behaviour which might be taken by outsiders as though we have no father or mother.

    10. I was shocked when the age-old series of coins and banknotes were replaced by specimens which seemed to come right out of bankrupt Italy in the 1940s. For no good reason at all, all the coins would deteriorate within a few months whilst the replaced banknotes were of a brittle paper . Whether both of these low qualities of the products were made deliberately so that more banknotes and coins would be used or not ?

    This sort of intent really brought me to be shameful with the knowledge that the first class countries of Switzerland and Japan maintain the highest quality in their banknotes and coins. It is sheer commonsense. Well-produced and well-designed banknotes and coins without ad hoc changes and to be used over the decades give the citizens and foreigners a strong sense of confidence and security in the latent financial well-being of the country.

    11. My respectable Arab friend who was here in Kuala Lumpur on a visit was stopped by the authorities at night. He had no identification papers with him. But he does not look like a crook. The authorities demanded RM 500 or else he would be hauled off to the police station. He managed to bargain the demand down to RM 200. I thought the going rate was only RM 5 or am completely out-of-date ?

  131. SALAM TUN.

    1. Chegubard “si kucing kurap PKR” buat apa sekarang? Senyap je?

    2. Masih jadi ketua kucing kurap kepada Solidariti Anak Muda Malaysia(SAMM)

    3. Tidak bersuara. Kelu lidahnya. Atau penat berpuasa?

    4. Atau sibuk mencari bukti ” Mahathir melesapkan wang negara”

    5. Syabas di ucapkan kepada Chegubard kerana tekun mencari bukti ini.

    6. Silalah lebih tekun dan bersungguh-sungguh lagi supaya mendapat bukti itu. Usaha tangga jaya.

    7. Tak terfikir nak siasat cara WSJ?

    8. Ada satu kumpulan lagi yang memakai singkatan SAMM iaitu

    9. Sialan Anak Muda Malaysia.

    Wassalam Tun

  132. Salam Tun

    Selamat pagi to all. Buat masa ini FBMKLCI -10.65 -0.6%
    No other solution, Najib MUST berhenti
    nak tunggu apa lagi, nak buy time for what lagi

    Forex summary

    *The local currency lost 0.02% to 3.8080 per US$

    *It fell 0.72% to 4.2053 per euro

    *0.07% down to 2.8086 per Singapore dollar

  133. Bismillahirrahmanirrahim

    YA ALLAH, Engkau ampunkanlah semua dosa YABhg Tun Dr Mahathir dan isterinya. Berikanlah rezeki dan kesihatan yang sempurna kepada keduanya serta seluruh ahli keluarganya; dan selamatkanlah keduanya di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat nanti. Lindungilah YABhg Tun dan keluarganya sepanjang masa.

    YA ALLAH, Engkau tunjukkanlah kekuasaanMU yang Maha Agung dan Mutlak milikMU selama-lamanya kepada semua pemimpin yang sombong, angkuh, dan zalim sama ada mereka berada di dalam negara Malaysia yang dicintai ini mahupun di tempat-tempat lain di seluruh dunia. Sesungguhnya YA ALLAH, Engkaulah yang Maha Berkuasa ke atas setiap sesuatu dan Maha Mengalahkan setiap musuhMU.

    PERKENANKANLAH YA ALLAH
    SUBHANALLAH
    ALHAMDULILLAH
    ALLAHU AKBAR

  134. Kedegilan Najib Razak utk melepaskan jawatan PM dlm keadaan Negara menuntut kebenaran dgn dakwaan berat oleh WSJ hanya akan mengundang keadaan lebih parah. Lebih mebimbangkan lg apabila Bersih 4.0 mengancam utk turun protes di jalanan dan pastinya akan mendpt sambutan jutaan rakyat Malaysia.

    In other words with all these accusation, he is unfit and incompetence to lead the country till he’s proven otherwise.

    Sedih hati ini melihat keadaan negara yg teruk dilanda kegawatan ekonomi dgn kenaikkan harga bahan mentah dan barangan runcit serta kejatuhan teruk nilai ringgit, bencana alam demi bencana alam yg menimpa dan pandangan2 serong mata dunia ke atas skandal2 terbesar dlm sejrah politik Msia yg masih blm terungkai.

    Semoga Allah beri kita jalan keluar dr semua masalah ini.

  135. Assalamualaikum Tun yang dihormati,

    SIAKAP SENOHONG, GELAMA IKAN DURI, NAJIB SCAKAP BOHONG, TIDAK HAIRANLAH LAMA-LAMA MENCURI???

    Jika benar silap mata “aliran wang ke akaun Najib” berlaku, ini merupakan sejarah baru di alaf ini dan di zaman Tun, Malaysia dikenali di mata dunia kerana melontar idea-idea yang bernas dan kelantangan bersuara Dr Mahathir mengkritik dunia barat khususnya Amerika Syarikat tetapi kini Malaysia terkenal kerana tindak tanduk pemimpin no 1 nya yang sebagai “pencuri”. Sungguh sedih jika ianya benar. Saya sebagai rakyat, merasa terlalu malu. Najib mesti terus menyaman WSJ tanpa meminta WSJ tunjuk sebab mengapa laporan yang teramat berat itu dikeluarkan kerana itu adalah tuduhan teramat berat yang mana bukan sahaja menjatuhkan namanya tetapi nama baik seluruh rakyat Malaysia. Berani kerana benar takut kerana salah. Najib ni yang mendukacitakan kita lembik sepanjang zaman. Pahlawan Bugis sememangnya lembik macam inikah?

    Jika ianya terbukti benar kelak, usah bertanya pada sesiapa dalam Malaysia ini, kita tanya kepada Abdul Hadi Awang apakah hukuman mencuri? Oleh kerana Hadi Awang ini orang politik dan Najib tidak pernah kutuk dia, maka dia tidak akan cakap hukumnya potong tangan tetapi dia akan bertanya adakah dua saksi lengkap yang nampak kejadian tersebut. Sedangkan Anwar Ibrahim dihukum meliwat pun dia minta 4 saksi kejadian, kamera yang merakam dianggap besi. Seolah-olah hukum agama Allah swt yang dibawa oleh Nabi Muhammad bukanlah hukum agama sepanjang zaman. Hahu zubillah. Ini kerana Hadi Awang akan memutarkan hukum agama yang mudah difahami kepada hukum yang komplek seolah-olah pembelajarannya sahaja mencapai tahap kefahaman Islam sebenar manakala orang lain khususnya pro UMNO adalah cetek dalam urusan agama.

    Saya ingin merakamkan tahniah di atas kecerdikan KPN Tan Sri Khalid kerana mematahkan kenyataan bodoh Saifuddin Abdullah yang ditolak rakyat Temerloh pada PRU13 lalu kononnya KPN patut menangkap Tun. Ternyata mahu membodek tetapi cara bodek menjerat diri kerana KPN lebih 1000 kali cerdik dari Saifuddin. Syabas KPN untuk topik ini.

    Sekian Tun.

  136. Salam, Tun

    If one want to believable that this country should be revolutionized, i’ll say i’m one of them.

    Tun, this is where you play a very important role. For all the mistakes that you’ve done in the past you get a second chance to correct it. You must not only think of Umno DSN, and the Malays alone, you must also look at the fate of the other races, poor and marginalized Indians especially, in the hands of their party leaders from MIC with the same intense.

    Malaysia badly need a major cleansing off those darkened hearts and souls which helms our lives, through their politics.

    For once Tun, please do the right thing, considers us all as your children, grandchildren, brothers and sisters and safe us from the evil mankind. Please don’t leave us without doing this for Malaysia and its people.

    We don’t want to be caught or get caught in a situation where our survival and living will be compromised by mankind’s evil deeds.

    Therefore, Tun, i, humbly seek and mohon from you to step up, come forward and safe us from the devils, in the form of human.

    Evil dwelling mankind must be eliminated altogether from the society sphere.

  137. Salam Tun..

    Project 1MDB means Project 1 Menteri Dan Bini

    Wang RM means wang Rosmah Mansor

    TNB means Tentuan Najib Beranak

    BN means Barisan Najib

    LHDN {lembaga hasil dalam negeri} means Lembaga hasil dalaman Najib

    PDRM means Polis Diarah Rosmah Mansor

    JPJ means Jajahan Pengarah Jholow

    SPRM {suruhanjaya pencegah rasuah} means Surhanjaya penentunya Rosmah mansor

    SPR {suruhanjaya pilihanraya} means Suruhanjaya Pilihan Rosmah

    KWSP means Kumpulkan Wang Semuanya untuk Perdana menteri

    And a lot more…If you notice,every thing belongs to Najib and family and friends,so do you really think you can win him?Isnt that is the reason you chose him,cos he is unbeatable?I would like to thank you for giving the rakyat a panglima bugis who can defeat 26 million rakyat with one fart..

    And his wife…Do you realise you are accusing an Asian best Islamic woman of bad things??To top of it,she is the 2nd pretiest first lady in Asia,aren’t you amazed??Which rakyat wont be proud to have a panglima PM and a beauty queen as their leaders??Thank you Tun..You have good taste for calibre PM!!Who was Badawi??Only a guy with Islamic knowledge who didn’t know how to steal and kill!!Of course without that ability he is not qualified to be PM..

    And for that,he really appreciate you,don’t he??Well done Tun!!!

  138. Tun

    My mother and myself have been staunch supporters of the BN/Alliance since 1951. We never had any doublt about the BN/Alliance leadership as regards propriety, ethics, standards, probity, honesty, and all the good virtures becoming of a Government at the highest level concerned with good governance in the general interest of the Rakyat.

    However, your comment on ” SHAME ” struck a bell in me that had accumulated in my mind what have been shameful events in our public affairs since you gracefully retired in 2003. After this, it was one big downward slide down the slippery slope, from the sublime to the ridiculous in morals.

    OUR BELOVED MALAYSIA HAS BECOME ONE BIG MORALITY PLAY WITH THOSE WHO THINK THERE IS NO SUCH THING AS SHAME AND THE MAJORITY WHO THINK THAT A PUBLIC FIGURE SHOULD NOT BE SHAMEFUL IN PUBLIC OFFICE.

    From an overview, I have already commented on the brilliant Presidential Scholar Miss Err and her Caucasian boyfriend who pranced around in their birthday suits in Holland Village, Singapore. And that our diseased Malaysian politicians and the GLCs can strip our beloved Malaysia’s 30 Millions Rakyat completely of their wealth by the simple expediency of just buying and buying assets at over the top prices. The debts (not loss) which these have incurred, have been estimated to be about ONE TRILLION RINGGITS DEBT (not loss). These were my overviews.

    But the following series of events from 2004 which I considered SHAMEFUL, not only raised unaccustomed and disturbing questions in my mind but also the reflection that such noveau riche activities were never before took place or attempted from the time of the great Tunku, the Father of Development, Tun Abdul Razak, the strongman Tun Hussein Onn through to the Great Statesman of the World, our beloved Tun Dr Mahathir Mohamad.

    1. The Prime Minister’s residence was turned into a night club stock with jet-setters and free flow of drinks.

    2. A hard-core PAP cadre was installed as the Chief Editor of the UMNO owned New Straits Times. He was given a lush Sime Darby contract from a company which was the first British company to be taken over by Malaysian interests conceptualized by me in 1972 and was taken over in 1976 for our beloved Malaysia. The first British owned company to be purchased on free open market terms and repatriated in 1979.

    3. Yacht racing in Trengganu at a time when our poor fisherman and farmers are trying to make ends meet. And down under, Sime Darby sponsored Ocean Racing for over nine years. No Malaysian as far as I know are top-notch yacht-men.

    4. 1,000,000 barrels were individualised arising from the UN sanctions against Saddam Hussein.

    4. Valuable ocean blocks were given away for free on the assumpton that these were private properties and not the Rakyat’s.

    5. The finest move was the loss of Pulau Batu Putih via the International Court of Justice which no Government before 2003 would have been so foolhardy. I was surprised a Cambridge law professor who was active 60 years ago was engaged. All other countries would have declared that they would fight to death for less. To rub more salt into the wound, the arrogant Singaporeans wrote a book to decry our beloved Malaysia’s legal efforts. Of course, we kept silent as always to lesser souls.

    HOWEVER THE SAME EX-CHIEF JUSTICE OF SINGAPORE TOGETHER WITH THE EX-PRESIDENT, THE SENIOR CIVIL SERVANTS, THE TOP ACADEMICIANS AND POLITICIANS IN THEIR ARROGANCE AND WITHOUT MUCH THOUGHT PRODUCED A FESTSCHRIFT ” THE BIG IDEAS OF LEE KUAN YEW.” 2014 to please the BOSS. As a result and in their carelessness, they betrayed the BOSS in writing a book which confirmed that there is NO SEPARATION OF THE POWERS, EXECUTIVE, LEGISLATIVE, JUDICIARY IN SINGAPORE. By this act, ALL THESE APARATCHIKS aka MERITOCRATS CONFIRMED ONCE AND FOR ALL THAT THE BOSS WAS THE DICTATOR AT THE END OF THE ERA !

    6. Then the powerful 4th Floor Boys of no locus standi were installed on the 4th Floor. This one was similar to the one which I found in the Subang Airport building in which 4 young boys worked out the Custom duties instead of the Custom Officers across the road. This was after 1992 !

    7. A special Unit was formed to fathom the finest treasures in the Khazanah. This was so blatant and crude that a big stone felled on the head of the Chief. Of course, the best treasure was picked out for a song. These were the days of the low hanging fruits to be plucked – according to the confident PAP refrain.

    8. I do not understand why the Malaysians love Australia especially Perth so much. I never did get use to the time difference and the vast emptiness of doing nothing. What I know is that there is an interesting travel agency operated by former Chinese employees of Simd Darby in partnership with Sime Darby who swanked around as if he/she owned Sime Darby. I am pretty sure the couple provided all the earthly or homely comforts sometime if not all the time.

    9. Much more which I do not know until the Pandora’s Box is opened !

    10. As one shameful thing leads to another, it is inescapable that 1MDB will materialize sooner rather than later.

    I FELT ASHAMED THAT NO ONE CARED FOR THE SANCTITY AND THE HONOUR OF HIGH OFFICE IN OUR BELOVED MALAYSIA AFTER 2003.

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH ! No noveau riches for us we are Malaysians !

  139. Sabarlah hajar, biarkan mereka nak kata apa pun. Satu dunia tahu dari dulu orang barat tak suka dengan kenyataan tun. Mereka anggap tun anti barat dan anti semitic. Kenapa mereka langsung tak cuba untuk membalas dengan memfitnah atau mereka reka apa apa?

    Kenapa mereka dapat pula ilham nak fitnah najib? Sudah tentu jawapan nya semua orang boleh meneka termasuk zetti pun boleh fikir. Kalau tun atau sesiapa Nak sorok akaun kewangan jawapanya sudah tentu tak dapat melainkan sorok duit dalam tilam atau tanam dalam tanah.

    Jawapan ringkas bermakna tiada point yang baik untuk wsj, dow jones, akhbar singapura, akhbar australia, akhbar jepun ke dan lain lain malah akhbar pkr pas dan dap pun tak dapat buktikan, Jangan pula kata tun ini kebal ya. Dulu semasa tun masih bertugas banyak juga cakap2 belakang kata tun makan rasuah, bila saya tanya mereka senang je jawab ” alah…..tun tu ada kekebalan” fuhhhh pandai mulut melayu nak fitnah kan.

    Biarkan je ya hajar si rarunaslam ke wine ke salleh kruak gigi kuning ke. Si tua nyanyuk sahidan ke atau si shahril samad otak kecik ke, menteri tukang masak mee goreng tu ke mahu pun si hisham alah hai..hai tu ke nak kata apa pun biarlah.
    Tun sangat baik hati. Sesiapa yang nak kutuk dia di chedet.cc ni semua dia kasi tulis…..no sensor no tut.tut bangang macam rancangan tv3 tu melodi! Tu rancangan tv malaysia paling bangang tu
    sabar ya hajar. Kita di landasan yg sama berdoa semuga semua pemimpin yang bangang bodoh sombong aka gangster tu terpecat dengan sendirinya.

  140. I am being Rational as much
    We Malaysia has to be careful of listening to Foreign Media especially from America
    As much incidence happen in Middle East should be our lesson learned

    Is it not US media, that news the World of Iraq Weapons of Mass Destructions ? Till now Not Found
    Is it not them that news the World of Sept 11 done by Alqaeda when most of their own American even their own Intelligence Personnel Disbelives their News
    It is not most of their news their Intelligence are base on Assumption to Defame to Excuse their Wrong Doings
    Is it not them that accused Russia of hitting our MH 17 ?
    Is it not them that Lied to the World for their selfish own agendas ?
    Is it not Their Lies are Deadly and have killed hundreds thousands of Innocent
    Babies ,Child , Women , Elder and those Helpless

    Why Must We Listen to Them
    They have made proofs very certain Iraq WMD
    What have they found today ? What have they done to Iraq
    Their Lies are Weapons of Destruction

    Suddenly They can produce their said Evidence into Najib
    This is not a Movie
    This is not Hollywood
    I merely Do Not Trust this Media
    WSJ belongs to America

    Tell me Why must we Trust them ?
    Are they abbeting with Opposition ?
    It has been the possibility as this is not just the first attempt
    They have tried even during Tun Mahathir Ruling

  141. As’salam & Salam Sejahtera.

    For those who prefer to criticize Dr. Mahathir,please look in the mirror & ask yourself where have you been during those 22 years of his leadership.Please also ask yourself how was your life then as compare to now? 22 years is no a short period of time.We malaysians are not a bunch of fools to keep on voting & supporting for the same leadership for 22 years if it had failed us. Due to the same reason too,most of us are now questioning our support towards the current leadership. Let’s face the current reality & my 2 cents friendly advice to these irresponsible ungateful critics is live your life in present,not in the past. Go to the street & ask anyone that you meet how their life had been effected by this current leadership. You will know exactly who should you criticize.Then come back to this blog & share your comment sincerely as a responsible citizen by taking into consideration the well-being of this great nation instead of your personal selfish grudges.

    I LOVE MALAYSIA!

  142. Menurut hikayat, si Tanggang derhaka kpd orang tuanya dan disumpah jadi batu. Di zaman moden ini, si Bangang yang bodoh sombong telah melawan arus sanggup menderhaka kpd guru. Padah dari penderhakaannya itu, duit cash berbilion-bilion Ringgit yang diamanahkan telah disumpah bertukar jadi unit…unit yang kita rakyat tertanya-tanya apakah bentuk sebenarnya. Unit kecemasan kah..unit wanita bersalin kah..?? Inilah persoalan yang sering jadi bahan perbualan makcik2 dan pakcik2 di semua pelusuk tanah air.

  143. Terima Kasih Banyak Banyak Tun

    As I had wrote to you many time before you are the one and only one can safe malaysia.

    The government Heads has not only bring shame and disgrace to malaysia and its people. They had let our KINGS name and status at jeopardy. . Now Malaysia become the laughing stock of whole world due to this mega crime.

    Where is our Malaysian agencies who supposed to protect in nation and its people gone till foreign media published globally. How much of embarrassment Malaysia has to take because of our PM.

    It is time for our KINGS to step in and once and for all stop this Malaysia misery.

    Again it is Tun who has to safe the nation and its people. How long we going to depend on him

    God bless Tun. I am very sure the KINGS will step in and do the necessary to stop this Malaysian massacre.

    Long live Tun. V love you Tun.

  144. There are 2 ways to conquer and enslave a nation. One is by the sword. The other one is by debt.

    Najib beyond any doubt has enslaved himself and thus fell prey to the ploy of the Zionist Jew.

    My family, relatives and close friends choose to abandon the ship steered by leadership aligned with Zionist Jew. Both Pakatan & BN Najib are hopeless to depend on. Figuratively speaking, it’s like choosing between the devil and the deep blue sea. Whichever way the rakyat lose and suffer. To the damn polticians, I wish them those famous “3 litthe words’….. GO TO HELL…..!!

  145. Dear Tun,

    You are right by asking just show DSN account.

    Until now, there is no deny the document are fake.

    No deny there is no such accounts.

    Only deny by DSN he never miss used 1MDB money.

    Perhaps, those are his commissions again.

    So he can sumpah again he did not miss used Rakyat’s money.

    Worried Malaysian

  146. Head of Departments must be chopped

    It is unfair just to ask the PM to resign. By right the heads of BNM, Anti corruption, Ministers and few other agencies who involve and protecting the issue whole heardtly. This government agencies who supposed to protect the country and its people fail to act till a foreign media highlighted. How shameful is this ! which foreign country people going to respect our malaysian KINGS in near future. THIS SHOULD NOT HAPPEN TO A COUNTRY WHICH STILL LOVED AND RESPECT KINGS.

    Now the issue not just known in malaysia it has become the worldwide issue, how much of embarrassment and damaging to the country and its people. This kind of mega crime can’t be done by just by few people. HEADS of some the Malaysian important agencies must have known and involve directly or indirectly.

    LETS call for all this agencies HEADS to be replaced immdietly.

    Bravo to our beloved TUN who had did so much for the country in the past and has to come forward to safe the country and its people at this age. He is the true leader. We malaysian owe to you. Thank you sir.

  147. It is unfair just to ask the PM to resign. By right the heads of BNM, Anti corruption, Ministers and few other agencies who involve and protecting the issue whole heardtly. This government agencies who supposed to protect the country and its people fail to act till a foreign media highlighted. How shameful is this ! which foreign country people going to respect our malaysian KINGS in near future. THIS SHOULD NOT HAPPEN TO A COUNTRY WHICH STILL LOVED AND RESPECT KINGS.

    Now the issue not just known in malaysia it has become the worldwide issue, how much of embarrassment and damaging to the country and its people. This kind of mega crime can’t be done by just by few people. HEADS of some the Malaysian important agencies must have known and involve directly or indirectly.

    LETS call for all this agencies HEADS to be replaced immdietly.

    Bravo to our beloved TUN who had did so much for the country in the past and has to come forward to safe the countr and its people at this age. He is the true leader. We malaysian owe to you. Thank you sir.

  148. Assalamualaikum Tun…..

    Lama tidak bersua dengan Tuan Wajaperak… Assalamualaikum…

    Tuan wajaperak, benar bahawa saya masih belum menganggap Najib bersalah selagi dakwaan “WSJ” itu belum terbukti kesahihannya.

    Kami pakar dan tahu bagaimana untuk mencipta “Firstclass Quality Fake Money”, hinggakan Bank pun boleh terpedaya olehnya. Kami mampu menukarkan daun menjadi wang (Tuan wajaperak tahu tentang Jin bukan?”. Kami mampu mencipta “Fake Document” yang dapat membawa kami mengelilingi seluruh Alam tanpa sekatan. Kami mampu memperniagakan “Fatarmogana” dan “Fantasi”. Kami terdaya mencipta “Evidence” yang mampu memukau semua mata, serta dapat pula melenyapkan “Evidence” itu. “Fake Educations Certificate” umpama “A.B.C” sahaja bagi kami. Kami mampu melakukan hampir-hampir segalanya…..

    Bila kembali ke “Alam Orang Kebanyakan”… saya menjadi sedikit berhati-hati dengan segala apa yang saya saksikan. Walau pun hanya sekadar berbekalkan Ilmu Agama yang sangat cetek…tetapi… saya gerun menjadi sebagaimana kebanyakan manusia yang suka bereaksi umpama “Pengadu Domba” dengan menjunjung julangan “Was-Was”. Saya tidak mahu membenarkan diri saya hanyut dalam “Arus Kebanyakan” itu. Bukannya mahu menongkah arus, tetapi adakalanya berfikir sebagaimana “Benak Sungai Sarawak”.

    Saya bukannya dari golongan orang-orang yang alim, tetapi masih sahaja saya takut akan Allah. Saya pernah melihat hampir segalanya…dan… Alam ini terlihat hanyalah umpama “Tipu-tipuan” di mata saya… seperti yang pernah saya katakan dahulu – sekadar umpama “Pelangi”.

    Jikalau membenarkan diri terpesona dengan “Tarian Kebanyakan”… saya bimbang hanyut dan lemas bersama “Penari-Penari” itu kelak.

    Tuan wajaperak tentu tahu, bahawa di akhir zaman ini “Fitnah secara terang-terangan” semakin berleluasa.

    Alkisah….. pada Disember 2002….. Tun Mahathir sendiri pun pernah difitnah “Menonton Filem Lucah Bersama Cucunya”. Ada golongan yang mempercayainya, malahan hampir-hampir sahaja masyarakat mempercayainya.

    Ringkasnya – selagi belum ada “Kesahihan” ; Saya masih sahaja berhati-hati untuk menelan segala sesuatu suapan khabar itu bulat-bulat.

    Benar bahawa saya ini pembunuh…tetapi… saya menafikan sekeras-kerasnya penglibatan kami dalam kes Sirul dalam ceritawara “ALTANTUYA”. Jikalau tuan WajaPerak suka dan berkesempatan… datangi dan berbual-bual lah bersama “Inspektor Suhaimi” di “IP Dang Wangi” serta “IP Bukit Aman”. Sebenarnya terlalu banyak kisah yang tidak mampu kita rungkaikan ceriteranya dalam dunia ini. Saya dapat “Menghidu” kisahnya….tetapi…. Wallahuw a’lam…..

    Seumpama kata-kata Tun Mahathir dalam perhimpunan “OIC” tahun 2003; yang serupa ini maksudnya :- “Merungkai kisah sebenar kejadian ‘Air’ secara ilmiah terperinci pun…, belum termampu kita selesaikannya”. Amat dalam pengertian kata-katanya itu… Moga-moga Tun Mahathir mengamalkan “Takwil” kata-katanya sendiri itu… Aminnn…

    Kembali kepada persoalan kita yang awal tadi :- Misalan :- Menghukum seorang “Penzina” sahaja pun, Allah memerintahkan kita untuk melaksanakannya dengan “Bukti Kukuh” bersama sekurang-kurangnya 4 saksi benar yang beriman.

    Inikan pula jikalau hendak menghukum seorang “Perdana Menteri” , yang di bahunya terpikul soal “Dunia dan Hari Perhitungan Padang Mahsyar” ; Dengan menanggung segala cela rakyat dan pemerintahannya ; Di hadapan Allah kelak.

    Maka atas dasar itu saya memilih sikap “Berhati-hati” dan cuba untuk tidak terlalu terpengaruh oleh “Hati dan Perasaan” yang terbuai oleh arus “Pemikiran Kebanyakan”.

    Kita menyaksikan sesuatu yang kelihatan seperti cerita dalam “Filem” sekarang ini…. Apa benar begitu Tuan WajaPerak?

    Saya sentiasa menyenangi bual bicara bersama Tuan WajaPerak.

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…..

  149. Ranunasalam – u just one in a million that sounds like a very sour grape towars Tun. Its ok. Nobody is perfect and Tun is no exception. At leadt in his 22 years tenure as PM he managed tp rosper the country and the people. Even during the Asian Monetary Crisis he has managed to save many big Msian companies from being taken over by the Westerners. In return these people Chinese, Indians, Kadazans, etc,etc returned him with a good 2/3 majority eventhough he lost about 300K Malays votes because of Anwa”s blackeye. Tun M did not bring this country into ruin.

    Najib is different. Everybody even those in the kampungs’ ..those non Malay Chinese/Indian speaking citizens..those that are anti Najib n the Government can feel the heat that this country is more or less going bankrupt.

    During Tun”s time whatever losses are made known to the rakyat. The same with LKY regime in Spore. Even Western countries incurred big losses in their investments but all these are transparent and made known to the people. But 1MDB is totally different scenario. Nobody and nobody knows about this untill Tun raised the issue.

    I am sure you too were not aware about this and I too admit I was in the dark until Tun took to his blog and made it known to all.

    I used to say to my friends during Tun”s tenure.’.if you not happy..just leave. I” m sure Spore..or India or even the US will accept you ‘.

    We have 30 million people now..even if 10% feels this is not a heaven to live and decide to leave..it wont cause a ripple in the ocean.

  150. Tun: It’s clear that there would have been no raids if WSJ did not publish anything.
    AG and investigators have been sitting on the evidence. By now the records – digital or otherwise – would have been doctored. It’s clear by now that GE13 was funded with stolen billions. Are the results legitimate?

  151. I find it amusing that people make ‘excuses’ on behalf of Tun Mahathir’s indiscretions …

    lets face it , Tun has been creating all this stirring up because he is concerned his legacy of 22 years of limited succession planning, his poor leadership in areas of Agriculture, Education, Prime Ministership and Finance Ministership will be highlighted if he allowed his successors to renovate Malaysia.

    His successors may have been flawed but Tun Mahathir has failed the country many times over in his 22 years and post retirement …

    And his followers can say what they want, but Tun M is no patriot… Just a selfish person with self interest …

    (Ravi)

  152. Most lucrative to sue the Wall Street Journal. The PM should sue in multiples of $700m. Perhaps double for personal, plus ten times for country which adds up to twelve times.

    12 x USD700m = $8.4 billion

    Azlan
    KL

  153. SALAM TUN.

    1.Di katakan lawyer Najib akan membuat saman pemulaan terhadap WSJ di Amerika.
    2. Baguslah bagi pihak Najib kerana kesalahan fakta ini amat buruk kepada Najib dan Malaysia amnya.

    3.Mungkin saman itu dibuat diatas rasa malunya Najib kerana yang sebenarnya bukannya US 620 million yang di masukkan kedalam account beliau

    4.TAPI

    5.US 920 million yang sebenarnya.

    6. Penulis WSJ tersilap menonggengkan angka 9 KEPADA 6.

    7. Itu saja yang hendak saman oleh Najib.

    8. Kerana fakta-fakta yang lain adalah BETUL semuanya bagi Najib.

    Wassalam Tun

  154. SALAM TUN.

    To The Hidden Secret via TUN

    Soalan anda biarlah hamba tolong jawab walaupun ianya amat “tricky” macam soalan ADD MATH SPM. Kalau salah harap di maafkan dan bagilah markah kesihan ya!

    Aiks!… Tiba-tiba ada Pasukan Petugas Khas?

    1.Untuk soalan “Tiba-tiba” anda

    Jawapan – ianya kerana Najib dan Rosmah serta macai-macai mereka termasuk Anifah Aman, Tuanku Aziz, Sharil Samad, Shabery Cheek,Nazri Aziz amatlah terkejut dengan berita WSJ tu.

    Pening kepala mereka semua bagaimana WSJ boleh siasat berkenaan ACC Najib itu.

    2. Pasukan Petugas Khas itu mungkin di tubuhkan oleh ROSMAH kerana dia kesian melihat Najib yang tak lalu makan dan mandi. Mungkin sudah hampir 2 purnama penuh si Rosmah tidak dapat menikmati “nikmat berumahtangga” dari Najib.

    Kebiasaannya setiap malam Jumaat mereka “Berlayar” bersama hingga ke subuh.Tapi sekarang tiada layar dinaikan mencacak walaupun angin amat kuat bertiup.

    Hanya pada 2009 mereka berlayar bersama dalam luxury yacht Tattoosh.

    3. 4 stooges dalam Pasukan Petugas Khas tu mungkin ditubuhkan untuk memastikan Najib tidak bersalah. Itu saja tujuannya pada pendapat saya yang daif ini.

    So kita semua jangan merasa selesa dengan Pasukan Petugas Khas ini kerana

    RCI ADALAH JAWAPAN KEPADA PROBLEMATIC PM NAJIB INI.

    SEKIAN JAWAPAN SAYA.

    Wassalam Tun

  155. Dearest YAB Tun,

    Allow me to address ‘Mr.Ravi @ Ranunasalam’:

    Mr. Ravi, you wrote:

    “Sorry sir – your rants about the PM and the administration is a joke (and a bad joke at it).
    (Ravi)”

    My comment:

    1. I believe you are the real ‘badut/clown’ who is trying to make a bad joke.

    2. Was Tun directly involved in the management of those companies that you mentioned? Was Tun the Advisor to any of those problematic companies? If yes, please elaborate Tun’s roles in the companies.

    3. About Barry Wain, did he manage to prove his wild allegations? Do you happen to have any proofs (court case, etc.)?

    Thanks Tun.

    *** May Allah SWT bless Tun and family ***

  156. Pejabat 1MDB dah kena serbu pagi tadi. Harap-harap si gigi kuning salleh keruak,pak tua nyanyuk sahidan kassim,tunku aziz pak tua rambut putih shahril samad,perempuan pembodek mas ermy yati dan si pondan tukang masak nasi goreng bersiap sedia lah mengemas dokumen di pejabat dan balik kampung usahakan ladang kangkung rosmah plantation.

  157. Salam satuMDB!

    IGP Doramoen is concern on how WSJ got the documents. He should concern on how the money went missing and who stole the money. The way he see things is different from us.

  158. MALAYSIA WILL BECOME GREECE IN 3 YEARS TIME
    GOVT BANKRUPT DUE TO CORRUPTION
    NO MONEY TO PAY PENSIONERS
    BANK NEGARA WILL LIMIT WITHDRAWAL FROM ATM RM 60/DAY
    RAKYAT WILL SUFFER DUE TO INCREASE IN

    1. GST NAIK 30%
    2. MINYAK NAIK RM4/LITRE
    3. TOLL NAIK
    4. TARIF ELEKTRIK NAIK
    5. TARIF GAS NAIK
    6. GULA NAIK
    7. ROKOK NAIK
    8. TEPUNG NAIK
    9. SEMUA NAIK

  159. Dear Tun,

    If what we read in the news is indeed correct, the little truth that we are allowed to see puts our country at a sad and depressive state. We hope change will soon happen.

    2013
    21 March – 620 Mil transferred
    25 March – 61 Mil transferred
    29 March – Najadi shot point blank, wife injured.

    May the good prevail over the dark ones.

    Thank you Tun, for always standing by Malaysia. Be safe and take care.

    Salam.

  160. /// sibotak Jul 8,2015 6:54 AM
    S,pore Govt under Lee Kuan Yew
    Also have lost 52 Billion US dollars not ringgit in China
    No Malaysia Opposition especially DAP seems to be gossiping about it ///

    sibotak, the difference is that USD52 billion is not stolen or siphoned off, or used to buy votes. During the financial crisis, all SWF, including Khazanah, suffered losses. Some of these are realized loss, and some are unrealized loss which can be recovered. Now that the crisis is over, most of the investments have recovered. In fact, Temasek just announced its best performance so far yesterday.

    Its net portfolio value climbed to an all-time high of $266 billion as of March 31, surging $43 billion over the previous 12 months, it said yesterday.

    But if the money is stolen, it will never be recovered.

    http://www.straitstimes.com/business/companies-markets/temasek-portfolio-value-climbs-to-record-266b

  161. Assalamualaikum, Tun.

    1)Muhyiddin LEMBAB dan berhati-hati dgn jawatan TPM nya.Sepatutnya dia lebih ageresif dan HERO dimata rakyat.(membuktikan dia hampir x layak jadi PM)

    2)Muhyiddin HAMPIR membuktikan dirinya tiada beza dgn Najib(terlampau Play safe,strategic thinking)

    3)Muhyiddin perlu keluarkan kenyataan mendesak dan keras kepada Najib dan ROSMAH bukanya Tun(sb dia yang akan dapat jd PM secara LOGIK)Seolah-olah Tun kambing Hitam dia pulok!!!

    4)Najib letaklah jawatan(i begging you)Supaya nama negara,UMNO dan Pahlawan Bugis tidak terpalit sekali dlm scandal ini.sebagai contoh:-

    EX-PRESIDEN Barcelona Sandro Rosell meletak jawatan selepas kaitan beliau dgn penyelewengan dana pemberlian Neymar dari Santos.(Najib? 40 billion? buat muka x bersalah!!!)

    5)Kalau Muhyiddin memainkan peranan lebih 250% scandal ini mungkin x seteruk ini.

    TUN Terima Kasih. :-*

  162. Salam Tun,

    It’s totally agree with Tun and unfair to accuse Tun tarnish our country name.

    Truth will always prevail no matter how long it takes.

    Good writing, Tun.

    Those who wish to read Tun’s writing in BM, kindly click below http://www.translationfocus.blogspot.com

    Thank you.

  163. Assalammualaikum wbt.

    Didoakan Yg Berbhg Tun di dalam perlindungan Allah SWT sepanjang masa.

    Teruskan dengan pendedahan berkenaan secara halus kemungkinan DS Najib mencuri wang Kerajaan Malaysia sebanyak USD700 juta bersamaan RM2.4b. (Kini RM2.6B).

    Pencuri mesti dihukum. Cumanya pencuri kali ini adalah mungkin Pemimpin No 1 Kerajaan Malaysia.

    Saya ingin melihat bagaimana keutuhan undang undang, keberanian Polis menyiasat, SPRM yang berintegriti dan Bank Negara Malaysia melakukan tindakan segera dan bersepadu kerana perbuatan DS Najib sudah terang terang menimbulkan syak wasangka yang tebal. DS najib tidak menafikan bahawa akaun peribadinya yang disebut sebagai menerima USD700 juta.

    Akhir kalam, Semoga Allah swt memberikan kekuatan kepada Tun dan mengalahkan musuh musuh yakni kaki kai bodek, kaki ampu dan kaki cucuk diPejabat Perdana Menteri. Mereka ini sebagai Penyokong DS Najib dan DS Najib sendiri saya percaya akan disingkirkan dalam sedikit masa lagi.

    ismadi

  164. Tun,

    Saya tak faham kenapa anifa seorang menteri boleh menyalahkan tun
    patut dia ini siasat dulu sebelum mengeluarkan apa kesimpulan ,cara begini sudah salah ini siapa berkuasa walaupun bersalah tetap menyokong mana boleh ,saya betul tak faham system pemerintahan dimalaysia

    Tun dah sampai masa menyaran semua rakyat Malaysia bangun untuk menentang system pemerintahan DS Najib ,saya akan berdiri dibelakang tun walau hujan panas demi menyelamatkan Negara Malaysia atau Tanah melayu yang tercinta

  165. SALAM TUN.

    1. PAC mana ha?

    2. Hang pi mana PAC?

    3. WSJ siasat lagi cepat lah.

    4. PAC siasat macam siput babi.

    5. Tak dok perasaan ke nak panggil Arul dan Sharol cepat sikit.D engan pendedahan terbaru WSJ, sepatutnya boleh PAC mempercepatkan siasatan mereka.

    6. Masih kena tunggu lepas bulan puasa dan Hari Raya ke. Nak bagi peluang “the duo” ini berpuasa dan Raya.

    7. Zaman Nabi, dalam bulan puasa pun mereka masih boleh berperang.

    8. Dicadangkan lepas berbuaka puasa esok dan selepas sembahyang trawikh lebih kurang pukul 10 malam panggil je “the duo” untuk diambil keterangan.

    9. Kalau tak sempat tukar seluar dan baju, dalam pakaian baju Melayu dan kain pelikat pun ok je.

    10. PAC lambat dan lembab?

    11. Patut di ganti dengan RCI

    WASSALAM TUN

  166. Salam, Tun

    Apa sudah jadi dgn pemimpin2 kita?? Nampak gaya mereka boleh sanggup lakukan apa sahaja demi untuk survival mereka, anak beranak dan saudara mara.

    Bukan sahaja tak amanah jenayah pun sudah menjadi amalan. Tun, nampaknya keadaan negara ditangan pemimpin2 seperti ini, sedang membahayakan kehidupan dan masa depan kita semua.

    Yang paling malang sekali, pemimpin Melayu yg kita kenal sebagai yg budiman dan berjiwa mulia, malngnya pada hari ini, pemimpin ini telah berubah menjadi rakus dan zalim akibat drpd ketamakan. Kalau begini bangsa Melayu bagaimana pula pemimpin2 bangsa India, Cina, Sabah, Sarawak dll?? – Tun, the situation is worryingly out of control.

    Perilaku pemimpin2 Melayu pada masa kini telah memberi dan membuka ruang bagi pemimpin2 bangsa lain melakukan apa sahaja sesuka hati termasuk jenayah membunuh – sangat2 malang situasi sebegini, Tun – harap Tun, dpt betulkan keadaan sebelum terlambat dan tertutupnya jalan kembali.

    Peranan dan pendekatan Tun, semasa pemerintahan juga telah sedikit sebanyak menyumbang kepada penyakit yg di hadapi negara pada hari ini. Oleh itu, Tun, harus memikul beban untuk selamatkan negara ini. Rawat dan pulihkan penyakit2 yg telah merebah ke satu tahap yg meruntuhkan nilai2 kemanusiaan – tiada hati perut.

    Bila kuching tak bergigi tikus lompat menari-nari.

    Tun, tlg selamatkan dan bersihkan negara ini drpd pemimpin2 yg tidak amanah, melakukan jenayah drpd terus memalukan negara, rakyat serta ibubapa yg melahirkan mereka.

    Wahai org2 Melayu yg memegang kuasa politik dan kerajaan tunjukanlah pada kaum2 lain kamu mempunyai perasaan segan dan malu untuk di contohi mereka.

  167. SALAM TUN.

    1.Dahulu Najib Razak tulis dalam Twitter

    Diamlah

    Diamlah

    Diam

    2. Sekarang selepas tuduhan WSJ,mungkin Najib akan tulis dalam twitter

    Sekarang aku tak boleh duduk Diamlah

    Tolong, tolonglah bagi aku duduk Diamlah

    Diam bererti aku setuju dengan WSJ.

    3.Najib apa rasa sekarang, ada panas punggung ke?

    SALAM TUN

    ps. Anifah Aman Terdiam kaku ke?
    Hingga menjadi paku 2 inci yang sedap untuk di ketuk oleh tukul.

  168. Tun

    For Wajaperak, it is a breath of very fresh air which your heartfelt comments created in my simple mind.

    Our beloved Tun Dr Mahathir Mohamad role as a service provider is very small.

    IT IS HIS BRAINPOWER THAT BEATS ALL IN THE FIRMAMENT IN OUR BELOVED MALAYSIA AND BEYOND. This is the main reason why the West propped up the late Dictator Lee Kuan Yew (1959-2015) who at the end of the day turned out to be quite an ordinary man. Nothing special. At the last count he had at least 40 failed Policies.

    Vide. TJS George Blogspot June 2011′

    ” The West has spread the impression that Singapore’s Lee Kuan Yew is Asia’s outstanding economic miracle man while Malaysia’s Mahathir Mohamad as a cantankerous ogre, hater of white people and dictator to boot. Both are dressed up portraits. What made Mahathir special is that while pursuing economic progress he nevcr lost sight of the larger picture of HUMAN VALUES. That cannot be said of Lee Kuan Yew and certainly not of Indonesia’s Suharto or Thailand’s Thaksin Shinawatra.”

    The above laudatory words on our beloved Tun Dr Mahathir Mohamad were penned by one of the most famous Indian journalists in the biggest democratic country in the World, India. TJS George continues to fight against social injustices, corruption and political anomalies through his columns. Mr George should know what he was talking about as he was a journalist in Hong Kong for many years and wrote a book in 1973.”Lee Kuan Yew’s Singapore.” by TJS George who saw through the shenanigans of the late Dictator that long ago !

    It took me a long time to get an independent authoritative source to confirm what I have been saying that our beloved Tun Dr Mahathir Mohamad
    a Malay, is a Great Statesman of the World. Thanks to the courtesy of JessCScottBlog.

    With the turn of events, THE WEST WILL NOW FINALLY ACKNOWLEDGE THAT OUR BELOVED TUN DR MAHATHIR MOHAMAD IS ONE OF THE WORLD’S OR ASIA’S FINEST AND GREATEST STATESMAN AND NOT THE LATE DICTATOR LEE KUAN YEW WHO WAS ONLY A COMMA IN THE HISTORY OF HUMANKIND.

    As for myself, I am quite happy where I am, an ordinary encik, for the last 100 years. Also I fear the disease that afflicts the Civil Servants, the closest aides, the consultants, the party boys, the unqualified cartoonists – eunuchs which put them on the route of no return concerning the MONEY MONEY MONEY.

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH !

  169. Salam,

    1. Bagi pendapat saya, oleh kerana media cetak tempatan yang sangat berat sebelah, menjadikan media cetak asing turut masuk campur.

    2. Bagi saya, WSJ tak perlu keluarkan artikel pun semua rakyat Malaysia tetap akan tukar pemimpin. Slogan PR yang baru ialah ‘Ini Kali Confirm Tukar’

    3. Jika Najib nak menjaga integriti beliau, jawablah pertuduhan dengan bukti yang masuk akal dewasa (bukan jawapan nafi/budak – budak/pengecut)

    4. Kenapa tak ada seorang ‘Raja -Raja Melayu’ yang ingin mencabar kedudukan Najib ni. Mana Sultan/Anak Sultan. Anda punya kuasa untuk mempertikai.

    5. Jika benar tuduhan Tun tidak berasas kenapa Tun belum kena saman/tangkap/penjara.

    6. Apa jadi dengan JUSTO? Atau hanya ‘Just To’ divert people attention tapi tak jadi.

    7. Lepas ni Najib cakap, account MOF kena hack dengan Tun sebab tu tak dapat trace mana pergi duit. Kalau aku duit 700m masuk dalam akaun aku pun aku senyap dan keluarkan terus duit tu. Memandangkan bank buat ‘silap’.

    8. Kami rakyat Malaysia ingin demand masukkan 1m pun jadilah dalam akaun kami semua. Tak adil Najib sorang sahaja dapat 700m.

    Tq

  170. Check and Balance
    Tun, during your era. You have gain full control of the country Executive, Legislative and Judiciary institution. As a result, your successor now inherited that ultimate power which makes them untouchable. Malaysia has move forward economically but our country system is still far behind.

    We need check and balance. The overlapping of Executive and legislative shall end. We need to reform the country system. Parliament should act as check and balance of the cabinet. Election of Executive head should be separated from the parliamentary seats. Let professional forms execution governing team.

  171. Salam Tun

    Buat masa ini FBM KLCI -16, about 1% down due to foreign selling pressure. 🙁 My opinion same as before the best solution is Najib berhenti.

  172. Greetings,
    I would say Tun made a right move and he still stand firm with his decision with the fact. As civilised country and most of us highly educated thus please take one step back and think what the issue right now??? 1MDB…. so moving forward the question should answer by PM with proper Audit documentation without any hear say, party say and Fan say because Accounting system are the most easiest to prove whether is genuine or not compare to murder case which average will took more than year to prove the person is guilty. Please recall the history what happen to Enron at US and that is the reason all the Audit firm that been hire by Government not come forward to declare the truth of PM scandal and etc. otherwise the Audit firm need change the name as a Arthur Anderson if they collaborating with PM which they won’t do it that stupid mistake.
    Ask yourself???? Malaysian Budget 2016 can prepare and mention at Parliament this coming October 2015 and its only took 10 Months but 1MDB account will take longer than Malaysia Budget what logic is that??????
    We should be neutral and only mention or talk about fact not from hearsay or experience whereby PM scandal in written black and white in Wall Street Journal and ask again our self are they going publish anything in their page by hearsay without knowing the consequence?????? Without any fact????? Even they won’t publish anything without fact if President of US instructed……
    Answer the People question and we should ask right question in right time and we shouldn’t ask past history question right now whereby during Tun time and etc…..because there is no issue if yes already been declare if not its won’t come as Malaysia Crisis right now thus do not make our self-childish by pin pointing here and there and the QUESTION for 2015 is 1MDB so answer the question with fact if not just make a right move such Bill Clinton and etc. and the best part is the Leader able to make mistake however should accountable and take ownership for the mistake they made with integrity ( what to say the question right now is Integrity itself)
    The world turn and look as good developing Country at Malaysia during Tun Mahathir and the same world question and laugh with Malaysia during Current PM.
    I am just normal ordinary Malaysian Citizen which do not support any Party or etc but only look for better improvement for the Country and Nation and I most welcome and support any next PM for Malaysia.

  173. Assalamualaikum, Tun.

    Bekas pemimpin masih memainkan peranan memeriksa dan mengimbangi (iaitu “check and balance”).

    Sekiranya bekas pemimpin dirampas hak bersuara, maka itu perbuatan yang memalukan. Apatah lagi tidak menghormati bekas pemimpin yang membentang sesuatu untuk kepentingan Negara!

    Baik Anifah dan Musa berfikir secara betul, apa yang baik untuk Negara!

  174. Salam Tun.

    Ini juga MEMALUKAN NEGARA?

    (Selain dari Jatuh kemaluan Anifah Aman – Menteri Luar!!!!!)

    FELDA –

    1. Bapanya, Tun Razak “mengilhamkan” FELDA dan ianya menjadi “JATI DIRI” rakyat Malaysia.

    2. Anaknya, Najib Razak “menghilangkan” JATI DIRI rakyat Malaysia dan menjadikan FELDA sebagai komoditi dagangan di Bursa Malaysia.

    3. Kurang Asam punya anak yang bernama Najib Razak.

    4. Nasib baik ada “ANAK” tolong tengok FELDA sekarang.

    Wassalam TUN.

  175. Assalamualaikum, Tun.

    Rakyat kini nak PM ambil tindakan mahkamah terhadap WSJ. Kalau tak, ini akan dipandang sebagai pengakuan senyap. Ini betul-betul memalukan Negara dan bangsa.

  176. Assallammualaikum Tun.
    Saya mohon ruangan.

    [Suhainin Suhaibul
    Pun… selagi pendedahan “WSJ” ini belum terserlah kebenarannya… kami masih menafikan bahawa “Najib Sudah Bersalah”]

    Kali ini saya tidak bersetuju dengan anda.
    Orang seperti Sirul bukanlah bodoh dari satu segi.
    Tetapi atas ‘arahan’ tertentu maka berlakulah apa yang telah berlaku.
    Sirul mesti dihukum bunuh kerana perbuatannya tetapi di dalam ajaran Islam mereka yang terlibat mesti juga dihukum bunuh.
    Ingat amaran Saidina Umar..
    “Jika keseluruhan penduduk Hijaz terlibat dengan pembunuhan ini maka aku akan membunuh mereka semua!”
    Begitulah keadilan.
    Najib bersalah kerana lemah dan membiarkan masalah 11MDB ini berlaku..
    Apa yang berlaku?
    Cuba perhatikan betapa bangganya 111MDB MEMBAYAR HUTANG!..
    KAMI DENGAN INI DENGAN RASA BANGGANYA MENGUMUMKAN PEMBAYARAN HUTANG!!!
    ERRRKK?
    Bukankah pengisytiharan pembayaran hutang tanda kelemahan?
    Pengisytiharan untung barulah tanda kekuatan!!..

    Saya lihat anda dipenuhi kebencian dan kemarahan..
    Ramadhan masih ada..
    Cubalah kita bermuhasabah..

    TERIMA KASIH TUN..

  177. Assallammualaikum Tun.
    Saya mohon ruangan.

    (Sorry sir – your rants about the PM and the administration is a joke (and a bad joke at it)
    (Ravi)
    Now you are back again.New name old style.
    For once,do you read or take note our distinguish Mr Mubarak Chan posting?
    Or do you care?
    He already explained your ‘questionnaire’s’..
    Mr Mubarak Chan like Tun is a service provider.Meaning they provided service’s that among them ‘explaining’ is only in need to know basis.
    Are you are fair man Mr Ravi?
    If you are, your comment’s regarding ?Tun Abdullah and Najib is sadly ‘deafning’.

    Terima kasih Tun.

  178. This is important to me as Malaysian
    Why need to listen to them ?

    The Foreign Media WSJ , Reuters , S,pore Political Analyst etc
    When we are Talking Discussing Solving our own problem here
    These will Corrupt us and WSJ was never Right nor God.
    YES , We have doubts against 1MDB & Najib
    It is our Duty not Foreigner as they have their own Agendas
    WSJ interference of Malaysia will corrupt what Good we Malaysia intend to do
    As seen they are tools of Opposition and Foreign Ideas will Harm Malaysia
    These will even confused us further will get us Divided

    As much as Opposition Feared with Najib still in Office will corrupt the investigations .Listening to Opposition suggestions will also corrupt this investigations .
    Investigations is a Body of its own
    None must suggests nor gives Beautiful Ideas , The Opposition ,The Foreign Media Foreign Interference nor the Ruling Govt itself

    Malaysia Don,t need Mr Clever Shit to tell us what to do
    We be the Best we can be
    Everyone must Hands Off
    The more Ideas, Suggestion , The more Intelligence influence
    will only corrupt the Truth .
    As every one of them has their own agendas and interest behind Sad story

  179. Assalamualaikum.

    Tun yang kami kasihi dan hormati selalu.

    Alhamdulillah kami rasa perubahan dan angin baru bertiup kencang di luar memberi isyarat seolah-olah ada sesuatu kesan positif kepada perjuangan kita semua.

    Semuga Malaysia bertambah aman dan makmur selepas Najib disingkirkan Tun.

    Jaga diri Tun.

  180. S,pore Govt under Lee Kuan Yew
    Also have lost 52 Billion US dollars not ringgit in China
    No Malaysia Opposition especially DAP seems to be gossiping about it
    Not just in China but also in their many foreign investment abroad

    Its simply seen here They always put up S,pore Good over Malaysia Bad
    What Bad in S,pore every seems to Buat Bodoh
    To make us Bodoh by Opposition for Opposition

  181. Tun

    As I was saying many times before that during these days of anti-terrorism and anti-money laundering throughout the World and the almighty World of the Net, all our secrets are easily obtainable and exposed.

    But there are people who do not seem to understand or conversant with current affairs or events. Together with the dumb closest aides, consultants, party boys, unqualified cartoonists – eunuchs, blunders of the magnitude never seen before in this once happy and carefree land struck us like a couple of 8 Richter’s scale earthquakes !

    And yet, there are personailites who behave like in Hans Christian Anderson’s 19th Century Tale – The Boy and the Prince without the clothes. Apparently, the Prince felt no SHAME walking along the streets in his birthday suit !

    Talking about SHAME and WITHOUT THE CLOTHES, this reminded me of a true incident in the apparently squeaky clean tiny barren isle of the Republic of Sinapore !

    There was a news report in 2010 which alleged that one of the Republic of Singapore’s cleverest and smartest Presidential Scholars went up to the Cambridge University and did remarkably well. She returned to World’s Best Singapore and could not accept the pressure and the dullness of the place.

    One fine Saturday night, Miss Err and her Caucasian boyfriend decided enough was enough and stripped all and pranced around the Holland Village in their birthday suits ! The strict-laced authorities who gave her the Presidential Scholarship were stunned and horrified. They did not know what to do. Eventually, the whole matter was hushed-up with a stiff-Singaporean upper lip ! Why ? BECAUSE IT WAS VERY SHAMEFUL FOR A PRESIDENTIAL SCHOLAR TO PRANCE AROUND NAKED IN PUBLIC PLACES IN SINGAPORE ! Tun, this is one simple definition of the word, SHAME !

    TO ERR IS HUMAN. TO FORGIVE IS DIVINE.

    The Singaporean authorities took the right decision here by doing nothing. But it is VERBOTEN to apply this cliche to MALAYSIAN POLITICIANS who should not be forgiven as they are held in TRUST AND ESTEEM BY THOSE WHO VOTED THEM IN. – MANDATE OR NO MANDATE MAKES NO DIFFERENCE.

    MALAYSIA BOLEH ! MALAYS BOLEH ! MALAYSIANS BOLEH ! It is TAK BOLEH TO STRIP OUR BELOVED COUNTRY MALAYSIA OF HER BILLIONS AND BILLIONS OF RINGGITS IN THIS PROCESS THE 30 MILLIONS RAKYAT ARE STRIPPED NAKED TOO !

    THIS IS VERY SHAMEFUL ! WHAT WOULD MY FATHER AND GRANDFATHER THINK ?

  182. Masa Tun menjadi PM, terasa sangat hebat bila pergi ke luar negara. Rakyat Malaysia sangat dihormati kerana Tun. Dalam forum, persidangan atau seminar yang dihadiri oleh Tun, saya terasa bangga menjadi rakyat Malaysia dengan pandangan dan jawapan tegas Tun terhadap sesuatu isu. Ini disahkan apabila peserta2 memuji dan bersetuju bahawa Malaysia bertuah mempunyai Tun sebagai pemimpin. Ini pengalaman saya sendiri.
    PM sekarang berkata bahawa dia bukan pencuri. Mungkin benar. Tetapi bagaimana dengan penyeleweng? Ingat kes rasuah pemimpin-pemimpin kita dahulu yang dikenakan kesalahan rasuah?
    Jika Allah hendak mendedahkan kesalahan seseorang, kaedah menyembunyi yang dirasakan sangat terbaik, rupa-rupanya sangat bodoh. PM mungkin rasa dia sangat kebal dan rahsianya terpelihara. Jadi buka dan terima sumbangan melalui akaun bank tempatan supaya dia boleh kawal melalui pelbagai akta yang diwujudkannya. Mungkin dia begitu yakin bahawa semua orang boleh ditutup mulut dengan wang atau dihilangkan.
    Kerosakan kewangan negara yang berlaku sekarang bukan didedahkan oleh Tun, tetapi pihak media antarabangsa yang bebas. Komen dan pandangan mereka sangat berpaksi kepada integriti.
    Sedikit demi sedikit kebenaran mula terserlah. Penangkapan justo dan pendedahan penerimaan wang yang terbaharu selain pendedahan lain sebelum ini akan mengukuhkan lagi kerisauan yang dizahirkan oleh Tun.
    Sudah mula mendapat reaksi daripada tokoh-tokoh lama negara yang turut membincangkan isu integriti PM merupakan petanda baik kepada kita rakyat Malaysia bahawa sokongan kepada Tun meningkat.
    Tun telah mendedahkan isu dan memberi pencerahan mengenainya. Marilah kita berfikir dan bertindak mengikut lunas yang dibenarkan melalui hak kita sebagai rakyat. Janganlah mengharapkan kepada Tun sepenuhnya. Tanpa sokongan kita, amat sukar untuk Tun menyelamatkan negara tercinta ini.
    Kepada saya, melihat wajah Tun sangat mententeramkan hati dan perasaan. Tak mengejutkan kemana sahaja Tun berada, baik semasa dan selepas menjadi PM, ramai yang mengerumuninya tanpa suapan dan arahan.

  183. As’salam & Salam Sejahtera.

    It is sad to know that there are some who is still living in the past. Instead of focussing on what is currently facing by our great nation & its rakyat,they are more interested of the past issues.
    Dr. Mahathir had challenged the author of the book that accused him of misappropriated RM100billion during his leadership to provide documented proof.Dr. Mahathir had even welcome the proposal made by his political enemies to set up a royal commission to investigate those accusations. Dr. Mahathir suggested that the Commission to be given full access to government secret documents from the period of 1981! Logical thinking, would those be the words & action of a guilty person?
    I am not saying this because I am a big fan of Dr. Mahathir. I am saying this as I believe that a guilty person would not even dare to go that far. Infact taking into consideration the fact that the western media hated Dr.Mahathir as he is considered as the only Third World spokesman who dare to criticize the west.So logical thinking again, would’nt those western media including WSJ be really happy to tarnish the image of Dr. Mahathir if they have the slightest proof of his so-called wrongdoings?

    There is no point talking about the past.We the rakyat of this great nation is currently facing severe hardship due to the action this present leadership. Do keep in mind,there is no perfect leadership as human is not free from mistakes. However,please do not purposely forget or simply ignore the contributions Dr. Mahathir had made to this nation & its people. Logical thinking again,what is the reason that Dr. Mahathir is doing what he is doing right now? He is 90 years.He had been our beloved PM for 22 long years. He could just live his life elsewhere even out of Malaysia playing golf or skiing day & night without ever need to think or worry about our great nation or the rakyat. There is only one logical reason. Dr. Mahathir is doing this none other than because he is a true statesman who care dearly about the well-being of this great nation & its rakyat!

    Thank you Dr. Mahathir…for what you had done,is doing or going to do for the sake of our great nation & its rakyat.

    I LOVE MALAYSIA!

  184. Dear rarunasalam

    You’re absolutely right and spot on. But i think you’re missing out some important observation when comparing to 1MDB scandals.

    During Tun’s tenure i, had the same views as you. Tun, did not siphoned or made monies go missing. Everything he did was try to improve the Malays by giving them positions and powers to manage funds and investments. Tajjudin Ramli, was among the many Malays Tun, promoted. Single handily this guy bankrupt our national airline. This guy betrayed the trust given to him by Tun. His bad and dirty business practices lead MAS to lose billions of taxpayers money.

    All those gov backed and supported initiatives during Tun’s tenure using taxpayers money were robbed by those Malays like Tajjudin Ramli, and ruin it.

    Tun, should’ve trusted the non Malays more, like Tony, air asia. The losses incurred during Tun’s time can show us how and where did the losses centered around, unlike 1MDB, losses – missing money

    Money going missing and losing money because of bad management and accounted for is definitely two different situation.

    We need to look at the bigger picture when comes to Tun’s tenure as PM. Tun, broke the many monopoly of business by one particular segment in our society. Trying doing it he was let down by his own Malay race who is mudah lupa, with the exception of some trustworthy Malays.

    22 years 100 billion lost but accounted for because of putting the wrong and dirty Malays is not as bad as what is happening currently under DSN. Half of the 42 billion going missing in just six years and unaccounted for is much greater scandals compared.

    The only sad thing i, saw in Tun, during his time was while helping the Malays improve he forgot about the majority of Indians welfare and their economy standing. he left everything solely in the hands of the MIC leaders. This MIC leaders on the other hand robbed the poor Indians and took everything for themselves and their family, living the race to struggle till today for a proper and decent life.

    For that Tun, must be ashamed of himself.

    This i, consider as the greatest downfall of Tun. But Tun, is gentlemen, he accepts that he has done mistakes.

  185. Dear rarunasalam

    You’re absolutely right and spot on. But i think you’re missing out some important observation when comparing to 1MDB scandals.

    During Tun’s tenure i, had the same views as you. Tun, did not siphoned or made monies go missing. Everything he did was try to improve the Malays by giving them positions and powers to manage funds and investments. Tajjudin Ramli, was among the many Malays Tun, promoted. Single handily this guy bankrupt our national airline. This guy betrayed the trust given to him by Tun. His bad and dirty business practices lead MAS to lose billions of taxpayers money.

    All those gov backed and supported initiatives during Tun’s tenure using taxpayers money were robbed by those Malays like Tajjudin Ramli, and ruin it.

    Tun, should’ve trusted the non Malays more, like Tony, air asia. The losses incurred during Tun’s time can show us how and where did the losses centered around, unlike 1MDB, losses – missing money

    Money going missing and losing money because of bad management and accounted for is definitely two different situation.

    We need to look at the bigger picture when comes to Tun’s tenure as PM. Tun, broke the many monopoly of business by one particular segment in our society. Trying doing it he was let down by his own Malay race who is mudah lupa, with the exception of some trustworthy Malays.

    22 years 100 billion lost but accounted for because of putting the wrong and dirty Malays is not as bad as what is happening currently under DSN. Half of the 42 billion going missing in just six years and unaccounted for is much greater scandals compared.

    The only sad thing i, saw in Tun, during his time was while helping the Malays improve he forgot about the majority of Indians welfare and their economy standing. he left everything solely in the hands of the MIC leaders. This MIC leaders on the other hand robbed the poor Indians and took everything for themselves and their family, living the race to struggle till today for a proper and decent life.

    For that Tun, must be ashamed of himself.

    This i, consider as the greatest downfall of Tun, not

  186. Salam tun. Im a big admire of your economic knowledge and as usual, u never fail to impress. Your doings during 22 yrs have been ups and down, not purely becAuse what u done, but what u tried to correct and mostly misconceptualised by ppl lik mr ravi (ravasalam bla2 ape jadah nama)
    Dear rav,

    The allegation u shared are no allegations at all. Im surprise u fail to look at where malysia are after tun took over and how he promotes harmony, stamp down his authority to remind, nation isabove all else (that time, racial and politic issues were less friendly and he have to make a decision). If u r truly som1 with knowledge (from your long allegations) pls read more on eco as u sound like maslan speaking in english. Im sorry to say its quite eyesore to see and too annoying to ignore. Surprise nobody replied to u on this(dunno why im even bothered to explain to u). In iur religion, the Quran states “those who disbeliev, no matter how hard u tried to convince them, will continue to disbelieve so long that He does not shed u the light to see the truth”.

    I’ll just be very brief. Blamin tun on the loss of 10 bil and other losses incurred, is merely not hsi doing single-handedly. Try to open the veil of incorporation, then comeback to me and comment. OF COURSE he care. He would like to change those losses into at least BEP. But those underlings (who are the ppl today who still jilat jibbys arse and keep on believing the wrongs) who only care bout their wealth in umno are thousands, how can tun, single-handedly change or audit evry single glcs or gov agency. He’s no batman u know. OF COURSE he’ll look at overall (whoch he did) and change the biggest chunks of all problem. Like i said, talk is much easier than action. Get ur facts right and dun point ur finger where 4 of ur fingers acknowledge u r being ignorant.

    Smoga mndpt hidayah
    Matt

  187. Assalamualaikum Tun…..

    Saya tidak pasti dengan kisah “Najib The Robin Hood” ini? Mohon pencerahan…

    Mahu sahaja saya katakan bahawa semua ini fitnah…

    …Tetapi… bila melihat “WSJ” berkeras menonjolkan dapatannya… Saya menjadi “Siaga”.

    Najib bukannya “Ketua Mafia” atau pun “Pemimpin Gangster” ; Dia hanyalah seorang “Perdana Menteri” – “Ketua Keluarga Malaysia”-. Jikalau dia mampu “Menjadi Sesiapa Sahaja”… Maka dapat baginya melakukan sedemikian rupa. Saya agak meragui kemampuan Najib untuk menjadi seumpama “Al Capone”. Menjadi “Robin Hood” mungkin mampu baginya.

    Jikalau dia semamangnya melakukan perkara tersebut…ianya… amat memalukan kami. “Skill” kami bukannya selemah itu. US$700,000,000.00 – bukannya suatu amaun yang terlalu besar bagi kami.

    Andai benar Najib mengeluarkan arahan dan permintaan untuk amaun tersebut…kami akan mencari “Tools” yang telah membantunya.Kami akan merotannya habis-habisan, sehingga dia mengakuinya…kerana… Ini amat memalukan saya -“Papan tidak diketam dengan sempurna”-.

    Setelah diisi,simpan dan jaga kesemua “Dompet” ; Cermat-cermat dan kemas-kemas sehingga semut pun tidak mampu membolosi.Kamu tahu “perfume” dan “Rokok” saya.

    Tiada istilah “Bohong” dalam kata-kata saya. Setiap kata arahan saya mesti direalitikan. Itu suatu “JANJI” yang ditulis dengan “Darah yang mengalir bersama Sedutan serta Hembusan Nafas kalian” -(Di dalam Kami). Jikalau “Kosong”, jadikan serta pastikan ianya “Berisi”.

    Pun… selagi pendedahan “WSJ” ini belum terserlah kebenarannya… kami masih menafikan bahawa “Najib Sudah Bersalah”:-

    http://graphics.wsj.com/documents/doc-cloud-embedder/?sidebar=1#2158723-1mdb-documents

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…….

  188. Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    1. Ini lagi seorang manusia (Tunku Aziz) yang memalukan negara. Kononnya berintegriti dan beretika, tapi menuduh Tun M tanpa bukti.

    /// Rakyat News

    KUALA LUMPUR 7 Julai – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah melakukan tindakan yang telah memburukkan imej negara sekaligus dilihat mensabotag ekonomi negara ekoran telah menghebahkan isu-isu 1Malaysia Development Bhd (1MDB) ke peringkat antarabangsa.

    Presiden Pengasas Transparency International Malaysia, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata wartawan Wall Street Journal, Ken Brown telah menerima maklumat palsu mengenai salah laku Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak daripada Dr. Mahathir.

    “Dr. Mahathir juga pernah bercakap, beliau mempunyai beberapa lagi dokumen yang akan didedahkan dan apabila laporan Wall Street Journal itu diterbitkan, ianya cuma memetik kenyataan daripada sumber yang enggan dinamakan yang mana sumber berkenaan katanya terlibat dalam penyiasatan.

    Saya tidak mempunyai bukti fizikal (untuk menyokong dakwaan-dakwaan terhadap Dr. Mahathir) tetapi saya sangat percaya bahawa Dr. Mahathir memang telah memberi maklumat kepada wartawan Wall Street Journal berdasarkan beberapa tindakan beliau sebelum ini antaranya pernah dilihat bersama Claire Brown di London malah beberapa orang yang mempunyai hubungan dengannya telah dilihat bersama beliau.
    ///

    2. Dulu bukan main lagi tersembur-sembur air liur (terkial-kial dan tergagap-gagap baca script) suruh Tun M beri bukti kukuh mengenai 1MDB yang sememangnya bermasaalah dan berhutang RM42 Billion. Saya ingat lagi beliau mempertikai kenyataan Tun yang bertanya tentang duit ’cash’ yang sebenarnya tidak ada dalam akaun di BSI Singapore (beliau minta Tun tunjuk surat/bukti yang kata tiada ’cash’ di deposit ke Swiss bank Singapore) setelah pecah tembelang bahawa yang ada cuma’paper asset’; ’paper asset’ pula kesudahannya bertukar menjadi ’units’; bila ditanya kepada Menteri Kewangan II, apa sebenarnya ’units’ tersebut, beliau jawab ’just units’ (or JUSTO units?). Apa punya jawapan. Dan yang pelik DSN & koncu2 beliau amat berpuas hati dengan jawapan ’just units’.

    3. Nampaknya dakwaan Tun M tentang tiada ’cash’ di deposit ke dalam Swiss bank di Singapore oleh 1MDB terbukti betul.

    4. Tunku Aziz must apologize to Tun M.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  189. Saya harap Najib sedar akan perlunya ISA
    ISA bolih di pandang mengekang kebebasan hak asasi Manusia
    TAPI ISA juga menyelematkan Negara dari terlingkup dek
    Kepentingan pihak tertentu

    Belajarlah dari Singapura yg Bijak mengekalkan apa yg Baik untuk mereke
    Walau sesuatu perkara itu tidak baik
    Singapura masih ada ISD serupa ISA
    Ada Defamation Act serupa Sedition Act

    Mengapa Najib begitu Bodoh untuk membubarkanya ?
    Najib ini lah Jawapan anda
    Saya lihat anda perlu letak jawatan sebab anda Lemah Tidak berkebolihan
    Soal amanah saya tidak lihat Pemimpin yg Amanah Hanya
    Spiritual Leader seperti Ayatollah Khomeini , Mahatmah Ghandi
    Itu pun Wallahhuakalam Bissawab

  190. Dear Tun,
    Those people that defend him are in the same boat as he is. How can they betray him?? If the boat sank, all of them will go down as well.

    It is very obvious already directly or indirectly many people are link in this issue, like a volcano that going to erupt soon. I wonder this time, how are they going to cover up with reports from all over the world against the issue.

    I sincerely hope that those who act now, jump out of the boat now will be sparred and forgiven, most important is to get the main person behind all this now.

    Save our lovely country now before it’s too late.

    Worried Malaysian

  191. Kenyataan belum Pasti
    Dalam suasana samar kita tidak bolih begitu yakin akan tanggapan kita
    Tunggulah Sehingga Kepangkuan Mahkamah
    Itu pun Mahkamah Manusia yg mungkin tidak ada Kepastiannya
    Hanya kita Titik setelah semua dijelaskan

    Pertama
    Dalam kita ingin tahu, Marah akan Kegegelapan terhadab Tun Najib
    Kita juga jangan di peralatkan olih pembangkang terutama DAP
    Sudah kelihatan dari hari pertama DAP,PKR & PAS bergabung bertujuan
    menjatuhkan UMNO dengan pelbagai andaian, fitnah untuk mengeruhkan UMNO
    Demi Kepentingan Agenda mereka

    Kita sekarang bermain dengan Fikiran untuk menuju Kenyataan
    Bodoh sungguh Najib jika beliau masukan 700 juta ke Account beliau bukan 700juta
    7 ringgit pun sudah menjadi satu soalan yg tidak ada alasannya
    Tapi dengan tabiat Anak tiri beliau , JHLow memang menjadi satu tanda tanya yg bernas , Bahkan Isteri beliau yg mungkin kelihatan berlagak tetapi akan tetapi
    kita tidak bolih Judge a book by its cover . Siapa sebanarnya beliau

    Yg jadi muskil saya adalah penglibatan WSJ
    Yg tiba tiba macam Tuhan bolih mengeluarkan kenyataan kemasukan wang ke account Najib. Saya terbau juga bagaimana Saddam ,Dunia Islam di Fitnah olih Politik Amerika , Yahudi sehingga Islam membunuh sesama
    ADAKAH INI SATU SERUPA DARI NYA ?

    Terlihat juga usaha usaha pembangkang yg bertubi tubi dari awal hingga sekarang
    Bagaimana mereka cuba membawa pengaruh Amerika juga semasa pemerintahan Tun Mahathir.Pelbagai dengan Himpunan Bersin 1, 2 ,Pergabungan DAP,PKR,PAS
    Sudah membuktikan Pembangkang bertungkus lumus menjatuhkan UMNO

    Tidak hairan Fitnah, membuat Fitnah , Mengelirukan Rakyat adalah agenda mereka

    Kelihatan juga Tun Mahathir sudah seperti alat mereke untuk melemahkan UMNO
    Tapi saya yakin Tun hanya bertujuan mendapat Kebenaran seperti kita disini
    Tidak Lebih
    Dan Tun di pandang jahat , Tun yg bertanggung jawap atas hangat 1MDB juga Najib
    Kesemua jari Pembangkang akan menunjuk jari pada Tun Mahathir sekiranya Najib didapati tidak Bersalah

    Saya mengikut gerak geri Pembangkang , Pattern yg mereka laksanakan
    Seperti Himpunan Bersih sekiranya ada kecelakaan. Kerajaan akan di persalahkan
    Sedangkan mereka yg menbakar segala Keresahan yg berlaku di Malaysia sekarang

    Sudah saya duga dan terbau juga akan ada penglibatan Amerika
    Seakan yg berlaku di Timur Tengah

  192. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

    Salam sejahtera rakyat jelata…
    Semoga Aman negara Malaysia….
    Negara Malaysia, negara BeRAJA…
    Bernaung rakyat dipayung Baginda….

    Syukur, Alhamdulillah…
    10pertengah terlaksana sudah..
    Rahmat & Keampunan kupohon YaAllah..
    10terakhir diperteguh syahadah…

    #LailatulQadarRahsiaAllah

    Allah Maha Besar

    #.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#.#
    Benar.! Benar.!..Amanah. اَلْحَمْدُلِلّهِ
    Salah.! Salah.!..Amarah. مَاشَآءَاللّهُ

    Najib, 1MDB, Siasatan…
    #SemogaAnifahMendapatAman

    Tribunal Suruhanjaya Siasatan

    ………Daulat Tuanku………
    Malaysia, Rakyat & RAJA

    …….اَللّهُ اَكْبَرُ …….

    Salam Ramadhan & Selamat berpuasa
    #RakyatNakRaya

  193. Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Sewaktu pemerintahan ayahanda Tun lebih sedekad yang lalu kami selalu didendangkan dengan kenyataan tegas dari Tun bahawa para pemimpin bukan sahaja mesti bersih tetapi mesti KELIHATAN bersih..

    Tetapi hari ini majoriti pemimpin terang2 sudah KELIHATAN tidak bersih tanpa selindung lagi tanpa ada rasa malu atau takut walaupun hakikatnya mereka hidup dalam zaman siber, dunia maklumat secepat kilat untuk menjadi viral – ada mereka kisah? Jawapannya tentu sekali TIDAK kerana kekebalan dan kebebalan politik yang cukup menebal dan diterajui serta dicontohi dari pemimpin no. 1 mereka!

    Keadaan lebih parah lagi apabila bukan sahaja pemimpin yang terang2 tidak KELIHATAN bersih tetapi menular kepada pasangan pemimpin dan anak beranak seisi keluarga mempamerkan kehidupan serba mewah dan siapalah kami hanya rakyat marhaen yang miskin hina untuk merungut dengan sungutan kami tidak akan didengari dan dilayani!

    Mungkin slogan Tun dahulu seharusnya berbunyi sedemikian “Para pemimpin termasuk isteri2 dan anak2 bukan sahaja mesti bersih tetapi mesti KELIHATAN bersih.. tak gitu Tun.

    Apa kaitan semua ini dengan topik Tun kali ini?

    Slogan keramat Tun itu saya ingat hanya terpakai untuk isu pemimpin dalam negeri sahaja yang boleh dilihat oleh dengan mata kasar rakyat tempatan dan hanya untuk di adili oleh masyarakat tempatan namun betapa saya terbukti salah dengan pandangan jauh ayahanda Tun.

    Hari ini pemimpin tersohor kita abad ini bermain serta dipermainkan diperingkat global dengan kehebatan pelaburan puluhan billion ringgit dengan istilah dunia tanpa sempadan untuk mendedahkan diri beliau, isteri tercinta beliau dan anak2 beliau untuk di adili di mata dunia samada mereka KELIHATAN bersih atau tidak? PM Najib harus rasa bangga kerana level beliau bukan rakyat tempatan sahaja melihat tetapi turut dilihat oleh masyarakat antarabangsa untuk diadili atas kehebatan pelaburan berpuluh billion ringgit secara solo tanpa melalui kabinet dan parlimen.

    Anifah harus berasa aman dari sekarang kerana bossnya pastinya akhirnya akan berjaya membuktikan kepada dunia bahawa beliau, isteri, anak2 + tiri dan Jho Low sebenarnya bersih walaupun KELIHATAN sangatlah tidak bersih apabila menyaman WSJ dan menghabiskan masa turun naik mahkamah dan mendedahkan segala2nya supaya satu dunia boleh tonton dan lihat kehebatan sebenar pahlawan silap mata jangan silap kira sudah..

    Sekian wasalam Tun.

    p/s – Any far see who kow tow to whom now?

  194. salam tun yang dikasihi,
    semoga usaha tun membuahkan hasil…
    angin perubahan yang semakin bertiup kencang.
    terima kasih tun.

    rakyat sayang padamu.

  195. Ini lagi memalukan negara.

    Hussein Najadi, Ambank founder, had reported to Bank Negara in March 2013 about significant amounts of money being deposited into N’s personal accounts.

    “Subsequently, he reported about the withdrawals of significant amounts of money from these bank accounts.”

    “Najadi lodged a police report on the same matters on 28 July 2013 when no action was taken by Bank Negara.”

    Najadi was gunned down in broad daylight a day after he lodged the police report. He died in his wife arms on the spot!

  196. Salam Tun : You’d make a terrific chairman of an investigative commission. For starters, we need an extradition treaty with Kazakhstan – someone is hightailing it over there

  197. Dear Tun

    Are you saying you weren’t embarrased a bit from the Perwaja Steel scandal that cost RM10 billion ?

    Aren’t you embarrased by the Bank Bumi scandal that cost RM10 billion?

    Not even a smidgen embarrased by the sum of money lost, stolen and missing under your rule ?

    I find this simply preposterous.

    Graft, leakages, complacency and mismanagement were rampant during your era because you promoted corruption and patronage.

    In fact we are having a Dejavu moment with WSJ – do you recollect Barry Wain, the man who claimed during your tenure as PM, more than RM100 billion was ‘misappropriated’?

    Did you not arbitrarily assign plum contracts and privatization deals to cronies, allowing incompetence to grow and stifle productivity? MAS is what it is because you encouraged it so…

    You emasculated the civil service and made it bureaucratic, so doing business in Malaysia was never a walk in the park and was filled with red tapes. Your successor took that ‘lazy beast’ by its horns and revitalised it … And you call him sleepy as you now call PM Najib corrupt?

    Your nepotism has provided for your 2 sons Mirzan and Mokhzani to have direct and indirect interest in many companies – do you deny it?

    Sorry sir – your rants about the PM and the administration is a joke (and a bad joke at it).

    (Ravi)

  198. Salam Tun.

    1. Bukan Tun sahaja yang komen tetapi semua yang berasa sesuatu yang di kenakan tampa kerelaan hati pasti akan komen. Cuma kita tidak nampak kalau hanya dikatakan dalam hati tampa di luahkan melalui tulisan.

    2. Komen dikeluarkan mesti ada sebab malah komen melalui chedet ini nampak tidak ada kesan terhadap pemegang kuasa sekarang. Masih tidak ada tindakan yang sepatutnya dilakukan.

    3. Jadi Tun tidak ada kuasa malah berkali-kali Tun kata berbagai nasihat telah diberikan namun tidak berkesan. Maka adakah Tun pula dikatakan menjadi punca akan segala tuduhan yang diutarakan oleh pihak luar negara ?

    4. Sehinggakan kejatuhan ringgit Tun juga dikatakan puncanya yang mana menidakkan usaha Tun pada tahun 1998 yang pernah terjadi ketika zaman pemerintahannya. Malah tindakan itu banyak menyelamatkan golongan yang makin muflis. Tidakkah kita semua mudah lupa sehingga sanggup mengeluarkan kenyataan
    supaya Polis menangkap Tun ?

    5. Banyak sanggat yang boleh dipersoalkan bukan pada 1MDB sehingga kepada GST. Malah banyak yang boleh dipertikaikan seperti soal kenyataan dari WSJ yang dikatakan cuba menggugat ekonomi Malaysia. Kalau ekonomi Malaysia kukuh kenapa cukai dinaikkan dan diadakan yang baru seperti GST.

    6. Allah s.w.t dari percuma mengadakan bahan galian dan tanaman sebagai punca kehidupan tetapi hasilnya di kenakan cukai untuk mengukuhkan ekonomi sehingga terpaksa memiskinkan setengah manusia. Cuba lihat yang dibawah seribu ringgit berada didalam kerajaan atau dikalangan rakyat jelata ?

    Wallahua’lam

  199. Assalam Tun,

    Masalah di Malaysia sekarang memang teramat teruk, dan tak nampak penyelesaian selagi Najib tak digulingkan.

    Banyak menteri yang tak layak menjawat peranan, yang hanya menyokong Najib dengan membuta tuli tanpa segan silu mempamerkan kebodohan mereke kepada rakyat. Sungguh memalukan!!
    Mereka2 ni hanya pentingkan diri sendiri dan terlalu inginkan agar Najib terus mengekalkan kedudukan mereka.

  200. Salam TUN..

    Itulah hakikatnya, mereka-mereka yang melakukan ONAR dan MUNGKAR, mana tahu MALU. Lain yang ditanya lain pulak yang dijawap, mereka tak rasa sikit malu pun kalau pembaca dan rakyat tergelak besar dengan ‘KEBANGANGAN’ jawapan, kenyataan media dan tahap IQ kebanyakan mereka yang berjawatan menteri dan timbalan dalam kabinet DS Najib. Ada jugak dengan tanpa ‘MALU MALU’ memberitahu rakyat bahawa dia bukanlah bodoh sangat pasal waktu belajar dulu CPGA dia 3.85, pelajar terbaik dalam kelas katanya. Dan yang paling TAK TAHU MALU di kalangan mereka ini, tentulah si bos besar. Secara sedar dengan ANGKUH tanpa MALU dan tanpa sedikit pun rasa BERSALAH dia memberikan penjelasan kepada pertuduhan laporan WSJ mengenai terdapat pemindahan wang ke dalam akaun peribadi miliknya….. katanya

    “LET ME BE VERY CLEAR. I HAVE NEVER TAKEN FUNDS FOR PERSONAL GAIN” ( yang membawa maksud dia tak pernah gunakan duit tersebut untuk kegunaan peribadi )

  201. The founder of AmBank was murdered a few years back. Out of curiousity, has it to do with the personal account of the P in that bank Did the founder informed BN about these huge transactions.

  202. Jangan letak gelaran dato seri lah manns pada anifah tu, dia bangang tak sesuai di pangill Ds. Begitu juga dengan semua penjilat tua nyanyuk, mereka seharusnya dah pencen duduk rumah main dengan cucu. Mereka menghabiskan duit kerajaan untuk membayar gaji kepada mereka sedangkan otak mereka tiada fungsi untuk memajukan negara.

    Mereka hanya melayu tak tahu malu pembodek satu malaysia ” 1malaysia dato seri bodek” memalukan bangsa ku.

  203. Anifah aman ni mukanya ada gaya penjilat tegar seperti salleh keruak, shahril tua beruban, shahidan kassim nyanyok dan si pondan tukang masak di dapur.
    semuga lembaga hasil dalam negeri menyasat mereka semua.
    semuga semua penjilat tu tersingkir keluar dari kepimpinan najib yang kurang pintar, sombong.
    semalam berucap di semenyeh hampir 10 kali badannya terpusing 90 darjah ke kiri dan kanan, macam serba tak kena je?
    Kepada semua rakyat malaysia dan tv3 sila tayangkan semula berita tv malam semalam jam 12 malam.

  204. Slm YAB Tun,

    Tak dapat bayangkan kalau Tun check in pembangkang.apatah lagi kalau Tun jadi ketua pembangkang.maunya gila balaci2 najib tu.
    Saya pasti+confident tampuk pemerintahan DSN yang bahalol ni akan terkubur.hahaha(gelak jahat)

    Tun boleh,tapi Tun taknak kan.tapi sampai bila Tun,kami terus tersepit macam nie.Tolonglah Tun.kiri kanan atas bawah terus dihimpit oleh PM yang tak sedar diri dan muka tak malu.

    Cacian dan kejian balaci2 najib kpada Tun.membuatkan api kebencian bertambah terhadap kepimpinan DSN.”rakyat didahulukan”kpala hotak beliau berjambul! Dah lar susah,btambah susah la kami nie.

    Memang menyakitkn dasar taik kucing yg DSN buat skrg.kata2 yang indah kabar dari rupa.rakyat terseksa.na pimpin ke na bolot harta puak lanun ini.apa saja yang jadi duit untuk gov mereka halalkan walaupun tuhan dah cakap HARAM.nampak sangat mata duitan najib oi.buat macam rakyat ni bodo piang.

    Mentang2 undang undang dok kat tangan depa.suka2 hati ja nak perbodohkan rakyat.menteri ckp pn mcm tada otak.bagi idea budak tadika.malang betol kami Tun.

    Hmmp.sedih..wassalam Tun.

  205. Salam Tun: Makes you wonder who ordered the bumping off of the AmBank chairman. Maybe there were 1MDB whistle-blowers on board MH370 as well

  206. Salam tun…menteri ni lupa bahawa semua org boleh dapat maklumat bukan dizaman 60an…saya ingat dapat baca utusan malaysia jam 4petang di kampung saya…

  207. Assalamualaikum Tun.
    Saya sangat-sangat bersetuju 100% jawapan balas Tun terhadap kebodohan dan kebuta perut Menteri Malaysia yang tidak berani menegur dan menasihati Perdana Menteri DS Najib.Jawapan padat Tun sasarkan kepada DS Anifah Aman memang tepat sekali.
    Saya Run dapat membidas seorang lagi bekas KM Sabah anak kepada Tun Salleh iaitu drp parti Berjaya Sabah.
    Saya salute Tun atas keberanian walaupun usia Tun jauh berbeza dgn mereka.Tahniah!

  208. Salaam Tun…..

    Nak buat mcm mana,sepeninggalan Tun kurang atau tiada langsung menteri yg berani,tegas dan penuh berhemah. Yg ada semua mementingkan pangkat kedudukan dan bergaji besar.
    Soal maruah atau malu telah lama d tiada kan utk kekal berkuasa….walaupun sebagai yes man ! Kenyataan yg d keluarkan selalunya kurang bernas dan tidak bijak. Sedangkan pemimpin perlu bijaksana.
    Fakta pun selalu berbelit2 walau pun berdepan isu2 yg remeh. Tiada apa yg boleh d bangga kan semenjak Tun bersara melainkan salah guna kuasa dan rasuah yg semakin meningkat….yg akhirnya menjadi liabiliti buat negara.

    Sekian. Terima kasih.
    Mereka lupa sejarah kehebatan bangsa…paling tidak contohilah apa yg telah Tun perjuangkan,jelas bukan mengejar populariti tetapi hasil dari pemerintahan itu utk kesejahteraan rakyat malaysia.

  209. Assalammualaikum Tun,

    saya ramai kawan2 kat singapore, thailand, indonesia etc. diaorg semua malukan saya tun… diaorg kata malaysia boleh!! boleh tipu, bole rasuah, menteri bole bagi komen2 bodoh.. saya terasa malunya tun..
    slogan Malaysia Boleh yang tun perkenalkan menjadi permainan zaman jiby ni.. dan saya rasa dah tak valid Malaysia boleh tu..
    melalui blog tun, memang banyak yang saya tahu tentang politik tanahair.. saya setuju yang balaci2 jiby memang takut hilang jawatan… sebab diaorang semua dah dapat bahagian masing2.. menteri ni pun punye cakap guna lutut.. backup la jiby selagi boleh… adakah jiby bila letak jawatan nanti akan mendapat gelaran TUN jugak?? oh ya tun.. bagaimana pulak scandal yang cekau duit belah sarawak sana tun.. si taib tu… kenyang dan selesa dia skg… macam raja… dah terlepas takde org nk sungkit…
    jiby tersungkit sbb tun ada bangkitkan isu… adakah kita takde kuasa nak sungkit yang belah sana tu???

  210. Salam YAB dan Yang DiKasihi Tun,

    MEMALUKAN NEGARA

    1. Saya amat setuju dengan poin 8. Yang memalukan negara ialah PM Najib, 1MDB dan koncu2 beliau termasuk Anifah Aman, Nazri Aziz, Salleh Keruak, Shahril, dan menteri2 kabinet yang rata2 berfikiran dangkal. Kenyataan2 dangkal @ bang*ng mereka juga amat memalukan negara.

    2. Menuduh Tun sebagai dalang dalam pendedahan skandal memalukan PM Najib @ Ah Jib Gor dalam WSJ adalah perkara paling tidak bertanggung-jawab yang pihak terpalit skandal lakukan. Mereka cuma memalukan diri sendiri saja.

    3. Saya malu ada PM yang tidak amanah dan tidak berintegriti. Banyak bukti di depan mata menyokong tuduhan2 dalam skandal PM Najib. Melihat kepada kehidupan ’super’ mewah keluarga beliau sudah cukup. Buat business strategik dengan menubuhkan 1MDB pun lingkup dan boleh kena ’con’ serta rugi memanjang; buat malu negara saja kerana sekarang skandal2 beliau sudah jadi buah mulut di serata dunia.

    4. Letak jawatan saja lah wahai PM Najib. Malu lah sikit. Jagalah maruah/imej negara.

    Terima kasih Tun.

    *** Semoga Allah S.W.T. sentiasa melindungi Tun sekeluarga. ***

  211. Dirgahayu Tun berdua,
    Di cela oleh orang yang dulu Tun bagi kedudukan? Memang lah tak ada malu betul anakAman ni. Dia ni bukannya baik sangat, ada masalah juga dgn hasil hutan sabah. Abang dia pun masalah juga… jadi biarkan dia menyalak. Kalau tidak boss lanun dia akan suruh dia ” walk the plank”. Bukan senang nak jadi menteri kan? Dulu al-Tidori tak ambik jadi menteri dia dah nangis guling guling atas tanah… sekarang kena jaga lah diri boss dia, nyalak sikit..
    Semoga Tun terus tenteram. Kalau Tun tolong organise calon bebas seluruh Malaysia untuk pilihanraya akan datang boleh tak? Saya dah tak tahu nak pilih siapa.. nak pilih arab jadi jadian tu dah tak percaya dah dgn tahalul bahalul dia.
    Thanks. Dirgahayu Tun.

  212. SALAM TUN.

    Izinkan saya menjadi “BATUAPI” buat seketika!!! Ya Tun.

    1. HA! HA! HA! Anifah Aman

    2. Wakaka! Wakaka! Menteri Luar

    3. Tun have shown how stupid you are!!!!

    4. Read New York Times my stupid friend. Please, I insist you to read newspaper such as NYT instead of Utusan Malaysia.

    5. Tolong baca ya!!! Kerana membaca akan membebaskan pemikiran anda.

    6. Saya minta tolong anda membaca kerana Allah tu.

    7. Sekarang bukan Malaysia je yang malu.

    8. Anda juga telah dimalukan oleh Tun.

    9. Jatuh kemaluan anda!!!!!

    10. Sila jawab untuk mengembalikan kemaluan anda yang telah jatuh tu.

    Cukuplah setakat ini saya menjadi BATUAPI kerana ada orang yang telah jatuh BATU nya.

    Wassalam Tun

  213. Assalamualaikum, Tun.

    Berkenaan dengan aktikel yang dipapar WSJ, keadaan akan menjadi cerah apabila PM mengambil tindakan mahkamah ke atas pemfitnahan.

    PM tidak harus bersabar dengan pemfitnahan!

  214. Assalamualaikum, Tun.

    Baik Anifah berdiam. Memberi komen tanpa bukti kukuh dalam tangan akan menjadikan keadaan kucar kacir.

    Keadaan melempar pelbagai tuduhan atau andaian semakin hari semakin teruk. Ramai yang seolah-olahnya berminat dengan khabar angin buruk.

    Walau bagaimanapun, haruslah kita memberi keutamaan kepada kepentingan ibu pertiwi and kebajikan Rakyat.

  215. Semoga segala usaha Tun M membuahkan hasil demi mempertahankan Bangsa, Agama dan Negara.
    Saya sayang Tun dan sentiasa menyokong Tun.
    Terima kasih atas segala pengorbanan Tun selama ini untuk Bangsa Melayu dan Islam terutamanya. Saya bangga dengan Tun dan mendoakan Tun sihat sejahtera bersama keluarga.
    Hanya Allah yang dapat membalas segala jasa baik Tun.
    I Love You Tun.

  216. Salam YAB TUN,
    Saya mempunyai pandangan yg sama spt TUN. Majoriti pemimpin BN hanya mementingkan jawatan yg disandang mereka. Mereka tidak mementingkan kepentingan rakyat dan negara. Negara dimalukan dan rakyat hidup sengsara, mereka tetap mengabaikannya.
    Din Pagoh pula malu-malu kucing, mahu tetapi malu.Masih tunggu dan lihat, masih main sembunyi ibu. Nanti anak dara disunting orang lain yg lebih cekap dan berwibawa, baru dia mahu menyesal, sudah terlambat. Rakyat tidak mahu pemimpin yg tidak berwibawa dan tidak berpendirian teguh.
    Sekian, terima kasih.

  217. Anifah da tentu TAK Aman lagi lepas ni..
    Dapalt penyakit panas telinga dan pedih hulu hati.
    Pergi tolong penduduk Sabah yang kena banjir lumpur lagi bagus bah..
    Ajak Salleh Keruak sekali..

Comments are closed.