DAP HANCUR MELAYU

1. Saya amat malu apabila ramai orang Melayu percaya DAP akan hancurkan kita orang Melayu jika ia berada dalam Kerajaan Malaysia.

2. Ya. Saya mengaku orang Melayu mempunyai banyak kelemahan. Mereka tidak berjaya dalam bidang perniagaan dan perusahaan. Kita dapati ramai juga orang Melayu yang miskin, yang terlibat dengan dadah, jenayah-jenayah tertentu dan rasuah. Dalam penjara pun terdapat ramai banduan Melayu.

3. Tetapi benarkah orang Melayu begitu lemah sehingga sebuah parti politik boleh hancur mereka?

4. Ya. Dahulu kita dijajah oleh British. Tetapi negara sebesar India pun dijajah oleh British juga. Kita (negeri-negeri Melayu) tidak ditawan oleh British, walaupun Melaka jatuh ke tangan Portugis dan kemudian Belanda.

5. Kita jemput British untuk nasihat kita dalam bidang pentadbiran. Tetapi seperti di lain-lain tempat. British ambil alih pentadbiran seolah-olah kita sudah jadi jajahan takluk mereka.

6. Lepas Perang Dunia II, British kembali ke Malaya dan merancang untuk benar-benar menjadikan negeri-negeri Melayu milik mereka. Mereka mencadang menubuh Malayan Union yang ditadbir secara langsung dari Whitehall London. Raja-raja Melayu akan hanya menjadi pentadbir agama Islam dan adat istiadat Melayu. MacMichael paksa Raja-Raja Melayu serah negeri-negeri mereka kepada British.

7. Tidak ada rundingan dengan orang Melayu sama sekali. Tetapi kita tahu, orang Melayu bangun dan menentang Malayan Union. Ringkasnya British, suatu kuasa dunia yang baru menang perang terpaksa tunduk kepada orang Melayu, terpaksa batal Malayan Union hanya dua tahun selepas diisytihar.

8. British ingat mudah untuk rampas negeri Melayu seperti mereka rampas Palestin untuk diberi kepada Yahudi. Percubaan untuk rampas negeri Melayu, untuk sebenarnya hancurkan bangsa Melayu gagal. Gagal kerana orang Melayu menentang.

9. Mungkin sekarang ada Melayu bacul. Tetapi Melayu dahulu berani. Susulan kepada penolakan Malayan Union, Melayu tuntut kemerdekaan. Pemuda Melayu tuntut kemerdekaan pada 1957. British bersetuju kemerdekaan diberi pada 1959.

10. Melayu tolak dan tetapkan kemerdekaan pada 1957. Dan 1957 menjadi tarikh kemerdekaan. Banyak syarat yang cuba dikenakan tetapi Melayu tolak.

11. Apabila British terbang pesawat Concorde tanpa izin dari Malaysia, Kerajaan pimpinan Melayu perkenal dasar “Buy British Last”. Kita beli Syarikat Guthrie milik British dalam satu “Dawn Raid” yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana negara di dunia. Semua syarikat penjajah dibeli oleh Malaysia kerana diarah oleh pemimpin Melayu.

12. Demikian juga dengan kuasa besar yang lain. Biasanya tiap pemimpin baru negara-negara kecil di dunia, apabila dilantik akan minta untuk pergi mengadap Presiden Amerika. Kita tidak. Perdana Menteri Malaysia yang menjadi Perdana Menteri pada tahun 1981, hanya pergi Amerika Syarikat (US) tiga tahun selepas dilantik walaupun duta Amerika Syarikat cuba mendapat temujanji sesudah sahaja Perdana Menteri baru Malaysia mengambil alih.

13. Pemimpin Melayu Malaysia sering menegur kuasa-kuasa besar apabila mereka melaku kezaliman ke atas negara yang lemah. Suara pemimpin Melayulah yang lantang menegur selewengan kuasa besar kepada Israel.

14. Percubaan dibuat oleh penyangak matawang untuk Kerajaan pimpinan Melayu Malaysia mengemis bantuan International Monetary Fund (IMF) dan World Bank. Badan-badan ini menawar pinjaman jika Malaysia letak ekonomi Malaysia dibawah mereka.

15. Kita tolak. Kita cipta cara kita sendiri untuk mengatasi masalah keturunan nilai Ringgit. Maka pakar-pakar kewangan dunia pun berkata kita akan muflis – bankrap. Tetapi tidak. Kita pulih semula dengan cepat walaupun pemimpin Malaysia ini orang Melayu, jentera pentadbiran Melayu.

16. Dan banyak lagilah peristiwa yang menunjuk orang Melayu tidak mudah dihancurkan.

17. Tetapi orang Melayu boleh hancur. Mereka akan hancur apabila membenar penyangak jadi pemimpin. Pemimpin seperti ini walaupun Melayu akan hancurkan orang Melayu.

18. Kita tubuh sebuah Parti Melayu untuk memperjuang nasib orang Melayu. Parti ini berjaya; berjaya kalahkan British, capai kemerdekaan, bangun negara sehingga menjadi Harimau Asia.

19. Parti ini tidak pernah kalah. Tetapi pada 9 May 2018, parti ini kalah.

20. Kenapa? Kerana parti bertuah ini mendapat penyamun sebagai pemimpin. Saya tak payah ulang apa yang pemimpin penyangak ini buat. Dari sebuah negara yang dihormati, negara ini menjadi kleptokrasi – negara yang diperintah oleh pencuri.

21. Maka hancurlah parti ini kerana ahlinya sedia disogok dan tidak lagi utama perjuangan orang Melayu.

22. Maka dimomok orang Melayu sehingga ada yang begitu takut kepada DAP. Orang Melayu dan pemerintahan Melayu yang berani melawan British, kuasa-kuasa besar IMF dan Bank Dunia sekarang takut kepada DAP, takut dihancur oleh DAP. Takut kepada Guan Eng. Orang Melayu takut kepada Guan Eng.

23. Dari mana datang bacul ini. Nak dapat perlindungan dari siapa? Dari Najib? Dari Kerajaan Melayu Islam pimpinan penyangak?

24. Ada yang kata, walaupun penjenayah, dia Melayu. Semasa dia memimpin dia lindung Melayukah? Dia kalah kerana melindung Melayukah?

25. Tepuk dada, tanya selera. Boleh main golf dengan Trump adalah bukti kekuatan untuk lindung Melayukah?

26. Pemuda Melayu dahulu lawan dengan British. Tak takut. Pemuda yang sokong Najib ini mencari perlindungan dari Najib. Sudah jadi baculkah?

27. Saya malu. Amat malu.

28. Rupa-rupanya ada orang Melayu yang begitu takut kepada DAP sehingga sanggup mengkhianati rakyat yang beri mandat kepada mereka.

29. DAP tidak mungkin hancur Melayu tetapi mereka akan hancur kerana orang Melayu memilih penyangak sebagai pemimpin.

154 thoughts on “DAP HANCUR MELAYU”

  1. twinpeaks May 20,2020 6:45 PM

    Milshah, I think the prosecutors are going to pull a rabbit out of the hat. They are going for the big fish. The small fish is just the bait. he..he..

    BIG FISHES, MACAM GLC, DAH DIKOREK KERING KONTANG BY APPOINTED MPS, GAJI MASIH JALAN WHAT TO SUSTAIN THEIR LIFESTYLE.

    SMALL FISHES ARE BAITS, ATAU BOSS MU?

    SO CONTRADICTING AND SO CONFUSING, SO HOW?

    CORONA VIRUS IS A VIRUS THAT COULD KILL, YOU KNOW?

    I ALREADY SAID, IT WOULD BE BEST NOT TO TREAT VOTERS LIKE DEDAK, AND BE TRANSPARENT AND JUJUR WITH YOUR PORTFOLIO, HABIS CERITA.

  2. Milshah, I think the prosecutors are going to pull a rabbit out of the hat. They are going for the big fish. The small fish is just the bait. he..he..

  3. CORRECTION: NEVERTHELESS, NO ONE KNOW WHO IS SWIMMING NAKED IN THERE AS LONG AS TIDE IS NOT OFF SINCE LEADERS ARE BORN.

  4. JUDGES ARE NOT STUPID, AND LOYAR TOO COULD EXPLAIN TO THE JUDGE WHAT HIS CLIENTS HAVE IN MIND BASE ON COMMON LAW TOO.

    DO WE HAVE IMPEACHMENT LAW AT NATIONAL LEVEL?

    MIC STANDS FOR MALAYSIAN INDIAN CONGRESS, MEANING MALAYSIAN INDIAN CHOSEN CONGRESS, DLL TAK BOLEH PAKAI PERKATAAN INI.

    I ALREADY SAID PREACHING LAW TO MELAYU IS LIKE PREACHING BIBLE TO THEM.

    NEVERTHELESS, NO ONE WHO IS SWIMMING NAKED IN THERE AS LONG AS TIDE IS NOT OFF.

    I REALLY NEED TO THANK MR DONALD TRUMP BY CHOOSING THE WORDS ‘CHINESE VIRUS’, AND I HAVE NO OBJECTION FOR HIM TO PLAY HARD WITH INDIA CONTINENT.

  5. Twinpeaks,

    You steal 1 billion, and return 400 million, you will be free. But a mother steal 1 tin milk, she is jailed. But nevermind, this is judged by the courts. Its fair. 🤣

  6. Tun,

    My response to Mishah and sibotak..

    DSN case is already in motion. Whatever decisions made are judicial not political. TSMY or DSN or Tun won’t have any say in judicial decisions. So, not to worry too much. Whatever the government, the judges will make a ruling based on evidence, not sentiment or politics.

    DSN’s step son case is not acquitted only discharged, as reported. It is conditional upon a certain arrangement. Don’t jump to conclusions. Judges are not stupid.

    Politicians are (he..he..)

  7. Assalamualaikum, Tun.

    Tak usahlah cabar TSMY lagi. Patuhlah kepada nasihat DYMM Agong. Dalam pada Negara masih menghadapi kegawatan ekonomi dan Covid, baik sokonglah usaha-usaha PM sekarang.

    Dengan klip video yang terbongkar, Rakyat pun dah insaf. Rakyat nak seorang pemimpin yang tulus, telus dan ikhlas. Baik turun tangga dan bersaralah dari arena politik.

    Biar pemimpin-pemimpin sekarang mengurus dan menunjuk sama ada mereka berwibawa mentadbir Negara dengan baik. Kalau tak, pengundi-pengundi akan mengundi secara waras.

  8. RD INGAT KAMI INI LALANG, BACUL, BOLEH DISOGOK DAN BODOH MACAM LALANG?

    YOU FUCKING MORON, YOU CAN GET US ALL KILLED.

    I NEVER HAVE INTIMATE RELATIONSHIP WITH MONICA.

    I TOOK 1 PILL DAILY.

    BEKAS MACC UNDER BN QUESTIONED BEKAS MACC UNDER PN.

    NOBODY CAN HELP YOU RD EXCEPT THROUGH BY ELECTION OR GENERAL ELECTION SINCE YOU TOO IS LALANG, DEPAN CAKAP BESAR, BELAKANG PUN MACAM LALANG.

    YOU CAN BREAK PROMISES, CAN CURSE, CAN THREATS, CAN TARRIF, CAN SANCTION, CAN STEAL, CAN BOMB, CAN RAPE, CAN RAMPAS AND CAN LIE TOO TO SEDAPKAN HATI LALANG DI NEGERI MU, JANJI MENANG, BARU BIKIN, AND YOU TOO NEED TO PAY THE PRICE TOO.

    I BEG YOUR PARDON, I NEVER PROMISE YOU A ROSE GARDEN, ALONG WITH THE SUNSHINE……… QUE SERA SERA, WHATEVER WILL BE, WILL BE, THE TRUTH IS NOT OUR TO SEE, QUE SERA, SERA…….

  9. Assalamualaikum Tun,

    I would like to comment sibotak. You asked why Tun is doing this. I’m suprised you do not know. Look around you, you will know. Simple answer UMNO. Yes, the party that protected Najib is now the government. Just need 3 or more against, PN governent collapse. The current president. and former UMNO President is facing corrupton charges. The power they have, just snap their finger, goverment collapse. Dont you think they can make demands to TSMY? They are facing jail term if guilty. Do you think its okay to give power like Thanos to these people?

  10. Sekarang menjadi tangoing jaw PM Muhideen
    Masuk campur akan tidal Adil akan Kehakiman terhadap Riza Aziz

    Amat menjijikan
    Setelah Riza Aziz didapati bersalah
    Beliau tidal dihukum
    Ini sekarang mencabar Kewibawaan PM Muhideen sebagai Perdan Menteri Malaysia

  11. Usul undi tak percaya PM harus disegerakan kerana rakyat sedang sengsara olih
    Tun Mahathir Mohamed
    Well Tun
    Yang saya nampak Tun dan Anwar yg sengsara
    Rakyat bias saja
    Yang mengelapah dan mengelapu Tun & Anwar
    Tun sudah mula hilang popularity dan menjadi kebencian
    Jatuh Mukhliz juga satu kiasan

    Tun, you have failed
    You are trying to blame others for your failure
    You failed to uphold Pakatan Harapan when collapsed
    Why does PH collapse, because the structure was never True
    You resigned from PM post
    And left the Govt headless
    Its irresponsible of you when the people already elected you
    You are to be Blame for incompetency to govern your Cabinet

    Now you re challenging PM Muhideen for No reason
    OR for personal reason yourself knows better

    It is wise you retire before things gets more out of hand
    Your are sloping down

  12. Assalamualaikum Tun,

    Luas juga kuasa MPT :

    13.8.9 Majlis Pimpinan Tertinggi berkuasa membuat peraturan mengenai perkara-perkara yang tidak dinyatakan dengan khusus di dalam Perlembagaan ini asalkan ia tidak bercanggah dengan peruntukan nyata Perlembagaan ini termasuk dan tidak terhad kepada peraturan-peraturan mengenai pemilihan, kelayakan calon-calon yang bertanding dan peraturan Tetap Persidangan Perwakilan.

    Mungkin MPT berkuasa juga menolak perletekan jawatan Tun sebagai Pengerusi sebab iainya tidak bertentangan atau bercanggah dengan mana-mana peruntukan perlembagaan parti?

    Terima kasih Tun.

  13. Ada satu lagi shiok sendiri ingat dia pandai tapi bodoh sebenarnya. Pakai wikipedia pula nak ajar org critical thinking. Beri dia pautan Tun Daim dan Kadir Jasin tapi dia diam dan buat tak tahu dan malas nak baca Inilah petikan Tun Daim kata dr pautan tu:

    Walaupun lebih berpendidikan dan dengan golongan berpendidikan yang besar, kita masih tidak mampu meyakinkan diri kita tiada apa yang perlu ditakutkan orang Melayu di negara ini.

    “Adakah orang Melayu berfikir secara strategik, logik dan kritikal? Saban hari semakin jelas orang Melayu berfikir berdasarkan perasaan mereka dan bukannya daya intelek. Kita perlu tanya diri sendiri – apa yang telah berlaku pada kita?” soalnya.

    “Berbanding menggunakan logik dan fakta, kita memilih untuk percaya terhadap retorik perkauman ahli politik yang reputasinya meragukan,” katanya.

    Berikut adalah petikan Kadir Jasin:

    Malangnya orang Malaysia, khususnya orang Melayu, bukanlah manusia yang gemar membaca, utamakan sejarah dan berbahas secara rasional.

    Maaf cakaplah kalau saya kata, majoriti orang Malaysia adalah manusia yang malas membaca, malas berfikir, tidak gemarkan sejarah dan sangat mudah lupa.

    Sebab itulah saya berulang kali kata, Malaysia tidak akan menjadi negara maju atau amat sukar menjadi negara maju dalam pengertian sebenar.

    Inilah masalah dan petanda kepada sebuah masyarakat yang tidak membaca, tidak berfikir dan tidak artikulat. Bangsa yang emosi dan naik angin tanpa sebab.

    Kalau mengikut kata2 Tun Daim dan Kadir Jasin, bukankah ada persamaan dgn kata Tajuddin Rasdi? Kalau Si bodoh tu kata Tajuddin Rasdi sebagai org Dap yg kata macam itu, dia kacang lupa kulit, macam mana pula dgn Tun Daim dan Kadir Jasin?

  14. TWINPEAKS WANT TO BOMB BEIJING AND SHANGHAI, BY ALL MEANS GO A HEAD SINCE HE THINKS HE HAS THE NUKE TO DO SO.

  15. Bilis May 18,2020 6:54 PM

    Tun di kasihi,

    Ex-AG DAP Tommy Thomas menafikan yang dia bersetuju untuk ‘mengurangkan’ pendakwaan ke atas Riza Axiz.

    Tapi AG Idris Harun dan MACC Chief mengatakan sebaliknya.

    Siapakah yang lidah bercabang?

    Saya mempercayai AG Idris dan MACC Chief. Bangsa DAP mengkhianati usaha Tun membawa perasuah ke muka pengadilan?
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    DAP P Ramasamy, Pemuda DAP dan pencacai dari Amanah mendesak Tun pemimpin Melayu yang saya hormati supaya meletak jawatan PM.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Menteri menteri DAP menyalahkan Polis kerana lambat bertindak sehingga Bomba Adib terkorban. Walhal kematian Adib disebabkan dilanyak bangsa DAP.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Kristian bersorak meraikan kemenangan PH. Adakah mereka bersorak kerana Bersatu atau Amanah ada dalam PH? Tidak, mereka bersorak kerana DAP menang besar.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Menteri DAP Kula mengatakan bahawa Melayu adalah pendatang.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Bangsa DAP memperjuang UEC bermati-matiaN yang jelas tidak membantu perpaduan.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Tanah berstatus 999 tahun diberi kepada bangsa DAP,sedangkan tanah rizab Melayu makin terancam.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Jawi ditolak besar-besaran oleh bangsa DAP walaupun pilihan mempelajarinya atau tak telah diberi. Bangsa DAP memang busuk hati pada Melayu nampaknya?
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Belajar 3 ms Jawi ditolak bangsa DAP, tapi produk mereka menyelitkan tulisan jawi untuk mengelirukan pengguna Melayu.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Bangsa DAP P Ramasamy bersama konconya menyokong teroris LTTE.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Bangsa DAP P Ramasamy bersama konconya menentang kehadiran Zakir Naik.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Bangsa DAP P Ramasamy dan konconya menyokong PM India dari menunjukkan kesetiaan kepada kepimpinan Tun, PM Malaysia.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Dalam masa tak sampai 2 tahun PH memerintah, dah macam-macam benda Bangsa DAP ni buat.
    Kerosakan dibawa bangsa DAP lebih pantas dari Umno kleptokrat.

    Tolak DAP bukan bermakna menerima kleptokrat.
    Dlm 2-3 tahun, kleptokrat boleh dibersihkan. Tapi tingkah laku bangsa DAP yang keterlaluan mesti diberhentikan serta merta.

    Apakah kebaculan sebenar?

    PERMIT RECYCLE DAN IMPOT BURUH TO MENGASINGKAN SAMPAH, JIKA INI BUKAN KEBACULAN, THEN, PERBUATAN INI ADALAH MELANGGARKAN HAK ASASI KEPERIMANUSIAAN.

  16. Oh… lagi satu andaian Saudara/i… US guna bom nuclear ke atas China… tolong jangan nak merapu.

    Saudara/i ingat… Russia yang bersempadan dengan China akan lihat saja ka?

    Mengenai pertikaian China-US di Lautan China Selatan… lebih baik kita mengambil pendekatan berkecuali.

    Jika China serang dan merampas Terumbu Layang-Layang, baru kita menyebelahi US.

    Jika China tidak sikap aggresif terhadap Tentera kita yang mengawal Terumbu Layang-Layang… menyebelahi China adalah strategi lebih bijak & baik bagi Negara kecil seperti Malaysia.

  17. Saudara/i Bilis.

    Saya tidak setuju tulisan Saudara/i berikut:

    “…Walhal kematian Adib disebabkan dilanyak bangsa DAP.”

    Dari mana Saudara tahu… ‘Adib dilanyak bangsa-DAP?’
    Orang yang dikatakan ‘lanyak’ Adib, memakai uniform atau baju berlambang rocket-DAP ka?
    Ataupun, Polis sudah mengesahkan, Adib dipukul oleh penyokong-DAP?

    Maaf cakap la… pada saya dalam rusuhan itu, Pihak Bomba, nampakgayanya, telah melaksanakan tugas secara…… semberono atau membuta-tuli.

    Saya ambil-contoh…

    Dua minggu sebelum itu… 6 angota Bomba mati-lemas, terbelit dalam air setelah diarah ikat-berangkai sesama-sendiri, masuk kedalam *weir atau air-bergulung… pada ketika langit sudah mulai-gelap… demi mencari MAYAT seorang budak yang percayai jatuh dan hilang… satu atau dua jam sebelum itu.

    *lihat link ini… bertapa bahayanya masuk kedalam ‘weir’.
    Yang lagi pelik… takkan seorang pun tidak selit dilengan… ‘safety-knife’… jika tali itu tersangkut atau terbelit dalam air?

    https://www.youtube.com/watch?v=-TlSMD1iEwU

    Berbalik ke insiden rusuhan-kuil…

    Sepatutnya… apabila terima panggilan kecemasan atau kebakaran, pihak Bomba harus terlebih dahulu tahu… lokasi & kecemasan/kebakaran jenis apa?
    Jika kereta terbakar akibat kemalangan jalanraya, semestinya, pihak Bomba harus bergegas serta-merta kelokasi, tanpa banyak soal… kerana kebarangkalian-besar, pemandu & penumpang tersepit dalam kenderaaan yang sedang terbakar.

    Jika kebakaran disebabkan rusuhan… sudah tentu sesuatu kebakaran itu dimulakan oleh sekumpulan orang yang sedang-marah. Oleh itu, sebelum tiba dilokasi, pihak Bomba MESTI pastikan Polis-FRU sudah tiba terlebih dahulu.
    Lagi pun… apa perlunya bergegas-tiba dilokasi, sebelum ketibaan Polis untuk ‘menyelamatkan’ harta-benda… kemungkinan-besar… hak-milik Bank dan masih dibawah perlindungan insuran?

    Namun yang paling saya sedih & malu… adalah dengan sikap PIC (person-in-charge atau ketua) dan rakan-rakan Adib… kerana ‘panik’… nak kata bacul pun, boleh kot… tergamak tinggalkan ‘rakan-rebah’ dan lari menyelamatkan-diri macam lipas-kudung ke Balai Polis. Kemudian patah-balik kelokasi bersama Polis untuk ‘selamatkan-rakan’.

    Malangnya, setelah tiba-kembali dilokasi, Adib sudah dibawa ke hospital oleh ‘perusuh-lain’ yang baik-hati.

    Bayangkan sebaliknya… jika PIC atau rakan-rakan Adib tidak ‘panik’… berundur tidak jauh dari situ, pakai topi-keselamatan & jaket kalis-api yang tebal, kemudian patah-balik, berlari sambil angkat kedua-dua belah tangan (tanda tidak bawa apa-apa senjata)… dan pekik ‘KAMI MAHU AMBIL KAWAN’.

    Rakan-rakan Adib terlatih dalam ‘first-aid’. Mereka amat mahir beri rawatan kecemasan dan cara-cara mengalih dan mengusung mangsa patah-tulang supaya tidak memburukkan lagi kecederaaan, terutamanya jika melibatkan patah-tulang belakang atau tulang-rusuk.

    Jika saya… saya samasekali tidak akan tinggalkan kawan sebegitu jauh kebelakang. Saya lebih takut dan akan merasa malu dan dipersalahkan kerana meninggalkan kawan yang rebah.

    Lagi pun… apa yang harus ditakutkan? Bukan semua ‘perusuh’ dilokasi itu tidak berperi-kemanusiaan. Mesti ada yang baik-hati. Jika semuanya kejam, sudah tentu tiada dikalangan perusuh akan hantar Adib ke hospital.
    Dan jika rakan-rakan Adib yang datang-balik dengan segera membantu Adib, jika dipukul kesemuanya… maka pihak Polis akan punyai lebih ramai ‘mangsa-hidup’ untuk mengecam sebagai bukti-sahih/kukuh… untuk membawa perusuh ke Mahkamah.

    Bukanlah niat saya untuk membela perusuh atau Pihak yang membina Kuil-haram atas tanah orang itu. Pemilik tanah itu juga harus dipersalahkan kerana mengupah Melayu-bodoh yang cuba merobohkan kuil-haram itu, tanpa seliaan Polis FRU, jika pun sudah ada arahan Mahkamah.

    Apa yang saya pasti… cara Pemimpin Melayu memilih Pegawai atau ‘Ketua’… dalam badan beruniform atau penjawat-awam… tidak betul. Kebanyakan mereka yang terpilih adalah kerana bodek atau ada ‘kabel’. Sebab itu, ada yang seolah-olah ‘terlepas’ dari tindakan-berat… seperti dibuang-kerja atau diturunkan pangkat, setelah gagal, cuai atau lalai dalam tugasan.

    Akhir sekali… Saudara/i menulis…

    “Tanah berstatus 999 tahun diberi kepada bangsa DAP,sedangkan tanah rizab Melayu makin terancam.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?”

    Aiit… DAP ancam ‘Tanah Rezab Melayu?
    Pelik… takkan selama lebih 60 tahun UMNO memerintah… DAP juga yang dipersalahkan?

    Banyak mana ‘Tanah Rezab Melayu’ hilang, setelah DAP jadi sebahagian dari Kerajaan selama 22 bulan?

    Ehmm… memang benar la, Saudara/i boleh dianggap bacul dan tidak ambil-peduli situasi Politik diPerak, ketika status milik-tanah 999 tahun itu diberi kepada Persatuan Sekolah Cina.
    Apa yang pasti… Saudara/i hanya nampak ‘salah’- DAP. Saudara/i tidak ‘nampak’… suasana-Politik ketika status pajakan-tanah 999 tahun itu diberi… iaitu… MENTERI BESARnya berdarah campuran Melayu-Cina, dari Party PAS, walaupun DAP memiliki kerusi DUN terbanyak.

    Ada juga dakwaan ketika itu… bahawa Nga Kor Meng & sepupunya, Ngeh Koo Ham, diberi beratus-ekar konsesi-balak di Kelantan sebagai ‘membalas-budi’ atas sokongan dan beri peluang PAS terajui Kerajaan Perak, selepas PRU12, 2008.

    DAP ka… yang mengancam ‘Tanah Rezab Melayu’?

    Saudara/i lupa bahawa Kaum-Cina tidak taksub kepada mana-mana Party Politik, seperti Orang-Melayu.
    Dulu, kaum-Cina sokong BN/MCA, kemudian… selepas Pak Lah dan pemerintahan Tingkat-4 beliau yang diterajui menantunya KJ, mereka beralih sokongan kepada DAP/PAS, dan masih setia kepada DAP setelah berpisah dengan PAS, sehingga PRU14.
    Namun, ketika PRK-Tanjung Piai, kaum-Cina kembali sokong MCA, demi menambah jumlah wakil-kaum mereka sebagai Pengubal Undang-Undang di Dewan Rakyat. Sebab itu MCA menang majority 15,000 undi di PRK Tangjong Piai.

    Maka jelas… Saudara/i juga tidak nampak hakikat… selama ini… dari skandal Bank Bumiputera (BBMB) hingga ke 1MDB… atau jika ada Ahli Politik Melayu atau Pegawai Kerajaan Melayu terkait dakwaan RASUAH atau peyelewengan WANG… mesti ada Cina dibelakang mereka.

    Ehmm… jangan-jangan… Jho Low adalah ‘agent’ yang dihantar Kerajaan DAP Pulau Pinang untuk menjahanamkan UMNO, melalui Kepala-Bapak orang-Melayu sendiri dan isterinya?

    Maklumlah kelibat Jho Low… sudah ada sejak TIA (Trengganu Investment Authority) lagi. Ketika itu, Najib & Rosmah masih TPM dan 1MDB menjelma jadi 1MDB, sebaik saja Najib jadi PM pada 2009.

    Maka tepat sekali kata Dr.M…

    “29. DAP tidak mungkin hancur Melayu tetapi mereka akan hancur kerana orang Melayu memilih penyangak sebagai pemimpin.’

  18. Tun M

    I sebenarnya dah malas nak cakap kat sini. Seperti I sebut here, I ini umpama lilin, membakar diri sendiri, menerangi orang lain. Habuk pun tak dapat. Nak cari, boleh pe!

    My blog dah cecah over 20K visitors. Bukan lawatan dari blog Tun, tapi dari investment forum.

    Soal siapa lebih berkuasa dalam party politik, rasanya Tun tentu lebih tau atau buat2 tak tahu, or ingat rakyat ramai tak tau or whatever la. I malas la sebab I lagi susah dari Tun.

    As a matter of fact tajuk DAP HANCURKAN MELAYU adalah satu statement yang agak jangkal, even satelah Tun dah bagi explaination panjang lebar memihak DAP, still very odd. I lihatnya more of TUN HANCURKAN DAP, DAP HANCURKAN MELAYU. Or tambah interesting, TUN HANCURKAN PKR, PKR HANCURKAN MELAYU. UMNO MENANG KERANA TUN. Hah ini lagi interesting.

    Well kalau dilihat apa jadi sekarang, ramai orang PKR lari keluar party sebab dah tak percaya DSAI. By the way jadi Chairman as I sebut earlier, yang memilih Tun jadi Chairman sebab nak guna nama saja. That doesn’t mean Tun ada kuasa ya.

    Even dalam UMNO, I nampak Zahid lebih berkuasa dari Najib. The good thing about UMNO and PN mereka boleh kata selari dalam apa segi pun. Mereka tidak over merapu macam PH. Satu kata ini, satu kata lain. Real crazy. Tak pasal2 my investment jadi 50% down.

    MAAF ZAHIR BATIN. SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA KEPADA SEMUA UMAT ISLAM, WALAU RAYA INI SATU RAYA YANG TAK SEPERTI TAHUN2 YANG LALU, HARAP ANDA TETAP GEMBIRA DISISI TERSAYANG. WEAR MASKS, WASH YOUR HANDS REGUARLY, DO NOT LEAVE YOUR HOUSE UNNECESSARILY.

    BYE!
    https://whims2016.wordpress.com/

  19. Tun

    Bab association ini I kureng ngerti. But I memang pernah apply nak buka association, dah ambil borang. Actually bukanlah susah sangat, dah ada 2 3 orang boleh tubuh, and also there are clauses tertera yang gomen kasi, nak collect membership fee ka tak, things like that. Standard procedure.

    I memang setuju dengan apa Zahid cakap bab BPN dan SSM. Banyak orang tak tau yang ramai ada problem dengan SSM involving the company secretaries. There are times the owner nak tutup company but company secretary banyak songeh. There are times company tersebut dormant saja sebab owner tak nak tutup mungkin nak guna or jual later.

    Tapi jika company tersebut boleh apply Geran Khas Prihatin, bagus juga, sebab the payment higher than BPN. Sape tak nak kan. But bukan semua yang ada company layak mohon geran tersebut, due to dah lama tak buat business, tiada pejabat, bank account pun dah dormant. No activities several years. Tak percaya pi buka form Geran tersebut. Jangan cakap I tak bagi tau. Itu sebab the theory “you are giving excuses because you got no money to give us, amat menjadi”.

  20. Salam YAB Negarawan Ulung Tun Dr. Mahathir,

    Mohon izin Tun untuk ulas komen dangkal @ bodoh (tanpa fakta / bukti) dari siPolan yang tahap pemikirannya sama dengan SiPolan456:-

    1. SiPolan tulis: /// Kau kata HBT456 orang DAP, kau kata Tajuddin Rasdi org DAP yg merupakan kacang lupa kulit. Kau ada bukti tunjuk mereka DAP? Apa2 yg Tajuddin mengkritk org2 kau dan kau kata dia DAP. Bukankah kau cuma salah DAP? Di blog sini ada seorang nama Ikan Bilis tak segan menulis org2 DAP yg memukul Adib. Bekas AG Thommy Thomas pun org Dap.///

    Ulasan saya: BACALAH pautan di bawah – bukti Tajuddin Rasdi ahli DAP. Saya ulang balik bahawa saya tidak pernah kata bahawa Kadir Jasin dan Tun Daim orang DAP. Kalau ada, sila buktikan. Tetapi, siPolan ini membuat andaian mengikut logik akal dia yang dangkal! Otak dangkal dia juga yang buat rumusan yang saya kata “semua salah DAP”. Bila minta bukti, tiada.

    https://www.roketkini.com/2012/09/04/lagi-intelek-melayu-umum-masuk-dap/

    Orang yang tidak RASIONAL/WARAS akan cuba kaitkan saya dengan penulis lain dan buat rumusan yang tidak logik. Inikah pemikiran kritis? Maaf cakap, bodoh piang betul orang ini, tetapi perasan pandai.

    2. SiPolan tulis: /// Siapa yg brainwash kau dan kau tak tahu? Makna pihak yg mencuci otak kau sampai kau tak sedar lagi. Pihak itu memang hebat dan berjaya sampai seorang yg berpelajaran tinggi di luar negara tak sedar siapa yg mencuci otak dia. Kau boleh tanya sendiri sejak negara merdeka, siapa yg mengawal dan menguasai pihak media. Dap ke?///

    Ulasan saya: Hujah yang bodoh lagi tidak kritis. Orang yang kritis dan berfikiran waras/logik, tidak akan berhujah tanpa bukti. Sekadar ANDAIAN (assumption) bodoh dan rasis semata-mata, orang tidak sekolah pun boleh buat. Asas untuk pemikiran kritis pun orang ini tiada, tetapi ada hati mahu menghina tahap pendidikan orang! Orang ini GAGAL dalam pendidikankah? Mungkin belajar setakat sekolah menengah saja. Takkan orang yang ada ijazah berhujah macam orang tak sekolah! Nampak tidak bertamadun…

    3. SiPolan tulis: /// Saya beri pautan Tajuddin Rasdi tak bermakna saya 100% setuju apa dia tulis. Itu terpulang kpd pembaca sama ada setuju apa yg dia tulis betul atau tidak.
    Apa yg dia menulis tentang Critical Thinking, atau Logical Thinking, atau Rational Thinking. Berfikir dgn betul bukan beremosi. Bila kau kata dia org Dap dan kacang lupa kulit, saya pun kongsi dua pautan lagi sprt Tun Daim dan Kadir Jasin berkata. ///

    Ulasan saya: Kah..Kah..Kah…Alasan bodoh lagi. Intipati/Mesej artikel pun orang ini TIDAK FAHAM. Artikel (walaupun bias dan tidak masuk akal; pro-DAP) menekankan tentang seseorang mesti tidak MENUDUH secara melulu/membabi buta tanpa usul periksa, banyakkan membaca, buat analisis, siasat berdasarkan fakta, dll dan barulah buat rumusan. Penulis artikel pun sama juga sebab tidak adil dalam penilaian dia – dia pun beremosi juga.

    ( https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critical_thinking )

    4. Sebagai rumusan, tidak sangka pula siPolan di atas pun sama tahap kebodohannya dan kedangkalan pemikiran dengan siPolan456. Orang ini kata dia tidak kenal siPolan456, tetapi kalau sudah ada di Chedet, kenalah baca apa yang orang lain tulis kalau kita mahu beri pendapat/komen. Maksudnya orang ini main hentam buat rumusan tanpa berfikiran secara waras dan kritis – membaca pun malas. Tetapi menuduh otak saya sudah dicuci. Logikkah? Kesian…

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  21. Tun

    I dulu pernah jadi MD syarikat sendiri. I tidak appoint Chairman. Necessary or not tertaluk pada fungsi syarikat. Ada ingat nak appoint satu Dato dia memang ada bertanya, tapi I fikir semula, dia boleh tolong bawak business ka. Most of the time company sdn bhd, bagi jawatan Chairman pada orang besar tertentu sebab nak nama, glamour sikit jabatan or cawangan business tersebut. Chairman selalunya bukan shareholder. The MD or CEO adalah the actual majority shareholders.

    Ada satu syarikat yang I kenali bukan syarikat milik I, dia juga buat begitu. Dia semasa tu aktif business O&G. Business tu dia dan isteri adalah pemegang saham. Pasal business O&G ini, maka dia ambil bekas orang besar Petronas jadi Chairman. Apa this guy dapat? Macam2 perks selain dari gaji besar. Nak pinjam nama pun kena bayar hahaha

    But tak lama, bukan pasal gaji tak cukup perks kureng but more of the Chairman tak tahan tengok perangai staff syarikat yang kebudak budakkan, baling2 pencil, buat si Chairman loya terus letak jawatan. The Chairman tidak ada masaalah dengan the owners but dengan staff syarikat yang tidak professional.

  22. PAKAT-PAKAT OF MISHAH SIMPLY MEANS HIS CIRCLE OF INFLUENCE IN WITHIN PARTI2 KAUM MELAYU IAITU DASAR EKNOMI BARU, NEP.

    ANYWAY, I DO NOT WANT TO WASTE MY REMAINING YEARS IS TELLING HIM WHAT SHOULD BE DONE, AND WHAT SHOULDNT BE DONE SINCE TIME IS NO LONGER A LUXURY.

    HE TOO NEEDS TO PAY THE PRICE WHEN HIS PARTI BERSATU LOOSES IN NEXT PRU.

  23. Good morning Tun M

    Sebenarnya cerita politik kami sekeluarga jarang bercakap. We are happy with TSMY as PM. Calm and collected. We also merasai Agong kami bijaksana tangani isu. Pasaran bursa pun nampak stable dan aktif semula. Kalau upset because rumah I tak dapat BPN 🙁 dan I tak dapat hadiah apa pun dari PM 🙁 juga Agong tak pernah berhenti bila kereta I yang tiada AC rosak 🙁 In short, none of the above hero there for me when I needed them most 🙁

    Topik keluarga kami lately adalah video. Satu anak kata gini, satu anak kata gitu. Last last masam muka, personal whatsapp I. Jealousy among anak2 ini perkara biasa. If this kakak beli something for mom, this boy akan cakap gini, the other kakak cakap gitu. If this kakak buat gitu, the another kakak kata gini. Macam kucing2 I yang tiga ekor. Kucing pun pandai jealous Tun. Jangan tak tahu. Grrr. To me video video bagus promo barang jualan, cuma dikhuatiri cakap tak serupa bikin. Over promise under deliver. Baik dari artist, celebrity sama saja.

    Dah nak penghujung Ramadan ini seharusnya perasaan jealous sesama Islam dibuang jauh jauh. Bulan Ramadan bulan buat pahala. Ganjaranya belipat ganda. I menangis bila I tak dapat puasa. Tapi apa kan daya badan tak merelakan. Therefore I beribadat dengan bersembahyang lebih dan buat baik sebaik mungkin sesama Islam. Tapi nowadays I am not too kind with pendatang agama Islam. Because rakyat kita ramai yang susah cari makan. Bukankah CHARITY BEGINS AT HOME gitu!

  24. Assalamualaikum Tun,

    Semasa tempoh perintah kawalan pergerakan ini, saya ada banyak masa terluang semasa berada di rumah. Dalam banyak masa ini, saya sempat membaca perlembagaan parti Bersatu. Banyak perkara menarik saya temui.

    Seperti yang pernah cerita dulu, saya adalah seoarang akauntan yang berpengalaman 17 tahun dalam dunia korporat. Apabila saya membaca perlembagaan parti, saya dapati struktur parti amat mirip struktur sebuah organisasi korporat.

    Di dalam sebuah syarikat, ada Memorandum and Articles of Association (M&A), yang mengariskan fungsi dan peraturan syarikat. Di dalam parti pula, ada perlembagaan parti yang juga mengariskan fungsi dan peraturan parti.

    Di dalam sebuah syarikat, badan tertinggi adalah lembaga pengarah atau board of directors (BOD). BOD bertanggungjawab kepada pemegang-pemegang saham. Ada pengerusi atau chairman yang mempengerusikan BOD. Ada juga pihak pengurusan atau management team yang diketuai oleh chief executive officer (CEO). Fungsi Management team mengurus operasi syarikat dan melapor kepada BOD. Walau management team yang mengurus syarikat, tetapi management perlu melapor dan menjalankan dasar-dasar yang diberi oleh BOD.

    Di dalam parti pula, saya lihat badan tertinggi ialah Majlis tertinggi. Majlis ini bertanggungjawab kepada ahli-ahli parti. Ada pengerusi yang mempengerusikan Majlis tertinggi. Di dalam parti ada Majlis Presiden. Peranan Majlis Presiden perlu melampor dan menjalankan dasar-dasar yang ditentukan Majlis tertinggi.

    Menarik bagaimana sebuah syarikat dan parti beroperasi seakan-akan sama.

    Sepanjang pengalaman berkeja saya, saya pernah menjadi seorang pengarah syarikat. Dalam syarikat itu ada 3 pengarah, di mana saya seorang daripadanya. Seorang pengarah dilantik oleh seorang pemegang saham yang memiliki 51% saham syarikat, dan seorang lagi pengarah dilantik oleh pemegang saham yang memiliki 49% saham syarikat. Pengarah yang dilantik pemegang saham 49% syarikat adalah CEO dan menjalankan operasi syarikat, manakala pengarah syarikat 51% tidak menjalankan operasi syarikat. Saya menjadi pengarah atas kapasiti menjaga kewangan syarikat.

    Terdapat satu peristiwa, di mana CEO telah membuat satu perjanjian dengan satu supplier diluar pengetahuan pengarah 51%. Hasil siasatan didapati supplier tersebut ada kaitan dengan CEO tersebut. Pengarah 51% tentulah marah dan dalam BOD, pengarah 49% diarah memberi sebab dia buat perjanjian di luar pengetahuan BOD. Pengarah 49% mengatakan dia tidak buat diluar pengetahuan BOD, sebab dia ada berbincang dengan saya selaku pengarah.

    Di sinilah pengalaman saya yang penting. Kata Pengarah 51%, ahli-ahli pengarah bukanlah BOD. Walaupun mereka adalah komponen BOD, tetapi mereka bukanlah BOD. BOD adalah di mana terdapat satu notis perjumpaan pengarah oleh setiausaha syarikat, di mana ada agenda tentang perkara-perkara untuk dibicangkan, dan diminit setiap keputusan yang diambil. Itulah BOD. Individu-individu pengarah bukanlah BOD.

    Di dalam parti, Majlis Tertinggi hanya boleh dipanggil Pengerusi. Individu-individu ahli Majlis tertinggi bukanlah Majlis Tertinggi. Perlu dipanggil oleh Pengerusi, ada notis, ada agenda, ada perkara untuk dibincangkan, dan dimini setiap keputusan diambil. Itulah Majlis tertinggi.

    Dalam isu Bersatu, mengenai adakah sudah keluar atau tidak dari Pakatan Harapan, perlulah merujuk kepada keputusan yang dicapai dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Bersatu. Di dalam rakaman yang didengar, jelas keputusan sama ada Bersatu keluar PH telah diberi mandat sepenuhnya kepada Pengerusi, iaitu Tun. Itu keputusan Majlis Tertinggi. Yang menarik pula, cadangan memberi mandat penuh kepada Pengerusi adalah dari Presiden sendiri.

    Ada yang berkata, selepas itu Setiausaha ada memberitahu kepada media yang benar Bersatu telah keluar dari PH. Perlu diingat, Setiausaha juga adalah tertakluk kepada keputusan Majlis Tertinggi. Mungkin beliau berkata demikian, sebagai menghormati Presiden, tetapi hakikatnya Majlis Tertinggi telah memberi mandat sepenuhnya kepada Pengerusi Parti, iaitu Tun. Dan Tun belum buat apa-apa keputusan untuk Bersatu keluar dari PH. Jadi secara perlembagaan parti, saya berpendapat hanya Tun berhak memberi kebenaran untuk Bersatu keluar PH, sebab in mandat dari Majlis Tertinggi. Jika Bersatu keluar sebelum Tun memberi kebenaran, tentulah iainya tidak mengikut keputusan yang ditetapkan dalam mesyuarat Majlis Tertinggi.

    Maaf Tun panjang coretan saya kali ini. Sekadar pandangan peribadi saya.

    P/S: Lepas ini, semua pakat-pakat baca perlembagaan parti ya. 🙂

  25. Tun M

    Kadang2 I fikir juga siapa yang prepare strategy Tun, budak2 Tun atau Tun sendiri. I malas nak cakap banyak, sebab I ini umpama lilin, membakar diri sendiri, menerangi orang lain.

    Tun, SS dan Mazlee masih tak habis2 dengan mandat rakyat. Jangan konfiuskan kami. Tugas kami hanya buang undi. Pemilihan PM dan barisan cabinet bukan kerja kami, bukan level kami.. Yang angkat sumpah pun bukan depan kami, tapi depan YDPA. Kami hanya tonton tv saja.

    About income Menteri, kalau syarikat swasta pekerja salah dedah sesama sendiri berapa dapat gaji sebulan. Dalam public listed companies pun, shareholders hanya tau bila keluar Annual Report dan semasa AGM, sipolan dapat berapa berapa. Kalau nak lawan tak setuju pun masa ini. Tak nak pilih dia lagi duduk BOD, cukup quorum jadik. Mana ada main dedah dedah kat public hey aku dapat gaji and perks sekian sekian. Cuba Tun tanya anak2 Tun, mereka semua dah pernah duduk dalam public listed companies. There are certain things harus diam jangan bercakap especially dalam musim COVID19, dimana ramai orang hilang income, nak makan pun susah, nak bayar hutang lagi.

    Terimalah hakikat Tun dah letak jawatan PM. Agong dah pilih pengganti. Terima saja. Usahkan nanti ramai fikir, Tun cakap rule of law, bila kena kat Tun, Tun kata kita semua pula lawless.

  26. 16. TODAY, THE POLITICS IN USA ARE BEING NUKE BY THEIR OWN AND FOREIGN OWNED MEDIA THAT ARE BEING SHARED ACROSS THE WORLD UNTIL THEY THEMSELVES ALSO CANNOT DENY HOW UGLY, RACIST AND EXTREME POLITICS OF USA.

  27. 17. COMMIES SURRENDERED, AND HAPPILY PASS THE FLAG OF HONOUR BACK TO TRUMP ADMINISTRATION.

    18. WITH OPEN ARMS, TWINPEAKS TOLD THE MOSLEM REFUGEES FROM WAR TORN COUNTRIES THAT THEY ARE GRANTED FREEDOM TO LAND AND LIVE IN MALAYSIA AGAIN.

    19. ISNT THIS IS WHAT YOU WANT, TWINPEAKS?

    20. TAKE IT, JANGAN SEGAN, BERANI KERANA BENAR, BUKAN?

    21. JIKA MACAM INI, LEBIH BAIK DUDUK RUMAH DURING MCO ATAU EMCO 😴😴😴

    22. MANA TAHU, 1ST LADY AKAN CALL LAGI WITH BANGKIT UMNO, HIDUP UMNO.

    23. IS THIS WHAT YOU WANT, TWINPEAKS?

  28. Tun di kasihi,

    Ex-AG DAP Tommy Thomas menafikan yang dia bersetuju untuk ‘mengurangkan’ pendakwaan ke atas Riza Axiz.

    Tapi AG Idris Harun dan MACC Chief mengatakan sebaliknya.

    Siapakah yang lidah bercabang?

    Saya mempercayai AG Idris dan MACC Chief. Bangsa DAP mengkhianati usaha Tun membawa perasuah ke muka pengadilan?
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    DAP P Ramasamy, Pemuda DAP dan pencacai dari Amanah mendesak Tun pemimpin Melayu yang saya hormati supaya meletak jawatan PM.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Menteri menteri DAP menyalahkan Polis kerana lambat bertindak sehingga Bomba Adib terkorban. Walhal kematian Adib disebabkan dilanyak bangsa DAP.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Kristian bersorak meraikan kemenangan PH. Adakah mereka bersorak kerana Bersatu atau Amanah ada dalam PH? Tidak, mereka bersorak kerana DAP menang besar.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Menteri DAP Kula mengatakan bahawa Melayu adalah pendatang.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Bangsa DAP memperjuang UEC bermati-matiaN yang jelas tidak membantu perpaduan.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Tanah berstatus 999 tahun diberi kepada bangsa DAP,sedangkan tanah rizab Melayu makin terancam.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Jawi ditolak besar-besaran oleh bangsa DAP walaupun pilihan mempelajarinya atau tak telah diberi. Bangsa DAP memang busuk hati pada Melayu nampaknya?
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Belajar 3 ms Jawi ditolak bangsa DAP, tapi produk mereka menyelitkan tulisan jawi untuk mengelirukan pengguna Melayu.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Bangsa DAP P Ramasamy bersama konconya menyokong teroris LTTE.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Bangsa DAP P Ramasamy bersama konconya menentang kehadiran Zakir Naik.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Bangsa DAP P Ramasamy dan konconya menyokong PM India dari menunjukkan kesetiaan kepada kepimpinan Tun, PM Malaysia.
    Bacul kah kami kerana menolak DAP?

    Dalam masa tak sampai 2 tahun PH memerintah, dah macam-macam benda Bangsa DAP ni buat.
    Kerosakan dibawa bangsa DAP lebih pantas dari Umno kleptokrat.

    Tolak DAP bukan bermakna menerima kleptokrat.
    Dlm 2-3 tahun, kleptokrat boleh dibersihkan. Tapi tingkah laku bangsa DAP yang keterlaluan mesti diberhentikan serta merta.

    Apakah kebaculan sebenar?

  29. Not only this person is a moron, but also a lunatic with his war theory. US and Soviet Union had never engaged in war during cold war period and how is the possibility of war against a big nation.

    There is a high chance a nuke is misfired and hit his backyard than hitting Beijing and Shanghai.

  30. Nukes on China.

    The prospect? Oh yes, very high indeed(!)

    Here is a sample scenario..

    1) Commie gunboat shoots Malaysian fishing boat in Spratlys
    2) RMN scrambles its Scorpene subs from KK naval base
    3) Scorpene sub torpedoes commie gunboat
    4) Commie PLA sends its tiny aircraft carrier to Spratlys
    5) US Seventh Fleet aircraft carrier group sails from Japan to Spratlys
    6) USAF Guam air base puts on red alert
    7) Taiwan President opportunistically declares formal independence of Taiwan
    8) Commie PLA army cross Taiwan Straits towards Taiwan
    9) Washington issues warning to commie China to turn back
    10) China President ignores US President
    11) Pentagon put red alert on Pacific Fleet
    12) B-21 stealth bombers fly over and drop 2 nukes, first one on Shanghai, second one on Beijing 30 seconds later
    13) US Seventh Fleet fires multiple cruise missiles on mainland China
    14) A few hours later invasion of Chinese cities by Taiwan army and US Marines begins
    15) China Communist Party surrenders in Tokyo and put on war crime tribunal.

    Want some more scenarios(?!) he..he..

  31. Tun,

    In today’s parliament opening, 114 of the 222 MPs sat on the government bloc.

    So, TSMY govt still not legit Tun?

  32. There is a ultra moron thinks that Americans dare to drop nukes on Shanghai and Beijing. Americans not even dare to touch and offend North Korea as we have seen both nations top leaders had a summit meeting in Singapore on peace agreement, what is the chance of Americans sending nukes to two cities in China?

    How stupid this moron is and can’t believe he is a graduate in western country.

  33. Hajar

    Kau kata HBT456 orang DAP, kau kata Tajuddin Rasdi org DAP yg merupakan kacang lupa kulit. Kau ada bukti tunjuk mereka DAP? Apa2 yg Tajuddin mengkritk org2 kau dan kau kata dia DAP. Bukankah kau cuma salah DAP? Di blog sini ada seorang nama Ikan Bilis tak segan menulis org2 DAP yg memukul Adib. Bekas AG Thommy Thomas pun org Dap.

    Siapa yg brainwash kau dan kau tak tahu? Makna pihak yg mencuci otak kau sampai kau tak sedar lagi. Pihak itu memang hebat dan berjaya sampai seorang yg berpelajaran tinggi di luar negara tak sedar siapa yg mencuci otak dia. Kau boleh tanya sendiri sejak negara merdeka, siapa yg mengawal dan menguasai pihak media. Dap ke?

    Saya beri pautan Tajuddin Rasdi tak bermakna saya 100% setuju apa dia tulis. Itu terpulang kpd pembaca sama ada setuju apa yg dia tulis betul atau tidak.

    https://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2018/12/27/bolehkah-melayu-berfikiran-kritis/

    Apa yg dia menulis tentang Critical Thinking, atau Logical Thinking, atau Rational Thinking. Berfikir dgn betul bukan beremosi. Bila kau kata dia org Dap dan kacang lupa kulit, saya pun kongsi dua pautan lagi sprt Tun Daim dan Kadir Jasin berkata.

    https://kadirjasin.blogspot.com/2019/11/isu-debu-chin-peng-petanda-masyarakat.html?m=1

    https://m.malaysiakini.com/news/468809

    Jadi saya tanya kau adakah mereka juga org2 Dap dan kacang lupa kulit?

    Kau kata ada membaca apa Kadir Jasin menulis, tapi itu tak semestinya kau sudah faham apa makna yg beliau ingin sampainkan. Atau mungkin kau sudah terlupa selepas membaca.

  34. https://www.thestar.com.my/news/regional/2020/05/18/anthem-bill-sparks-new-clashes-in-hong-kong-legislature

    THIS IS WHY FIREWALL IN CHINA IS RESILLIENT TO CURB POLITICAL UNCERTAINTY.

    HONGKONG ACTIVISTS STILL HAVE LONG WAY TO CATCH UP.

    THEY TOO CAN WASTE TO WASTE THEIR LIFE IN DOING SOMETHING THAT IS UNREVERSABLE.

    SS LEE, JUST CUT THAT CRAPS OF KEDAHAN MALAYSIA SLOGAN IN HERE WHEN WE ARE SO DEEPLY INTERCONNECTED IN THIS WORLD.

    YOU WANT TO REMAIN JAGUH KAMPUNG, THEN, SO BE IT.

  35. AFTER GOING THROUGH ALL THESE HORRENDOUS FLOP THAN FLIP IN MOBILIZING THEIR ORGAN, I DO NOT WANT TO GET INVOLVE SINCE THIS TOPIC IS ABOUT DAP HANCUR MELAYU, AGAIN AND AGAIN.

    WHO WILL FOOT THIS BILLS FOR FLIP THEN FLOP?

    THIS IS NOT THE FIRST, AND THIS IS NOT THE LAST.

    BY THE END OF THE DAY, ITS UP POLITICAL PARTIES OF THE DIVIDES AND PENGUNDI MASING-MASING TO PICK THEIR CHOICE OF CANDIDATE TO MAKE THEM FEEL SELAMAT DAN HEPI, DLL SHUT UP KERANA AKU BOS.

  36. Good morning!

    I baru baca tulis ZAHID tajuk PERLUASKAN PEMBERIAN BPN.

    I setuju. May I add. Kalau betul yang ada syarikat dengan SSM masih berfungsi tentunya mereka akan apply Geran Prihatin, dimana pembayaran cecah RM3,000. Buat apalah mereka apply BPN kan, yang jelas bantuan jauh lebih rendah dari geran tersebut.

  37. Tun

    Berkenaan anak Tun, Muhkriz. I pernah baca last year, anak Tun ini jarang kat Kedah, lebih selalu di Klang Valley, malah penulis tersebut ada tulis mana tempat Mukhriz selalu lepak. I baca aje tapi tak pi check tempat tersebut. Lainlah kalau Mukriz nak offer I kerja, I laju pi hahaha

    Anyway kejatuhan beliau more of sikap lawan towkey bukan team player. Tapi I tak risau sangat la hal anak2 Tun. Anak lelaki Tun, more of businessmen. Kira ada duit punya. My son bukan macam mereka, kena kais pagi makan pagi. Sorry susah I nak simpati sesiapa dalam keadaan COVID19.

    Ada orang gomen sini? Hubby think so. Katanya baca cara mereka menulis. I pun ada perasan. My advice janganlah jadi batu api. Arwah ayah I pun bekas pekerja gomen, arwah mentua I pun bekas pekerja gomen. Orang gomen selalu proud of their Malay PM. Yang bijak tangani isu seperti TSMY tentulah disayangi. Though their real boss is YDPA.

  38. NO NEED TO TALK BIG, TWINPEAKS.

    HANG TAHU APAKAH ITU SEMUT?

    I TOLD YOU ALREADY, BY THE END OF THE DAY IS ONLY ORANG ASLI, HINDU AND INDIAN MOSLEM ARE WITH YOU.

    WHY?

    KENAPA BELIAU BOLEH, KENAPA AKU MELAYU ORI TAK BOLEH.

    SOALAN DEDAK INI PASTI AKAN DIPERGUNAKAN BECAUSE I AM MY OWN BOSS SINCE AKU ADA UNDI MAJORITI, ITU SAJA.

    PENING ADALAH KAKITANGAN KERAJAAN SAJA.

    GAJI MAHU TINGGI, GAYA MESTI ADA TAPI TANGGUNGJAWAB TAK NAK.

    APABILA BERMASALAH, HASUT, CANTAS, FETNAH, SABOTAJ, BAMGSAT, LGBT, KERANDA, DAN MACAM2 LAGI TO COVER THEIR WEAKNESS DAN MISTAKES, AND LET VOTERS TO TANGGUNG.

    DEMOKASI MASIH DI TAHAP BUDAK2.

    I DONT FEEL SURPRISE AT ALL KAUM CINA ONE DAY TOO WILL GIVE UP VOTING RIGHTS WHEN THE SAME OLD SHIT IS BEING STIRRED JUST TO MAKE PARTI MELAYU SELAMAT DAN HEPI.

    WHEN POPULATION IS MORE EDUCATED AND OPEN MINDED, TO CHEAT THEM IS NOT AS EASY AS TO CHEAT PARENTS OR GRAND PARENTS.

    HENCE, HASUT AT YOUR OWN RISK TOO.

    GOOD LUCK.

  39. Education.

    What does the Chinese know about the importance of education when they themselves try to block FREE(!!) government money for the tertiary institution that was founded by themselves(?!!)

    Talk about the stupidest people in mankind’s history.

    Ha..Ha..Ha..Ha..

  40. TO ALL HARAPAN MP…ALL 114 MP OF MALAYSIA….JUST BOYCOTT THE PARLIAMENT ON 18 MAY 2020 AND SLAP THE SULTAN –AGONG PROPER FOR INSULTING THE RUKUN NEGARA, PELEMBAGAAN AND KEDAULATAN UNDANG-UNDANG….. SITTING IN PARLIAMENT AND FORCE TO KEEP QUIET IS LIKE GETTING A TICKET TO WATCH A FOOTBALL MATCH AND NOW ALLOW TO CHEER. DON’T INSULT MALAYSIA WHO VOTED YOU HARAPAN MP TO BE A SUBMISSIVE OF AN ILLEGAL ACT AGAINST THE CONSTITUTION OF MALASIAL!!! A PARLIAMENT IS A PLACE OF DEMOCRATIC FREEDOM…NOT A PLACE TO KEEP QUIET TO THE EVIL OF THE PARIAH KATAN PLEA BARGAIN DEAL OF $480 MILLION TO FREE RIZA, NAJIB, ROSMAH, ZAHID HAMIDI…..IF IT IS THEN I TOO WANT $10 BILLION CORRUPTION RINGGIT IN MY SAVINGS ACCOUNT….AFTER EARNING THE INTEREST YOU CAN HAVE IT BACK AS A PLEA BARGAIN AND I GET TO KEEP THE $1 BILLION RINGGIT OF INTEREST EARN…I WILL FEEL VERY REMORSE AND REGRET OF STEALING FROM THE MALAYSIA GOVENMENT VIA CORRUPTION!!…LIFE IS GOOD!!…MALAYSIA CAN GO TO HELL THEN!!!!

  41. Tun M

    I memang pelik tengok Tun dengan undi tak percaya terhadap TSMY. Benda simple, Tun dah resigned, Agong dah angkat TSMY jadi PM. Kenapa mesti kerja keras buat isu mandat rakyat lak, sedangkan realiti rakyat macam kami, hanya buang undi. Kami tak pilih PM dan barisan Menteri2. Itu dah lain level.

    I tak menyesal PH tiada. Semasa PH ada, I pi klinik kerajaan ambil ubat pun sakit, kertas elek. Budget kementerian tinggi tapi kempen anti rokok saja yang dipaksa jalan. Stock market lagi gila, dari 1,800 jatuh 1,500. Hari2 ratib kleptorat, kleptorat, hutang trillion. Dah berapa kali I sebut sini, market tak suka uncertainties, tapi itulah kegemaran PH create uncertainties. Tak ini lain pula, ada2 saja cari pasal, bukan nak solve problem pon.

    Bab attention seeker satu hal pula, jab semburit, jab mandi dalam tub, jab panjat pagar. Macam2 hal la. I tak rindu PH.

  42. Assalamualaikum, Tun.

    Sesungguhnya DAP muncul sebagai parti disokong kuat, disebabkan angkara UMNO.

    Cuba imbas kembali sejarah. Bila Pak Lah mula mengambil-alih kerusi PM daripada Tun, orang Cina sokong kuat. DAP hanyalah sebuah parti kecil. Di Pulau Pinang, DAP kalah sampai hanya dapat 1 atau 2 kerusi DUN.

    Lepas itu, apa yang terjadi? Tajuddin, Ibrahim Ali, Shaberi, Syed Ali dan sebagainya membuli dan seolah-olahnya menindas, dan MCA pada masa itu berdiam, lantaran menyebabkan kekecewaan dan kemarahan orang Cina, dan seterusnya melemparkan undi-undi mereka kepada DAP.

    Orang Cina sebenarnya menyokong kerajaan. Saya percaya kalau Kerajaan PN tidak mengapa-apakan atau membuli kaum Cina, undi-undi Cina akan mengalir ke PN. Pada masa itu, DAP akan kehilangan banyak kerusi.

  43. TARuc’s future.

    Absolutely agree with the fact that the fifth-column DAP and the Chinese community in Malaysia are not actually concerned about the well-being of their own future generation. They are hypocrites, these commie fifth-column community residing temporarily in Malaysia. A few handful of them in this blog spouting their nonsense, around 5 of them. And they rightly should be treated as rubbish by everyone else in the blog.

    Chinese children everywhere are surely very disappointed that these elders and parents of theirs are just talking nonsense about the importance of education. Talk is cheap, indeed. The pre-occupation of these old China fifth-column is actually with Chinese culture, and definitely not about education and future well-being of younger Chinese.

    WE MALAY/BUMPUTERAS FEEL VERY DEEPLY SORRY FOR THE YOUNG CHINESE. How the young Chinese Malaysians now see the true colour of their own hypocrite parents and grandparents. How they now wish they have Malay/Bumiputera parents and grandparents instead. These young Chinese must be crying inside their own hearts. Really pitiful. It is a good thing to finally see the permanent demise of the so-called PH fake government (doesn’t deserve to be called a proper government in Malaysia, as it didn’t even last two full years!!). Now TARuc can definitely look forward to a better future.. it was on course to become a full university status when the previous BN government was still in power. And then suddenly a brainless (the best they have by the way..) CHINESE finance minister(!!) didn’t even want to continue the free financial support that had been given to them since TARuc’s foundation(!) So, they you go… hypocrites, liars and brainless proven by the goons themselves in broad daylight(!!) All three rolled into one(!)

    Hence, the ultimate proof of the permanent stupidity of the Chinese community is the blind support they continuously give to the fifth-column commie party when this so-called party withheld financial support to their OWN Chinese founded tertiary institution, simply because it was founded by moderate Chinese (ie. MCA) who wanted to cooperate with a Malay/Bumpitera government and simply to live in peace, with the indigenous populace of Malaysia.

    This is enough proof that this commie community (perhaps not including the badly indoctrinated young children, who should rightly be taken away from their bigoted parents if it continues for much longer, to protect these young children from parental hatred of Malay/Bumiputera via their nonsense vernacular schools) is ONLY interested in bringing down the Malay/Bumiputera community political power and hegemony in the country (which they can dream about for next ten thousand years, long after China lay in ruins from U.S bomber nukes). That’s all they want. They are not actually interested in furthering the education of their own children. They are lying.. the biggest liars on the planet. Their short time (the shortest in world history for a political party) in government (and according to one of their long-time supporters in this blog… a party that managed to lose power while in power(!) and their shocking attitude to their own Chinese-founded university proves it all. The commie community is discredited FOREVER. All of them talking nonsense, just like their commie motherland called the commie republic of Ching with their stupid red flag. The entire world are laughing at these people.

    Don’t worry.. B-21 bombers in Guam will drop a couple of nukes each on Shanghai and Beijing. All commie China needs to do now is make the small step to send their entire pitiful PLA across the Taiwan Straits for invasion of a democratic island. Taiwan will then take control of commie China immediately, and send the commie jin to the gulags in Siberia.

  44. Assalamualaikum, Tun.

    Sayang sekali, Mukhriz terpaksa turun tangga, sebagai MB Kedah.

    Mengikut saudara mara di Kedah, Mukhriz satu-satunya calon MB yang warga kota Kedah menaruh harapan besar untuk membangunkan negeri jelapang padi. Selepas Othman Auroff (bekas MB Kedah banyak tahun dulu), dah lama Kedah tak dapat seorang MB progresif seperti Mukhriz. Mukhriz banyak berjasa membangun Kedah dan menyatupadukan Rakyat Kedah berbilang bangsa.

    Warga kota Kedah kini bimbang yang negeri jelapang padi ketinggalan, di mana Rakyat sukar cari makan. Kedah ketinggalan teruk sewaktu era PAS di bawah pimpinan Azizul di mana Rakyat mengganggur dan hidup sengsara. Kita boleh buat apa? Bersembayanglah supaya Harapan memakbulkan inspirasi Rakyat ditunai dan muncul semula!

  45. DO YOU KNOW IN ORDER TO GET AMERICANS ACROSS THE STATES IN GENERAL TO COME OUT FOR CORONA VIRUS TESTING IS SUPER TOUGH TOO DUE TO 2 PARTISAN SYSTEM TAX-SYSTEM?

    DO YOU KNOW IN ORDER TO GET AMERICANS ACROSS THE STATES IN GENERAL TO COME OUT TO BAN GUNS AND VIOLENCE IS SUPER TOUGH TOO DUE TO 2 PARTISAN SYSTEM OF THE TAX-SYSTEM?

    DO YOU KNOW IN ORDER TO GET AMERICANS ACROSS THE STATES IN GENERAL TO COME OUT TO BAN DRUG AND ACHOHOL ABUSE IS SUPER TOUGH TOO DUE TO 2 PARTISAN SYSTEM OF THE TAX-SYSTEM?

    KNOWING THIS VVIP AND THAT VVIP MELAYU, HER CHILDREN TODAY KERJA BURUH, DAUGHTER CANNOT GO HOME FOR RAYA, AND YET SHE IS ANGRY AND BLAMED THE BLOG OWNER.

    THE OTHER ONE WHO CHAMPIONED MELAYU FIRST WHO CLAIMED SHE IS SAINS STUDENT, BUT STILL MENGUMPAT, ENTAH FOR WHAT.

    BILIS KINI PUN BISING, JIKA NASI LEMAK MYR1 DAPAT SEEKOR 1 ATAU 2 BILIS, THEY SHOULD BE BERSYUKUR, AND NOT KOMPLEN HERE, DONT YOU THINK SO?

    ARE THEY AWARE BESIDE MATMATIK MODEN DAN TAMBAHAN, WE HAVE CALCULUS WHEREBY IT IS COMPULSORY FOR ECNOMICS STUDIES?

    I WONT CURSE OR MAKI HAMUN THEM, I JUST WANT THEM TO LET GO SO THAT THEY TOO SEE THE LIGHT AT THE END OF THE TUNNEL, AND NOT ENDED LIKE HITLER.

    ALL THEY NEED IS TO SHOW THEIR COMPASION AND DISIPLINE IN SOP BY SUPERVISING LOW SKILLED WORKERS FROM INDIA AND INDONESIA, AND NOT ENDED LIKE HITLER.

    EVENTHOUGH I HAVE NO HATRED, ANGER AND REGRETS, ME AND MY CHILDREN TOO NEED TO BE CAREFUL WHEN WALKING, JOGGING, DRIVING OR BANTERING DUE TOO HATE CRIMES.

    IF YOU ASK ME, NO NEED TO TERANG2KAN THE CASE.

    WHY?

    All THE PERDANA MENTERI ARE ELECTED VIA POLITICAL PARTIES.

    TS MYUHIDDIN IS JUST ONLY AN INTERIM PERDANA MENTERI APPOINTED BY AGUNG TO LEAD SINCE BOTH COALITIONS DO NOT HAVE THE NUMBERS TO FORM THE KABINET.

    TS MYUHIDDIN IS THE PERDANA MENTERI TO FIGHT CORONA VIRUS, HE TOO DIDNT ASK FOR IT.

  46. Dear Tun Dr. Mahathir,
    I thought I already bid farewell to Tun blog with my last comment: Farewell my “Malaysian Dream”.
    “If you’re brave enough to say goodbye, life will reward you with a new hello”- Paulo Coelho.
    But “There are no goodbyes for us. Wherever you are, you will always be in my heart”- Mahatma Gandhi
    So please allow me to refute @Twinpeaks takes on Vernacular/Mother tongue education in Malaysia.

    When comes to education, character-building takes priority. Honestly, sincerity and trustworthiness are excellent qualities as human. On the other hand, treachery, back-stabbing and betrayal are h*ll-bound.

    When comes to leadership, meritocracy is everything. The young may fail to listen, but they almost never fail to imitate.

    Same for educators! What could be more wrong than entrusting the fox to raise the chicks – both futile and counterproductive. Although unmotivated teachers can be whipped to double or triple their efforts…..but only to teach some obsolete knowledge and useless stuff that is out-of-this-world……..

    Students MUST be thought to EXAMINE EVIDENCE and do thinking for themselves first. So they can question and reject ideas and thoughts which are irrelevant to this era. What is the point of building a premise on wrong ground? Or making the students climb a ladder which leans on the wrong (useless) wall.

    Next comes cognitive flexibility for the next generation to survive the future ‘bumpy’ vocational lives. Besides, those with lower cognitive flexibility see the world in more black-and-white terms and struggle with new and different perspectives. The more inflexible mind may be especially susceptible to the clarity, certainty, and safety frequently offered by strong loyalty to collective ideologies that brought more harm than good.

    Last but not least, while the conservatism and liberalism agendas struggles divide us, it is the capacity to think about the world flexibly and adaptively that could unite us.

    Vernacular schools have served Malaysian well in installing character-building and producing competitive multilingual Malaysians that are sought after by Multinational Companies. Many Chinese Malaysians are now fluent in Bahasa Malaysia, English, Chinese and many different dialects.

    Remember when Twinpeaks was exposed as foreign agent provocateur by someone he assumes to be Malay Malaysian to prove ‘he is worth his salts’
    Dear Twinpeaks aka Knucklehead foreigner,
    I suspected that you are not even Malaysian, if you are then try to write in Bahasa Melayu and dont use google translate.
    He blows his lid/his cover and had this to say about Malay:

    http://chedet.cc/?p=3009#comment-146972
    http://chedet.cc/?p=3009#comment-146973
    http://chedet.cc/?p=3009#comment-146974

    Hajar is right in demanding an explanation from Twinpeaks.
    http://chedet.cc/?p=3009#comment-147002
    Salam Dearest YAB PM Tun Dr. Mahathir,
    Allow me Tun:
    @Twinpeaks:
    I am referring to your comments as follows:
    1. twinpeaks Jan 24,2020 11:33 AM
    // “Mubarakchan alone has more brain cells than all the cells contained in all the heads of your entire race, combined. The Malays should be ashamed to have you as one of them. What a pity (he.. he..). No wonder the Malays are 20,000 million miles behind the Chinese Malaysians. You should be more humble to the Chinese. You might learn something useful,.. that is if you have the brain to do it.”//

    2. twinpeaks Jan 24,2020 11:42 AM
    // “Our beloved Prime Minister Tun Dr Mahathir desperately wants your race to improve and make something (just anything) useful in life. BUT YOU PEOPLE (the Malays) reject him, ridicule his advice, from the time he wrote his seminal book The Malay Dilemma FIVE(!!!) decades ago UNTIL today.
    Your race will never beat even the Orang Asli. Never will. You will always be the bottom of the pile in Malaysia. What a pity. But that’s the truth.”//

    Twinpeaks,
    You definitely have crossed the line. You insulted the Malays (Malay race) with your half-baked sweeping statement. I’m a Malay, and proud to be a Malay.
    If you are so angry at a person (I believe for asking you to write in BM; not a big deal anyway; just do it), then please just focus on that person. THERE’S NO NEED TO INSULT AN ENTIRE RACE. By the way, Tun Mahathir is a Malay (just as a REMINDER).

    I speak my mind (too). If I don’t like something I say in directly, especially if it’s wrong, illogical, and so stupid (especially the one on brain cells!). I’m willing to face the consequences.
    How could you compare ONE person’s brain cells (number) with an entire race’s brain cells (total / combined)?

    Tun,
    Please allow me to highlight the below from Sri Sense.
    http://chedet.cc/?p=3059#comment-148613
    Esok kita gaduh pula, hijab labuh, hijab pendek, tak berhijab. Kita kan orang Melayu, memakai selendang adat turun menurun. Kita ada budaya kita sendiri. Berkain batik, berkain pelikat. Bersongkok dll. Dari bergaduh sape wahabi, kan baik kita semua bekerja cari rezeki untuk keluarga.
    Bila melihat my son jadi buruh sementara di warehouse, abang iparnya yang bawak Grab terus kerja jadi security guard sebelah malam. Orang Melayu cukup rajin usaha, tiada masa nak main politik.

    To my Dearest Malaysians the worst are yet to come, please be prepared and help each other in need regardless of ethnicity.

    Blame no one but ourselves for allowing the dirty politicians playing the game of politics by which they choose the man who will get the blame. These dirty politicians are now busy dividing among themselves the ill gotten gain of who going to be the next GLCs chairman/directors, head of government agency, APs, contracts, scholarships and etc to their cronies and relatives while the hardworking Malaysians “my son jadi buruh sementara di warehouse, abang iparnya yang bawak Grab terus kerja jadi security guard sebelah malam. Orang Melayu cukup rajin usaha, tiada masa nak main politik”

    Thank you

    Yours truly,
    SS LEE

  47. Salam Tun yang dihormati.

    Tun terkejut dengan tindakan pihak pendakwaan terhadap Riza Aziz?

    Dari kenyataan SPRM dan AG sekarang, nampaknya AG Tommy dah setuju di atas pindaan tuduhan.

    Tapi AG Tommy menafikan.

    Sapa yang betul?

    Dua orang pegawai Melayu berkredibiliti tinggi atau AG dari kalangan DAP yang Tun percayai?

    Berkemungkinan kah hal ini menambah senarai kehancuran yang dibawa DAP?

    Bukan kah DAP juga lidah bercabang?

    Tun, saya menolak DAP bukan bermakna saya menerima kleptokrat,tetapi hanyalah kerana kehancuran dibawa DAP kepada bangsa dan agama jauh lebih pantas dari yang disebabkan oleh kleptokrat. Diharapkan puak-puak kleptokrat dapat dibuktikan bersalah di mahkamah dengan segera dan dihumban ke penjara.
    Nasib baik AG DAP dah tiada, kalau tidak hancurlah harapan untuk saya yang berbangsa Melayu melihat kleptokrat dihukum. Baculkah saya kerana menyokong PN yang mengakibatkan AG DAP tu meletak jawatan?
    Atau baculkah mereka yang tak berani menolak DAP seperti parti Amanah si pencacai?

    Tun, sejak saya mengenali Tun dari saya kecil lagi, saya nampak kebijaksanaan Tun memimpin dengan penuh berwawasan. Tapi untuk kali ini, saya rasa ada kekhilafan jika Tun percaya DAP rakan yang boleh dipercayai.

    Tun, berkerjasamalah dengan TS Muhyiddin untuk membersihkan sistem pemerintahan dari kleptokrat. Tekanan yang Tun kenakan ke atas TS Muhyiddin hanya akan melemahkan beliau yang mana peluang ini akan diguna oleh kleptokrat untuk juga menekan TS Muhyiddin.
    Menekan TS Muhyiddin bermakna membolehkan kleptokrat lebih berkuasa?

    Bukankah DAP P Ramasamy, Pemuda DAP, PKR dan konconya yang mendesak Tun meletak jawatan PM dulu? Jadi, bukankah mereka yang membawa kehancuran? Kenapa TS Muhyiddin dan Melayu semata-semata yang dipersalahkan dan dibaculkan?

  48. Tun M

    Puluhan tahun yang lalu, my first job kat company yang bagi services, security guard. I jadi PA tu the MD. Company Melayu. I ingat lagi kalau nak jadi pengawal keselamatan, ada polis vetting. Tak boleh sebarangan. Pernah masuk penjara, ada kes, kena buang kerja.

    Tak lama I kerja situ sebab dapat better offer. But my ex-boss after belasan tahun tak jumpa, terjumpa I kat Bangsar Mall. Dia tengok muka I, dan kata I remember you, my pretty sweet face staff. Kelakar pula.

  49. Salam YAB Negarawan Ulung Tun Dr. Mahathir,

    Mohon izin Tun:

    @Look East, (Look East May 16,2020 11:08 AM)

    Thanks for your reply.

    Berikut respon saya:-

    Anda tulis: /// “Saya kata “To other has been brainwashed” itu utk menjawab apa yg kau kata. Masa tu saya tak nak bertengkar dgn kau seba saya tak tulis nama. Nampak kau tak faham dan tak sedar. Bukan kah jelas otak kau dicuci, semua salah Dap. Kalau ikut kata kau, Tun Daim dan Kadir Jasin pun org2 Dap.” ///

    Nampaknya anda telah MENGHINA tahap pemikiran dan kebolehan saya berfikir secara kritis – ya, sama macam pandangan Tajuddin Rasdi. Maksudnya anda telah menghina kesemua (majoriti) orang Melayu yang dinyatakan oleh Tajuddin Rasdi dalam artikel beliau.

    Sila jawab persoalan-persoalan saya untuk buktikan tuduhan anda:-

    1. Siapakah gerangan / orang yang telah ‘BRAINWASHED @ cuci otak’ saya? Tolong nyatakan NAMA orang (orang-orang) dan organisasi, dan sila tunjukkan BUKTI. Ya, saya pun mahu tahu siapa yang telah CUCI OTAK saya!

    2. Anda telah memfitnah saya. Saya cuma sebut nama Tajuddin Rasdi sebagai ahli DAP. Sila tunjuk (komen) di mana saya ada SEBUT NAMA Tun Daim dan A. Kadir Jasin sebagai orang DAP seperti yang anda tuduh.

    3. Bila masa pula saya kata “SEMUA SALAH DAP”? Sila tunjuk bukti (komen saya). Anda memfitnah saya lagi.

    4. Tahukah anda yang saya selalu baca artikel2 FMT dan blog A, Kadir Jasin? Ya / Tidak (saya yakin jawapan anda ialah ‘Tidak’).

    Saya seorang yang amat rajin membaca. Saya orang Sains (bidang), dan tidak mungkin terus percaya saja berita yang dibaca tanpa usul periksa! Ini menjawab artikel Kadir Jasin yang anda suruh saya.

    Sia-sia saja anda hantar ‘links’/pautan2 terdahulu sebab kebanyakan artikel2 yang anda mahu saya baca saya sudah baca lama dahulu. Anda sudah tersilap orang!

    Sila jawab persoalan-persoalan di atas dan sila sertakan BUKTI. Jika tiada bukti, andalah sebenarnya yang telah dicuci otak untuk memfitnah dan menuduh orang secara MEMBABI BUTA.

    Saya akan ulas perkara2 lain yang anda timbulkan jika anda dapat membuktikan tuduhan-tuduhan anda di atas. Jika tiada bukti, tidak perlu lagi saya berkomunikasi dengan anda.

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  50. BSH dan BPN bukan bagi kekayaan pada sesiapa tapi ianya sekadar meringankan beban yang dipikul individu.

    I tak pohon sebab hubby dah pohon. Kalau boleh I pun nak pohon. Bila pasangan suami atau isteri, salah seorang dari mereka dah pohon, dah kira dua2 dah pohon.

    My son pohon BPN sebab dia kira bujang. Nak kira address rumah, anak2 semua address sama. Hanya my son saja duduk dengan kami. Or rather parents duduk dengan dia. Or you can say my son ada banyak tanggungan walau dia bujang. Whatever it is, its just about ringankan beban. So far nasib tak menyebelah kami seperti tiba2 dapat periuk, perkakas dapur hadiah dari PM atau Menteri2 lain.

    My daughter duduk Enstek dia pun tak dapat balik raya Shah Alam. This raya a strange raya to many of us. I rindu PH? Tidak sama sekali.

  51. Good Morning Tun M

    Sebenarnya tak penting wahabi ke tak, janji islam. Seperti I menulis disini dulu, seorang kawan pernah kata, tak payah gaduh2 about wahabi, yang lebih dangerous people like elly kassim. She actually referring to siti kasim, mungkin nama elly tu lebih sesuai dari nama siti dari pandangan matanya.

    Apa itu wahabi? A member of a strictly orthodox Sunni Muslim sect founded by Muhammad ibn Abd al-Wahhab (1703–92). It advocates a return to the early Islam of the Koran and Sunna, rejecting later innovations; the sect is still the predominant religious force in Saudi Arabia.

    Esok kita gaduh pula, hijab labuh, hijab pendek, tak berhijab. Kita kan orang Melayu, memakai selendang adat turun menurun. Kita ada budaya kita sendiri. Berkain batik, berkain pelikat. Bersongkok dll. Dari bergaduh sape wahabi, kan baik kita semua bekerja cari rezeki untuk keluarga.

    Bila melihat my son jadi buruh sementara di warehouse, abang iparnya yang bawak Grab terus kerja jadi security guard sebelah malam. Orang Melayu cukup rajin usaha, tiada masa nak main politik.

  52. Tun

    ADDENDUM TO MY COMMENT ON “DAP HANCUR MELAYU”

    I have noted that there were attempts to twist the meaning of the words ” dominium ” and ” domination ” in my comment on the subject ” DAP HANCUR MELAYU “. Therefore, I now reproduce the interpretation of these words from the Oxford Dictionary.

    1. ” DOMINIUM = Latin = dominus = ” lord, master ”

    2. ” DOMINATION = i ) commanding or controlling influence over
    ii ) overlook ( of something tall or high )

    3. ” DOMINION ” = i ) sovereignty ;
    ii ) control the territory of a sovereign or government.
    iii) the Queen and the Commonwealth.

    I repeat what I said in my comment, thus :-

    1. ” ALL MALAYSIAN CHINESE ARE LOYAL AND RESPECTFUL TO MALAY DOMINIUM ”

    2 ” MOST MALAYSIAN CHINESE WILL NOT AGREE TO MALAY DOMINATION “

  53. Ultra Klepto & Moron

    Your provocation on Chinese community with racial riot previously was recorded and you have to be watched.

    I don’t see your face and I have no idea about your identity. Moreover, you have said you are not a Malay. Therefore, I have no clue about your religion background as I am not a God.

    It just shows how stupid you are!

  54. Assalammualaikum,

    DAP menindas bangsa Cina melalui penglambatan dana kepada Universiti TAR, bagaimana DAP ingin memperjuangkan nasib rakyat Melayu, India dan lain-lain di Malaysia sekiranya bangsa sendiri ditindas.

    Pendidikan merupakan isu keramat, untuk semua tidak kira bangsa. UTAR dan TARC diusahakan oleh MCA untuk kebajikan masyarakat Cina secara umumnya tanpa meneliti ideologi parti bapa pelajar. Memang, UTAR dan TARC diusahakan oleh musuh DAP , tetapi menentang satu institusi yang telah membawa banyak kebaikkan kepada masyarakat Cina bertahun-tahun adalah satu langkah serong.

    Kepentingan masyarakat Cina yang diperjuangkan oleh HBT DAP, hanya ditujukan kepada kepimpinan Melayu… tetapi mereka tutup sebelah mata apabila DAP menghancurkan kepentingan masyarakat Cina. Walhal, tanah untuk pembinaan disediakan oleh Kerajaan Melayu. Kenapa harus musnahkan satu institusi tanpa menyediakan satu alternatif institusi ?

    Kini sokongan masyarakat Cina kepada DAP telah dibahagi dua. Butterflies flap their wings in TARC and it causes tornado across Malaysia. No confidence votes are presented to DAP by Chinese communities through Tanjung Piai by-election. it gives a clear sign, that saying bad about others would not help if you can do bad about other’s good initiative.

    It is true that racism is negative. Doing bad to own race is worst than racism.

  55. TIMING TOO IS IMPORTANT, AND THIS CORONA VIRUS FOR SURE WILL SHAPE THE BEHAVIORV OF LEADERS ACROSS WORLD.

    MALAYSIA POLITICS IS ALWAYS ABOUT VOTE COUNTS FIRST.

    FORTUNATELY, DUE TO THE OUTBREAK OF COVID-19, THESE BIGOTS ARE UNABLE TO MOBILIZE PROTESTS OR RIOTS TO MANIPULATE THE SENTIMENT OF THE VOTERS TO FAVOUR THEM.

    TREAT IT AS BLESSING, THEN, EVERYONE WILL SEE THE LIGHT AT THE END OF THE TUNNEL.

  56. twinpeaks May 16,2020 3:35 PM

    Twinpeaks or TwinPigs.

    Be careful how you address a Muslim in this country. You and another commie fifth-column in the blog are on record for using this term repeatedly and deliberately, and for sure the authorities will be taking action against you for INSULTING a Muslim by referring his name as a PIG.

    No one is going to be there to protect you for sure, once this is out of control. Then we will see who is the pig, eh..(?)

    In case you are still ignorant of the fact that it is against the Federal Constitution to insult ISLAM in this country, keep doing it and you will see where you will end up..

    p/s: As a liberal western-educated person, I am not bothered by whatever names people call me, BUT I can’t say that on behalf of other people. So, bigots like you had better watch your language. Don’t say we never warned you matey.

    DOES ISLAM TELLS YOU TO INSULT OTHER RELIGIONS, TWINPEAKS?
    LIBERAL MEANS YOU CAN BOMB?
    THERE IS NO SECRET IN POLITICS TOO.
    MPsJUMPING IN AND OUT IS NOT A GOOD SIGN.
    RD STILL TALKS ABOUT KEBAJIKAN ANAK2 MELAYU AFTER MORE THAN 60 YEARS OF AFFIRMATIVE ACTION.
    HAKIKATNYA ADALAH PI MAI PI MAI TANG TU.

  57. Ehmm… nampakgayanya… Geng Pengkhianat & Semburit telah menjayakan agenda muafakat Penyamun dan Penunggang Agama untuk pegang-KUASA.

    Dengan KUASA itu… Penyamun memiliki dana, peluang dan ruang untuk mengkhianati mandat-Rakyat… juga, bukan melalui pilihan Rakyat, tetapi pilihan Wakil-Rakyat… diperingkat Negeri Melaka, Perak, Kedah dan Negeri Sembilan akan menyusul.

    Maka… bertambah-seronglah pandangan Bukan-Islam terhadap Bangsa, Agama dan Institusi Raja-Raja Melayu.
    Sudah tentu, puncanya adalah akibat sikap, kelakuan, tabiat atau perangai kita sendiri yang menyebabkan ianya sekian lama, sedikit demi sedikit, menjadikan Rakyat berbilang kaum dan Agama, merasa muak atau meluat sehingga hilang rasa-hormati, pandang-serong, kemudiannya diperlekeh dan dicemuh, didalam hati dan ada kalanya secara terbuka… apa saja yang ‘dekat’ dengan orang Melayu.

    Pada saya, inilah mesej yang mahu disampingkan CheDet kali ini… kerana ditakutkan dengan Cina-DAP, orang Melayu sanggup menjulang pemimpin yang diketahui satu-dunia sebagai Kleptocrat atau segerombolan pencuri yang pernah memerintah Negara Islam kita.

    Lebih buruk lagi… KUASA dan WANG sebagai bahan sogokan… digunakan untuk menyucikan ‘dosa’ Penyamun, mereka bersubahat pula dengan Penunggang Agama. Maka lengkaplah, seolah-olah mencampak emej & maruah Bangsa, Agama dan Institusi Raja-Raja Melayu kelembah kehinaan & kebinasaan/kehancuran.

    Begitu juga dalam hal ber’Agama’… kita didendangkan ‘ketakutan’ mengenai dunia di’akhir zaman’… kiamat sudah dekat. Padahal istilah ‘akhir-zaman’ ini muncul sejak selepas Nabi Muhammad SAW Wafat lagi, 1400 tahun lalu.

    Akibat ‘beramal dengan hari-kiamat’, dengan kata lain, kita ditakutkan sehingga menyebabkan ibu-bapa Melayu berlumba-lumba hantar anak ke Sekolah Agama & Pusat Tahfiz, demi ‘bekalan pahala’ hari akhirat.

    Jika kiamat masih belum terjadi, 100 ~ 500 tahun lagi, gamaknya ketika itu, cerdik-pandai ilmu-moden dunia… seperti Scientist, Doctor, Surgeon, Enginner, Lawyer, Architect dan lain-lain… sudah tentu dimonopoli oleh anak-Cina & India.

    Manakala, anak-anak Melayu akan membesar menjadi Ustaz & Ustazah. Yang masih menuntut ‘ilmu Agama’ akan dijanjikan pahala dengan memegang tabung-derma sambil menjual kismis di stesyen-stesyen minyak, depan-pintu Bank dan Pasaraya.

    Bila terlalu ramai ilmuan-Agama, termasuk Ustaz-Celebrity, lebih banyaklah perbalahan dan percanggahan pendapat dalam mentafsirkan Ayat Al-Quran, Hadis dan ‘ilmu Agama’… sehinggalah kaedah penyampaian bantuan dimusim Covid_19, di media-sosial ciptaan-Kapir.

    Jika Agama dipergunakan dalam Politik , maka bertambah berpecahlah kesatuan Umat Melayu-Islam.
    Maka jelas… dalam Agama apa pun… Agamawan menjadi ‘punca’ menyebabkan sesuatu Agama itu berpecah-belah kepada pelbagai Sect, Mahzab atau tarekat (jalan)… ikut jalan berbeza-beza.

    Sebab itulah… 200 ~ 300 tahun selepas Nabi Muhammad SAW Wafat, kegemilangan Islam mulai pudar dan akhirnya hari ini, kita hanya menjadi ‘Umat Pengguna’.
    Bayangkan… microphone dan pembesar suara yang kita gunakan, laung Azan 5 kali sehari adalah rekaan & buatan orang Kapir… lepas tu kita ‘tersentap’ apabila orang-kapir mempertikaikan ‘bunyi-bising’ yang mengejutkan anak-anak kecil mereka dari tidur.

    Lebih buruk lagi… apabila Pak-Pak Arab yang saling berbunuhan sesama sendiri… masing-masing berlumba-lumba beli senjata-perang dari Negara Kuasa Besar Dunia, sambil memperkayakan lagi Negara-Negara Kapir yang semuanya sudah jauh kaya dan maju dari kita.

    Ehmm… kadang-kadang saya mengaku… bahawa tingkah-laku Bangsa saya… menjadi bodoh disebabkan pemahamnan ‘Agama’ yang diwarisi.

  58. Tun M

    We are now living in akhirul zaman (end times). The signs are everywhere. This requires us to interprete the events differently compared to traditional methodology.

    According to your senses, it makes no sense that “DAP Hancur Melayu”. Certain things make no sense if one does not have the special wisdom or esoteric knowledge.

    Who are the founders of DAP? DAP is a party formally registered as a democratic socialist party. DAP will continue to fight for “Islam” in Malaysia and maintains that all human beings are socially equal and must, therefore, be given the same opportunities for development and self-expression. So policies like special position of Malays, LBGT, religious conversion, Sunnah practices (Doa), etc will have to be revised or rejected.

    Not long ago, Jakim was in the midst of amending the Islamic Family Law (Federal Territories) 1984 (Act 303) to increase the marriageable among Muslims age to 18 years old. Weren’t you responsible for this Act as a PM for rejecting the Sunnah?

    In Surah Al-Kahf ayat 74, the journey between Al-Khidr and Moses, Al-Khidr kills an innocent boy and later on explains to Moses that the boy’s parents were of the believers and they feared lest he(the boy) should oppress them with rebellion and disbelief.

    Ibn Abbas narrated from Ubayy bin Ka`b that the Prophet said: The boy Al-Khidr killed was destined to be a disbeliever from the day he was created.

    It was recorded by Ibn Jarir from Ibn `Abbas. He said: his parents were believers, and we feared he would oppress them by rebellion and disbelief [Muslim 2380]

    Given this analogy, you are the parent and your “son” is Anwar Ibrahim. Your “son” was not destined to be a PM.

    As the second smallest party in the Pakatan Harapan, Bersatu has to be reminded that Harapan allies were generous as Bersatu held the PM and a few MB positions leadership.

    Tun M, you rejoiced when Bersatu joined Pakatan Harapan and grieved when Bersatu left Pakatan Harapan. If Bersatu were to stay with Pakatan Harapan, you will have to hand over leadership to the person who once supported IMF (one of Dajjal’s tool) and cause doom.

    A whole generation of bumiputra has been brought up with special privileges. Easy access to funds, university spots, civil service and government-linked company (GLC) positions, cheap loans, lower purchase prices for houses, government contracts, etc. Who would want to give this up? It is not easy.

    We can’t predict what DAP will do to the country. The people in the party are socialist democrat. Democracy and socialism are Dajjal’s tool. ALLAH will test our faith during end times, including the tribulations of the Dajjal. One important fact is that the Dajjal will seek the destruction of the followers of the three Abrahamic faiths, not just Islam, pitting one against the other.

    I seek forgiveness for my harsh words. On the contrary, I would like you to be thankful to PM Muhyiddin for carrying your burden and save yourself from a [trap] promise that cannot be fulfilled.

    And Allah says in Qur’an:
    ..and it may be that you dislike a thing which is good for you.[Al-Baqarah :216]

  59. Twinpeaks or TwinPigs.

    Be careful how you address a Muslim in this country. You and another commie fifth-column in the blog are on record for using this term repeatedly and deliberately, and for sure the authorities will be taking action against you for INSULTING a Muslim by referring his name as a PIG.

    No one is going to be there to protect you for sure, once this is out of control. Then we will see who is the pig, eh..(?)

    In case you are still ignorant of the fact that it is against the Federal Constitution to insult ISLAM in this country, keep doing it and you will see where you will end up..

    p/s: As a liberal western-educated person, I am not bothered by whatever names people call me, BUT I can’t say that on behalf of other people. So, bigots like you had better watch your language. Don’t say we never warned you matey.

  60. TWINPEAKS, SRI SENSE AND HAJAR CAN KEEP THE WHOLE EURASIAN, INDIANS AND MALAY CONTINENTS WITH THEM.

    I NOW CAN GO PLAY WITH CAUCASIANS PUN BOLEH, NO ISSUE EITHER.

  61. Chinese bigotry.

    For those in the Chinese community who want to remain in Malaysia as citizens, you had better learn what the Federal Constitution is about, and not just read the Preamble (heading). Read what underlies the New Economic Policy and its ethos. Understand deeply why it was created. The quota system et al.

    After all that, then once you accept, then you may remain in the country.

  62. Tun M

    Masaalah dengan syarikat yang tidak buat business nak tutup jadi tergendala adalah sebab Company Secretary. Company Secretary semua pun duit, duit. Satu chop charge, nak sain charge. Everything pun nak duit, duit.

    Bab anak Rosmah, malas la I nak comment, sebab anak Tun M pun pernah terlibat dengan film industry kat UK. And for sure, none of my ahli keluarga terlibat dalam film industry baik local or abroad.

  63. Dominion without domination.

    A complementary terminology. If a parent exercises domination over a child, then he has dominion. But once he quits his domination as the child reaches adulthood, then his dominion ceases to exist, but only in the past. A conundrum the Chinese community elders especially still do not understand until today, and their DAP politicians do not have the brains to comprehend. Some even willing to die for their stupidity (like Chin Peng).

    If the British government allows vernacular education to take place in the United Kingdom, or Hindi to be treated as official language as English, then the English people automatically cease to have dominion over their own home. If you allow a visitor to do as he pleases in your own house, then you are no longer the master of your own home.

    Dominion and Domination co-exist. One cannot exist without the other.

    For as long as the Chinese community in this country does not comprehend this simple fact, then they have a serious problem staying in this country. Sincerity is shown from the heart, not merely from the words. Everyone can say anything, including the thieves.

    Once again, the offer to shape up or ship out back to where they came from is still there on the table. And will be there for them to take up anytime, by any numbers of their community. Just inform the nearest NRD office to change their citizenship status.

  64. Hajar

    Kau kata:

    Apa pun saya tidak berapa setuju dengan hubungan rapat Tun dengan DAP. Tun mungkin terlalu bersangka baik terhadap ahli2 DAP yang majoritinya dari kaum Cina. Kalau Tun mahu tahu perangai sebenar para pemimpin dan penyokong DAP, Tun baca apa yang HBT456 tulis di sini yang selalu menghina dan memfitnah orang Melayu dan Islam sewenang-wenangnya.

    -kau ada bukti HBT456 org Dap? Saya tak kenal dia dan saya pun tak baca apa dia tulis. Kalau dia org Dap, adakah semua org2 Dap bersikap macam dia? Kau kata kau berpelajaran tinggi. Kau faham apa maksud Generalization?

    Kau kata:

    Saya ingat lagi, kaum China (dll. kaum bukan Melayu-Islam) mula naik lemak tidak lama selepas Tun Abdullah menjadi PM.

    -Maksud kau semua org2 Cina nak lemak? Bukan kah disini ada seorang apek yg rapat dgn kerajaan? Bukan kata kau Generalize.

    Kau kata saya menghina org2 kau. Kau kata org Melayu yg menulis dlm pautan tu haprak. Kau ni org baik dan berfikir hak adalah satu yg kau patut nikmati walaupun kau sendiri kata kau boleh bersaing di luar negara. Bukankah kebanyakan org kau terdiri dari T20. Ini kah ajaran budaya kau? Saya juga hormat kpd org2 kau yg benar2 berjaya atas usaha sendiri. Saya juga hormat kpd org2 kau yg bersikap positif dan progresif. Kau kata saya menghina org kau juga generalize walaupun saya tak kata apa2.

    Jangan pindah tumpuan ke BSH dan BPN. Saya kata kuota sistem utk IPTA. Kebanyakan minoriti lain perlu ambil STPM utk berlayak masuk tapi matrikulasi diwujudkan khas utk org majoriti. Bukankah Tun kata itu masuk melalui pintu belakang? Ibubapa bangsa lain terpaksa menjimat wang besar utk anak2 mereka masuk ke IPTS sebab peluang masuk ke universiti2 awam tempatan kurang. Mereka hanya mampu melahirkan anak2 satu atau dua saja utk mengurangkan kos hidupan dan simpan wang cukup utk pelajaran anak2 mereka. Bukankah mereka juga warga yg membayar cukai sprt anda?

    Pak Lah pernah kata tongkat dan kerusi roda. Perkataan tongkat pun pernah dipakai oleh org2 politik bangsa kau. Saya cuma belajar dr sana saja.

    Kau kata:

    Siapa kata orang Melayu / Islam tidak boleh berfikir secara kritis? Takkan kita mahu percaya kepada Tajuddin Rasdi, iaitu ahli DAP tegar yang SAH-SAH MENYOKONG DAP. Orang ini memang ‘bagai kacang lupakan kulit’ dan tidak boleh dipercayai. Tanpa segan-silu dia menghina diri sendiri! Alahai…perasan pandailah kononnya.

    – Saya kata “To other has been brainwashed” itu utk menjawab apa yg kau kata. Masa tu saya tak nak bertengkar dgn kau seba saya tak tulis nama. Nampak kau tak faham dan tak sedar. Bukan kah jelas otak kau dicuci, semua salah Dap. Kalau ikut kata kau, Tun Daim dan Kadir Jasin pun org2 Dap. Org sprt kau mempunyai pelajaran tinggi pun fikir macam tu, macam mana pula dgn org2 kau yg tidak berilmu dan berpelajaran tinggi? Sampai ada org disini tulis org2 Dap yg memukul Adib.

  65. SHE DOESNT HAVE TO HARD SELL HER HAK USING ME AS THE PUNCHING BAG.

    I ALREADY SAID I AM MORE WORRIED ABOUT THE SHOBBY LAND DEALS, SOP AND QUALITY APABILA STRATEGI IKAT PERUT DIPERMAINKAN LAGI.

    IN HERE, I WISH HER AND ALLIES NOT TO BE SYIOK SYIOK BERPURA-PURA JUST BECAUSE TDM IS THEIR AYAHANDA.

    NEVERTHELESS, THATS THEIR CHOICE, AND I HAVE NO WISHES OR INTERESTS TO REPLACE HER RACE, IAITU MELAYU.

    EVEN WHEN I KNOW THE HARD TRUTH, THATS NOTHING I CAN DO.

    P/S: AFTER THIS PANDEMIC, CONSUMERS WILL SPEND MORE, WHY? I DO NOT WISH TO SHARE MY OPINION IN HERE SINCE THIS BLOG IS ONLY ABOUT POLITICAL PARTIES’ INTERESTS.

  66. Salam YAB Negarawan Ulung Tun Dr. Mahathir,

    1. Satu tindakan (keputusan) yang bacul bilamana Dewan Rakyat tidak (dibenarkan) bersidang selepas dirasmikan oleh Agong pada 18 Mei 2020 ini. Keputusan ini khabarnya datang dari PM.

    2. Jika MPs takut sangat dengan COVID-19 (walau ada SOP), elok letak jawatan saja dan duduk diam-diam di rumah supaya tidak dijangkiti oleh COVID-19.

    3. Atau apakah ada perkara lain yang lebih menakutkan Kerajaan Tebuk Atap? Ish..Ish..Ish..

    P/S:
    – Saya berasa amat malu bilamana ada ‘pencuri’ kolar putih boleh terlepas dari pendakwaan dengan mengembalikan sejumlah wang kepada Kerajaan. Jika wang dipulangkan, maksudnya memang betullah wang tersebut diseleweng / dicuri.

    – Saya juga berasa amat malu dan mual sebab ada orang dungu yang sakit mental serta nyanyuk asyik petik ‘nama / komen’ saya dalam komen bodoh dia. Saya bimbang ada pembaca yang fikir saya KENAL orang gila ini! I don’t want to be associated AT ALL with this bigot, ever!

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  67. TwinPigs

    Ultra Klepto and Ultra Moron. Do you understand what is written reply in parliament? If it is a fake news published in 2015, will you think govt sitting quiet not taking action?

    Here is another endorsement….

    http://www.mca.org.my/2/Content/SinglePage?_param1=03-062019-168954-06-201903&_param2=TS

    Regarding Ku Nan’s court case, it is obvious you read very little.

    https://www.sinarharian.com.my/article/72502/BERITA/Mahkamah/Aset-Ku-Nan-lebih-RM900-juta-pada-tahun-2001

  68. Good Morning Tun M

    I ada letak tulisan columnist Bloomberg kat blog, days ago. Tajuk China Inc is unloved abroad, unwanted at home. Perhaps, yang berminat dengan mereka hanya short sellers.

    Tulisan ini juga ingatkan I, anak menantu diJepun, walau menantu permanent staff, chances for him balik sini semula ada juga. The trend nowadays sememangnya begitu, negara lebih peduli pada rakyat mereka, tambahan bila rakyat negara kurang makan, kurang duit, kurang peluang kerja, tak wajarlah nak simpan rakyat luar disini yang jelas ambil peluang tumpang kesenangan.

  69. Salam YAB Negarawan Ulung Tun Dr. Mahathir,

    Mohon izin Tun:

    @Look East, (May 14,2020 1:03 PM; May 15,2020 10:37 AM)

    Terima kasih. Saya ingin ulas lagi komen-komen terdahulu anda:-

    1. Penghinaan anda terhadap orang Melayu jelas dan nyata.

    2. BSH dan BPN ‘tongkat’ jugakah? Sila jawab. Ini juga satu jenis bantuan. Saya tidak layak, dan saya pun tidak ingin. Jadi orang Cina/India/dll. pun pakai ‘tongkat’ jugakah?

    3. Hina sangatkah orang yang pakai ‘tongkat’ dan ‘kerusi roda’ di mata anda? Kenyataan anda berbentuk hinaan sebab ditujukan khas kepada orang Melayu (majoriti). Anda bersikap RASIS!

    4. Menggunakan orang Melayu haprak (maaf…) untuk menjustifikasikan kutukan / pandangan anda terhadap orang Melayu-Islam dengan memberi pautan2 berkaitan jelas menunjukkan yang anda BERSETUJU dengan apa yang ditulis dalam artikel2 tersebut. Tidak guna menafikannya sebab ia sekadar menegakkan benang basah.

    5. Anda tulis ini di artikel terdahulu (quoted): “To the one has been brainwashed for so long and everything blame on DAP. This is for your reading.”

    Siapakah yang dimaksudkan (being brainwashed)? Cinakah? Indiakah? Mestilah Melayu! Ini satu penghinaan dari anda sendiri! Anda yang tulis ayat di atas.

    6. Jika Tun menegur orang Melayu, Tun BERHAK sebab Tun ikhlas menegur, dan Tun PEMIMPIN Melayu-Islam yang dikenali dan disegani. Ia ibarat seorang bapa/datuk menegur dan menasihati anak/cucu. Majoriti orang Melayu boleh menerima teguran dari orang tua yang dihormati.

    7. Anda tidak ada HAK tersebut (seperti Tun)! Maaf cakaplah…

    8. Kecaman anda terhadap MALAYSIA juga amat jelas. Angkat kaki saja kalau anda rasa negara-negara lain lebih baik. Sekurang-kurangnya saya tidak HALAU anda untuk BALIK KAMPONG (seperti si Polan yang sakit mental @ muka tak malu yg selalu hamun saya).

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  70. ONLY YOU HAVE ROMEO AND JULIET?

    DEWAN BAHASA MELAYU ALSO HAVE THEIR SASTERA.

    WHAT WILL HAPPEN, IT WILL HAPPEN.

    WHEN HAPPENNED, THEN EVERYONE IS AWARE.

    IT IS UP TO THE POLITICAL DIVIDES TO DECIDE WHICH WAY FITS THEIR NATIONAL INTERESTS FIRST.

    IT IS WHETHER THEY LEARNED, OR THEY DONT.

    BERTAUBAT?

    SUMPAH LATNAT?

    FROM HERE, EVERYONE WILL KNOW WHATS IN THEIR MIND.

    ADAKAH ITU PENCURI?

    ADAKAH ITU PENGGANAS?

    ONLY THEY THEMSELVES KNOW.

  71. PLEASE DO NOT USE THE WORD ‘KITA’ WHEN HE SPEAKS FOR HIS PARTY.

    PROFITEERIG ATAU KADAR INFLASI, CAN JAGUH PAHAM?

    JIKA TIDAK, THEN, NO ONE CAN HELP THEM, EXCEPT THEMSELVES.

  72. PM Muhydeen The Elected PM
    Elected by The Agong & Sultan

    Must take responsibility of the unfairness Justice present to Riza Aziz
    As a PM ,Muhydeen must not overlook on this matters
    It is the duty of the PM
    To Justify Matters if its going against the Law

  73. I am with you for the Right matter, Tun
    For the double standard of the Court decision of Riza Aziz
    You may not want to comment on the court decision

    Riza Aziz committed a serious crime involving Millions of Dollars
    Misusing Malaysia Govt money with abatement from his Dad
    The Prime Minister of Malaysia at that time

    Now, I may suggest to all Malaysian
    Steal as much as you can
    If your are caught by the Law
    Just return the money back
    If you are not caught
    The money is yours. It is as simple as that

    This I did not say so
    The Law of Malaysia say so
    This I consider as a Backdoor Justice
    Unlike PM Muhydeen officially elected to be PM by The Agong & Sultan

  74. Simply it’s a waste of time to entertain
    Typical Racist Chinese HBT with her / his Stupidity & Kiasuism
    He is trying his best to feed DAP at the Malay expense
    He should try harder

  75. Tun

    May be some homely facts will serve us well in this Blog on ” DAP DESTROYS MALAYS “. thus,

    1. All Malaysian Chinese are loyal and respectful to Malay Dominium.

    2. Most Malaysian Chinese will not agree to Malay Domination.

    3. May be a qualified member of a Royal House could be the next Prime Minister for at least two terms ?

    4. The success of the BN Policies before 2004 eg. 1957-2003, was actually based on the POWER PYRAMID as practised by the Royal Sultans of old for centuries before this was usurped by the British.

    The conundrum in Malaysian Politics today arose from the reverse flow of the goodies defying gravity to the apex or otherwise known as kleptocracy 2004-2018. The goodies were contracts, subsidies, money etc.

    The kleptocrats were so enamoured by POWER and MONEY that they forgot about the famed POWER PYRAMID or the formula to rule successfully. So blinded were they with money that ” CASH IS KING ” over-ruled them and the Rakyat got nothing 2004-2018.

    During this period, 2004-2018, apart from the kleptocrats and their cronies, only Singapore got all what she wanted.. Unfortunately for Singapore, she may never recover from the COVID 19 virus even though she greedily walloped all without mercy from Malaysia eg. Water, rocks, sand, HSR – 99% on Malaysian soil ; KTM and all its assets ended up as half a building ; a rocky isle was legally assisted by the Malaysian Government after centuries of ownership and given to Singapore ; a PAP cadre became the Chief Editor of the UMNO NSTP plus a Sime Darby contract. etc. At this point, I thought we Malaysians were colonised by Singapore.

    Between 2004 -2018, the famed POWER PYRAMID collapsed completely after centuries of success including our notion of SOVEREIGNTY AND NATIONAL INTEREST. History will never forgive those responsible.

    Singapore proposes. God disposes. Now all sectors of Singapore’s economy tanked with 36,000 infected persons rising by at least 600 daily. And there are 750,000 FTs in Singapore !

    Any Government should restore the traditional POWER PYRAMID because in our beloved Malaysia the Government always provided the stimulus for the Rakyat and the economy. Not the other way round.

    Hence, I have been proposing that the Government raises RM 250 Billion immediately and RM 150 Billion later to restore the POWER PYRAMID with its perennial flow of goodies as soon as possible to keep all Rakyat happy.

    5. The DAP has become not only irrelevant but also redundant after bungling big time whilst in POWER. Internally, the DAP is tied up in knots. It is now shown a Government can rule without the DAP ! Remember the saying, ” Have you ever met a stupid Chinaman ? But some of them are so very clever as to be stupid !” There are at least 3 very stupid Chinamen in Malaysia today. Guess who ?

    Malaysia Boleh Tun as always. No problem.

  76. Assalamualaikum Tun,

    Malu saya baca akhbar antarabangsa New York Times mengenai perkembangan terkini skandal 1MDB. Skandal 1MDB adalah skandal kleptokrasi terbesar di Malaysia maupun di dunia. Tidak patut ada perjanjian ‘plea bargain’ yang membebaskan pencuri-pencuri. Negara kita sekali lagi menjadi bahan jenaka dunia apabila pencuri dibebaskan apabila sebahagian duit, bukan seluruhnya dipulangkan. Katakan pencuri curi RM1 juta, dia boleh bebas sekiranya dia pulangkan separuh RM500,000 kembali. Adakah ini keadilan?

    https://www.nytimes.com/2020/05/14/world/asia/malaysia-riza-aziz-1mdb.html

    Terima Kasih Tun.

    P/S: Apakah ini permulaan untuk pencuri-pencuri lain dibebaskan jua? Di mana janji kita untuk bawa pencuri-pencuri skandal 1MDB ke mula keadilan?

  77. Tun,

    You ARE absolutely correct, in how you responded to public questions on an accused in a court case having been sentenced by the judge(s). It is one thing to say all kinds of things in politics, but when it comes to court cases, one has to be VERY VERY careful in what one can say in public and the media (in private one can say almost anything, really..).

    Anyone can allege something on the accused, but the allegation must be proven with strong evidence. Even then, there are a lot of factors that must be taken into account by learned judges when they sentence the accused. It is not a simple process, sometimes justice to be served well, takes years to settle.

    The public can only speculate, but speculation serves little purpose, if at all. But again, Tun made the right response in relation to judicial sentencing, Otherwise, it is as Tun said, a contempt of court. That’s a serious crime in itself(!).

    NEVER question judicial decisions once handed out. Opposing parties can appeal according to whatever appeal procedure is available. But this must be handled properly, not in the media.

    I was trained as a lawyer (non-practicing though), so I know a little bit about the judicial system, Tun.

  78. Only 14 of the top 50 richest Malaysians are not Chinese. And these 14 are a mix of Eurasians, Indians and Malays.

    KARMA, OR CURSE?

    BLESSING OR LESSON?

    JIHARDIST OR COMMIES?

    CAN YOU DIFFERENTIATE?

    IF YOU CANT, THEN, YOU TOO NEED TO DEAL WITH IT TOO, TWINPEAKS.

    TCM MEANS TRADITIONAL CHINESE MEDICINE, EVEN AMERICAN JINSENG OR FOREIGN OWNERS ARE REQUIRED TO BE CERTIFIED BY TCM IN ORDER FOR THEM TO DO BUSINESS IN CHINA, A HUGE AND SUPER MASSIVE MIDDLE CLASS MARKET.

    SO SUSAH TO FAHAM MEH?

    DONT KNOW, THEN, ASK CHINA SO THAT THEY WILL EXPLAIN TO YOU.

  79. Look East..

    Look commie matey, it is very easy to prove whether you are bullshitting or not in this blog.

    Show us readers the evidence (not some allegation by some Chinese writers in Malaysiakini et cetera), some real “independent evidence” that there are more Malays/Bumiputeras than Chinese in the Top 20 per cent of the Malaysian population.

    And also, we would not if we were a numbskull like you and a couple of other Chinese bigots in this blog, simply take unproven allegations on anyone in court cases as facts until accepted as so by the judges. Other wise a Chinese bigot like East Look, HBT and SSLee would appear foolish in their own slitty-eyed commie commune. Even Robert Kuok will be embarrassed by you three.

    Perhaps you and your fellow fifth-column Chinese commies still in this country should just apply for permanent transfer back to commie China proto, and don’t forget to drop a couple of nukes each on Shanghai and Beijing in your motherland commie China, when you take a China Airline flight back to Beijing (.. for sure we will not allow you lot to fly on Malaysian planes).

  80. light at the end of the tunnel

    an indication that a long period of difficulty is nearing an end.

    Struktur ayat dlm bahasa inggeris:

    “it had been a hard struggle but I could see a glimmer of light at the end of the tunnel”

    EVEN WE HAVE CHOICE OF HIRING TUTORS FOR ENGLISH DLL LANGUAGES JUST LIKE MUSICAL INSTRUMENTS VIA ONLINE.

    ROBBING PAUL TO PAY PETER, AND WISE VERSA COULD LEAD TO PERMENANT STAFLATION WHEN MEREKA HANYA MENURUT PERINTAH SECARA MEMBABI-BUTA KERANA AKU BOS, JANJI MENANG, THEN BIKIN.

    BENEFIT OF DOUBTS?

    TUAN RUMAH REALLY NEED TO ASK THEMSELVES, BOLEH ATAU TIDAK, MAMPU ATAU TIDAK.

    BERSYUKUR ATAU TIDAK, ONLY THEY CAN ANSWER.

    ME, BERSYUKUR, THATS WHY WHOEVER BECOME THE NEXT PERDANA MENTERI WONT AFFECT ME.

    GOOD LUCK, AND BE SAFE TOO WHEN DO POLITICAL CAMPAIGNING.

  81. twinpeaks May 15,2020 2:12 PM

    Facts on T20 Malaysians (.. for a certain DAP bigots),

    https://www.forbes.com/malaysia-billionaires/list/#tab:overall

    Only 14 of the top 50 richest Malaysians are not Chinese. And these 14 are a mix of Eurasians, Indians and Malays.

    The bulk (36 of them!!) of the 50 richest Malaysians are CHINESE, including 9 in the top 10(!)

    So, check the facts before spouting rubbish to the world. Otherwise one is a laughing stock to one’s own slitty eye community, even Robert Kuok would feel embarrassed.

    he..he..he..

    THERE ARE NO DAP BIGOTS, THERE ARE ONLY BIGOTS MELAYU, EVEN ROBERT KUOK DLL PUN TAKUT.

    I ALREADY SAID, I AM NOT YOUR ENEMY, BUT YOU DONT LISTEN, TWINPEAKS.

    DIGITAL BANKING IS INEVITABLE TOO.

    WITH CORONA VIRUS, THE DEMAND FOR DIGITAL BANKING ONLY INCREASES, AND IT WILL NEVER COME DOWN TOO, HENCE, LEARN TO LIVE WITH IT.

    TO BRIBE THEM IS EASY BUT TO CHANGE THEIR TONGKAT MINDSET IS VERY VERY VERY TOUGH.

    AFTER GOING THROUGH ALL THESE, THEY SHOULD KNOW WHICH WAY THEY FEEL MORE SELAMAT.

    JIKA MAHU MAIN POLITIC, YOU KENA MAIN DENGAN CARA YANG BETUL.

    TREAT CORONA VIRUS AS A BLESSING, YOU WILL SEE THE LIGHT AT THE END OF THE TUNNEL.

  82. Salam Tun

    Says harap Tun dah baca semua komen dari pembaca blog Tun.

    Begitulah di luar sana. Walaupun bukan semuanya, tapi majoriti kaum DAP membenci dan mencaci Melayu.

    Mendiang Prof Khoo dan beberapa ahli akedemik pernah membentang fakta yang jelas menunjukkan bangsa DAP hanya mementingkan bangsa mereka dan sebolehnya mahu menidak dan merampas hak Melayu.
    Bangsa DAP memperlekeh perpaduan negara.

    Bacul kah kami kerana bertindak balas terhadap bangsa DAP yang menghina bangsa Melayu?

    Tinggi ke darjat kami sekiranya kami terus membiar DAP melanyak Melayu?

    Kami membenci kleptokrat dan rasuah. Menolak DAP bukan bermakna kami menyokong kleptokrat.
    Musykil rasanya jika bangsa DAP di anggap bersih rasuah. Bukan kah bangsa DAP yang banyak memberi dan bangsa UMNO kleptokrat yang banyak menerima?
    Saya tolak bangsa DAP dan saya tolak UMNO kleptokrat

    Kenapa masa 2 tahun Tun menjadi PM kerajaan PH, bangsa DAP bagai kaduk naik junjung?
    Kenapa Menteri Maszli dinasihat letak jawatan, tapi Menteri Kula tidak terusik walau kata Melayu pendatang?

  83. We have a big Moron here that is so naive. Clearly his is a lowly educated person with simple mind. What is the percentage of population that a country or even entire world can produce a billionaire? We are talking about population in general and it is a fact that there are more Malays in T20. This moron read very little obviously.

    How about those politicians that have never declared their assets? Nobody knows their actual wealth. Jamaluddin Jarjis left behind RM2 billion assest while Ku Nan possess RM900 million assest that was made public during his court case. These two public figures can easily make it into Malaysia top 100 richest men. This is only the tip of the iceberg. How about those higher rank and more powerful politicians?

    This moron make himself looks like a clown.

  84. Facts on T20 Malaysians (.. for a certain DAP bigots),

    https://www.forbes.com/malaysia-billionaires/list/#tab:overall

    Only 14 of the top 50 richest Malaysians are not Chinese. And these 14 are a mix of Eurasians, Indians and Malays.

    The bulk (36 of them!!) of the 50 richest Malaysians are CHINESE, including 9 in the top 10(!)

    So, check the facts before spouting rubbish to the world. Otherwise one is a laughing stock to one’s own slitty eye community, even Robert Kuok would feel embarrassed.

    he..he..he..

  85. APABILA LOOK EAST MENIRU SEBULAT2NYA, MAKSUDNYA, DIA PUN SAMA SAJA IAITU MAHU CEPAT KAYA, PAKAI OTAK PUN MALAS, ALAHAI, 2 X 5 AJE.

  86. Hajar

    Bagus dan tahniah kpd anda berjaya sebagai salah satu yg mampu bersaing di luar negara. Ini menunjukan org2 sprt kau hebat dan mampu bersaing. Jadi, patutkah sistem kuota dan handicap dilaksanakan lagi?

    Aku tak kata satu ayat yg menghina org2 kau. Aku tak bodoh sampai dituduh menghasut. Pautan2 semua tu bukan aku tulis. Semua tu ditulis oleh org2 kau. Aku tak kata tak setuju dan juga setuju dgn kata mereka. Aku cuma kongsi apa yg ditulis. Bukankah Tun kerap kali kata org2 kau malas, maksud kau Tun menghina org2 kau?

    Aku kata org2 kau masih percaya kpd pemimpin2 kau yg korup sprt MO1 dan beberapa pemimpin yg terlibat rasuah. Selepas dasar ekonomi baru dilaksanakan selama 50 tahun, masih ada ramai di kalangan org2 kau masih miskin. Bukankah kau juga setuju masih ramai org yg percaya MO1 tak bersalah hingga hari ini? Tak betul kah sebut org2 itu masih tidur dalam mimpi dan tak sedar lagi.

    Perhubungan diantara kaum2 di Malaysia sebenarnya aman dan damai. Masaalah timbul bila org2 politik yg mencetus api dgn isu2 perkauman. Org2 politik tersenyum bila nampak kaum2 bergaduh. Inilah polisi divide and rule yg dilanjutkan oleh org2 British.

    Kau tahu tak menteri kewangan UK skrg berbangsa India? Adakah kaum minoriti India di UK sudah mengugat kedudukan Ketuanan Orang Putih?

    https://www.google.com/amp/s/www.theweek.in/news/world/2020/02/16/who-is-rishi-sunak-the-finance-minister-in-uk-most-indian-cabinet.amp.html

    https://www.google.com/amp/s/www.ndtv.com/world-news/pakistan-origin-sajid-javid-named-uk-finance-minister-by-boris-johnson-2074931%3famp=1&akamai-rum=off

  87. JIKA MACAM INI, HAJAR + SRI SENSE CAN MOBILISE ORGAN MEREKA KALI INI TO SHOUT ALLAHUAKBAR AND SEE FOR THEMSLEVES THE RESULT WHEN PRU DIPANGGIL.

  88. SIBOTAK CAN CHOOSE TO BE UNGRATEFUL, BUT HE CANNOT STOP ME FROM BEING GRATEFUL, AND BERSYUKUR BEING A MALAYSIAN.

    KNOWING THE HARD TRUTH IS MISERABLE, BUT KNOWING HARD TRUTH DEFINITELY SHALL SHAPE ME AND MY FUTURE GENERATIONS IN TRANSITION.

    CHICKEN AND EGG ISSUE, ITS UP TO THE POLITICAL PARTIES OF THE DIVIDES TO DECIDE BEFORE THEY TURUN PADANG TO CAMPAIGN.

    WE CANNOT CHANGE THE PAST, WE CAN ONLY IMPROVE.

    THATS THE HARD TRUTH.

    TAKE CARE, IN HERE I WISH CHEDET BEST OF HEALTH, AND THANK YOU FOR ALOWING ME TO PARTICIPATE IN THIS BLOG FOR MORE THAN 12 YEARS.

    I HOPE HIS LEGACY TOO SHALL BE REMEMBERED DAN DICATAT DI DALAM SEJARAH MODEN IN UMNO, AND MALAYSIA SO THAT FUTURE GENERATIONS CAN LEARN FROM HIM.

    SELAMAT BERPUASA.

    SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI.

    JIKA MEREKA BEBCI DENGAN WISHES FROM MALAYSIAN LIKE ME, THEN THEY TOO NEED TO DEAL WITH IT TAK KISAH YOU MELAYU ATAU TIDAK.

  89. NEVERTHELESS, SIBOTAK HAD ALREADY LOOSE MY CONFIDENT IN MENEGAKKAN BENANG ISLAM YANG BASAH SINCE HE THINKS HE HAS THE SUPER POWER TO CONQUER THE WORLD

    THE ONLY THING THAT I DIDNT EXPECT IS POLITICS COULD GO SO LOW AND DIRTY JUST WHACK THE PUBLIC FUND TO RICH THEMSELVES BEHIND THE CLOSED DOOR.

    YOU WANT TO CONTINUE WITH ZAKAT, THEN SO BE IT.

    I WONT DISCOURAGE SIBOTAK.

    BUT, SHIFTING POLITICAL POWER TO BLAME CHINA BY CALLING IT AS CHINESE VIRUS, THATS TOO MUCH.

    PALESTINE ATAU MALAYSIA, SIBOTAK PILIH.

    WHY?

    THIS ALARMED WAS SOUNDED FEW YEARS AGO.

    CHINA TOO LEARNED AN EXPENSIVE LESSON IN AFRICAN AND PAKISTAN VIA BRI.

    USA TOO LEARNED EXPENSIVE LESSON CONDUCTING MILITARY DRILLING TO HELP THE PEOPLE IN MIDDLE-EAST REGION TOO.

    ADAKAH ITU LOBBY, ATAU RASUAH, PARTI2 MELAYU DAN MOSLEM DECIDE.

    TAKE CARE, AND I WISH YOU ALL THE BEST.

  90. Good Morning Tun M

    Isu sayang PKR & DAP tak penting lagi. Why? Sebab DSAI dah dinobatkan sebagai Chairman PH. DSAI sekarang Opposition Leader dan Chairman PH. Now we know why Tun M begitu cinta PKR & DAP earlier. Tak jujur cinta Tun ni.

    Kalau I jadi Tun, jawatan Pengerusi or Ketua dalam mana2 badan politik tidak begitu penting la to me. Sebab dah merasa jadi PM beberapa kali. Masa yang ada, lebih baik tumpukan untuk keluarga tercinta. Dalam musim COVID 19 kita tak tau, siapa hidup, siapa mati. Dulu orang kata senior citizen yang ada penyakit kronik jalan dulu, now dah pula usia 30han yang jadi mangsa. To me cerita politik never penting, hanya penting masa nak election dan dalam tempoh berkempen. Selain itu hanya politician nak cari nama.

    Kan baik cerita rakyat. Zahid ada sebut minta beri bantuan prihatin pada yang ada company tapi dah tak niaga, but still nama ada dalam SSM. Well I pun kena. Anak I pun kena. Lagu mana nak apply geran 3K, kalau business dah tutup, bank account dah tutup, dah lama tak niaga. Kalau apply geran nanti dituduh pula menipu. Melihat pada keadaan ini buat anak I terfikir, mereka takde duit.

    Now lets cerita pasal loan, katalah hutang kena bayar RM500 sebulan. Enam bulan tak bayar RM500 x 6 = RM3000. Bulan 6 kena bayar, tak bayar kena denda. Bukankah baik jika banks e-commence after 6 months. Because kita tak tahu bila yang dulu T10 or M40 dapat kerja, dapat gaji macam biasa semula. I dah sebut berkali2 sini anak I yang ada MBA jadi buruh sementara. Kalau I sebut berapa gajinya sekarang you pasti akan menangis. Bayangkan ini my son pergi EPF nak tanya samada boleh keluar account 2 untuk bayar duit rumah. Can you imagine EPF adalah retirement fund, this will effect his future retirement fund. I menangis lagi. Why I risau sangat dengan anak ini? Sebab I duduk dengan nya, I dah pencen berniaga, I takda income, my hubby semi-retired. So how? Ini soalan life and death ya.

    I wonder juga apa kerajaan Selangor nak bagi bantuan kepada kami untuk menyambung hidup. I tidak dengar satu apa pun tentang duit. How about Baitulmal, no news pun. Yang I tau, mesti scan masuk setiap building. Bayangkan ini, I keluar kawasan rumah scan, I pi tol scan, I masuk building scan, masuk another building scan, berapa banyak scan da.

    Aneh ya kawan kata, orang Sarawak dapat macam2, federal, state, NGOs, hingga tak larat makan, donate pula pemberian pada orang lain.

  91. Salam YAB Negarawan Ulung Tun Dr. Mahathir,

    Mohon izin Tun:

    @Look East (May 14,2020 1:24 PM ),

    Jawapan balas saya:-

    1. Yang betul-betul muka tidak tahu malu, tidak sedar diri, tidak faham bahasa, dan kurang ajar ialah kaum bukan Melayu/Bumi (majoriti) yang tidak tahu membawa diri di Tanah Melayu.

    2. Saya pernah bekerja (sambilan) di luar negara semasa buat pasca-siswazah (saya balik sebab ada kontrak biasiswa & saya sayang Malaysia). Saya bersaing dengan orang kulit putih, hitam, kuning, sawo matang, dll. bangsa. Saya terpilih (out of many); Mat Salleh (kulit putih) yang temuduga kami. Jadi tiada isu di sini – saya amat mampu untuk bersaing dengan ‘orang luar’. Jadi saya sudah jawab soalan anda.

    3. Anda kenal sayakah, dan apa tahap pengajian/ bidang/ kepakaran saya?

    4. Anda hina / kondem orang Melayu di dalam beberapa komen-komen terdahulu anda di bawah artikel ( http://chedet.cc/?p=3026 ). Anda juga paparkan pautan (‘links’) yang kutuk/ hina orang Melayu, tetapi ANDA TIDAK MENGAKU yang anda telah menghina (insulted) orang Melayu dan para pemimpin mereka (secara pukul rata/pukal) bila ditegur oleh seorang pengkomen.

    5. Jelas anda MENIPU dan CAKAP BERBELIT-BELIT. Sedikit bukti ada di bawah.

    Quoted (Look East): “Pathetically after 50 years of New Economy Policy and after GE 14, we still have ultra that havent awaken from slumber that they have been fooled by their corrupt leaders for so long.” –

    5. Saya tidak akan tuduh seseorang secara MEMBABI BUTA (tanpa bukti kukuh).

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  92. Salam Tun.

    Maaf, sekali lagi saya menulis di ruangan Tun.

    Beberapa orang bangsa DAP beberapa hari lalu menghina Islam, menghina Menteri Agama.
    Apa tindakan DAP? Senyap dan merestui kerana inilah bangsa mereka yang hasad pada Melayu.

    Sekolah peraduan yang Tun cadangkan dulu juga dibantah bangsa DAP.

    Kematian Teo Beng Hock diperjuang bermati-matian oleh DAP bertahun-tahun lamanya. Kematian berkaitan siasatan RASUAH. Tenggelam terus cerita rasuah DAP.
    Bila ada bukan Melayu terlibat dengan pegawai Melayu walaupun kes rasuah, DAP bangun mempertahan bangsa DAP.

    Apa DAP buat untuk bela bomba Melayu Adib bila terbunuh dilanyak bangsa DAP?

    Apa DAP buat untuk bela polis Melayu yang dilanggar pemandu mabuk bangsa DAP.

    Tun, adakah kerana DAP mempunyai perlembagaan ditulis dalam bahasa Melayu, maka mesra Melayu kah mereka? Mereka licik.
    Lupa kah Melayu?

    Adakah wajar untuk Melayu menjadi bacul untuk membiar DAP bermaharajalela? Cukup lah dua tahun DAP diberi peluang…

    Bacul kah Melayu jika menolak DAP?

    Tidak bacul kah pemimpin Melayu yang masih tidur sebantal dengan DAP ealau terang-terangan DAP rasis?

    Tun, lihat lah dari lensa kami.

    Mungkin strategi ketiga adalah Bersatu + PAS + Warisan + Gerakan?

  93. Assalamualaikum Tun,

    Nampaknya seorang demi seorang akan dibebaskan, sama seperti yang Tun ramalkan akan berlaku. MACC kata persetujuan “discharge not amounting to acquital” telah dipersetuji pada masa bekas AG lepas, Tommy Thomas. Beliau menafikan ini. Siapa yang berkata benar? Kita telah kembali era zaman Najib di mana semuanya adalah misteri nusantara. Siapa yang menipu, siapa bercakap benar, tiada siapa yang tahu.

    Terima kasih Tun.

  94. Salam Tun
    Saya tengok komen2 dalam blog ini mcm nak tergelak pon ada.Tak tahulah apa yang diorang nampak
    Saya sokong Tun dari 2016/2015 lagi.Sekarang pon masih sama.
    Ada yang dulu sokong skrg dak.
    Saya tengok keadaan politik/haluan/landasan skrg,sy tengok Malaysia x akan mampu bertahan 5,10 atau 20tahun dari sekarang.Only by miracle Malaysia may survive.
    .Strategi bersatu dlam TSMY cepat atau lambat akan makan diri.Legit pon x legit sebab x melalui undi rakyat.UMNO/Pas mendominasi. Kalau pegi nk harap undi PH pasti kena tendang.Apa masa depan dgn kerajaan TSMY? Elek xda.Maksimum pon 3 tahun itu kalau nasib baik.Entah2 ada org bawah dia akan tendang dia jadi PM.
    Saya percaya Tun M dipihak yang benar.Walaupon x ada kuasa, kerusi dan mungkin melayu pon xnak sokong kita nak peduli apa.Lebih baik duduk diatas batu drpd diats pasir yg diterbang angin.Skrg mungkin ramai tgh syok dgn TSMY skrg tapi nanti jadi apa-apa nanti jangan nak cari TUN M pulak.Nasi dah jadi bubur
    Tahulah dia apa nk buat 94/95/tahun dia dah nampak dan makan garam lagi awal drpd 95% rakyat Malaysia.
    UMNO PAs dah tonjolkan muka mereka yang sebenar.Sebenrarnya dh lama mmg perangi macam tu.Tu pon ada yg nk cium lagi.Heran..gilakah? DAP juga sama cuma disebelah kiri left wing yg selalu tembak kaki sendiri.
    Tak kisah pon cuma Tun M yang tunggang DAP bukan sebaliknya itu yang TUN sendiri cakap.TSMY sedang tunggang harimau tunggu masa nk kena baham.
    Seterusnya yang kena baham ialah rakyat Malaysia dan ofc melayu.Tapi time skrg dgn masalah covid,xda barang makan,takda kerja,takda gaji nk salah kan TUN ka wahaha.Korang pila mengadu kat TSMY
    Nampaknya kebanyakkan org Malaysia x nampak.Bulan februari telah set new precedent.Bila dah berlaku lompat melompat dlm kerajaan persekutuan,negeri yg berualang2 akan menyebab ketidak stabilan politik.Kuasa rakyat hilang.Org yang berkuasa bole berbuat sesuka hati tanpa pemerhati atau supervision.Ini akan menjahanamkan Malaysia itu sebabnya sy fikir Malaysia boleh bertahan 5,10 atau maximum 20 tahun sahaja.Pelik betul org skrg seolah-olah anak dara diculik orang, buat dek happy go lucky sahaja.Tolongj angan jadi mcm libya pls.
    Teruskan usaha Tun
    Terima Kasih Tun

  95. LALANG TETAP LALANG, I TOLD YOU, BUT YOU DO NOT WANT TO LISTEN.

    TDM IS STILL AROUND, EVEN HIS HARDCORE SUPPORTER, SIBOTAK TOLD HIM TO REST.

    MALAYSIA KDN ALREADY GRANTED PALESTINE TO SET UP EMBASSY IN KL, STILL NOT ENOUGH, SIBOTAK?

    EVEN 3RD GENERATION CHINESE LIKE ME IS NOT APPOINTED AS AMBASSADOR TO REPRESENT MY COUNTRY, PALESTINE AS NEW COMER IS ALREADY ABOVE MY VOTING RIGHT.

    ITS UP TO MELAYU TO DECIDE SINCE THEY ARE THE MAJORITY IN SEMENANJUNG.

    AFTER KNOWING THE HARD TRUTH, MY CHOICE IS EASIER THAT IS JANGAN PAKSA SAYA MASUK ISLAM.

    THANK YOU, AND IN HERE I WISH MELAYU A SELAMAT RAYA AIDILFITRI BARU, 1ST OF ITS KIND DUE TO CORONA VIRUS.

    HOPEFULLY, NEXT RAYA AILDIFITRI, WE CAN CELEBRATE IN HOTEL AND RESTAURANTS IN THE PLACE I LIVE IN.

  96. There is a bald head guy saying DAP stealing. I am puzzled what DAP has stolen so far? Ladies’ tender hearts?

    Siapa yg musnahkan institusi Melayu?

    https://youtu.be/Ywwq2jFk9jQ

    He said Muhyddin didnt promise anything. Wasnt he part of PH that giving promises during GE14? Did that bold head guy mean Muhyddin disagree with PH promises and keep silent about it?

    If Malays are contented as bold head guy has said, why do we have kleptocrats in this country? Why did civil servants of lower ranks to higher ranks take bribe? Why did high ranking officials in GLCs involve in corruption?

    This group of people have been brainwashed by UMNO for decades. They have been made stupid without learning how to use their heads to think logically. This is the future of Malaysia where quality and standard of its citizens is at this level.

  97. It is amused to see an ordinary PBBM member wrote about MM2H holders that he himself didnt know deeply. MM2H is just a 10-year visa that targetting foreign retirees to spend their retirement life in the country. They can stay in the country for a few years and decide to return to their home country whenever they wish. How are 2nd homers related to citizens that were born and raised here for many years? That TwinPigs didnt know Chinese nationals making up the largest MM2H applicants. Will he raise a racial issue here with second homers now?

    That young boy didnt know Malay is the largest T20 group in the country. That means Malays are richer than other races.

    https://m.malaysiakini.com/news/321081

    Regarding equity ownership by Malays, Lim Teck Ghee, former Asli director who worked on this research had told the press many years ago in the following articles:

    http://cpiasia.net/v3/index.php/141-cpi-writings/lim-teck-ghees-contribution/2001-revisiting-the-bumiputera-corporate-equity-issue

    https://www.voy.com/207120/3/123.html

    According to him, the bumi equity ownership is well over 30% as govt doesn’t include GLC equity ownership and only take par value instead of market value of the companies. Which side do you believe is up to you.

    By looking around the establishment of businesses in the country, Malay businesses have dominated in the industry such as oil & gas, automotive, medical particularly hospitals, logistics, public media & broadcasting, rice & sugar, utilities. Chinese businesses only dominate small & medium industries.

    The myth that politicians claim Malays are poor and lag behind is just an excuse for them to continue reaping the economy pie with their political connection. As we can see some of them want top positions in GLCs if they are not selected as cabinet ministers.

    This TwinPigs is a clear example of championing his people rights but he does it out of his intention to profit himself than protecting ordinary Malays.

  98. Tun
    You raised a No Confident Vote on PM Muhydeen
    He has been excellence
    He managed the COVID-19 pandemic well

    If it could be you or Anwar
    Perhaps you guys could be busy finding faults like the repetition of 1MDB, Liwat and many more
    PM Muhydeen did a Great Job

    He has been elected by The Agong also The Sultanate of Malaysia
    Its legal, its Official , its in the Constituency

    Pakatan Harapan failed by itself
    As the foundation was based on several Party, hoping and using each other for its own Agendas
    The structure failed & collapsed by itself
    Instead of you strengthening the broken Harapan
    You resigned the most important post of the Nation voluntarily thus narrowed the Agong
    The Sultan to make a decision
    There is No Backdoor Govt as accused
    These blunt accusation should be charge
    Blame NOT others for the very mistake you made

    I verily think you should help Palestine more
    Malaysia is in good Hand under PM Muhydeen
    Under The Umbrella of the Agong,& KeSultanan Melayu
    It will be worst under Anwar nor under any DAP legislative

  99. No matter how well establish, well organise, well economise
    The Malay will never have DAP as the Govt

    Its all the same
    They will still lie, steal from you like the rest
    It makes No different to the Malay

    PM Muhydeen Governing is most favourable
    Though he never promise us The Moon and The Star
    Is No Big deal to the Malay

    Malay are contented people
    They can live happily within their means
    The Chinese cannot

    So Tun
    What so Great about DAP to your Opinion ?
    You should rest, you are losing your popularity
    It is Time

  100. Salam Tun

    Menurut tafsiran saya, Tun berkawan dengan PH sebab Tun perlukan ‘kawan’ untuk berpaut semasa Tun sedang memperkuat Bersatu untuk mengganti UMNO. Ini yang saya sebut sebelum ni sebagai strategi kedua.

    Yang menjadi masalahnya ialah DAP menyakitkan hati Melayu. Tindakan DAP menyebabkan Melayu akan jauh dipinggir sebelum sempat Bersatu dikukuhkan…

    Melayu bukannya sokong kleptokrat, tapi DAP terlalu biadap untuk terus disokong. Amanah lemah. PKR lalang.

    Dari apa yang saya baca di media utama dan sosial…
    DAP Kula kata Melayu pendatang.
    DAP P Ramasamy bersikap kurang ajar sama Tun
    DAP P Ramasamy sokong LTTE
    DAP P Ramasamy desak Tun letak jawatan
    DAP sokong PM India dari sokong PM Malaysia
    DAP memusuhi Zakir Naik kerana dakwah Islamnya
    Bomba Adib meninggal dilanyak bangsa DAP
    DAP Perak beri tanah milik 1000 tahun kepada Cina
    Jawi ditolak besar besaran
    Arak tidak ditegah Pemandu mabuk bangsa DAP langgar Melayu
    Dong Zhong rasis. Asal Melayu jer mereka tolak
    Kristian meraikan kemenangan PH.
    LGBT menjadi lebih selesa dan menonjol diri
    Amanah menjilat DAP
    PKR tak nampak boleh bantu Melayu kerana pemimpin mereka tetdesak undi bukan Melayu. PKR desak Tun letak jawatan.

    Perikatan Nasional mungkin menyebabkan Umno kleptokrat bangkit dan Bersatu terkubur. Tapi, Melayu dan Islam akan lebih pantas terancam jika DAP dibiar berkuasa.

    Tun, fikirkan lah strategi ketiga…strategi yang menolak DAP dan tolak kleptokrat pada masa yang sama.
    Mungkin strategi ketiga dapat dihasilkan jika Tun berbaik semula dgn TS Muhyiddin.

    Lihat lah dari lensa kami. Kami Melayu tidak bacul, tidak takut.
    Bacul lah kami jika kami membiarkan DAP berterusan memijak kepala kami sebelum Tun berjaya memperkukuh Bersatu.

  101. DEMI NEGARA, ATAU NUSANTARA, ENOUGH IS ENOUGH?

    I FEEL SORRY FOR THOSE WHO STILL STUCK IN BEST4RAKYAT.

    THE GIRL IS MINE?

    https://m.youtube.com/watch?v=P0tgnTah0Do

    YOU TOO KEEP DREAMING TOO, TWINPEAKS.

    PENDEK KATA, JIKA BUAT KENDURI DAN EVENT MAKAN2, THEY ARE GOOD.

    JIKA BUAT POLICIES, TAHAP MEREKA MEMANG BERKURANGAN BECAUSE THEY WERE BEING PROPAGANDA FROM BIRTH IS NON MELAYU IS PENDATANG, AND THIS MADE THEM WEAKER AND REGRESS.

    A MELAYU CUM BUMIPUTRA WORTH RM5, SUDDENLY, HE TOLD HIS PEOPLE THAT HIS VALUE IS BLOATED TO MYR5,000 BECAUSE HE KNOWS AND HAVE RELATIONSHIP WITH THE VVIPS OF HIS POLITICAL PARTY, IF THIS IS NOT POWER ABUSE, THEN, HE IS A LIAR, DONT YOU THINK SO?

    I DO NOT WANT TO WASTE MY REMAINING YEARS TO CHANGE THE PAST.

    RACISM AND EXTREMISM ARE VERY REAL, SO PANDAI2 MEREKA INI YANG MENGELARKAN DIRI MEREKA SEBAGAI PERJUANG DAN PENDEKAR MELAYU, ATAU MALAYSIA.

  102. Tun,
    Apa khabar?Duduk Di Rumah.
    Saya kurang faham topik ‘DAP hancur Melayu’ini?

    Dan juga kenapa susah sangat bagi ruang dan pemikiran positif antara semua ini.
    Nampak macam dari dahulu sampai sekarang DAP dianggap macam binatang liar dalam politik hanya nah hancurkan segala melayu? Tapi sebenarnya siapa yang hancur siapa pulak?

    Saya juga agak sedih kenapa banyak masa kita siakan saja demi semua ini sampai satu masa baru ini YDPA pun perlu campur tangan.Kasihan betul bagi semua yang dikatakan dipilih oleh rakyat.

    Sebenarnya,kenapa yang diharapkan seketika masa itu boleh terbalik sama sekali dan timbul masalah terkini.

    Saya memang dah tua tapi tidak akan faham kemana ke ingin kita Malaysia menuju menandatangani segala politik macam-macam ini.

    Sekianlah….

    “Demi Negara Enough Is Enough”

  103. Tun,

    For as long as Tun (no matter how right Tun thinks..), for as long as Tun aligns yourself with PH/DAP, the Malays/Bumiputeras will forever reject Tun. This is to be expected Tun.

    DAP is a an extremist party, a party that does not know and respect the inherent rights and privileges of Malays/Bumiputeras in this country. They are forgetting that non-Malays/Bumiputeras are immigrants, and this includes the Chinese, Indians and Western recent M2H migrants. But the latter two know their place in Malaysia, but not DAP. DAP wants absolute equality. They wish that Bahasa Malaysia is not the national language, they wish that the NEP had never existed, they wish that ordinary Malays/Bumpiputeras are not given the extra help that are required to lift Malay/Bumiputera community to the same level as the Chinese. If they were in the United Kingdom or Australia, it is equivalent to asking the British government and Australian government allow Chinese schools to exist separately in Britain and Australia(!)

    DAP wants Malaysia to be like meritocratic Singapore, where the Malays are forever behind the more acquisitive money-minded Chinese. This is a fact. But whilst Singapore is able to practice this system without much opposition from the weaker races, because of the Chinese majority, meritocracy will NEVER be accepted in Malaysia. Thus, whilst DAP maybe considered as a normal party in countries like Great Britain or Japan, where the majority races are ahead of the minorities even without government assistance, DAP is rightly considered an extremist party in a country with the population composition like Malaysia.

    Malaysia has to be extra careful of the Chinese so-called minority. This is because the so-called “minority” status of the Chinese and Indians are truly minority in other countries, like Indonesia, Thailand and the Philippines. Politically, the Chinese in those three neighboring countries (just like in the West) are really minor in percentage of population, compared to the Malaysian case. In Malaysia, the DAP has such a strong following that almost 100 percent of the Chinese and Indians are supporting them, even if they don’t say so in public. This is the inherent threat and legacy from the British colonial time.

    Barisan Nasional knew just how to handle such a situation. It didn’t marginalize them BUT constructed a very good political and economic structure that is not only fair to the immigrant races, BUT most importantly ACCEPTABLE to the Malays/Bumiputeras. The turning point was the May 13, 1969 riot. That was when the previous government under Tunku Abdul Rahman realised that meritocracy was not workable in Malaysia because it made the socio-economic situation of Malays/Bumiputeras even worse than during colonial times. The New Economic Policy was the brainchild of Tun Abdul Razak and his team, to create the affirmative action path for a unique country like Malaysia. Until today, Western countries still cannot understand why Malaysia still prefers to practice official racial discrimination as it is against the universal human rights everywhere else. But what they don’t understand is that May 13, 1969 will return to haunt this country if the government had accepted the ICERD recently (UN Convention against Racial Discrimination), as the extremist PH leaders had wished Tun had done.

    Thankfully for the country, Tun retracted from the ICERD. Perhaps the Malay/Bumiputera pressure forced Tun to retract. Otherwise, things could have gotten a lot worse that now.

    People in this blog like SSLee and Look East and all the DAP readers out there, they must understand that Malaysia can NEVER be like other countries. This country is unique, and it was made so during the British colonial time. The country must chart its own course to achieve lasting peace and prosperity for everyone who calls him/herself a Malaysian citizen.

    In my view, Bersatu tries its best to return the country to the old moderate BN way. For this reason, TSMY had exited the extremist PH coalition. But at the same time, Bersatu has not forged a permanent tie-up with the opposite coalition either, as TSMY perhaps considers the Muafakat Nasional as just as extremist as the PH coalition. As a result, Bersatu at the moment is without a so-called “home”, but sort of looking at how the party can survive in this extremist political climate that seems to be the dominant trend at present, going forward.

    Tun, in my view, have succeeded in removing the kleptocratic leadership of BN. How did it become so kleptocratic(?!), and I think Tun should know better as Tun was head of UMNO for more than 2 decades. But the result of that removal of moderate BN from power was its replacement by extremist politics of both PH and PN.

    Now Tun has the unenviable task of returning the country back to the old, moderate politics. Is there enough time(?!)

  104. Wahai, Tun, daripada seorang pemimpin yang begitu disanjung tinggi dalam era pemerintahan HARAPAN, sehinggi seorang tokoh yang dikhianati, dihina, malah dibuang atau dihalau keluar dari sebuah parti yang Tun sendiri mengasaskan!

    Maaf, kerana memberi komen tulus, sekarang tak semacam dulu! Orang Melayu lebih suka TSMY kerana menolong sewaktu susah. Orang Cina dah berhati tawar kerana berpersepsi dibuli dan ditindas dengan pelbagai isu bukan-bukan sewaktu Tun berkuasa. Orang India pula benci dengan penceramah Mamak Zakir, yang kononnya hidup di bawah naungan Tun.

    Nampaknya Tun dah menemui jalan buntut dalam kerjaya politik. Begitu juga dengan Muhkriz yang pada satu ketika dulu, dalam era pemerintahan HARAPAN, dilabel “Bintang Politik” yang berpotensi menjadi PM selepas Anwar.

    Apakah, sepertimana yang disebut Zahid, Allah yang Maha Kuasa memakbulkan balasan dan hasrat menjatuhkan Tun?

  105. Assalamualaikum, Tun.

    Apa yang boleh dilihat sekarang ialah BERSATU tengah dipijak, dihina dan diremehkan. Dalam PN, BERSATU langsung tidak menguasai DUN mana-mana negeri, apakah kedudukan BERSATU buat PRU yang akan datang?

    UMNO nampaknya kembali berkuasa. Nampaknya mereka tak kesabaran nak tukar MB, Speaker serta EXCO.

    Hairan juga dengan keadaan arena politik di mana pemimpin politik tertinggi Negara memerintah tanpa akar!

  106. Tun Perak May 14,2020 11:39 AM

    If HBT said :

    1. Malay political party uses racism, we should answer as racist than the Chinese HBT.

    2. You are stupid because dont spell right, we should answer “less stupid” than the Chinese HBT who does not know how to spell Khayal and bride/bribe.

    3.Malay are corrupt, less corrupt than the Chinese HBT.

    4. Malay boat rocking, more boat rocking than the Chinese HBT.

    5. Malay talk cock, yes we talk cock as much as the Chinese HBT.

    The rest – jangan layan. Meroyan hilang kuasa the Chinese HBT ni.

    YOU DID NOT ADD IN MARGINALIZED INDIANS, TUN PERAK.

    JARUM DI DALAM KAPAS, HAVE YOU HEARD OF IT?

    YOU WILL BE SURPRISED WHEN JAPANESE LAWAN KOREA IN SPORT, CONTOHNYA, IN MAINLAND CHINA, WHICH COUNTRY GETS MORE SAMBUTAN?

    I ALREADY WARN YOU, BUT IF YOU INSIST TO DO IT YOUR WAY, THEN, SO BE IT.

  107. Hajar

    Malaysia makin hari makin merosot sebab ada banyak org yg berfikir macam kau. Dalam era globalisasi, kau tak boleh bersaing dalam negara dan boleh kah kau bersaing dgn org luar negara?

    Kau kata aku menipu dan putar belit. Kau tunjuk bukti disini mana ayat aku menipu.

  108. Hajar

    Adakah dalam perlembagaan sebut kuota utk IPTA dan ekuiti utk syarikat mesti 30% utk kau? Adakah ia sebut hampir 90% penjawat awam dan staf di GLC mesti satu bangsa? Bukan kah semua itu diwujudkan dalam dasar ekonomi baru dan bukan kah ia patut ditamatkan pada tahun 1990. Minoriti dah berkurang kalau jatuh hingga 15% satu hari nanti, adakah majoriti masih perlu perlindungan dan bantuan lagi? Dulu Pak Lah pernah berkata skrg kau perlu pakai tongkat, minda tak ubah lagi kena pakai kerusi roda nanti.

    Politikus pandai pakai atas nama bumiputra. Kita lihat keadaan Orang2 Asli di Semenanjung hari ini. Adakah kehidupan mereka lebih selesa? Adakah mereka menikmati kemudahan asas sprt org2 lain. Kenapa hutan nenek moyang mereka ditebang dan dihalau dari satu tempat ke satu tempat?

    Macam mana dgn org2 Iban, Kadazandusun yg beragama kristian. Sabah dan Sarawak kaya dgn minyak tapi kemudahan asas dan infrastruktur jauh ketinggalan berbanding dgn Semenanjung. Kalau kau pandai mengurus dgn adil, tak kan ada suara dari sebahagian org2 Sarawak yg ingin berpisah dan mencapai kemerdekaan.

    Jelas kau ni tak sedar, tak faham dan tak malu.

  109. If HBT said :

    1. Malay political party uses racism, we should answer as racist than the Chinese HBT.

    2. You are stupid because dont spell right, we should answer “less stupid” than the Chinese HBT who does not know how to spell Khayal and bride/bribe.

    3.Malay are corrupt, less corrupt than the Chinese HBT.

    4. Malay boat rocking, more boat rocking than the Chinese HBT.

    5. Malay talk cock, yes we talk cock as much as the Chinese HBT.

    The rest – jangan layan. Meroyan hilang kuasa the Chinese HBT ni.

  110. Tun M

    I ada baca, orang kata Azmin nak naik jadi PM sebab TSMY sakit tunggu masa jalan. Sepatutnya gossip begini tak patut tular. I tengok TSMY keluar TV ok je. Bukan kah ajal dan maut itu ditangan Allah. Usah lah rajin sangat buat cerita sebab nak kuasa. Dibuat Allah nak TSMY panjang umur dari Tun M, pun boleh.

  111. https://www.thestar.com.my/news/world/2020/05/14/us-sails-warship-near-taiwan-a-week-ahead-of-presidential-inauguration

    MARK MY WORD, NOTHING WILL HAPPEN.

    EVEN WHEN SOMETHING NASTY HAPPEN, THERE MUST BE MISCOMMUNICATION, OR CORRUPTION ATAU LOBBY, AND EVERYONE IS WATCHING.

    ADAKAH CORRUPTION DINAMAKAN SEBAGAI RASUAH ATAU KORUPSI?

    ADAKAH LOBBYIST DINAMAKAN KATAK POLITIK ATAU POLITICIAN FROG?

    CHINA IS THE BIG BROTHER, THEY CANNOT BE PERCEIVED AS BULLY IN HANDLING TAIWAN ISSUE TO DESTABALIZE EAST ASIA ROUTE TOO.

    MAY I ASK, IS THERE ANY DIFFERENCES BETWEEN 1 COUNTRY 2 SYSTEMS AND 1 UNITED STATES, 2 PARTISAN SYSTEMS?

    UINTE AND RULE PUN BOLEH.

    DIVIDE AND RULE PUN BOLEH.

    WHETHER WE LIKE IT OR NOT, IT IS UP TO THEIR TAXPAYERS CUM PENGUNDI TO DECIDE.

    HEY WE ARE LIVING IN POST IT ERA WHEREBY INFO ARE SHARED ACROSS THE EARTH.

    ONLY YOU HAVE FIREFOX, OTHERS CANNOT HAVE FIREWALL?

    KONGSI ATAU TIDAK, ITU TERPULANG KEPADA POLICYMAKERS TANAHAIR.

    JEWEL OF THE WEST?

    PEARL OF THE EAST ORIENTAL?

    THE GOOD NEWS IS EVERYONE IS AWARE OF CORONA VIRUS.

    THE BAD NEWS IS THERE IS STILL NO CONCRETE AND MOST EFFECTIVE AND SAFEST WAY TO STOP THIS VIRUS FROM ATTACKING HUMAN CELLS.

    THE UGLY NEWS IS NO ONE KNOWS HOW UGLY THIS VIRUS CAN HIT THE ECONOMIES ACROSS THE WORLD.

    BLAME GAME IS NOT NEW, AND WITH USA ELECTION DUE, THE SUHU OF THIS BLAME GAME WOULD INCREASED TREMENDOUSLY THAT COULD LEAD TO HATE CRIMES, PROTESTS, RIOTS, CHANGE OF POLICY, AND MILITARY SOLUTION.

    SO, PANDAI2 LAH MEREKA INI YANG MENGELARKAN MEREKA SEBAGAI TUAH, JEBAT, LEKIU DAN KASTURI.

    THIS IS THE QUESTION THAT UMNOPUTRA REALLY NEED TO ASK, MAMPU ATAU TIDAK TO GO SOLO KERANA AKU BOS, MALU APA.

  112. Assalamualaikum,

    Saya menyanjung kepimpinan Dato’ Seri Najib Tun Razak. Saya dapati beliau mentadbir ekonomi dengan baik dan amat berjiwa rakyat. Berkenaan tuduhan kononnya beliau perompak, saya dapati banyak hujah di mahkamah berpihak kepada beliau. Tunggu sehingga habis perbicaraan dan kita akan terima keputusan mahkamah dengan hati yang terbuka.

    Saya rasa negara Malaysia akan jadi jauh lebih maju kalau Tun berhenti dari asyik menganggu pemimpin baru nak menjalankan tugas nya. Macam langau asyik nak jatuhkan orang sahaja. Hari ni merapu nak backing DAP pula. Kalau Tun dah lupa tanyalah PM ke 4 Malaysia dahulu. Beliau sudah 22 tahun berjuang menentang DAP dari meenghancurkan Melayu.Tanyalah, saya rasa beliau masih hidup lagi.

  113. IF SHE CANNOT DIFFERENTIATE DADA FROM DADAH, THATS HER PROBLEM NOT MY PROBLEM.

    JIKA MAHU HAYAL, HISAP LAH BY PLEADING NOT GUILTY, NO NEED TO MAIN BUNTUT PUNYA.

    JIKA MAHU HAYAL, MABUK LAH BY PLEADING NOT GUILTY, NO NEED TO MAIN BUNTUT PUNYA.

    YUP, THERE IS NO CURE FOR HUMAN STUPIDITY, EITHER YOU ADAPT TO THIS STUPIDITY OR YOU LET GO, MUDAH KAN?

    THE REST IS TALK COCK.

    BOAT ROCKING IS VERY RISKY WHEN THE BOAT IS GOING THROUGH A STORM.

    SALAH TAK PA BUT WHEN SALAH, TAK NAK MENGAKU, AND THIS IS DANGEROUS BECAUSE YOU WILL PUT YOUR FAMILY MEMBERS IN DEEPER SHIT.

    TO BRIDE YOU IS EASY.

    TO UNBRIBE YOU IS EASY TOO.

    HENCE, IA ADALAH LEBIH SELAMAT NOT TO ABUSE THE FEDERAL CONSTITUTION TO FAVOR YOURSELF FIRST.

    MAHU DENGAR ATAU TIDAK, ITU TERPULANG KEPADA PARTI2 POLITIK DI SEMENANJUNG, SABAH DAN SARAWAK.

  114. Salam YAB Negarawan Ulung Tun Dr. Mahathir,

    Mohon izin Tun:

    /// HBT456 May 13,2020 10:57 AM

    I DONT GIVE A FUCK TO WHAT HAJAR WANTS TO SAY ABOUT ME SINCE I ALREADY KNOW SHE TOO IS RACIST, EXTREME, GREEDY AND SELFISH TOO WHEN COMES TO HER HAK OF ‘I AM MY OWN BOSS’.

    KEPALA OTAK DIA, CELAKA BETUL.

    IT WONT HURT ME AT ALL SINCE I AM NOT IN HER LEAGUE, AND I DO NOT WANT TO BE ASSOCIATED WITH A DAMN FUCKING RACIST RACE.

    IF SHE IS NOT HAPPY, THEN, BERABUS BACK TO HER OWN KAMPONG, NO PROBLEM. ///

    Contoh Cina KURANG AJAR dan TIDAK TAHU MALU!

    Orang ini memang dungu, SAKIT MENTAL, dan nyanyuk.

    TANAH MELAYU adalah KAMPONG saya wahai siPolan yang dungu!

    Dasar keturunan PENDATANG yang tidak tahu diuntung!

    Boleh BERAMBUS dari sini…Aman sikit Semenanjung Tanah Melayu yang tercinta ini! ‘BERAMBUS’, bukan BERABUS lah, bodoh! (Maaf, kena kasar sikit sebab orang ini memang kurang ajar tahap gaban).

    P/S: Peribahasa yang siPolan suka guna (tetapi SALAH selama bertahun-tahun).

    “Tepuk DADAH, tanya selera.” Letih saya MENEGUR, tetapi kebodohan orang ini amat mengagumkan! Dia fikir dia BETUL walaupun selalu salah, dan dengan muka tak malu maki hamun orang lain bodoh, malas, dll.! Selepas lebih sepuluh tahun di Chedet baru dia tahu perbezaan antara ‘DADA’ dan ‘DADAH’! Alahai…Buat malu saja.

    Astaghfirullah…

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  115. Salam Tun.

    Says sangat setuju dengan tulisan Tun dan sedikit coretan telah saya nukilkan sebelum ini yang boleh dirujuk reply pada hari masa berikut:-

    May 13,2020 3:35 AM

    2. Dicoretan tersebut saya ada mengimbau kembali kisah yang lama iaitu tindakan DS Najib (DSN) merampas dana kepunyaan seorang rakyat warga Malaysia bernama Ablen Ibram Hamid (AIH), yang disimpan sebagai Trust Fund di Bank Negara (BNM) dan di Bank Swasta di Malaysia. Selain dari rampasan itu DSN juga telah “mematikan” AIH dengan mengwujudkan Sijil Mati Palsu (SMP) serta Surat Wasiat Palsu (SWP) yang menyatakan AIH menyerahkan seluruh hartanya yang ada disimpan di Union Bank of Switzerland (UBS) diserah kepada Kerajaan Malaysia dan DSN dilantik sebagai Pegawai Pentanbir harta tersebut.

    3. Sebelum orang suruhan DSN perompak sampai di UBS AIH telah lebih dulu menghubungi UBS. Maka cubaan kumpulan DSN perompak dari Malaysia itu terkantoi apabila pergi ke UBS menggunakan SMP dan SWP untuk menuntut hakmilik atas harta AIH tersebut.Semua peristewa tersebut dirakamkan dalam laporan di Blog Neil Keenan seperti di bawah:-

    http://neilkeenan.com/neil-keenan-update-what-goes-up-must-come-down/

    http://neilkeenan.com/neil-keenan-update-they-are-all-watching-you-malaysia

    http://neilkeenan.com/neil-keenan-update-malaysian-dead-man-walking-caper-part-2

    4. Sekarang AIH menerusi ICJ telah batalkan semua kemudahan pinjaman kepada 74 buah negara di dunia termasuk juga Malaysia. Seterusnya AIH menuntut semua dana yang pinjamkan dan yang dicuri beserta faedah yang selama bertahun dipinjam gagal dijelaskan dikembalikan. Selagi penyerahan tuntutan tersebut tidak disempurnakan maka perjanjian pinjaman baru tidak akan dilayan. Sehingga kini penyerahan tersebut gagal disempurnakan. Pada hal dikhabarkan semua negara yang meminjam kecuali Malaysia bersetuju untuk penyerahan segala tuntutan yang dibuat oleh AIH. Semua negara tersebut sedang mengalami kesusahan mengurus ekonomi yang sangat teruk akibat tidak dapat lagi meminjam dari dana AIH.

    5. Pada coretan sebelum ini saya terlupa menanyakan pada Tun perkara berikut:-

    a. Kenapa kes AIH ini tidak diselesaikan pada masa 22 bulan Tun menjawat PM-7 dulu? Pada hal sebelum itu AIH sendiri telah maklumkan kes ini kepada Tun, YB Mukhriz, YB Muhyiddin, YB Shafie Apdal dan D Kharudin A Hassan.

    b. Adakah ekonomi Malaysia tidak terjejas seperti yang dialami oleh negara lain yang sama terlibat dengan kes ini?

    c. Adakah Tun memusuhi AIH (yang dikhabarkan Tun juga mengenali secara peribadi)? Kalau benar apakah kesalahan beliau kepada Tun atau negara.

    d. Adakah Tun beranggapan rompakan yang dirancang dan dilaksana DSN ke atas harta AIH rakyat warga negara sendiri itu tidak salah dari segi undang-undang negara dan juga tidak salah dari segi hukum islam?

    e. Adakah sosok pemimpin lain yang lebih tinggi dari jawatan PM yang juga sama terlibat dalam pakatan DSN merompak harta AIH ini dan mereka ini perlu dilindungi?

    f. Adakah Tun dipengaruhi oleh mana-manapemimpin-pemimpin besar dunia supaya Malaysia menghalang dan melewatkan penyerahan ini untuk membolehkan mereka menutup segala keterlibatan yang mereka laku bersama Malaysia dalam hal ini?

    5. Pada hitungan saya yang cetek ini Malaysia lebih utamakan pinjaman dari negara luar seperti China dan Jepun bagi memulihkan ekonomi Malaysia. Mengapa tidak bantu AIH dan kemudian minta dibantu oleh AIH saja. Mungkin agaknya Malaysia tidak yakin harta yang AIH ada tidak cukup seperti yang diperlukan oleh Malaysia. Kalau selama bertahun-tahun harta AIH itu telah dipinjamkan kepada 74 negara di dunia termasuk Malaysia tanpa peminjam melangsaikan faedahnya maka adalah tidak dapat diterima akal mengapa Malaysia tidak yakin usaha sungguh-sungguh supaya dapatkan bantuan dari AIH? Atau adakah Malaysia tidak ada cukup dana untuk bayar balik apa yang telah dipinjam dan yang dicuri beserta faedah yang dituntut oleh AIH?

    6. Agaknya semua yang berlaku ini adalah dalam perancangan Allah bagi membolehkan berlakunya reset total kepada sistem pemerentahan manusia di seluruh Malaysia dan Dunia. Mari kita semua berdoa semoga Allah meletakkan Malaysia serta sekalian isinya dalam perlindungan NYA!

    Wallahuaklam.

  116. Tun

    Under the Malaysian Constitution, the DAP will never be able to destroy the Malays as safe-guarded by the DYMM Yang Di Pertuan Agong and the Royal Sultans. At best, the DAP can only be a mischief maker by saying, “No !” when it should have been a “Yes !” or vice versa. And no one noticed that their slogan ” Malaysia for Malaysians ” as concocted by the legal minded Lee Kuan Yew was as fake as it could be under the Malaysian Constitution because the majority always rule.

    As a Trojan Horse, the DAP failed too. Even in POWER, the wooden Trojan Horse failed to carry it load and collapsed in a heap to it own bungling. The DAP never learnt from their 4 bungles since 1997, eg

    1. 1997-1998. If the DPM had taken a holiday, he would have returned as the Prime Minister. One Easy Step

    2. 2008 If the 32 Aduns had been sorted out before and not after the GE, their best friend would have been the Prime Minister since. One Easy Step.

    3. 2013 If the Duo had announced a dramatic 100 day fast to the death, their best friend would have been the Prime Minister. One Easy Step.

    4. 2018 I suggested the DAP to join up with the BN. They did even better and were part of the Government after 9 May 2018.

    5. 2020 Through their own machinations behind closed doors, the DAP was thrown out of POWER whilst in POWER ! How could this have happened when I least expected the DAP to bungle big time whilst in POWER. Obviously, bad generalship must have been the cause of their ejection unceremoniously !

    Then how ? If the DAP generalship was any good, it would have considered all the options well before 9 May 2018 on the future direction of the DAP to maintain POWER within Malaysia’s SOVEREIGNTY AND NATIONAL INTEREST. In other words, to keep the DAP in POWER always by the ejection of anything to do with Lee Kuan Yew like the acronym DAP, the limpid Rocket Flag etc and dry-clean all that was foreign and be subsumed by a “new Malaysian” identity. Go the full stretch to flesh out a new Malaysian political animal and take the political risk with the complete disappearance of the former DAP ! New strokes for new folks !

    But as any person could assume that the DAP in POWER wanted to push forward its age old agenda whatever that was and revealed its hidden intentions. Thus, unwittingly the generals of the DAP stripped themselves naked in the middle of the Malaysian political arena and got chopped into bits by lesser folks. What a mess of blood and gore – the result of bad DAP generalship !

    The DAP should have hung to the coat tails of our beloved Tun Dr Mahathir Mohamad even at a speed of 1000 mph ! But the bad generals of the DAP kept to their 1966 birth certificate as issued by Lee Kuan Yew and now will suffer forever because of thick-headedness and the lack of common sense.

    Yes ! The DAP did take 10 steps forward but ended up a quantum leap backwards. Politics is about winning. Not losing !

    From a Tiger, the DAP has become a pussy cat ! The DAP used to roar but now it meows !

    HOW CAN DAP KILL THE MALAYS ?

    The DAP was already still-born in 1966 under the Malaysian Constitution ! Of course, the legal minded Lee Kuan Yew knew this well before 1963. History will reveal whether he had a secret agenda before Singapore joined Malaysia in 1963 or not, only history will foretell. Please do not kill the history professors for the future revelations !

    Therefore, whoever led the DAP yesterday, today and tomorrow is like the Pied Piper of Hamelin leading a pack of followers to NOWHERE !

    The DAP generals had the opportunity to achieve greatness for our beloved Malaysia and her Rakyat but it is not to be. What a waste of time, effort, money and talent ! In fact the DAP generals became even more EXCLUSIVE whilst in POWER. Someone got bluffed by someone ?

    Malaysia Boleh Tun as always. No problem.

  117. Assalamualaikum Tun.

    Melayu dulu dikatakan tidak bacul kerana ada kuasa.

    Mungkin Melayu sekarang dikatakan bacul kerana tiada kuasa. Tiada kuasa untuk tukar kerajaan.

    Tapi anehnya sudah beberapa pemimpin ditukar, termasuk 2 buah kerajaan jika Melayu sekarang tidak suka.

    Baculnya Melayu.

    Terima kasih Tun.

  118. Salam Tun M

    Rasanya ada yang mimpi siang/malam
    Buat apa Tun M nk pegi ke kem TSMY
    TSMY dan gang ada 3 tahun je nk jadi kerajaan
    Kenapa?
    Bila berlaku pru15 memang *****. Pengundi PH confirm x undi bersatu,Yang kem UMNO PAS mca mic pon takkan bagi kerusi utk bersatu.Kalau bagipon bagi tempat yang susah nk menang.Lingkup terus.Mungkin geng2 bersatu akan join umno balik yang menyebabkan bersatu akan secara automatiknya dikuasai kem Tun M/Mukhriz
    Ohya mungkin bersatu akan bertembun dgn umno pas pru15 juga
    Mana diorang nak lari

    Nampak sgt org tak reti erti perjuangan
    Tun M dah lalui zaman jepun british,komunis etc.Masa tu juga xda penyokong xda kerusi xda kuasa x kuasa pam.Apa beza skrg?
    Jadi sekarang dah tinggal 4-5 org mp dlm bersatu yg tinggal setia dengan tun.So what?.Bila susah sikit dah abandon tun M.Toleh belakang.Takut takda kuasa takda duit takda apa2.Macam daun kena diterbang angin.Human nature,bila berkuasa disanjung,bila tak berkuasa dibuang mcm pinggan pakai buang.Ini puak2 yang ramai sangat.
    Yang dah tak sehaluan dgn Tun M kat sini,pintu dah terbuka luas silakan keluar

    Terima kasih Tun M
    PS
    Saya x berapa kisah pon,pru 15 petandingannya ialah PH vs MN vs PN?.Tun M dapat retain yang 4 -5mp dah cukup utk skrg.PH MN PN diorang nAk double ko ke atau triple ko ke lantak.

  119. Mohon izin Tun:

    @Look East (Look East May 13,2020 11:11 AM),

    Haiya, CAKAP AKU KAU LAGI…BIADAP BETUL.

    Saya tahu malu. Saya tidak makan dedak, tidak korup, tidak tamak, tidak main judi, tidak gila kuasa, tidak minum arak, tidak makan babi @ khinzir, dll, yang boleh buat saya malu.

    Saya juga berusaha & bekerja untuk dapat rezeki yang halal. Lagi satu saya tidak pandai menipu @ putar-belit fakta macam anda. Malulah sikit!

    Kerana saya Melayu saya ada hak keistimewaan di bawah Perlembagaan Malaysia. Mengapa saya mesti malu? Saya memang anak Melayu dan ini TANAH MELAYU. Takkan saya mesti tukar bangsa saya kerana saya ada hak keistimewaan. Anda siumankah?

    Anda tahu malukah Look East? Cakap macam orang mabuk arak! Please get lost if you hate to be here (TANAH MELAYU)!

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  120. Tun,

    My own wish is for the country to have a government like the old Barisan Nasional, you know… the one before DS Najib became PM. All the races were represented fairly in government, but most importantly, the government was stable as it had just the right formula for each party in the coalition. The BN agenda was also in tune with the Federal Constitution, and there was no hidden agenda to subvert the constitution as they was when Pakatan Harapan came to power.

    PH two years in government was a miserable time for Malaysia. As Malays/Bumiputeras were never happy with their hidden agenda under the so-called New Malaysia or Malaysia Baru nonsense. As expected, the immediate backlash from the community came in the form of an extreme coalition of pro-Malay/Bumiputera parties.. the so-called Perikatan Nasional/Muafakat Nasional government. An extreme Malay/Bumiputera government.

    This is what has become of the nation. Extremist politics of the worst kind… first PH and now PN. The nation’s social fabrics is disintegrating by the day, every single day is a restless day of constant politicking between extremists from both sides. Race relations are forever damaged.

    Where is the old BN way, what has happened, Tun(?!)

  121. Tun M

    I ada kawan baik keturunan Cina dan India, jika Tun kata mereka nak sama rata macam orang Melayu/Bumiputera, I tak akan setuju. Jika mereka kata Raja2 Melayu harus dibuang, I tak akan setuju. Kawan tetap kawan, nak lebih, sorry tak boleh kasi.

    Perlukah dalam bulan mulia ini dan juga ketika rakyat global sibuk dengan COVID 19, Tun harus terusan bergaduh dengan semua pengganti2 Tun.

    None of the campaigns sejak jadi PM7 berjaya. Popularity Tun makin menurun. Election akhir2nya jadi begitu hambar, kemenangan memihak kepada BN. Itu sudah ada tanda2 untuk Tun berundur. I juga turut menyesal pangkah PH dulu. I tidak pernah pangkah yang lain dari BN. Tapi pasal Tun, I tukar haluan. I tak malu cakap I cukup menyesal, sebab nasib Melayu jadi lebih teruk ketika PH jadi gomen sementara.

    Ramai tau kan gomen ini sementara sebab kita ada permanent gomen dibawah yang YDPA. Jika gomen sementara lumpuh, permanent gomen masih berjalan.

    Team muda Tun terdiri dari anak2 muda yang tidak berpengalaman. Mereka terlalu idealistic. Mereka tidak tau dalam politik bukan begitu. Lihat saja apa mereka kata dalam sosial media, or arus media perdana. Mereka saolah olah nak tunjuk mereka baik macam malaikat, but rakyat tidak bodoh, orang Melayu juga tidak bodoh.

    My advise to Tun M jagalah isteri Tun dengan baik sementara kesempatan masih ada. As for anak cucu let them chart their own journey. Tak perlu risau hal mereka la.

    As rakyat biasa I kena cari duit nak bayar hutang rumah, kereta, card credit, nak beli ubat, nak beli makanan. Kadang2 I kecil hati juga dengan gomen, I dan hubby ini Melayu, tak pernah ambil hutang business dari gomen, anak2 I sekolah pun tak pernah pinjam duit gomen, but bila I susah tiada yang nak bantu. Am the unlucky one, nak cari 55 ringgit sehari dalam zaman COVID 19 ini pun payah, usahkan nak dapat gaji 55k sebulan macam Menteri muda Tun.

    Tun nak cerita marah, I lagi marah.

  122. Salam YAB Negarawan Ulung Tun Dr. Mahathir,

    1. DAP tidak mungkin dapat menghancurkan orang Melayu jika kita kuat, bersatu, dan mengamalkan nilai-nilai yang baik seperti yang disarankan dalam Islam.

    2. Ketidakhancuran Melayu banyak bergantung kepada diri orang Melayu itu sendiri. Jika jati diri kuat dan mempunyai kekuatan mental serta iman yang tinggi, seseorang tidak akan dapat dihancurkan oleh sesiapa pun.

    3. Tun berada di pihak Pembangkang; maka terpulanglah kepada Kerajaan Tebuk Atap untuk menangani keadaan ini. Tun ada sebab tersendiri mengapa Tun berbuat sedemikian. Saya lebih percaya kepada KEBIJAKSANAAN Tun. Saya amat yakin dengan keikhlasan Tun.

    4. Jika PM & geng tidak menyalah guna kuasa, tidak korup, dan tidak menganiayai / menzalimi sesiapa tiada apa yang mereka perlu risaukan.

    5. Saya berasa mual bila ada yang masih menyanjungi DSN. Mengapa masih ada yang tegar memuja-memuji orang sebegini? Muliakah orang yang ada rekod jenayah korupsi (wang haram) dan salah guna kuasa? Tidak malukah? Amat menyedihkan melihat senario ini.

    6. Lagi menyedihkan bila ada orang Melayu-Islam sendiri yang menghina Tun di blog Tun sendiri. Inilah perangai HAPRAK yang boleh menghancurkan orang Melayu!

    7. Nampaknya usul undi tidak percaya terhadap PM tidak akan dibahaskan pada 18 Mei 2020 ini. Selamatlah PM buat seketika.

    8. MPs BERSATU yang tidak mendengar nasihat dan kata-kata Tun memang telah bersikap tidak menghormati dan tidak menghargai Tun sebagai ORANG NOMBOR SATU BERSATU.

    9. Senang-senang saja mereka membelakangkan pandangan Tun. Mereka fikir mereka hebat sangatkah?

    10. Perlakuan mereka amat mengguris hati Tun, dan merosakkan banyak perancangan Tun. Azmin & geng, PAS/ UMNO/sekutu pula bersikap munafik dan lidah bercabang. Spesis sebeginilah yang boleh menghancurkan Melayu.

    11. Tun M sudah nampak percaturan UMNO/PAS untuk PRU-15 yang TSMY & geng dalam BERSATU gagal untuk baca / nampak! Kita lihatlah apa kesudahannya…

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  123. twinpeaks May 13,2020 5:22 PM

    SS Lee…

    we feel sad for you mate.. keep on dreaming buddy! You can sure find what you want in your dreams.

    WRITING ESSAY THAT NO ONE READS IS LIKE PLAYING PIANO TO A COW, MR LEE.

    LET IT BE BAH.
    EACH RACE TOO HAS THEIR OWN PROBLEMS, AND IT IS DEFINITELY GOOD TO SAY NOTHING AT ALL.IF THEY WANT TO HAPUS CINA ROOT YOU ALSO CANNOT DO ANYTHING.
    TAKE IT AS A CHALLENGE AND UPGRADE YOURSELF WITK SKILLS THAT ARE UNREPLACEABLE, AND HAVE HIGH ENTRY BARRIER.

  124. Salam Tun.

    Saya menyanjungi Tun selama ini. Tapi sanjungan saya tidak membuta tuli.

    Strategi pertama Tun untuk memperkasa Bersatu dan menggantikan UMNO dalam meneruskan perjuangan bangsa, saya rasa adalah strategi yang tepat.

    Strategi kedua Tun untuk mendampingi DAP dan PKR dalam usaha memperkukuh Bersatu, juga saya rasa strategi yang tepat.

    Tetapi ketidak ikhlasan DAP dan PKR membenarkan Tun memperkasa Bersatu menjadi penunjuk yang jelas bahawa strategi kedua Tun tidak akan berjaya dan akhirnya strategi pertama juga tidak akan berjaya.

    Terang-terangan Tun didesak meletak jawatan supaya matlamat Tun untuk memperkasa Bersatu gagal, LTTE disembah, Zakir Naik dibenci, Jawi ditolak mentah mentah, penempatan kekal Cina di Perak, dan banyak lagi

    Tun, sudah sampai masanya strategi ketiga dirancang… tanpa DAP

  125. Dear Tun Dr Mahathir,
    The game of politics according to the philosopher Bertrand Russell is the process by which people choose the man who will get the blame.

    Power is sweet; it is a drug, the desire for which increases with a habit – Bertrand Russell

    In Malaysia content, generation of Malay Politicians have masterful playing the blame game on DAP, the non-bumiputra and using their race and religion trump card to sweet talk their own Malay brothers and sisters into believing they are the Malay and Muslim Champions and are there to protect the Malay and Muslim right/interest.

    But once these Malay politicians were elected to be YB MP or YB ADUN and in Corridors of Power they fail miserably to live up to the legitimate expectations of the people to be a true patriotism, selfless devotion to duty, and complete willingness to dedicate their lives to the causes of nation-building and raising the peoples’ standard of living as they fell into the same trap as many third world leaders succumbed to corrupting tendencies of power. Many of these Malay Politicians are now billionaire whereas majority of the B40 are Malay.

    You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time. – Abraham Lincoln

    Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me. Fool me three times, shame on both of us. ― Stephen King

    Malay easily forget and had been fooled by their own Malay or those hijacked Malay identity (Indonesian, Filipino, Borneo political frog and etc) Politicians repeatedly and persistently for decades. Unfortunately till today some of the Malays still say “But DSN is Malay blame only JL”. The facts are DSAZH, TSMA, DBMR, DSAAAR, TSMIAS, DSTA, DSAM, TSSAS and DSRM are Malay too, then who to blame? Is it JL faults also?
    https://says.com/my/news/10-umno-leaders-in-the-new-ruling-coalition-who-are-undergoing-corruption-trials

    The Knives are out for Tun Mahathir as UMNO’s Cyber-troopers, BERSATU’s Turncoats and Peoples’ Mandate Betrayers are out in full force to discredit Tun Mahathir.

    As for me as Chinese Malaysian, I am tired to be the pouching bag/scapegoat for all the Malaysia’s ills and been treated as second class citizen not matter how many generations we were born in Malaysia whereas someone born in Indonesia or Philippine who can easily hijacked the Malay-Muslim identity are welcome to be our YB MP, YB ADUN and one day become our PM. So please have the cake and eat it too.

    So long my beloved Tun Mahathir please takes care.

    Farewell my proud child “Malaysian Dream” you have brought me hope and joy that I will treasure forever.

    http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm
    Martin Luther King, Jr. Speech; “I have a dream” delivered 28 August 1963, at the Lincoln Memorial, Washington DC.

    I do have dreams of my own:
    I have a dream; I dream of a day where I shall call myself Malaysian and if you insist that I put in more detail in front of Malaysian, I will say I am a Proud Kedahan Malaysian.

    I have a dream; I dream of the day where my grandchildren will live in a nation where they will be judged by the content of their character and not by the colour of their skin or religion.

    I have a dream; I dream of a day Malaysians can truly embrace and celebrate our diversity where different ethnicity, religions and cultures live in peace and harmony with mutual understanding, respect and acceptance.

    I have a dream; I dream of a day where G25’s (A Malaysian group made up of prominent Malays) mission will be accomplished.
    https://www.g25malaysia.org/about-us
    Mission: G25 is committed to pursue a just, democratic, peaceful, tolerant, harmonious, moderate and progressive multi-racial, multi cultural, multi religious Malaysia through Islamic principles of Wassatiyah (moderation) and Maqasid Syariah (well-being of the people) that affirm justice, compassion, mercy, equity. Malaysia is to be led by rule of law, good governance, respect for human rights and upholding the institution of the country.

    I have a dream; I dream of a day where we can harvest the best of every race/ethnicity to build a truly progressive and just society where the prosperity of the nation can be enjoyed together in a fair and equitable manner.

    I have a dream; I dream of a day that our children and grandchildren when looking back on 9th May 2018 can say proudly, our parents and grandparents had showed exceptional courage and braveness to turn the tide of oppression and regression to liberty and progression by voting out BN at its critical/pivotal moment when the nation need them the most.

    I have a dream; I dream of a day this nation of ours will rise up and live up the true meaning as proclaim by our Nation Founder Father Tunku Abdul Rahman at Independent day and Malaysia day: “forever a sovereign democratic and independent State founded upon the principles of liberty and justice and ever seeking the welfare and happiness of its people / ever seeking to defend and uphold peace and harmony among its people.”
    https://en.wikipedia.org/wiki/Malayan_Declaration_of_Independence#The_document
    Malayan Declaration of Independence was officially proclaimed on 31 August 1957.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Proclamation_of_Malaysia
    Proclamation of Malaysia on 16 September 1963.

    I have a dream; I dream of a day that my dream is Malaysia’s Dream/Malaysian Dream and Malaysians will and shall reclaim and rebuild our beloved Malaysia to its glorious day.

    This is Malaysian dream, this is Malaysian hope, this is Malaysian faith and with this hope and faith, I call upon every Malaysians irrespective of Race, Religion and Region shall now make real our dream and the promises of democracy, liberty and justice. Now is the time to rise from the dark and desolate valley of racial divide, oppression and injustice to the sunlit path of racial unity, liberty and justice. Now is the time to lift our nation from the quicksand of divide and rule to the solid rock of brotherhood. Now is the time to make democracy, justice and liberty a reality for all of Malaysian’s children. Now is the time to show our exceptional courage and braveness to vote out the corrupted MO1 & BN’s decadent, kleptocratic Government and embrace our new hope and faith in PH. Now is the time we vote for PH in GE14. PH is our best hope to reform and rebuild our country, and set it on a course towards unity, justice and prosperity.
    https://www.themalaysianinsight.com/s/43052/
    Pakatan manifesto offers hope for real reform.

    Will I wake up on the early morning of 10th May 2018 with a broken heart that’s barely beating? Or will we wake up with joy, knowing that we have taken the crucial and important step to make Malaysian dream come true?

    The choice is in MALAYSIANS hand. Please make our MALAYSIAN DREAM come true. It’s either now or never. I thank all from the bottom of my heart.”

    I cry for my beloved Malaysia.

    Thank you

    Yours truly
    SS LEE
    PS: https://www.youtube.com/watch?v=pRGFs2RnkcU&feature=youtu.be

  126. Assalamualaikum Tun yg dihormati..

    Pendapat saya,Tun sudah ada trust issues yg sgt serius.Mungkin Tun nampak lebih mudah utk kita mempertahankan hak kita daripada DAP berbanding mempertahankan kebenaran dari puak pemimpin Melayu yang corrupt.Lihat sahaja unprecedented move yg terpaksa Tun dan kita buat hanya utk menolak kerajaan kleptokrat yg susah nk ditolak dr dlm.Sedangkan membuang DAP,hanya dgn ‘Langkah Sheraton’.

    If that is the case, i think Tun is not the only one to blame.Kita semua bersalah dgn membenarkan dan membiarkan pemimpin2 yang memegang tampuk kuasa berbuat sesuka hati tanpa berbuat apa2 dan takut utk buang mereka dari dalam.

    Now,THAT have to change.kita semua bertanggungjawab.

    Terima kasih Tun…

  127. Tun,

    The Germany-based anti-corruption agency NGO Transperancy International surely have their data wrong for their 2004 report. The NGO listed the top 10 kleptocrats of the past two decades.

    Our very own ex-Prime Minister DS Najib is at number 6, with USD800 million. The late President Ferdinand Marcos of the Philippines is third with USD10 billion. The second place goes to the late President Suharto, with estimated stolen wealth of USD15-35 billion. No surprises there, I suppose.

    Not surprisingly too, all these kleptocrats are either Asian or African, Tun.

    But surely, the German NGO must have got their data wrong, when they put another Malaysian Prime Minister as the ultimate kleptocrat, with USD40-60 billion. No. 1 in the Top 10 list(!!)

    I truly didn’t know that we have two(!) kleptocrats in just one small nation of thirty million people. And the only nation with two in their top ten list.

    Surely, their data is wrong. I just don’t want to believe it, Tun..

  128. DONT FORGET, RACIST REMARKS KILLED TOO, JUST LIKE CORONA VIRUS AND TERRORISM AGAINST WAR.

    SHOBBY LAND DEALS TOO CAN KILLED JUST LIKE OIL DRILLING.

    UNFORTUNATELY, THE LIBERAL MELAYU ARE SO BUSY WITH POLITICKING BY FORCING PRIVATE SECTOR TO BORNE FOR LAND DEALS APPROVED BY THEM.

    FRANKLY SPEAKING, IF ARTIS MELAYU WANTS TO BE SELEBRITI IN HOLLYWOOD, BY ALL MEANS GO A HEAD, NO NEED TO FEEL SEGAN ONE.

    BUT CAN THE ULTRA RASIS MELAYU DLL KAUM ACCEPT?

    JIKA MEREKA TAK BOLEH ACCEPT, HANCURKAN PARTI2 CINA SAJA, MUDAHKAN, KATA SRI SENSE.

    EVEN DSN IS LET OFF THE HOOK, HE TOO CANNOT ESCAPE THE GUILT WITHOUT TRIAL SINCE ABSOLUTE POWER IS SO ADDICTIVE AND POWERFUL THAT NO AHLI PARTI MELAYU CAN RESIST.

    HIS SUCCESSOR TOO WILL FACE THIS DILENMA WHEN THE BATON IS PASSED TO HIM.

    CINA MAHU JADI PERDANA MENTERI, YOU SURE, SIBOTAK?

    I DONT THINK SO, BUT WHEN THE DAPUR GETS TOO HOT, THEY WILL BE THE ONE WHO KECUT, AND TURN INTO SILENT IS GOLD ONE FOR POLITICAL STABILITY, ITU SAJA.

    DAH DILEMBANG BERPULUH2 TAHUN, NO CINA IS STUPID AND NAIVE ENOUGH TO TAKE THIS BATON, MEREKA PUN ADA MARUAH, DAN TAKUT KENA MAKI HAMUN BY BANGSAT, OOPS, I MEAN BANGSA MELAYU AGAIN, AND AGAIN.

    KONGSI ATAU CERAI, PLEASE DECIDE NOW, JANGAN TUNGGU.

    BERANI KERANA BENAR?

    NOT AT MY BACKYARD MENTALITI?

    THE BALL IS WITH HAKIM NEGARA.

  129. Tun,

    We don’t understand why Tun keeps saying that TSMY has no majority support in Parliament. There are two key things about Westminster parliamentary system in Malaysia. And I am not trying to teach Tun, .. just to remind Tun.

    The first is that Members of Parliament can legitimately cross the floor from one side to the other, just like how a number of Labour MPs cross over from supporting Labour to form an independent block to support the Tories and then not supporting the Tories. This is democracy, Tun. The general elections is only part of democracy. It is not going against the people’s mandate of the last general elections should MPs change sides during a Parliamentary session, as this is part of democracy too. PH should really learn more about democracy to be in politics. It happened in Sabah too in 1994 (remember?), and PBS never complained, because PBS understood how parliamentary democracy works, and yes they did have a sour face, but that was all it was.

    Secondly, Article 43 of the Federal Constitution empowers the Yang di-Pertuan Agong to have the final say on who should be the Prime Minister. Not Members of Parliament. That’s why Shafie Apdals’ attempt to table a motion in your favour was rejected, as it went against the Federal Constitution.

    Thirdly Tun, why do you and the opposition keep saying that TSMY was not properly chosen by the Yang di-Pertuan Agong. Based on news report at the time of his appointment, he had already 114 MPs of the Dewan Rakyat on his side when the Gabungan Parti Sarawak (GPS) MPs were also included. That’s more than the required 112. So, we don’t really know what is the basis of the opposition PH saying that TSMY was and is not the legitimate Prime Minister of Malaysia. It seems that they could not count and still can’t. And I don’t understand the rational of tabling a No-Confidence motion in Parliament when there is no basis for it to be passed. Is it just to waste Parliamentary time(?) Sour grapes is not a good enough reason.. Tun should tell this to Tun’s DAP and PKR buddies.

    Tun’s stand is really confusing to say the least.

    In my opinion, for the sake of Malay/Bumiputera unity, Tun should really be coming back to our side in Bersatu party. This is your party. You founded it with TSMY. But no one is on your side. And it is a sad ending to your glorious political career if this is how it ends.. in bitterness for you and potentially DS Mukhriz too.

    Let’s face it, all Prime Ministers have had their shares of big mistakes. Tunku was blamed for the May 13 riot. Tun yourself had been blamed for a long list of things including human rights abuses and endless financial scandals. DSN was a selfish kleptocrat. The list goes on and on. But certain things need to be looked after no matter who the Prime Minister is. And one of those sacred things is the protection of Malay/Bumiputera rights and future in this country. Tun and other Malay/Bumiputera leaders are supposed to stop these personal rivalries and focus on what matters to the Malay/Bumiputera community.

    That’s the only right thing that matters, Tun.

    Thank you.

  130. Orang boleh kata apa sahaja tetapi saya lihat approach Tun kepada DAP sekarang ini adalah salah satu usaha jalan dakwah.

    Jalan dakwah sentiasa penuh dugaan dan onak duri. Jadi, bertabahlah.

    Selamat meneruskan ibadah puasa dan pencarian lailatul qadar.

    Wassalam.

  131. Hajar, aku dah dua kali nampak kau tulis kata bangsa lain terutama Cina tak malu. Yg jelas tak malu lagi tak sedar ialah orang seperti kau. Mana ada negara di dunia ini majoriti perlu perlindungan dan bantuan kerajaan tapi peluang minoriti dihadkan? Kau faham apa erti malu tak.

    Kau baca ini berulang kali baru cakap.

    https://www.google.com/amp/www.astroawani.com/berita-malaysia/wahai-melayu-inilah-senarai-kesalahan-yang-perlu-dibetulkan-kalau-mahu-berjaya-tun-mahathir-185106%3famp=1

  132. I DONT GIVE A FUCK TO WHAT HAJAR WANTS TO SAY ABOUT ME SINCE I ALREADY KNOW SHE TOO IS RACIST, EXTREME, GREEDY AND SELFISH TOO WHEN COMES TO HER HAK OF ‘I AM MY OWN BOSS’.

    KEPALA OTAK DIA, CELAKA BETUL.

    IT WONT HURT ME AT ALL SINCE I AM NOT IN HER LEAGUE, AND I DO NOT WANT TO BE ASSOCIATED WITH A DAMN FUCKING RACIST RACE.

    IF SHE IS NOT HAPPY, THEN, BERABUS BACK TO HER OWN KAMPONG, NO PROBLEM.

  133. https://www.thestar.com.my/lifestyle/entertainment/2020/05/13/please-forgive-me-bryan-adams-apologises-for-racist-covid-19-rant

    YES, I FORGIVE YOU, MR BRYAN ADAM, AND I HOPE YOU TOO NEVER FORGET WHAT YOU HAVE ACHIEVED THROUGHOUT YOUR MUSICAL CAREER AND AS INTERNATIONAL VEGAN AMBASSADOR.

    THIS VIRUS TOO, NOBODY WANTS IT TO HAPPEN.

    IN HERE, I COPY-PASTE ONE OF YOUR HIT SONG THAT TOUCHED MY HEART TO REMIND ALL OF US THAT WE ARE NOT ROBOT, WE ARE HUMAN.

    HAVE PEACE, MR BRYAN, AND MAKE CANADA GREAT, SAFE AND PROUD AGAIN TOO TO FIGHT THIS GLOBAL PANDEMIC SO THAT EVERYONE CAN GO BACK TO WORK ACROSS THE WORLD.

    KEEP IT UP, DONT GIVE UP, JIA YOU.

    https://m.youtube.com/watch?v=9EHAo6rEuas

  134. Salam Tun.

    Tun adalah seorang yang sangat dihormati satu masa dahulu.

    Bila masa itu?

    Masa Tun begitu kuat menentang DAP.

    Kenapa sokongan terhadap Tun sangat jauh berbeza sekarang?

    Tun tahu sendiri jawapannya. Walau apa pun Tun katakan dalam semua tulisan atau ucapan Tun bagi menegakkan kenyataan Tun, ianya tidak akan berjaya.

    Mungkin Tun lupa.

    Selain dari sifat malas, bodoh dan yang terkini bacul yang Tun ratibkan sejak puluhan tahun dahulu terhadap Melayu, Tun lupa kepada satu sifat Melayu yang teragung – TAAT SETIA.

    TAAT itu kepada agama iaitu Islam. Manakala SETIA itu kepada pemimpin ulung yang sebenar iaitu SPB YDP Agong. Dengan ertikata lain TAAT SETIA itu bukan kepada pemimpin seperti Tun.

    Tun hanya seorang ahli politik. Umum mengetahui ahli politik sentiasa berubah mengikut waktu dan persekitaran. Ahli politik bermain politik mengikut gaya dan acuan masing-masing.

    Dalam konteks ini Tun adalah seorang “Machiavellian” yang mengamalkan konsep matlamat menghalalkan cara. Malah pada ketika ini Tun dilihat lebih Machiavelli dari Machiavelli sendiri!

    Semua orang tahu Tun benci DS Najib. Bukan dia sahaja. Tun benci hampir semua orang termasuk Tengku Abdul Rahman, Tun Hussien Onn dan Tun Abdullah Badawi. Ini tidak termasuk beberapa tokoh lain lagi seperti Tengku Razali Hamzah dan Tun Ghaffar Baba. Tun mungkin tak sempat nak benci Tun Abdul Razak kerana beliau meninggal dunia terlalu awal atau mungkin juga kerana beliau yang membawa semula Tun ke dalam UMNO selepas dipecat oleh Tengku Abdul Rahman.

    Pokoknya adalah Tun amat bencikan DS Najib. Maka matlamat Tun adalah untuk menjatuhkan dan menghancurkan DS Najib. Mengapa? Tak perlu disebutkan lagi mengapa. Semua orang dah tahu mengapa.

    Tun pegang dan genggam matlamat ini walau apa pun terjadi. Tun sanggup berbuat apa sahaja asalkan matlamat ini dapat dicapai. Tun laksanakan pelbagai langkah yang tak pernah difikirkan oleh sesiapa sebelum ini. Sehinggalah Tun mengikat tali silaturrahim dengan seteru utama Tun selama ini iaitu PKR dan DAP.

    Serentak dengan itu maka bermulalah segala strategi, taktik dan teknik politik oleh Tun dan rakan-rakan baru Tun. Walaupun banyak yang kelihatan sangat meragukan, namun ramai yang termakan dan percaya.

    Ya. Pada peringkat awal strategi, taktik dan teknik pelik Tun ini amat berjaya. Tun berjaya menumbangkan UMNO dan BN. Tun jadi PM.

    Namun lama kelamaan semuanya kembali makan tuan. Tun terperangkap dalam skim penipuan Tun sendiri. Tun terjerat dengan perangkap sendiri. Tun tersepit dan terhimpit.

    Tun letak jawatan.

    Tun letak jawatan dengan menyangka Tun akan dilantik semula sebagai PM dan menjadi lebih perkasa dan lebih berkuasa dari sebelumnya.

    Sangkaan Tun meleset. Kini Tun semakin tersepit dalam lubang yang sangat sempit. Tiada ruang lagi. Maka Tun kini cuba untuk memutihkan kembali diri Tun yang dah malap dan semakin gelap.

    Tulisan terkini Tun dalam artikel ini jelas menggambarkan usaha itu.

    Semuanya tidak memihak kepada Tun sekarang. Satu demi satu musibah kini menimpa Tun, keluarga Tun dan mereka yang rapat dengan Tun. Kini Tun semakin dimamah usia. Tidakkah Tun pernah terfikir bahawa segalanya sudah berakhir atau perlu diakhirkan?

    Sudah-sudahlah, Tun. Berihatlah.

  135. Salam bahagia dan selamat berpuasa Tun,
    Tun membicarakan tentang takut dan malu serta baculnya orang Melayu. Berani tak bertempat juga bodoh namanya sampaikan orang nak screw pun percaya juga. Mungkin Tun terlalu sibuk untuk melihat dan mendengar apa yang diperkatakan kepada penggundi Cina oleh DAP terhadap Tun semasa kempen pilihanraya lalu, atau Tun lihat dan dengar tetapi bacul untuk menjawab kejian dan penghinaan itu.

    Tun mungkin ada persamaan dengan DAP, selalu menganggap Melayu senang diperbodohkan. Dengan menggula-gulakan orang Melayu untuk menutup mulut, membeli hati dan mempergunakan mereka. Ya, memang ada Melayu sebegitu, jika tidak takkan tanah resab Melayu menyusut sekali, dadah di kalangan anak Melayu begitu teruk, Bahasa Melayu hancur, Perlembagaan sudah tidak dihormati. Sedangkan pemerintahan kononnya di tangan Melayu, pembuat dasar Melayu, pentadbir Melayu, penguatkuasa Melayu, kerani pun Melayu, budak suruhan yang dibahasakan “Ahmat” oleh tokey-tokey itu pun Melayu.

    Namun, Melayu juga cepat suaikan diri, muhasabah dan berubah, seperti juga perubahan dari menyokong segala pandangan dan menghormati Tun kepada sebaliknya. Orang Melayu resah dengan cara pemerintahan Tun Bersama DAP selama 22 bulan. Keputusan beberapa pilihanraya kecil lalu menjadi kayu pengukur. Ramai masih simpati kerana percaya Tun sebagai PM hilang kawalan terhadap DAP, tetapi apabila Tun mengaku bahawa segala tindakan dan dasar kerajaan adalah dibawah pengetahuan dan persetujuan Tun maka tiba masanya simpati berubah menjadi benci.

    Banyak berlaku selama 22 bulan DAP di Putrajaya. Mungkin Tun ingat Melayu terlalu bodoh untuk dapat tahu. Banyak cerita tentang penasihat dan pegawai-pegawai khas yang dibawa masuk mengubah dan mengarah itu ini kepada pegawai-pegawai kerajaan di kementerian-kementerian yang dikuasai mereka. Kementerian yang terlibat pula penting-penting belaka. Walaupun ada sesetengah kementerian menterinya Melayu dengan timbalannya DAP tetapi timbalan lebih berkuasa sebab menteri Melayunya dungu. Dasar dan halatuju baru mula membentuk corak. Betullah jika Tan Sri Muhyiddin ada kata “tidak boleh tunggu lagi, sekaranglah masanya”.

    Untuk pernyataan terakhir Tun yang “DAP tidak mungkin hancur Melayu” ianya sangat tidak boleh diterima bila menilai dasar parti mereka, gerakan “Malaysian Malaysia”, tingkahlaku mereka pada 13Mei69, “deklerasi Setapak” dan deklerasi lainnya serta tindak tanduk sepanjang keujudan mereka. Menolak DAP tidak bermakna bersetuju menerima pemimpin Melayu penyamun yang rasuah, salahguna kuasa dan buruk perilakunya. Selepas menolak DAP, pemilihan akan dibuat di antara pemimpin yang ada yang terbaik di antara mereka. Kebencian kepada seseorang yang dituduh penyamun lalu sanggup memberi kuasa kepada musuh bangsa bermaharajalela adalah tindakan bodoh. Melayu cerdik tentu boleh menewaskan penyamun dan menghapuskan musuh sekaligus. Mungkin Melayu lain mampu lakukannya dan bukan Tun.

  136. Assalammualaikum,

    DAP Hancur Melayu ?

    1. Ahli DAP pertikaikan tulisan jawi, walau pun 6 muka surat di buku teks. British meletakkan Sultan-Sultan untuk menjaga urusan berkenaan budaya Melayu.

    2. Ahli DAP membebaskan pemimpin berkait dengan pengganas LTTE tanpa perlu dihakimi di mahkamah. British menentang pengganas kominis.

    3. Ahli DAP mempetikaikan hak Melayu berniaga dengan slogan BMF. British tidak mempertikaikan hak Melayu berniaga dengan kepentingan kaum sendiri.

    4. Ahli DAP menuntut hak milik kekal tanah di Perak. British memberikan hak Malay customary land.

    5. Ahli DAP menuntut hak Melayu untuk murtad. British tidak pernah menuntut hak Melayu untuk murtad.

    6. Ahli DAP boleh boikot uparaca melantik MB Perak dan tidak hormat Sultan. British meletakkan Sultan di aras yang betul.

    7. Ahli DAP mempertikaikan laungan azan di Dewan Rakyat. British tidak pernah mempertikaikan laungan azan di Malaysia.

    Betul, “DAP tidak menghancurkan Melayu tetapi British cuba untuk menghancurkan Melayu.”

  137. Tun M

    Tak baca ka, komen2 kat FB? About 90% anti Tun. DSN 90% on his side. So now Tun nak kita sokong DAP pula. Sorry, can’t do that!.

    Tengok saja penyokong Tun dalam Bersatu, gaji bekas Menteri lompat pagar 55K satu bulan, belum masuk segala macam jenis elaun dia dapat. Belum cerita lagi gaji bekas Menteri Kasut or bekas Menteri Sijil Palsu dan segala macam bende mereka dapat. Jangan kata fitnah, fake news, bekas Menteri Lompat Pagar yang volunteer information.

    Tun minta aje borang keahlian DAP, mohon jadi ahli. Semangat kecintaan tak boleh dibuang begitu saja 😀

    In the meantime, I tengah cari jalan cari duit nak cover hutang, nak bayar hutang, nak beli ubat, nak beli food, macam2 tau, bukan ada time nak popet popet hal rebut kuasa politik.

  138. Assalamualaikum Tun.

    Kenapa Melayu sahaja yang dipersoal?

    Kenapa tidak DAP yang rasis dan PKR yang kononnya multi racial dipersalahkan sebagai penyebab kejatuhan kerajaan PH?
    Bukankah mereka yang mendesak Tun untuk meletak jawatan PM untuk memberi laluan kepada DSAI yang boleh mereka kudakan? Bukankah P Ramasamy dan ramai lagi pemimpin PH yang bertindak keterlaluan?

    Namun bukankah pemimpin Melayu Bersatu yang sokong dan pertahan Tun?

    Kenapa Mat Sabu dan Amanah tidak dipersalahkan? Bukankah ketaksuban mereka menjilat DAP sesuatu yang perlu dipersalahkan?

    Apakah semua ini salah Melayu semata?
    Bukan, lensa kita berbeza.
    Melayu menolak kleptokrat dan korup. Tapi Melayu sudah tidak tahan dengan PH yang menolak Melayu… Tolak jawi, sembah LTTE, bomba terkorban….

    Adakah Melayu akan terbilang jika membiar P Ramasamy berleluasa?

  139. Salam TUN

    Tepat sekali Melayu tak akan hancur oleh kerana DAP. Setuju sangat. Melayu tidak akan hilang di dunia. Itu kata-kata hikmat dari Laksamana Hang Tuah seperti terukir dalam riwayatnya.

    2. Melayu bukan satu bangsa tetapi adalah satu gabungan bangsa-bangsa berasaskan ikatan agama yang diredhai Allah iaitu Islam. Melayu adalah bangsa-bangsa yang bertuhankan Allah yang Esa dan berasulkan Muhammad, mengamalkan Budaya Melayu dan menggunakan Bahasa Melayu dalam pertuturan harian.

    3. Sifat Melayu sangat mulia berlandaskan ajaran agama islam yang berpandukan Al Quran al karim. Perasaan Melayu sangat lembut dan penyabar. Sangat pemurah dan penyayang. Melayu sejati mempunyai sifat-sifat yang dicontohkan oleh nabi Muhammad saw ķepada manusia.

    4. Melayu adalah satu gabungan bangsa-bangsa yang sangat kuat kerana gabungan bangsa-bangsa yang dikenali sebagai Melayu ini adalah berlindung pada perlindubgan Allah. Namun Melayu sekarang dilemahkan sendiri oleh kumpulan pemimpin-pemimpin bangsanya sendiri.

    5. Pada hemat saya ketua tertinggi Melayu iaitu Raja-Raja nya sudah luntur iman mereka. Mereka bukan payung agama islam. Mereka tidak dinasihat dengan ikhlas oleh ulama bertaraf wali-wali Allah. Penasihat agama mereka sekarang adalah dari gulungan yang sangat bergantung pada gajian dari Tuan-Tuannya. Mereka dijadikan seolah-olah peguam yang menggunakan petikan Al Quran yang disalahtafsirkan bagi membenarkan perbuatan mungkar yang dilakukan oleh Raja-Raja. Mereka sangat takut pada Raja (makhluk) berbanding takut kepada Allah.

    6. Sistem demokrasi yang digunakan bagi pemerentahan negara pula telah melonggarkan lagi pegangan umat Melayu ke atas Iman kepada Allah dan Rasul. Rakyat Melayu tidak diajar mengenal Allah dan Rasul dengan betul. Sebaliknya semua rakyat jelata tidak kira beriman atau pun tidak dibenarkan memilih wakil untuk diberikan amanah menguruskan kerajaan. Sifat tamak haloba, hasad dengki dan segala macam perkara mungkar dipupuk dipupuk dalam hati orang Melayu.

    7. Mereka yang dipilih dan seterusnya mentadbir dan mengurus kerajaan bagi pihak Raja-Raja. Mereka ini pula, oleh kerana keimanan mereka lemah atau tidak beriman khususnya mereka yang bukan islam, sangat tamak hingga sanggup bawa masuk rakyat asing secara sah dan haram yang akhirnya menjualkan kerakyatan kepada pendatang tersebut dengan harga tinggi untuk menjadi kayaraya.

    8. Mereka yang melakukan khianat pada negara ini pula dilindungu oleh ahli-ahli politik dan anggota pemegang jawatan tertinggi dalam pentadbiran negara. Akhirnya maka sistem demokrasi bertukar bentuk menjadi sistem kleptokrasi. Kerajaan sistem kleptokrasi ini bukan saja merampas, menyamun dan mencuri harta yang terkumpul dalam perbedaharaan negara dan harta rakyatnya sendiri. Perbuatan ini amat tidak islamik.

    9. YABhg TUN tentunya tahu bahawa selama ini, juga berlaku pada masa pemerentahan TUN dulu, Malysia bersama dengan 73 buah di dunia dapat menggunakan satu Dana Dunia (global account) yang disediakan untuk dipinjam oleh negara-negara di dunia tanpa mengira agama bagi membina ekonomi negara masing-masing. Sebelum ini Dana tersebut dipegang atas nama Pemegang Amanah bergilir-gilir. Sekarang Pemegang Amanah kepada Dana tersebut sudah ditukar kepada Ablen Ibram Hamid (AIH). Sebaik pertukaran Pemegang Amanah berlaku (tanpa pengetahuan kerajaan kleptokrasi), Pemegang Amanah yang lama itu telah didapati mati secara pelik dan mengejutkan.

    10. Maka kemudian timbullah cerita yang dihebahkan oleh Neil Keenan berkenaan cerita pengelibatan PM dan TPM KLEPTOKRASI yang terkantoi dalam usaha hendak membolot seluruh Dana Dunia yang sudah berpindah milik. Neil Keenan pula bahawa AIH sebagai The Dead Man Walking.

    11. Mengikut khabar angin AIH (The Dead Man Walking) ada menghubungi 5 orang pembesar negara termauk TUN sendiri (waktu itu TUN belum lagi PM-7. Juga difahamkan TUN mengenali AIH kerana beliau pernah berkerja di dalam pasukan di bawah penguasaan TUN. Malangnya kes ini nampak macam tidak dipedulikan.

    12. Kes DANA DUNIA yang kini dinamakan kepada AIH awalnya diserah kepada DOJ USA. Oleh kerana kes ini melibatkan bukan sahaja Malaysia malah juga melibatkan 73 buah negara lain maka Kes dipindahkan ke International Court of Justice (ICJ).

    13. Kini Dana AIH telah dibekukan. Semua perjanjian dengan semua negara peminjam (termasuk Malaysia) telah dibatalkan. AIH beri syarat perjanjian baru hanya akan dibuat semula apabila semua Dana yang telah dipinjam dan dicuri berserta faedahnya (selama ini tidak dibayar oleh negara peminjam) dikembalikan. Proses penyerahan semua yang dituntut oleh AIH dupertanggungjawabkan kepada ICJ.

    14. Beberapa kali ICJ mengaturkan proses penyerahan tersebut tetapi gagal. Khabarnya ada halangan dari Malaysia sendiri menyebabkan kegagalan tersebut. Kini ekonomi semua negara yang terlibat mengalami kejatuhan ekonomi yang sangat teruk.AIH telah menghebahkan kepada negara berkenaan bahawa perjanjian beri pinjaman Dana tidak dapat diberi selagi penyerahan tidak disempurnakan. Khabanya penyerahan terhalang kerana tentangan dari Malaysia.

    15. Baru-baru ini khabarnya lagi ICJ dan Malaysia telah bersetuju akan melakukan penyerahan dibuat di Mahkamah Malaysia. Penyerahan sepatutnya disempurnakan sebelum tamat tempoh yang dipersetujui oleh Malaysia sebelum atau pada 4 Mei 2020. Nampaknya masih terhalang. Tak tahu apa sebabnya?

    16. Diharap TUN juga mengikuti perkembangan penyerahan Dana AIH tersebut. Sepatutnya Malaysia yang dipimpin oleh Raja-Raja, PM, TPM, MENTERI-MENTERI (majoriti beragama islam), Ketua-Ketua Jabatan Kerajaan Melayu, Polis dan Tentera majoriti Melayu yang beriman mengamalkan undang-undang bersandarkan islam. Kerajaan bukan tidak boleh merampas harta dari Perbendaharaan negara malah lebih tidak boleh lagi merampas Harta rakyat sendiri yang beragama islam pula.

    17. Perbuatan ini sangat zalim. Khabarnya AIH telah munajat pada Allah. Dipohon jika benar Harta yang dipertanggungjawabkan padanya adalah Amanah Allah kepadanya maka AIH serahkan urusan untuk menuntut penyerahan itu kepada Allah semula. Kebetulan setrlah munahat tersebut maka lahirlah wabak virus dari China (salah satu negara peminjam). Ramalan dari dunia sebelah menyatakan bahawa jika selagi penyerahan ini tidak disempurnakan maka dunia akan alami bencana. Khabarny selagi tidak berlaku penyerahan Allah akan meningkatkan lagi bala dengan memanaskan bawah bumi (agaknya letusan gunung berapi akan berlaku). Jika masih tidak diserahkan juga maka dikhabarkan Allah akan menaikkan air laut ke atas bumi (agaknya sunami akan berlaku). Kita tak perlu percaya tetapi kalau dengan qudrah iradah Allah semua boleh berlaku.

    18. Khabarnya juga AIH tidak menyangka tindakan Allah begitu rupa. Beliau telah munajat lagi mohon menarik balik permohonan pertamanya. Malangnya dunia sebelah menjelaskan bahawa Allah tidak terima permohonan kedua ini. Dengan itu andainya benar dan benar untuk mengelakkan murka Alllah kepada manusia dunia yang tidak beriman ini maka hendaklah penyerahan disempurnakan.

    19. Tulisan ini bukan untuk menakutkan sesiapa sebaliknya ia menakutkan saya. Saya takut Melayu benar-benar tidak beriman lagi. Melayu telah lemah dilemahkan oleh Melayu sendiri. Oleh itu saya berdoa kepada Allah supaya Melayu menyedari kesilapan yang dilakukan selama ini. Baliklah kepangkal jalan dan berpeganglah pada tali Allah dan bernazarlah pada Tuhan yang tidak bernama.

    20. Berdoalah. Berimanlah dengan Allah dan Rasul wahai Melayu. Kisah Nabi Musa dengan Firaun sudah terbukti. Kisah kaum Nabi Nuh dsn kaum Nabi Lut juga sebagai bukti Allah Maha Kuasa.

    Allahu’alam.
    Salam.

  140. Salam YAB Negarawan Ulung Tun Dr. Mahathir,

    1. Orang Melayu sepatutnya jenis yang kuat jati diri dan tidak mudah mengalah; mesti kuat berusaha.

    2. Agama Islam mengajar kita supaya tidak membenarkan diri dijajah; mesti memerdekakan diri.

    3. Tun memang seorang yang kuat jati diri Melayu, dan seorang yang amat berprinsip.

    4. Malangnya kita ada pemimpin-pemimpin tertinggi Melayu-Islam yang LEMAH dan mudah tunduk kepada kuasa/orang asing.

    5. Saya ingat lagi, kaum China (dll. kaum bukan Melayu-Islam) mula naik lemak tidak lama selepas Tun Abdullah menjadi PM.

    6. Tun berusaha menurunkan Tun Abdullah; Tun lancarkan blog CHEDET.

    7. Tun Abdullah meletak jawatan, tetapi malangnya pengganti beliau DSN juga seorang yang amat LEMAH – senang dipengaruhi oleh orang lain/asing.

    8. Kaum bukan Melayu-Islam semakin naik lemak dan semakin biadap.

    9. Tiba-tiba muncul pula skandal 1MDB dan entah apa-apa skandal negatif yang menggemparkan Malaysia dan seluruh dunia.

    10. Semua ini amat memalukan kita sebagai Melayu-Islam. Kerana ada pemimpin sebegini, orang bukan Melayu termasuk si Polan yang kerap gila meroyan (dungu / sakit mental) di sini, menuduh kesemua orang Melayu korup, pencuri/ penyamun/ perompak/ tamak, makan dedak, dll.

    11. Apa pun saya tidak berapa setuju dengan hubungan rapat Tun dengan DAP. Tun mungkin terlalu bersangka baik terhadap ahli2 DAP yang majoritinya dari kaum Cina. Kalau Tun mahu tahu perangai sebenar para pemimpin dan penyokong DAP, Tun baca apa yang HBT456 tulis di sini yang selalu menghina dan memfitnah orang Melayu dan Islam sewenang-wenangnya.

    12. Kita juga ada PENYAMAR yang menggunakan ‘pseudonym’ Fariq Islam, seorang KAFIR yang dengan tidak bermoral guna nama ‘ISLAM’ untuk mengelirukan para pembaca. Senanglah dia MENCELAKAKAN orang Melayu-Islam, dan tidak dituduh RASIS! Inti pati penulisan dia menjurus kepada ideology DAP. Dia boleh tipu sesetengah orang tetapi dia tidak boleh tipu saya (This person has NO SHAME AT ALL!). Ini jenis manusia yang TIDAK TAHU MALU langsung – sama dengan HBT456; sudah kantoi tetapi buat muka tebal. Mungkin ada orang Melayu-Islam yang terikut-ikut dengan sikap buruk orang sebegini.

    13. Ya, Tun berasa amat malu, tetapi banyak orang di Malaysia yang tidak tahu malu. Ia tidak terhad kepada orang Melayu sahaja. Yang bukan Melayu / Islam lagi banyak yang tidak tahu malu. Ingatlah, “Sifat malu adalah sebahagian dari IMAN”. Ini sepatutnya menjadi pegangan orang Melayu / Islam.

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  141. Assalamualaikum, Tun.

    We need to screen through some irresponsible statement, that DSN was involved in alleged corrupt practices due to being fooled!

    If a leader can be chosen to be PM, is he so naïve?

  142. Assalamualaikum, Tun.

    It’s saddening that always there’re some who tend to side Tun when Tun was in power and betray Tun when Tun is no longer in power.

    It’s also saddening that these people are still leveraging on race card to survive politically, disregarding the interests of this nation, as a whole.

  143. Assalamualaikum, Tun.

    Kenyataan Tun tepat. Golongan elit dan berpendidikan Melayu percaya yang DAP tak dapat buat apa-apa yang memundaratkan kepentingan Melayu. Namun, ramai di kalangan pemuda-pemudi Melayu telah dicuci otak, sampai tak tahu menapis tuduhan politik.

    Kenalah kita faham –
    – Kaum Cina hanyalah minoriti
    – Kerusi yang ditandingi DAP tak sampai 20% daripada jumlah keseluruhan
    – Dalam DAP, ada juga pemimpin-pemimpin Melayu
    – Berapakah jumlah pemimpin DAP diberi jawatan cabinet?
    – Dalam HARAPAN, ada Tun, Anwar, Mat Sabu, Mukhriz, Zaid Ibrahim dan sebagainya yang berdarah Melayu dan berjuang untuk kepentingan Melayu
    – Tak akan DAP begitu bodoh nak menentang Melayu
    – Kerajaan DAP Pulau Pinang telah membuat peruntukan kewangan yang banyak kepada masjid-masjid, surau-surau dan badan-badan kebajikan Melayu

    Walau bagaimanapun, ingin saya peringatkan bahawa orang Melayu tak suka Lim Guan Eng. Bukan sahaja orang Melayu, malah orang Cina memarahinya kerana mempergadaikan nasib Universiti TAR, menyusahkan komuniti peniaga Cina dan mengkhianati pengundi-pengundi Bagan dengan janji kosong yang Plaza Tol Sungai Nyior akan dimansuhkan.

  144. I believe Tun M knows what he is doing.
    Unlike so many politicians in the world, i believe Tun M is an honest man.
    If people wanted to go TSMY side then let them go ahead, we dont need them here.

    Loyalty,integrity,honesty is expensive and rare these days.

    TQ Tun

  145. EVEN MR TRUMP THREATENED TO SELL EQUITY FUND LISTED IN MAINLAND CHINA TO PAY AMERICAN CASH AS UMEMPLOYEMENT RATE INCREASED TO 20% CAUSED BY GLOBAL PANDEMIC, IT IS NOT AN ISSUE TO ME AS MALAYSIAN.

    ONLY AMERICAN CAN PRINT USD, CHINA CANNOT PRINT YUAN?

    ITS AN INTERNAL AFFAIR AND BILATERAL TRADES BETWEEN THESE 2 LARGEST ECONOMIES, I HAVE NO ISSUES WITH IT.

    MEN OF DIFFERENT PRINCIPLES CAN NEVER WORK TOGETHER BUT I FOR SURE WONT BOYCOTT USA OR CHINESE BRANDS JUST BECAUSE OF HATE POLITICS JUST LIKE WHAT UMNO, PAS AND MIC DID IN THE PAST WHAT.

    THEY CAN CHOOSE RAGE, I CAN CHOOSE LOVE, NP.

  146. Interesting, lecturing a 90 year old man of the nation history. I’m pretty sure no offense would be taken because your opinion does not matter with no sources to back up your claims.

  147. SPEAK MANDARIN, TUN CANNOT UNDERSTAND?

    ANYO, 君は MAU SIPEAK KAI CHEUNG OR FARANSAI CHEUNG ALSO NO ISSUE ONE, YOU CANNOT BE JELES ONE, TWINPEAKS.

    PAKAI APP LAMGUAGE, AND PAY FOR IT, SO SUSAH MEH?

  148. Tun,

    You are good and great… but you are out of time!!! can you accept what other opinion? or you just want people only to hear you? and that is you!!! only want folks to hear you.. in reality.. you wont hear and dont see down there…
    Think.. how many time you said that ‘malay is lazy’ how many time??? is this the best you may pray for malay??
    SENANG CAKAP LA…. ORANG BAGI NASIHAT KAT KAU PERNAH KE KAU NAK DENGAR ORG TUA????

    KENAPA ORG MARAH SANGAT DGN KAU TUN???
    PENAH KE KAU FIKIR???

    SELAMA NI KAU SAHAJA YANG BETUL… ORG LAIN TAK PERNAH BETUL…

    SORRY EMOSI SIKIT TIME NAK BUKA NI…
    FIKIRKAN… YOUR TIME IS OVER… REST in Peace!!!

  149. Assalamualaikum, Tun.

    UMNO korup dan DAP kedua-duanya menghancurkan Melayu. Pilihan yang susah.

    Di peringkat rakyat bawahan, penyokong DAP terlalu bongkak. Asal ada kaitan dengan Melayu saja, semua ditolak.
    Banyak pemimpin DAP yang keterlaluan. P Ramasamy dan rakan-rakannya terang-terang memusuhi Melayu. Hati Melayu hancur sebagai mana kemarahan Melayu masa peristiwa 13 Mei. Tapi Melayu kini tidak merusuh. Melayu kini mengambil langkah sheraton.

    Saya undi PH pada pilihanraya lalu kerana menolak kleptokrat. Saya masih benci kleptokrat kerana kleptokrat akan menghancurkan negara bangsa. Tapi saya kini menolak DAP kerana kehancuran dibawa DAP lebih pantas untuk bangsa dan agamaKu.

    Cuba Tun lihat dari lensa kami. Kami bukan takut pada DAP. Tapi kami meluat dengan DAP yang mendesak Melayu, dan rasa jijik dengan pemimpin Amanah yg tak henti menyanjung DAP.

  150. Tun,

    I wouldn’t be too quick to judge another Malay leader, if I was Tun. Tun is also just like DSN, a typical Malay leader.. no difference TO the Chinese. Only maybe it was fortunate there was no scammer like JL during Tun’s time.

    And I wouldn’t give too much credit to Tun’s “ally” the DAP. You have to be very careful. Does Tun understand them when they speak Mandarin among themselves in Tun’s presence(?), and them smiling at Tun at the same time(?). Of course, Tun probable smiles back..

    Sorry Tun, no offence..

  151. Tun,

    Just a minor comment to correct Tun on the British. The Malayan Union was not another plan to resume the postwar colonisation of Malaya. It was the opposite in fact. The United States had ordered European powers to decolonise in order to prevent another First and Second World Wars. The Chinese forced the departing British, for the Malayan Union concept, in order for them not to be controlled by the Malays, once the British left. The British wanted to leave nonetheless. The Malayan Union was a Whitehall compromise, in order to facilitate a smoother transition to an independent Malaya. They didn’t want to upset the Chinese in Malaya, so the British told them that they would remain in charge for a short while. But make no mistake… the British WERE leaving because they had to. Not an option anymore in the postwar.

    But of course, UMNO leaders at the time halted the Malayan Union in favour of the present Constitution we have today. The Chinese and a splinter of non-Malays revolted in what is now known as the Communist Emergency. The rest is history, as they say..

    Just one more comment.. if Tun allows. DSN is just another typical Malay/Bumiputera.

    DSN was easily fooled by a fugitive called JL (a Chinese). Tun and DSAI are in the same boat too, but by an organisation called DAP.

    All ordinary Malays/Bumiputeras know this.

    Sorry Tun.. no offence.

Comments are closed.