PILIHANRAYA

1. Kita lihat banyak negara-negara yang mencapai kemerdekaan setelah dijajah, memilih sistem demokrasi. Malaysia juga demikian. Tetapi sementara di Malaysia pilihanraya dapat menentukan parti yang akan mendiri Kerajaan, di kebanyakan negara lain pilihanraya hanya menghasilkan Kerajaan otokratik.

2. Sebabnya ialah banyak penipuan berlaku dalam pilihanraya sehingga keputusan dipertikai oleh pihak yang kalah. Kadang-kadang rusuhan berlaku, bahkan adakalanya perang saudara berlaku.

3. Sebenarnya penipuan mudah diperlakukan dalam pilihanraya. Diantaranya ialah dengan memindah pengundi dari kawasan yang tetap dimenangi kepada kawasan yang parti kalah dengan jumlah undi yang sedikit sahara.

4. Dengan tambahan sedikit sahaja pengundi dari kawasan kubu kepada kawasan kalah, kemenangan mudah dicapai.

5. Sogokan wang dan barangan juga boleh menentu kemenangan. Biasanya dibuat secara rahsia kerana ia menyalahi undang-undang, tetapi jika Kerajaan boleh menghalang segala tindakan undang-undang terhadapnya, sogokan boleh dibuat secara terbuka oleh parti Kerajaan. Jika ada laporan dan dakwaan bahawa sogokan telah berlaku, ketua polis dan pendakwa raya boleh mengenepi atau menutup dakwaan itu. Mahkamah tidak akan dapat mendengar kes itu.

6. Mungkin juga orang yang membuat laporan dimasuk dalam tahanan dan dihadapkan ke mahkamah. Setelah ini berlaku tiada akan ada lagi sesiapa yang akan membuat laporan.

7. Orang asing juga boleh diguna untuk mengundi parti yang berkuasa. Katakanlah terdapat ramai orang asing yang berada dalam negara kerana sebab-sebab tertentu, mereka ini boleh diberi kad pengenalan warganegara dan didaftar sebagai pengundi. Sudah pun dikesan orang asing yang memiliki pasport negara lain tetapi mempunyai kad pengenalan Malaysia.

8. Dengan sogokan juga pegawai dan kakitangan boleh mengambil bahagian dalam penipuan ini. Pekerja dalam pengurusan pilihanraya boleh juga disogok supaya bekerjasama dan tidak melapor penyelewengan yang berlaku. Jumlah undi pun boleh ditipu semasa dikira.

9. Mereka yang bersubahat seperti ini boleh dilindungi oleh pihak yang berkuasa. Mereka tidak akan didakwa.

10. Apabila diisytihar keputusan pihak yang tidak puas hati boleh membantah. Mereka boleh berdemo.

11. Tetapi selagi ketua pihak penguatkuasa undang-undang dan pendakwaraya menolak segala dakwaan penipuan dan bantahan oleh rakyat sia-sia sahajalah usaha yang dibuat.

12. Parti yang menang secara penipuan akan dirikan Kerajaan dan akan terus menipu dan melesapkan duit rakyat. Ini sudah pun berlaku.

13. Demokrasi memang sistem yang terbaik tetapi demokrasi boleh disalahguna dan salahlaku sehingga wujud diktator demokratik – atau lebih tepat lagi kleptokratik. Demikianlah wang boleh menghapuskan semangat sayang kepada bangsa, negara dan agama.

14. Untuk mengelak semua ini berlaku terdapat hanya satu cara sahaja. Rakyat sebagai pengundi, kakitangan dan pegawai mestilah menolak dengan sekeras-kerasnya RASUAH dalam apa bentuk sekalipun.

15. Apa juga yang diterima dan boleh ditakrif sebagai rasuah adalah haram – haram di dunia dan haram di akhirat. Islam, agama-agama lain dan masyarakat mengutuk rasuah. Percayalah rasuah tetap akan memburukkan nasib semua dari kita termasuk dan lebih-lebih lagi mereka yang menerima rasuah.

16. Janganlah sesiapa berkata oleh kerana rasuah tidak termasuk dalam hukum hudud, dianya akan dibalas hanya di akhirat sahaja. Dia tidak menjadi kesalahan di dunia. Oleh itu terimalah rasuah sebagai rezeki.

17. Sebenarnya balasan di dunia akan dirasai oleh semua kerana rasuah, selain dari menjadi beban kepada masyarakat tetap akan menghancurkan negara.

18. Melayu UMNO mudah lupa, seperti saya nyatakan dalam perhimpunan Agung UMNO dahulu. Kali ini mereka lupa sayang kepada bangsa, negara dan agama seperti perjuangan UMNO di waktu ia ditubuh. Yang mereka ingat hanyalah duit itu raja. Dan mereka teruslah menyembah duit. Pilihanraya kali ini akan memperlihat duit-duit yang dicuri dikongsi bersama oleh mereka yang terus menyokong Najib. Dengan perkataan lain ahli UMNO yang terus sokong Najib bersubahat dengannya dalam melesapkan duit Kerajaan (duit rakyat) berbilion-bilion Ringgit.

19. Makanlah duit haram ini, duit dari menjual bangsa, agama dan tanahair.

64 thoughts on “PILIHANRAYA”

  1. Utk menumbangkan BN, semua parti pembangkang perlu bersatu hati. Buang segala yg keruh dan kembali duduk semeja serta kembali memperkuatkan semula pakatan pembangkang.

    Setiap parti pembangkang mempunyai kekuatan tersendiri yg tidak boleh dinafikan. Tetapi, kekuatan tersebut perlulah disatukan utk berhadapan dengan BN. Kekuatan tersebut umpama sehelai kertas yang boleh dikoyak dengan mudah bila bersendirian, tetapi menjadi kuat apabila disatukan serta dibukukan.

    Parti pembangkang perlu merealisasikan pertandingan 1 lwn 1 disemua kawasan. Pemimpin pembangkang perlu meletakkan kepentingan rakyat melangkaui kepentingan parti masing-masing. Negara akan musnah jika terus dibiarkan berada dibawah kekuasaan Najib laki bini serta pemimpin BN yang ada sekarang.

    Jika parti-parti pembangkang benar-benar jujur dan ikhlas dalam memperjuangkan nasib rakyat, bersatulah. Selamatkan Malaysia dari terus ditadbir oleh pemimpin yang zalim. Berilah kepercayaan penuh kepada Tun untuk memimpin kita bagi menghadapi pilihanraya akan datang. Bukanlah bertujuan untuk menjadikan Tun sebagai PM semula, tetapi untuk menjatuhkan pemerintahan Najib laki bini.

  2. Dear Tun,

    Looking with hope the outcome of the 13 December meeting between BERSATU and PAKATAN HARAPAN. You must already know what to decide by now. I hope it’s something we all want to hear and that is BERSATU joining full force with PAKATAN HARAPAN.

    I hope you are able to decide about PAS by now. The way I see it looks like PAS isn’t being too sincere about working with BERSATU. By setting conditions it is just very clear that PAS isn’t going to be a good partner what more to become part of the ruling administration one day. It would be havoc. Even as of now the party is showing its cockiness like as if only it shall be the deciding factor of victory in the coming general election – if it stands by UMNO-BN they would win, vice versa if it stands with the opposition. As if it is the much sought after virgin…:D

    I hope you will not let PAS hold the dice like what it’s playing now. They’re not sincere. Just look at the Yasser Arafat look alike – he and the thief moron are meant to be together. Let the malay muslims decide for themselves Tun. I believe the malay muslim community are not as what Hj. Hadi and thief think.

    BERSATU and PAKATAN HARAPAN (AMANAH, PKR, DAP) should move on come this 13 December 2016. Don’t let PAS fool you with their games. After all we all know who or rather what is behind PAS’ tarik tali game. Don’t succumb to it.

    Take good care my dearest Tun Dr. Mahathir.

  3. Dear Tun,

    You are on the right track. It is never too late to save our country. That’s why God has given you the grace and strength to do what you are doing now – God has given you the grace to realize what you have never realized before. And to work hand in hand and heart to heart with the opposition (bless the opposition) and especially with DAP’s Lim Kit Siang whose struggle has always been for the rakyat as a whole – your path could never be more than right.

    We all make mistakes and it is not easy to admit to what we may have done wrong before, but when we do make the shift and we dare to swallow our pride we will realise that nothing can stand in our way now.

    Fly high and proud dear Tun Dr. Mahathir. It is only a matter of time.

    Take good care dear Tun. Always love you!

  4. 22. Similarly, swag could be defined in urban dictionary as secretly we are gay, karl.

    23. Have you ever thought of the mindset of the voters could have shifted whereby voters no longer rely on the influences of the political party to decide who they vote?

    24. No country can escape such shift of mindset including malaysia.

    25. I know, its high time for politics.

    26. If i got br1m, i will vote bn.

    27. No one can change the past.

    28. We definitely can improve as we move on.

  5. I thank Najib for his Good Deeds for the Rohingya efforts
    Najib must not mention UMNO , PAS nor NGO which he did at the stadium
    In Ibadah its One’s Niat
    It’s Lillahitallah , its Kallimah

    But it shows much Clowns in Najib , trying to belief him
    Prime Minister Don,t need to Demonstrate
    PM NEEDS TO SHOW A GOOD EXAMPLE
    Having unlawful transacted money deposits into his account is
    A BAD EXAMPLE of a Leader

    What Najib needs to do is to voice out in ASEAN meetings
    He can forwards his stands to United Nation even
    without ASEAN nor United Nation meetings
    He don,t have to Clowned himself at the Stadium ,shouting for OIC attentions
    All he needs to do is to sent a representatives to the appropriate concerns
    Even if it is to Israel.Clowning himself with a non prepare speech
    I felt very much embarrassed my PM is clowning himself for Attentions

    Very unprofessional speech , very Childish act indeed
    The very reason from day 1 of Najib giving up our KTM Land to Singapore
    His vast clumsy failure of 1MDB , His overjoyed splendid expenses which he don’t deserves the credit & many Facts not reasons
    I cannot see Najib is The Man

    And Malaysia cannot proceeds with Failure & Loses
    Now & Then

    Nevertheless I thank him for his good deeds
    The fact is his demonstration does not sent Stern massage to Myanmar
    ASEAN Leaders , World Leaders are not Listening
    Believe they thought Najib might be watching Football at the Stadium
    Simply its Clumsy and Childish of a Prime Leader

  6. Assalamualaikum Tun.

    Kepada saudara Karl, secara ikhlas saya bertanya adakah kamu biasa terlibat dengan memberi dan menerima rasuah sepanjang hayat kamu?

    Tolong jawab…

    Wassalam.

  7. Salam Tun,

    1. “And now he is comparing himself with the Prophet of Islam”

    2. “but the Prophet of Islam as you all know, doesn’t have 1MDB”

    3. “He did not have 2.6 billion ringgit in his account, that is why we look up to him”

    The above 3 sentences were the actual words uttered by Tun recently post DAP’s meeting while the press conference.

    Now, I do not understand where in those words are belittling our Rasullullah? To those who think otherwise, kindly tell the readers here where in those speech that you think Tun downplayed our Junjungan?

    Terima Kasih Tun

  8. Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    NAJIB DIDESAK MOHON MAAF PADA ALLAH SWT DAN BERTAUBAT

    Ayahanda Tun tidak menghina Islam tetapi menghina orang Islam yang mempergunakan agama Islam untuk kepentingan diri sendiri sedangkan dia (DSN) tidak menuruti ajaran Islam malah melanggarinya dengan menipu dan mencuri wang pinjaman 1MDB umpamanya dan banyak lagi.

    Islam itu Ad-Din satu cara hidup (a way of life) yang boleh terlihat oleh orang beragama lain.

    Perbuatan kita umat Islam menjadi saksi bagaimana kita mentaati ajaran Islam.

    Salahlaku dan kemungkaran DSN disaksikan masyarakat bukan Islam dalam dan luar negara dan mereka sedar ini bukan Ad-Din orang Islam.

    Maka tidak salah ayahanda Tun berkata depan DAP beliau malu sebab DSN tidak menuruti ajaran Islam dengan segala perbuatan terkutuknya tetapi dalam PAU dia berlakon macamlah seorang yang warak.

    Kiasan Tun ialah DSN nak cover so nak nampak baik macam para nabi kununnya. Kalau sebut ‘prophet of Islam’ itu hanya bermakna para nabi dalam Islam secara amnya ramai tu…cuma kita dikehendaki mengenali 25 orang nabi.

    Tiada soal Tun mempermainkan Nabi Allah Muhammad SAW yang pasti Tun mempermainkan nama DSN yang mempermainkan kesucian agama Isl Islam dengan berlagak alim sedangkan ekor penuh najis (cakap Inggeris – he doesn’t walk the talk) cakap tak serupa bikin.

    Kami dengan ini mendesak Tn Hj Najib bertaubat nasuha dan memohon maaf kepada Allah SWT sebelum terlambat.

    Wasalam Tun.

  9. Assalamualaikum,

    Tun Mahathir yang kita kenal adalah seorang pemimpin. Beliau membawa visi dan misi untuk negara dan rakyat. Beliau bukan seorang pengikut. Jika kita berdiri dalam satu kumpulan, beliau akan berada di hadapan.

    Beliau tidak bernaung di bawah mana-mana parti sama ada Amanah, PKR ataupun DAP. Sebaliknya beliau menubuhkan PPBM. Beliau ada visi dan misi tersendiri dan kesatuan rakyat menyokong visi dan misi tersebut.

    Sekali lagi saya katakan beliau berada di depan . Rakyat yang mengikut beliau. Adakah berada di depan itu (memimpin) maksudnya bersekongkol dengan orang yang tidak beriman?

    Jangan keliru saudara-saudara sekalian.

  10. Kuasa Wang DrM dan Rasuah

    Wang adalah sumber kuasa. Orang Cina lebih kaya dan mempunyai wang yg jauh lebih banyak daripada orang Melayu.

    Wang boleh membeli kuasa. Jual-beli kuasa politik telah lama diamalkan oleh towkey Cina di Malaysia, melalui pemberian rasuah, dan sudah pastinya secara rahsia yg mensasar golongan elit serta berkepentingan.

    DrM tidak terkecuali dari godaan politik wang. Bohonglah kalau kroni politik DrM kata yg mereka jadi billionaire tanpa bantuan DrM. Mereka itu jadi sangat kaya kerana dapat tender kerajaan dan projek-projek mega secara direct nego atau monopoli dan AP.

    Kita jangan tuduh, tapi harus bertanya – berapakah peratusan komisen yg jika DrM terima tidak akan dihisab sebagai RASUAH.

    George Soros pernah menuduh DrM terima 20% komisen dari projek kroni politik, tapi siapalah Soros utk kita percaya. Tak gitu?

    Apapun, wang yg banyak menjadi tidak bermakna jika ia tidak dapat membeli kuasa. Betul, absolute power is delightful…

  11. SalamSejahtra pd rakyat Msia..
    PilihanRaya akan kunjung tiba..!
    Pelbagai cara jaminan kuasa..!
    Pelbagai usaha rancang dcuba..!

    Gelanggang apa hendak beradu..?
    Peti undi jd penentu…
    Siapa kira..? Siapa yg tahu..?
    Siapa pengundi.? Mungkinkah hantu..?

    *
    SatuLawanSatu.! yg mana satu..?
    Berapa banyak satu.?
    Nak lawan yg itu..!

    Entahkan PASti.? Entah penjuru.?
    nie saja Nk bgtau….

    BULAN Depan dh masuk tahun baru..!

  12. People…

    Due to amir yusof statement… Im embarrass to be a malay… Embarass to be a muslim… What kind of rude statement using prophet Muhammad SAW name to put blame on others…

    To both Karl Iskandar and amir yusof…

    May Allah save you from what you have become…

    Read your Al Quran… Do not just recite it without understanding… How can you believe islam is the truth if you didnt read what was inside the 1400+ year old book?

    I know many muslim chosed not to know what is inside the Quran…the concept of “better not knowing doin sin hoping our sins will be forgiven in the judgement day”…

    So why God sent us the Holy Book down to earth for us? All the warnings and do’s and dont are written all in there… Then how come we chosed to be ignorant about it?

  13. Assalaamualaykum Warahmatullahi Wabarokaatuh

    My Dear Tun,

    I am a nobody, but I do care alot regarding the well being of my brothers and sisters in Islam. Never have I consider of leaving a comment on your blog here, however, after I read in the news about your statement comparing our Prime Minister to our beloved Prophet Muhammad (May Peace and Blessing be upon him), and subsequently receiving big laughs and cheer from the crowd, this to me is indirectly mocking Rasulullah SAW.

    My Dear Tun, the severity of this would lead to your Islam being nullified, because whoever mocks or ridicules any part of the Messenger’s Religion or its rewards or punishments has committed an act of disbelief. The proof for this is Allah’s statement: “Say: ‘Was it Allaah and His verses and His Messenger that you were mocking? Make no excuses, you have disbelieved after having had faith.” [Surah At-Tawbah:65-66]. Thus please ask for forgiveness from Allah, and never repeat this sin.

    My dear Tun, I see that you are not adhering to the command of our Prophet Muhammad SAW with regards to several matters (these matters are best to discuss personally). Please Tun, before you return to Allah The All Mighty, who is your creator and my creator, please obey to the commandments of Allah and Prophet Muhammad SAW. There are hadith in Sahih Bukhari regarding how a Muslim should maintain their relationship with another muslim and how are our conducts towards a muslim leader. Please read on all these hadiths, Sir.

    Another nullifier of a person’s Islam is when supporting and assisting the polytheists against the Muslims. The proof for this is Allah’s statement: “And whoever amongst you takes them (i.e the disbelievers) as allies and protectors then he is indeed from among them. Verily, Allah does not guide a wrong-doing people.” [Surah Al-Maa’idah:51)

    That is all from me my dear Tun. I mean no harm, this is just an advise to someone that I care of his wellbeing in Akhirah.

    May Allah guide us all to the straight path and may Allah grant you and me a good ending.

  14. Sambungan….
    Parti-parti yang tinggal serumah bermaksud bermakna sekeluarga, harmoni kerana boleh tinggal serumah dan sama –sama memelihara keselamatan dan hal ehwal rumah tempat tinggal dan berteduh yang sama
    KESATUN RAKYAT yang disertai parti parti pelbagai latar belakang dan berada dalam satu RUMAH amat menakutkan BN dan memberi lebih keyakinan dan ruang memilih untuk rakyat menukar kerajaan kleptokrasi sekarang.
    Kesatuan Rakyat juga perlu bersedia menyediakan manifesto yang boleh meyakinkan rakyat untuk menghadapi PRU 14 nanti.Deklarasi Rakyat boleh dijadikan Dasar asas Kesatuan Rakyat
    Tetapi dengan penjenamaan baru Kesatuan Rakyat yang mempunyai satu logo iaitu Rumah maka manifesto , pengagihan kerusi, dasar baru dan lain lagi akan mudah dilaksanakan
    Berilah keyakinan keyakinan kepada rakyat, capai kemenangan barulah boleh menyusun kerajaan dan agihan jawatan.Tunjukan kepada rakyat bahawa Kesatuan Rakyat yang berteduh dalam satu Rumah boleh bersatu dan bersama membela rakyat dan tidak mementingkan jawatan.
    Buatlah kenyataan yang konsisten dan tidak bertentangan antara satu dengan yang lain dan pimpinan tertinggi mesti akur dan mempunyai dasar beri dan terima dalam kerangka persetujuan Kesatuan Rakyat yang seRumah.
    Rumusan yang boleh saya simpulkan bahawa rakyat tidak perlukan DACING yang tidak relevan lagi dalam kehidupan rakyat Malaysia sekarang tetapi setiap rakyat yang berkeluarga memang mahu dan perlukan RUMAH.

  15. Tun
    Masa memang semakin suntuk untuk menghadapi BN dalam PRU yang akan datang.Usaha Tun amat konsisten untuk menjatuhkan Rejim Najib yang membawa aib dan malapetaka politik dan ekonomi masa kini dan akan datang. Tun telah mempelopori kerjasama dengan parti-parti rakan pembangkang yang telah menggerunkan Najib dan konco-konconya.Tun juga menjelaskan untuk menumbangkan BN hanya boleh dilakukan melalui kerjasama erat parti-parti rakan pembangkang dengan cara satu lawan satu penjuru.
    Oleh yang demikian saya dengan rendah hati dengan niat pandangan saya ini akan menjadi sumbangan amal jariah mencadangkan supaya gabungan parti-parti rakan pembangkang sekarang yang dikenali Pakatan Harapan dimana perkataan “Pakatan” yang membawa konotasi yang negatif dipinda kepada satu jenama baru dengan kehadiran PPBM (BERSATU) kepada Kesatuan Rakyat yang membawa pengertian yang lebih jitu dan nyata serta jelas dengan kesatuan hati parti-parti seperti Parti Keadilan Rakyat, Parti Amanah Negara,DAP,BERSATU , Warisan dan parti lain yang akan menyusul menentang Barisan Nasional.
    Saya juga ingin mencadangkan agar Kesatuan Rakyat mempunyai satu logo bersama seperti Barisan Nasional yang berlambangkan Dacing.
    Saya mencadangkan Kesatuan Rakyat mempunyai logo Rumah.Kenapa saya cadangkan memilih lambang rumah.Biarlah logonya nanti direkacipta oleh rakyat yang berkemahiran melukis mungkin dalam peraduan khas atau pun secara sukarela dan dinilai serta dipersetujui bersama oleh parti parti yang menggabungi Kesatuan Rakyat.Warna dan makna logo biarlah di ilhamkan oleh pelukis grafik yang berkenaan.
    Kenapa rumah?
    Asas kehidupan adalah rumah dan setiap manusia perlukan rumah
    Disitulah manusia memulakan keluarga,tempat untuk berlindung dari hujan dan panas,tempat tidur,berehat,makan minum,bertukar pakaian dan tempat yang selamat dari gangguan persekitaran.
    Tanpa rumah kehidupan manusia akan pincang serta tidak teratur.
    Manusia tidak memerlukan Dacing kerana boleh gunakan alat timbangan yang lain tetapi manusia perlukan rumah yang paling tidak pun mengikut kemampuan masing masing.Sepatutnyalah dalam manifesto Kesatuan Rakyat nanti perlu membuat perakuan bahawa setiap rakyat yang telah berkeluarga berhak memiliki rumah mengikut kemampuan masing-masing dan menyediakan perumahan bersesuaian dengan kemampuan rakyat terbanyak bukan seperti sekarang yang membina banyak rumah mampu lihat yang menyasarkan orang luar Negara seperti Projek Rumah Keduaku.Sepatutnya kerajaan yang mengawal pemaju dan pemodal dan bukan sebaliknya.

  16. Salam Tun.

    1. Semalam pada program ‘Bicara Presiden’ PPBM (Di Simpang Empat Permatang Buluh) , beberapa persoalan yang di lemparkan kepada yang bersekongkol dengan Parti DAP telah terjawab.

    2. Di jawab sendiri dari bekas Ahli Parlimen Tasik Gelugor orang Pulau Pinang sendiri iaitu Dato’ Sri Shariff Omar bahawa DAP memerintah lebih baik dari Parti Gerakan yang mewakili kaum Cina dalam BN.

    3. Jadi tiada sebab cina DAP tidak dapat mengambil alih tempat Ketua Menteri yang lama dari Parti Gerakan.

    4. Sementara melayu PPBM akan membetul kembali perkara buruk yang telah berlaku kepada rakyat oleh melayu UMNO.

    5. Tiada maknanya dakwaan melayu akan hilang kuasa jika UMNO berkubur. Lebih sinis rakyat geli hati kalau UMNO berkubur akan menghadapi soal jawab mungkar nangkir siksa kubur.( dapat di lihat rakyat ketawa kecil ).

    6. Ada beberapa perkara rakyat perlu berfikir sedalamnya dengan lojik
    akan kuasa rakyat dalam menggundi (melainkan ada penipuan) .

    7. Kita ada kuasa menolak GST jika kita MENGGUNDI Parti PPBM & Pakatan yang akan menghapuskannya. Begitu juga dalam soal subsidi, kenaikan harga barang, mengambil tindakan undang-undang kepada MEREKA YANG TERLIBAT DALAM 1MDB, MEMULIHKAN INTITUSI PENGUATKUASA YANG BEBAS SERTA MENGAMBIL TINDAKAN TERHADAP PERKARA SALAH YANG DI BEBASKAN TAMPA PERBICARAAN.

    8. Semua yang di atas adalah sepatutnya menjadi ‘BICARA SEORANG PRESIDEN’ dalam keadaan Malaysia yang terumbang-ambing dengan berbagai permasaalahan yang tidak dapat diselesaikan dalam tempoh 5 tahun yang rakyat berikan.

    9. Kita patut pilih pemimpin yang dapat menyelesaikan masaalah kita (rakyat) bukan pemimpin yang kembalikan kepada kita untuk menyelesaikan masaalah yang di buatnya.

    10. Semua perkara yang berlaku pada kita menjadi ujian kepada keimanan kita kepada yang maha berkuasa (tuhan).

    Wallahua’lam.

  17. Oklah , Tun M mempelekehkan Nabi Muhammad as , yg mentedarah duit rakyat kira boleh kot , Tuhan mana pulak yg di sembah ?

  18. We live in a world where we have to hide to make love,
    While violence is practiced in a broad daylight…

    J.L

    Jho Low??
    No no no no no…
    John Lennon…

    #FoodForThoughts

  19. Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Correction Typing Error Sir,

    PM Itali tak mahu overstay walaupun tempoh pemerintahan bersih lebihkurang sama sang Najis dan dia mahu luang masa pula dengan isteri dan anak2 yang diabaikan selama jadi PM.

    Yang di atas adalah untuk PM New Zealand.

    PM NZ tak mahu overstay walaupun tempoh pemerintahan bersih lebihkurang sama sang Najis dan dia mahu luang masa pula dengan isteri dan anak2 yang diabaikan selama jadi PM.

    Wasalam Tun.

  20. Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Minta laluan sikit je ayahanda nak jawab soalan SRP CIK Odikarl.

    Betulkah orang Cina sekarang benci rasuah?

    Orang Cina nama Jho Low sahaja yang suka merasuah dan lebih hebat dia bagi rasuah dari duit klepet berbillion 1MDB.

    Wasalam Tun.

  21. Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Berita Tak Gempar
    PM Itali & PM New Zealand
    Letak Jawatan
    BERITA GEMPAR MALU
    Pee M M’sia Masih Tak Mahu
    LETAK JAWATAN

    PM Itali undur diri bila kalah undian referendum bukan pilihanraya pun.
    Sungguh bermaruah syabas Sir.

    Pee M M’sia masih tak reti bahasa tak malu dan masih enggan undur walaupun kalah undi popular dalam PRU 13.
    Sungguh pariah terbabaslah hendaknya.

    PM Itali tak mahu overstay walaupun tempoh pemerintahan bersih lebihkurang sama sang Najis dan dia mahu luang masa pula dengan isteri dan anak2 yang diabaikan selama jadi PM.
    Sungguh mulia hati omputih ni sayangkan keluarga dia bertempat.

    Pee M M’sia memang kena overstay kalau tak kena stay kat hotel Sg Buloh dan dia pun satu bagusnya tak pernah abaikan isteri tercinta dan anak2 kandung dan anak tiri dan anak angkat (JL) dalam pentadbiran kerajaan dan perniagaan berbillion.
    Sungguh hitam kejam hati orang Boogis ni bikin famili dia happy gila dengan membuat famili rakyat menanggung hutang dia.

    Wasalam Tun.

  22. Orang Cina tahu bahawa walaupun wang bukan segalanya, tapi segalanya perlukan wang. Setiap hari kita berbelanja. Suka tak suka, rela atau terpaksa. Dalam hal ini orang non-muslim lebih realistik dan tidak munafiq dalam hubungan kewangan.

    DrM membangunkan UMNO dgn wang, bukan dgn air liur atau cakap-cakap kosong. Kuasa politik Melayu membantu UMNO DrM utk peroleh wang dari sumber hasil negara utk tujuan yg baik.

    Sebab itu, bila DrM perkenalkan dasar penswastaan, komuniti bisnes Cina tidak membantah kerana mereka nampak peluang utk buat wang yg banyak. Mereka juga tidak kedekut menghulur rasuah kerana ia tidak dianggap satu dosa mahupun kesalahan, malahan pemangkin bisnes.

    Betulkah orang Cina sekarang benci rasuah?

  23. Lets see Najib sincerity of moving into Rohingya
    As a Prime Minister it is his duty to voice Malaysia Voice
    Malaysia displeasure to Mynmar in any Asean or He should push for ASEAN urgent meetings
    ASEAN must also play a role of sending Military to safeguard the minority Rohingya there
    It is the duty of us Human for the Evil Govt led by Aung San
    ASEAN has since turn a Blind Eye on Rohingya as Muslim Leader in Asean did not voice out

    Aung San ,Just because her husband is British that does not make her somebody nor exceptional
    Indonesia ,Brunei , Malaysia must sent a stern voice to Mynmar in ASEAN meetings
    It has seen ASEAN has also turn a Blind eye on Rohingya Genocides since day 1
    Muslim Nation must Voice Be united and be prepared

    I dare you Tun Najib to do what you speaks at the Stadium
    Hope yr intentions is not to defend UMNO nor yr status
    What you speak at the Stadium are recorded and you must deliver yr massage with sincerity

    Every Muslim Today must make their every Bid to Unite the Ummah
    It is clearly written in the Quran

    “Hold Fast The Rope Of Allah
    Be Not be Divided among Ummah “

  24. Dear Sir,

    The three wise monkeys say “see no evil, speak no evil, hear no evil”

    Why majority are still defended Najib with their life??

    In our neighbour country in the south banks are closed down due to 1MDB scandal

    All related banks are fine millions of Singapore Dollars!

    Banks personnels that involved has been punished with a severe fine and jail

    Jho Low name was mentioned in the investigation and I hope he will be called up to testify

    He outclassed all the thief masters of the world with 1MDB scandal and Najib was sitting there as MOF, Najib cannot say I see no evil, speak no evil and hear no evil

    All these peoples must be brought to justice

    I have called upon MCA, MIC and all components parties of BN to withdrew support to Najib

    Please for the sake of our future generation

    We need someone clean to lead this country

    “United we stand Divided we fall”

  25. It is quite seen Najib demo for Rohingya
    Is mere of his political objective when he mention in his speech
    The UMNO ,PAS & The Ngo
    Nevertheless I still Thank him for his efforts for the Rohingya people
    In the name of Humanitarian

    BERSATU ,PKR & others can also Voice their stands to the World
    It is not necessary for Najib to join the demonstrations
    He is the Govt

    It is his duty to speak up of Rohingya in his ASEAN meetings
    His also duty to send a Stern massage to Mynamar and a clear voice to United Nation

    Najib need not Clown himself in a Demonstrations
    He has the authority & duty to speak up to the world
    So as President Jokowi , Sultan Brunei ,OIC , The Raja Raja Melayu & the rest
    Hope they must not be just contented of their comforts

    Its a cry for Human Rights not just a cry for Ummah
    We must sent a stern massage to Mynamar , cut off relations if we must
    Step into it if it will

  26. Assalamualaikum, Tun.

    Apa yang disarankan Musato betul, yang UMNO masih bergantung kepada isu perkauman untuk meraih sokongan Melayu.

    Apa yang diutarakan pada perhimpunan kali ini – habuskan sekolah aliran Cina dan boikot bukan Melayu dalam perjawatan GLC. Apakah Malaysia boleh maju, tanpa perpaduan dan kestabilan politik?

    Pergabungan UMNO-PAS ini haram, kerana memperguna nama Islam dengan motif politik kepentingan diri, tambah pula unsur-unsur pemfitnahan yang tidak boleh diterima umum!

  27. Assalamualaikum, Tun.

    Alangkah sedihnya jika medan politik dijadikan cara mencari duit haram dengan cepat, melalui pelbagai bentuk penguasaan, terutamanya pengagihan projek dan sistem AP.

    BN harus mengingati jasa Tun buat selama-lamanya kerana telah berjaya memperkubukan Malaysia di bawah pemerintahannya.

  28. Assalamualaikum Tun.

    Menyentuh isu sepanjang perbahasan PAU kali ini ternyata TIADA ISU RASUAH kedengaran. Mungkin ada wakil yang mahu bangkitkan tetapi telah dicantas di peringkat atasan UMNO. Keajaiban dan sesuatu yang mustahil atau RASUAH DAN UMNO TIDAK BOLEH DIPISAHKAN???

    Tun,

    Sekadar ingin mencadangkan dan perkara ini telah juga dicadangkan oleh rakan dala group ini di mana istilah parti pembangkang usah diguna kerana tafsiran pembangkang dimata rakyat khususnya jenerasi tua adalah mereka yang berfikiran negatif.

    Mulai sekarang, jika Tun pergi ke mana-mana berceramah hendaklah menggunakan istilah PEMERINTAH PILIHAN RASIONAL iaitu gabungan PBBM, AMANAH, PAS, PKR DAN DAP serta parti-parti di Sabah dan Sarawak lainnya.

    PEMERINTAH bermaksud gabungan parti-parti baru akan mentadbir Malaysia bagi menggantikan BN bermula PRU14.

    PILIHAN bermaksud gabungan parti-parti baru yang tidak sehaluan dengan Najis, UMNO (kerana bersekongkol dengan Najis), MCA, MIC dan parti-parti lain di Sabah dan Sarawak yang pro BN, kita adalah parti pilihan yang akan membawa kembali kemakmuran, ekonomi, demokrasi dan kesejahteraan negara di landasan yang betul demi keseluruhan rakyat.

    RASIONAL bermaksud gabungan parti baru ini akan berikrar mentadbir Malaysia secara bijak, tanpa rasuah, benteras segala bentuk penyelewangan, benteras segala bentuk penyeludupan dan cuba mengembalikan pentadbiran yang bersih, cekap dan amanah.

    Semuga usaha Tun dan gabungan parti-parti baru ini akan memberi impak yang positif kepada masa depan kerajaan yang lebih gemilang.

    Sekian Tun, doa semuga Tun diberi kekuatan fizikal dan mental menghadapi segala dugaan.

  29. Hati-hati Tuan! Kedudukan terkini ahli puak tu mencadangkan kepada SPRM supaya tangkap pemberi rasuah sahaja, dan tindakan keatas penerima tidak mereka nyatakan dengan jelas. Jika ketua puak-puak tu bersetuju cadangan tersebut dan SPRM pun sukahati untuk melaksanakannya maka habislah projek terbengkalai seterusnya yang memberi rasuah tiada projek manakal yang menerima pula terputus suber passive income. Jaga-jaga!

  30. Chedet,

    Saya amat sedih kerana ahli politik Malaysia tak kira parti hanya memikirkan bagaimana untuk songlap duit projek untuk masuk poket sendiri. Parti UMNO tu dah memang terang2. Menteri yang umur tak sampai setahun jagung pun rumah berjuta. Mana dapat duit sebegitu banyak? Makan duit atas komisyen projeklah, apa lagi.

    Kita anggap pelakuan orang2 UMNO ni melampau, tengok2 di Selangor, projek2 yang diterajui oleh parti pembangkang pun sama juga. Semuanya ada kepentingan diri.

    Permasaalahannya dengan memberi sogokan ini, yang menerima tak puas2, yang memberi semakin letih. Kalau sikit2 tu bolehlah tahan, tapi kalau Dato sakau 90% kita yang buat projek dapat 10% atas profit margin, macamana kita nak terus berniaga?

    Jadi nak tak nak, nilai projek yang tak seberapa ditingkatkan berlipat ganda. Untuk nak bayar politikus yang pada dasar berkhidmat untuk rakyat tapi pada hakikatnya hanya berminat untuk memperkayakan diri sendiri.

    Tak hairanlah mengapa para politikus ini sanggup berbuat apa saja untuk menang. Habuannya tak terkira banyak. Boleh makan berberapa generasi.

    Sepanjang negara kita lantang bersuara untuk membentras politik wang, dalam ingatan saya hanya satu calon sahaja ditangkap kerana membeli undi. Yang lain bukan tak buat, tapi tak ditangkap.

    Bagi kami yang nak cari makan ni, tiada pilihan yang boleh dibuat. Tak bagi tak dapat. Bagi pulak tinggal hampeh.

    Ini lah rintihan saya Chedet.

    Rakyat pendokong Wawasan 2020,
    SJ
    http://sharudinjamal.blogspot.my/2016/12/your-right-to-riches.html

  31. Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Benar seperti mana komen rakan2 di sini jika diteliti ucapan dasar pemunafikan dan ucapan gulung tikar Presiden DUMBNO hanya tertumpu pada kelangsungan nyawa politiknya sendiri dengan parti dumbnya menjadi kaldai tunggangan.

    Karakter yang di bawa kali ini ialah seorang ulamak terjemahan yang tak bisa membaca surah2 dalam bahasa Arab untuk menghalalkan segala kemungkarannya.

    Najis mughalazah ini menzahirkan
    ketakutannya pada ayahanda rakyat dan seteru2 politiknya dengan memomokkan ahli2nya dengan dosa jika terkuburnya Dumbno dan mengugut ketaatan mengkhinzir buta.

    Tiada langsung disebut pasal ringgit yang menjunam jatuh, hutang negara & 1MDB, kecaman terhadap AS (DOJ) dan mengapa derma untuk Dumbno 2.6 billion dipulangkan balik?

    Hari ini beliau jadi street fighter untuk Rohingya pula tapi kenapa tak jemput Tun M sekali?

    Mujur kalau dia tahu Tun datang tanpa diundang harus diminta MC kena cirit birit hahaha..

    Dalam nada serius Tun M beritahu mengapa Najis sebagai Ketua Kerajaan nak berdemonstrasi jalanan?

    Bukankah dia boleh lakukan secara G2G sebab dia kerajaan hari ini tapi nampak sangat gimik politik nak dambar sokongan PAS saja.

    Tapi oklah juga sebab dia mungkin nak practise macamana nak jadi Ketua Pembangkang dan ambil feel berdemonstrasi lepas ditumbangkan di PRU 14 nanti cuma jangan pakai baju kuning atau merah tapi baju T warna pink tau sweet gitu dan teringin sangat nak tengok samada Kak Semah mencemar duli turun bersama dia hahaha..

    Tak dapeklah den nak melolong..

    Wasalam Tun.

  32. Assalamualaikum Tun.

    Dikhabarkan bahawa terdapat strategi tertentu dilakukan bagi memenangi hati rakyat untuk PRU 14.

    Menggunakan tarikan Islam untuk masyarakat Melayu seperti perhimpunan Rohingya antara UMNO dan PAS.

    Mengadakan pembahagian kawasan pilihanraya oleh pihak bukan SPR. Bawah tanah.

    Menggunakan duit.

    Menggunakan senjata perkauman. Antara parti Melayu (UMNO) dan Cina (DAP).

    Mengadakan pertandingan 3 penjuru.

    Ini semua kita sedia maklum. Malah PRU 13, kerajaan Najib tidak menang besar walau tabur duit banyak. Kerajaan menang kerana pengundi luar bandar.

    Dengan kos sara hidup sekarang, orang kampung pun mengeluh. Dengan PAS menyokong UMNO, di mana lagi orang kampung nak pangkah?

    Kenapa PKR menang di Selangor? Sebab PAS tak masuk kawasan bandar.

    Kenapa DAP menang di Penang? Sebab Cina.

    Kenapa PAS menang di Kelantan? Sebab Agama.

    Di mana letaknya zikir dan sembahyang malam? Di semua tempat.

    Hati yang tidur akan dikejutkan. Jika keamanan diganggu, inilah bentengnya. Jika keadilan tidak dilakukan, inilah prinsipnya.

    Hati yang keras akan dilembutkan. Hati yang kotor akan dijernihkan. Mata hati akan sentiasa terjaga.

    Terjaga dari segala bentuk ancaman. Islam terjaga. Negara juga terjaga. Terjaga oleh mereka yang tidak munafik. Terjaga oleh mereka yang tidak hanya manis dibibir.

    Terima kasih Tun.

  33. Syabas saya ucapkan pada PM Najib & para UMNO
    Yg berhimpun di Stadium menyuarakan nasib malang saudara kita di Rohingya

    Terima Kaseh Najib , Terima Kaseh pada semua yg menhadiri himpunan tersebut
    Walau personally saya tidak suka pada Najib & Family kerana Sifat Boros dan
    Najib bukanlah pakar economist yg wajar memimpin Malaysia

    Malah Parti BERSATU , Parti lain juga perlu bersama ,kedepan
    Malah Indonsia ,Brunei harus ikut serta membantah Kerajaan Burma ,juga Pengganut Buddist yg telah menzalimi
    Kaum minority Rohingya

    Ini soal Kemanusiaan , Soal tindasan terhadap umat Islam
    Yg di dukung kaum Yahudi untuk membasmi kaum Rohingya di Burma
    Bertujuan melemahkan Ukhwah Islam Sedunia
    Saya tidak perlu bukti untuk bersekimpulan sedemikian
    Sudah kelihatan ciri cirinya,di Syria , di Timur Tengah malah di seluruh Dunia Islam

    Soalanya ?
    Ada kah Malaysia , Indonesia ,Bruneis Bersedia menentang jika Musibah berlaku ?
    Maka di ini harilah Umat Islam di seluruh sudut harus Bersatu

    Syabas & Terima Kaseh , Tun Najib Razak
    Macam gini lah Pemimpin Islam

  34. Assalamualaikum Tun.

    Banyak ayat ayat suci Al Quran kedengaran di PAU oleh Zahid Hamidi. Mengusulkan tentang perpaduan dan jangan menjatuhkan pemimpin.

    Sedangkan kuasa ada ditangan oleh yang bercakap dan yang menjawat jawatan bagi membetulkan apa yang salah.

    Sesungguhnya munafik berkeliaran bebas mempertahankan pemimpin yang hatinya hitam dengan menggunakan ayat ayat Al Quran.

    Kita tidak mahu orang munafik. Kita mahu orang yang benar benar berjuang. Kita mahu pemimpin yang bukan munafik. Kita mahu pengganti yang bukan munafik. Manis dibibir semata.

    Kita mahu membuang yang ada sekarang. Bagaimana dengan penggantinya nanti? Bagaimana mahu mencari yang bukan munafik? Bagaimana mahu mencari yang bukan berpura pura baik?

    Yang berdengar dengar bercakap pasal Islam pada setiap ceramah (PAS?) atau yang bercakap berkenaan patuh pada pemimpin dengan ayat ayat Al Quran walau pemimpin songlap 2.6b tanpa jawapan apabila ditanya? (UMNO)

    Atau kita mahu mendengar pemimpin yang sanggup bangun malam berzikir dan bertahajud dengan disaksikan oleh ribuan pengikut rakyat biasa? Cubalah tipu.

    Rakyat biasa yang pergi karaoke dan pub pun akan sokong pemimpin yang baik walau dirinya tidak begitu baik. Kerana itulah harapan rakyat. Pemimpin yang menjaga rakyatnya.

    Terima kasih Tun.

  35. Assalamualaikum,

    Bahayanya rasuah sebenarnya terletak pada apa?

    Manusia hidup perlukan undang-undang bertujuan untuk menjaga keharmonian hubungan sesama mereka. Tiada undang-undang maka akan kucar-kacirlah dunia ini. Rasuah menggagalkan objektif mewujudkan keharmonian itu kerana undang-undang tadi tidak berfungsi lagi. Yang menentukan tata cara hidup itu ialah WANG. Ada wang boleh “overwrite” apa saja yang ikut kehendak nafsu.

    Yang bahayanya di dalam negara kita sekarang ini ialah rasuah itu menjadi satu kebiasaan “habit” pada semua lapisan masyarakat. Permulaan yang kecil kemudian menjadi besar sama ada dari segi nilai yang disogok atau jumlah orang yang melakukannya. Tidak mustahil pembunuhan pun boleh berlaku satu hari nanti.

  36. Hidup Najib, mampus UMNO.

    Hidup UMNO-Najib, hidup rasuah.
    Hidup orang-tengah kelabu-asap Najib seperti Razak Baginda & Deepak Carpet.

    Saya ‘Respect’ Jho Low. Dalam usia muda sudah jadi Billionaire. Punyai ‘cable’ baik dengan President UMNO, melalui isteri & anak-tiri beliau. Berasal dari keluarga kaya-raya dari Pulau Pinang yang diperintah DAP. Party mana undi diberi, PRU lalu & masa akan datang?
    Sudah tentu, Jho Low akan kebal dari tindakan undang-undang Malaysia, selagi UMNO-Najib menerajui Kerajaan.

    Perwakilan di PAU-2015 yang ditangguh oleh President Kleptocracy sehingga hujung tahun 2016… langsung tak berani sebut nama Jho Low & 1MDB (atau mereka dilarang bercakap mengenainya).

    Hidup UMNO-Najib, Hidup lebih ramai orang-tengah kelabu-asap seperti Jho Low.
    Hidup Jho Low.
    Hidup Jho Low.
    Busuk nama Bangsa, Agama & Negara.

  37. Kita tak perlu sayang islam oiiii… rosak akidah ni
    We just be a muslim aor muslimah
    Tak yah nak sayang sayang macam benda plak
    Tu sebab umno camni
    Sayang sane sayang sini
    Just be a muslim or muslimah sejati
    No mo rasuah
    No mo songlap
    No mo mungkar
    Sbb takut Allah masukkan kita dalam neraka
    Period

  38. Dah la makan duit haram umno ni
    Munafiq plak tu
    Ishh
    Kesian dgn keturunan mereka
    Hasil dr duit haram

  39. Assalamualaikum Tun.

    Memang benar rasuah perlu dibenteras.

    Namun melalui kehidupan saya seharian, duit sememangnya penting dan mempengaruhi. Kadang kadang kasihan kerana walau gaji rm1,500 tapi masih tidak cukup bagi sebuah keluarga berkahwin.

    Berhijrah penting dan memerlukan keberanian. Semoga dengan penghijrahan akan menghadirkan lebih keselesaan dan peningkatan sebuah kehidupan.

    Benar fakir akan mendekatkan diri kita kepada Allah swt. Kefakiran menghadirkan penghijrahan. Penghijrahan memerlukan keberanian jiwa, yang pasti akan menghadirkan nikmat. Nikmat cinta Allah swt, kekasih hati jiwa raga yang pastinya Maha Pemurah dan Maha Penyanyang.

    Hanya hati yang mengharapkan cinta kasih Allah swt akan menolak kebendaan dunia sepenuhnya. Nafsu manusia tidak terbatas.

    Diri pemimpin seperti Abu Bakar sahabat baginda tidak penting bagi dirinya. Yang penting adalah hala tuju dan kehidupan rakyatnya.

    Tugas pemimpin adalah memandu fasa perjalanan negara dan kehidupan rakyat. Tugas pemimpin menentukan perjalanan dan bukannya mendambakan sesuatu dari rakyat.

    Dikala pendambaan berlaku, maka dengan mudah penaburan duit digula gulakan untuk menuai hasil dari pendambaan kepada rakyat.

    Apatah lagi, dengan kata kata janganlah menjadi perasuah dan mengambil rasuah. Cash is King. Itu benar. Amat benar.

    Kembalilah kepada Allah swt. Kembalilah dengan zikir, dhuha dan sembahyang malam. Tinggalkan kata kata janganlah jadi perasuah dan mengambil perasuah. Itu tidak bermakna. Ingat, Cash is King.

    Tunai bulanlah pada diri kita. Tunai adalah pada rakyat dan rakan rakan sekeliling kita. Kita tidak memerlukan apa apa.

    Kaya kita datang dari Allah swt. Datang dari penghijrahan kita kerana kasih kepada agama, negara dan bangsa. Penghijrahan menghadirkan keberanian jiwa raga.

    Alhamdulillah kita kaya harta benda, kaya kesihatan, kaya umur, kaya kebahagian dan kaya yang pelbagai.

    Duduklah berzikir sepanjang malam sampai menangis teresak esak terasa yang amat hinanya diri. Betapa kerdil diri ini dihadapan Allah swt.

    Kita tidak mempergunakan agama. Agama yang memerlukan kita menggunakannya. Hadir kita bukan kerana apa. Hadir kita kerana Allah swt. Kita hanya menunjukkan jalan. Hidayah adalah atas ihsan Ar Rahim.

    Kenapa aku diperlakukan sebegini Ya Allah?! Apakah yang Engkau mahu tunjukkan kepadaku Ya Allah? Aku dan tubuh badan ini sudah tidak tertahan lagi Ya Allah!

    Dan ingatlah kita akan jawapannya, itu kamukah Ya Rasulullah! Yang datang memeluk tubuhku merawat kesakitan tubuh dan jiwa ragaku. Mendongak memandang wajahku seraya memperlihatkan wajahmu ya baginda Rasulullah saw.

    SUBHANALLAH!!! kerana cahaya wajahmu ya Rasululullah saw.

    Apakah kini kita tidak bahagia? Apakah kini kita dalam kesempitan yang amat? Adakah kita bersedih?

    Wali wali Allah swt tidak bersedih. Apakah Tun Mahathir bin Mohamad bersedih? Tidak sama sekali!

    Usahlah risau kita menggunakan agama. Kerana agama itu sendiri memerlukan kita menggunakan ia.

    Serahkan kepada Muhyiddin Yasin. Berikan cahaya kepada alam semesta bumi Malaysia ini. Usah risau.

    Apa nak risau. Saya tulis macam ni pun, HBT DAP tetap sayang saya, walau tak mahu masuk Islam. Its okay amoi. No heart feeling.

    Terima kasih Tun.

  40. Salam Tun.

    1. Esok Rimba Emas akan menghadiri ‘Bicara Sama Presiden PPBM’ di Dewan Orang Ramai, Simpang Empat Permatang Buluh (4Dis./8.30malam).

    2. Agak menghairankan bicara persidangan UMNO (Parti Pemerintah) tidak ada langsung bicara hutang negara yang berbillion, tidak peduli akan kejatuhan nilai ringgit , pertambahan cukai seperti GST dan pengurangan subsidi.

    3. Sedangkan rakyat rata-rata terkesan dengan permasaalahan ini.

    4. Kemewahan dalam kehidupan agaknya telah mengabui untuk tidak merasa risau adakah BNM dengan berbagai langkah cuba mempertahankan nilai ringgit.

    5. Yang di bincang dalam perhimpunan UMNO adalah seorang tua berumur lebih 90han yang dosanya menghampiri kulit catatan untuk di tutup para malaikat.

    6. Sedangkan yang menyindir Tun masih muda yang catatan dosanya awal atau pertengahan buku catatan malaikat.

    7. Tun berjaya menyekat kejatuhan nilai ringgit dari peringkat awal lagi. Tetapi BNM di lihat masih gagal mempertahannya dari satu langkah ke satu langkah.

    8. Bermakna puncanya yang di sorokkan dari pengetahuan rakyat yang di nafi pihak UMNO adalah salah satu punca kejatuhan ringgit.

    9. Benar KEBENARAN akan terus terbongkar walau pun berjaya di lindungi pesalah sebab hari akhirat ialah hari pengadilan untuk mendapatkan keselurohan KEBENARAN YANG HAKIKI.

    Wallahua’lam.

  41. “Umno AGM: Umno Youth loyal because Najib produces results, says Khairy”…lol
    This is Joke of year 2016…

    This a’hole don’t have choice but to praise his failed thief boss for bran…

  42. Public Thief 1…Najis and his scumno slaves asking Malays to be faithful to their party while looting their money. They just scaremonger innocent Malay people with DAP card and says this is very dangerous to you and Malaysia…

    I don’t think Malays are that fools to believe his stories. Najis and his slaves don’t have balls criticize PPBM. They know once they bring PPBM in to topic, those UMNO members will start to think why PPBM created and then think about Najis looting job and Rosma’s shopping spree using public money…

  43. Assalamualaikum wbt Tun

    Kita sayang Islam. Allah sangat sayang kpd kita, maka Dia datangkan Islam kpd kita.

    (2) Al Quran adalah kata2 Allah. Ada yg mudah kita faham. Banyak yg maksud sebenarnya adalah lebih luas dari yg kita mengerti. Sebegitu jugalah fahaman kita tentang SAW. Benar dia rasul. Benar dia menyampaikan perintah Allah. Benar dan khilafnya perbuatannya semua bermaksud mulia, jika kita sentiasa berfikir. Cuma jarang sekali kita melihat strategi beliau sebagai panduan bila kita dlm kemelut contohnya kini.

    (3) Sifat termulia SAW adalah zuhud. Dia zuhud kerana itulah strategi utk terus menangi pengikut. Sifat itu menjadi ikutan semua sahabat besarnya. Ho Chi Minh kekal “miskin” utk menangi perjuangan rakyat utk bantai USA. Mahatma Ghandi kekal “payah” utk bantai British. Apakah Bersatu sanggup zuhud? Apakah nilai2 zuhud yg sedang dan akan Bersatu persembahkan utk memenangi hati rakyat?

    (4) SAW tidak mudah terpengaruh. Beliau tidak terikat dgn sapa2. Contoh, biar dia sudah bersama Abu Bakar dan Ali sebagai pelindung di awal dakwahnya, namun dia melihat pd Umar musuh besar Islam sebagai sasarannya utk kejayaan Islam yg lebih besar. Juga dlm peperangan Uhud, biar Abu Bakar, Umar, Othman dan Ali telah bersamanya, dia melihat Khalid Al Walid yg sangat memusuhi sebagai bakal Panglima Islam yg hebat. Samalah kisah Salman Al Farasi dsb. Tun, kejayaan Bersatu tidak mesti di tangan Bersatu shj. Bersatu harus berlapang dada.

    (5) SAW tahu sebahagian besar Yahudi sangat memusuhi Islam. SAW tetap bersahabat dgn Yahudi atas kepentingan tertentu. Bahkan beliau juga tidak memusuhi para hipokrit munafik. Cuma, dia tahu di mana batasnya utk bersama mereka. Saya sokong perubahan sikap Tun terhadap musuh2 ideologi politik Tun. Itulah salah satu strategi kemenangan bagi SAW. Cuma kita harus jadi lebih strategis.

    (6) Tun, kita mengenali Tun sebagai visionary person. Kita sanggup berkerja keras bersama berusaha mencapai wawasan Tun. Tun harus kembali ke jln itu. Kini, Tun harus jgn terlalu membuang masa membantai. Tun harus kembali ke jln pemberi harapan. Lihatlah, SAW di akhir2 dakwah beliau adalah tentang harapan ie kehidupan di akhirnya jika kita kekal berIman dan taqwa. Tun, perhatilah strategi SAW.

    (7) Last but not least Tun, di manakah kalangan agamawan Islami dalam Bersatu? Juga di manakah kalangan Budayawan dlm Bersatu? Di manakah kalangan pendidik di kalangan Bersatu? Dan di manakah kalangan rakyat massa dlm Bersatu? Saya kira Bersatu punya kelompangan besar di sini. Benar Bersatu berpunya kalangan professional, namun di hati rakyat, siapakah yg lebih mereka dekati dan hargai? Tun, ayuhlah kita kembali kpd rakyat utk rakyat dan oleh rakyat. Ini perjuangan suci di alam nyata tidak sekadar di alam maya.

  44. Assalamualaikum wbt Tun.

    Gedang perang sudah ditabuh. Ayuh kita berjuang.

    First thing first Tun. 1MDB, rasuah, hutang Negara, kuasa bbrp agensi Kjaan hancur, pribadi Najib MO1 dan kehaprakan UMNO n BN “frankly” rakyat ie pengundi yg boleh menukar Kjaan ie sebahagian besar rakyat marhaen Melayu dan ahli2 biasa UMNO tak kisah. Bagi
    mereka itu urusan Negara dan Najib MO1 telah berjanji akan selesaikan. Mereka percaya dan beres.

    (2) Kedua, Tun dan semua kita yg mahu menikmati agar Negara ini diurus dgn amanah, perlu sedar rakyat marhean yg akan membantu kita. Tanpa mereka Najib MO1 akan terus kekal mengila. Maka jgnlah hati rakyat marhaen kita guris atau lukai. Mereka kini hidup terdesak. Sempit. Segala bantuan biar nilainya hanya RM1.00 akan mereka hargai. Mereka perlukan segala bantuan. Maka hentikanlah penggunaan istilah DEDAK bagi segala bantuan ini. DEDAK adalah utk binatang. Samakan
    mereka dgn binatang sangat menguris hati mereka n menjauhkan mereka dari kita. Hentikanlah.

    (3) Marilah kita tumpukan pembantaian kita kpd UMNO dan Najib MO1 dari sudut lain. Kita harus gunakan cara yg boleh menyentuh hati rakyat. Contoh kenapa BR1M terpaksa diwujudkan? Bukanlah kerana BR1M itu perlu tetapi kerana hidup rakyat terhimpit. Kenapa pula kehidupan rakyat terhimpit? Ini adalah lantaran pendapatan rakyat tidak berkembang. Harga komoditi rendah. Harga barangan keperluan meningkat. Kenapa ini berlaku? Kerana Kjaan dan Najib MO1 salah keutamaan dlm membangun Negara. Najib MO1, lebih suka beli jet dari siapkan Lebuhraya Pantai Timur contohnya. Najib MO1 juga lebih utamakan Taman Tugu Negara dari membangun Industri Makanan dan Penjanaan pekerjaan. Dalam sektor pekerjaan, Najib MO1 lebih dahulukan pekerja asing dari membina kemudahan bagi pekerja tempatan. Pekerjaan yg diwujudkan lebih memberikan
    manafaat kpd orang asing dari rakyat tempatan.

    (4) Pokoknya, kita kena ungkit kelemahan pengurusan Negara yg rakyat boleh faham, nampak dan rasa. Contoh dan cara kita berbahas spt yg saya jelaskan di atas adalah utk membuka minda rakyat utk menyoal Kjaan. Jika ini kita dpt buat, pasti mudah kita nak bagi jwban ie Najib MO1 tidak tahu macamana hendak urus Negara, maka rakyat harus kita ajak untuk singkirkan Najib MO1 dan UMNO.

    (5) Tun, saya dapati TSMY sebagai Presiden Bersatu dan In Shaa Allah bakal PM, dia terlalu “sounded full of hatred and revenge”. Sebegitu kebanyak hujah dari sebelah kita. Ubahlah cara tu. Berilah harapan kpd rakyat. Berilah hujah utk membuka minda mereka. Ubahlah. Najib MO1 kutok, kita berilah harapan. Najib MO1, tibai kita tunjuk jln kpd rakyat utk buka minda.

    (6) Ketiga Tun, Bersatu jgn bolot semua. Angin perubahan sudah mulai terasa dlm UMNO. Dekatilah kalangan UMNO yg ada kecenderungan utk berubah. Bersatu jgn leka kerana dlm Bersatu pasti ada golongan yg lari dari UMNO dgn sifat tebal “oportunist”. Bersatu kena ada 4 kumpulan utama sekarang utk dekati pengundi dan goncangkan UMNO sebagaimana Allah lengkap SAW dgn 4 sahabat ie Abu Bakar yg hikmah utk tarik pengikut, Umar yg keras utk bekerja dan gempur, Othman yg berlebih kurang dan Ali kaki pukul. Bersatu kena ada 4 kumpulan yg berwatak berbeza, utk gempur dan tawan.

    (7) Last but not least Tun, nasihatkan DAP ke depan di kaum Cina dan India sahaja. Dalam soal2 Negara, biarlah Bersatu, PKR, Amanah dan Warisan ke depan. Pribumi
    mesti kelihatan dan benar2 dominen dlm gerakan kita.

    (8) Saya anak jati Sarawak. Bersatu tak perlu ke Sarawak. Namun saya sanggup membantu jika diperlukan. In Shaa Allah.

  45. “Makanlah duit haram ini” .

    Penyokong setia,”penasihat” dan DS Najib janganlah marah atau terasa hati kerna bukan kehendak Tun M , ia adalah ketentuan Allah swt .

  46. Assalamualaikum Yang Amat DiKasihi Ayahanda Tun,

    NAJIS ROSak, KELUARGA &
    JHO LOW BERBELANJA BESAR
    BUKAN SAHAJA KERABAT AHLI DUMBNO KENA BAYAR
    TAPI ANAK CUCU CICIT RAKYAT PUN KENA DAH !

    Komen Odikarl kali ini datang dalam pakej kombo. Dua dalam satu. Tuduhan dalam pengakuan

    Yang lawak, ialah tuduhan terhadap Tun M berbelanja tidak dihuraikan dan diperincikan.

    Yang lebih lawak pengakuan isu rasuah politik wang seciput zaman Tun M dahulu tidak perlu dijawab oleh DUMBNO hari ini tetapi rasuah besar-besaran Tokoh Klepet Negara patut disangkal ahli-ahli DUMBNO tapi benda betul salah apa nak mengaku pulak.

    Senang cakap Odikarl kombo Dedak ni buat-buat bodoh tapi memang bodohpun sebab satu universe tahu tuan dialah yang asyik buat taik namapun Najis dan kami pun lama dulu dah gelar dia NBM (Najib berak merata) ialah berak merata-rata sampai melangkaui sempadan dunia tetapi ada ke patut anak, cucu cicit kami kena basuh berak dia (termasuklah anak,cucu cicit Odikarl walaupun Odikarl dah terlebih dahulu memegang dan berusaha menegakkan taik Najis yang dah sah-sah bengkok).

    Politik Si Najis semakin-makin meng-kencing. Desperado. Man in a hurry to lari.

    LOL 😀

    Wasalam Tun.

  47. Najis, the thief legend of Malaysia lost lot of UMNO grassroots now and this is clearly visible in the UMNO GE gathering…

    when people see his and his family members face in media, the first things come in to their mind is…these persons looted my money… 🙂

  48. Dear Tun,

    I’m preparing to go to another country with stable government, strong currency and potential to transform itself to an industrial economy. I’m just fed up with the situation in this country and the level of corruption.

    I can’t understand and swallow how so many people openly defend someone who clearly has robbed the people of this nation. I’m moving to Brunei and if I come with some investment that can create jobs inshaallah I’ll get their passport.

    My wife will maintain Malaysian passport, so who knows, maybe I’ll come back here when things get better. Things getting better is probably a very very long shot.

  49. DrM Belanja, UMNO pula yang kena Bayar

    Tulisan DrM kali ini datang dalam pakej kombo. Two in one. Tuduhan dalam pengakuan.

    Yang lawak, ialah bila pengakuan DrM perlu dijawab oleh UMNO.

    Senang cakap, ibarat DrM buat taik orang lain pulak yang dituduh berak dan kena cuci.

    Politik DrM semakin meruncing. Desperado. Man in a hurry.

    LOL 😀

  50. Assalamualaikum, Tun.

    Bagi mereka yang terbabit dalam perasuahan, janganlah fikir yang “rezeki” ini boleh dimaafkan dengan penunaian haji.

    Allah yang MahaKuasa akan menunjuk arah nanti. Yang berdosa akan dihukum di dunia dan akhirat. Janganlah ingat yang anak cucu dapat hidup mewah dengan duit kotor. Dosa akan membawa kemusnahan.

  51. Assalamualaikum, Tun.

    Walau bagaimanapun, sistem yang sedia ada tidak memberi hak demokrasi yang sepenuhnya biarpun pengundian diurus-adil, kerana persempadanan kawasan DUN dan Parlimen yang kurang rapi, di mana terdapatnya kawasan yang mengandungi pengundi yang jauh lebih ramai daripada yang lain.

    Satu fenomena yang harus diingati, bahawa di bawah pengundian yang adil saksama, pihak pembangkang masih kalah memandangkan PAS muncul untuk membelah-bagi undi penyokong pembangkang. Bukannya degil tetapi bermotif lain, demi kepentingan peribadi sesetengah! Pemergian Allahyarham Tok Guru sememangnya membawa kesan buruk!

  52. Assalamualaikum, Tun.

    Pemberian hak mengundi kepada orang asing mahupun pemberian kewarganegaraan adalah pengkhianatan dan dosa besar yang tidak boleh dimaafkan. Begitulah dengan kes Projek IC Sabah. Sampai hari ini, dalang kes ini belum dihukum.

    Pemimpin-pemimpin kita kenalah faham. Sekiranya mereka betul-betul berusaha demi kepentingan ibu pertiwi dan Rakyat, mereka akan kekal berkuasa dengan sokongan Rakyat. Tak usahlah pakai taktik kotor jual Negara!

  53. Assalamu’alaikum, and sorry to chip in here Tun! They said they are taking the baton from your good self and relayed it through as thought and trained. Again they said “Good leaders leads by example”, and the followers will always be at their best along the line accordingly”. They have all the resources, physically and virtually, to manipulate those interrelated issues projecting themselves towards retaining their position in Putrajaya. So, very much hope that Tun & Co. will must comes up with a little ‘miracle’ to win them over in GE14. Wishing Tun well and in good health through!

  54. What makes you think that politic is a fair game?

    Do not be naive Malaysian people!!!

    They always promise something that they cant fulfill…

    Almost all of them politicians…

    Dear Malaysian… Do not be naive again!!!

  55. Salam Tun.

    1. Dalam agama Islam pemilihan Rasul-rasul di pilih sendiri oleh tuhan yang maha berkuasa iaitu Allah s.w.t.

    2. Rasul-rasul ini diutus untuk memimpin manusia ke jalan yang benar dengan petunjuk-petunjuk berpandukan kitab-kitab yang diwahyukan.

    3. Sebaliknya cara kita bak pertandingan bernama pilihanraya sama seperti kejadian manusia yang penuh bernafsu dengan tipu daya sebagaimana kelahiran manusia bernama Harut dan Marut.

    4. Sebagai seorang Islam kita di tuntut memulakan sesuatu perkara bermula dengan bismillah.

    5. Bayangkan ketika hari mengundi tiba kita waktu memangkah kita mulakan dengan bismillah (dengan nama tuhan /untuk bukan Islam) takkan kita sanggup memangkah tampa ambil peduli amalan halal haramnya.

    6. Kita pedulikan mana ada orang nampak siapa yang kita pangkah, tapi kita lupa Allah s.w.t maha melihat segala-galanya termasuklah rahsia di dalam hati.

    7. Hilang agama bangsa dan tanahair tiada maknanya.

    8. Kembalilah kita ke pangkal jalan.

    Wallahua’lam.

  56. Amalan rasuah dah lama berlaku di dunia. Sebab tu dlm AlQuran pun telah disebut. Sekarang rasuah di negara kita semakin buruk. Pemimpin tertinggi menipu, mencuri dan sewaktu dengannya melakukan rasuah terbuka. Mungkin PM kita akan dianugerahkan sebagai kleptokrat paling berjaya sepanjang zaman. Atau menerima anugerah tertinggi dunia dlm amalan kleptokrat. Sewajarnya rakyat Malaysia berbangga dengan pencapaian ini. Dia akan dicatatkan dlm wikipedia sbg contoh seorang kleptokrat tersohor. Modus operandinya akan dikaji oleh generasi yang akan datang. Buku biografinya mungkin di beri tajuk : KLEPTOKRAT SEPANJANG ZAMAN. Hebat weih!

  57. Dear Tun,

    You paint a very Evil, Immoral and Unethical portrayal of Malaysia.
    It must be saved… Is it too late?

  58. Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Menjadi sesuatu yang menakutkan dan mengerikan bila memikirkan pilihanraya umum ke 14 yang bakal diadakan setahun dua ini berkemungkinan terjerumus ke lembah rasuah terang2an oleh rejim CIK Najis (CIK = Cash Is King).

    CIK membawa masuk derma Tok Arak sebanyak RM2,600 juta bagi memastikan kemenangan rejimnya pada PRU 13 maka tiada hairanlah CIK akan membawa derma yang lebih besar dalam menghadapi PRU 14 nanti.

    Percayalah mangkuk tandas bernajis ini mampu melakukan apa sahaja di luar kotak pemikiran kita yang waras ini.

    Oleh yang demikian kami menyeru kepada ayahanda Tun untuk menggerakkan usaha mengumpulkan tandatangan rakyat sekali lagi dalam bentuk petisyen kali ini untuk diserahkan kepadaPresident Elect Trump ketua negara Polis Dunia bagi mempercepatkan kes sivil DOJ tersebut sekaligus mengisytiharkan siapa MO1 selain menuntut aset2 hak rakyat Malaysia.

    Semoga ini dapat menjadi pemangkin kepada CIK untuk meletakkan jawatan dan peluang pilihanraya bersih akan lebih cerah sebab Pemungut Derma Tersohor sudah tiada lagi.

    Ada tak ada barangkali ayahanda Tun boleh tulis surat pada Putin (idola dia Tun) in return Putin contact Trump (idola dia Putin) minta percepatkan kes 1MDB bersabit DOJ maka semua pasti beres.

    Wasalam Tun.

  59. Peringatan untuk kita bersama,

    “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).” Al-Baqarah: 188

    Sebenarnya amalan rasuah semasa pilihanraya ini telah pun lama berlaku di Malaysia. Dari zaman Chedet memerintah pun dah ada.

    Perkara seperti pengundi mendapat imbuhan untuk mengundi calun BN sudah lama berakar umbi sampaikan kalau tak diberi dah menjadi luar tabi’i. Masa pilihanraya Kuala Kangsar tempoh hari pengundi BN dapat RM200. Bagi mereka yang datang dari Ipoh, mereka dapat RM400.

    Pengundi BN memang mua disogok dengan duit. Semua orang tahu dan mereka buat2 tak tahu.

    Ada padi semua kerja jadi, ada beras semua kerja deras,
    SJ
    http://sharudinjamal.blogspot.my/2016/12/freedom-of-choice-vs-social.html

Comments are closed.