MANUSIA BERSIFAT BINATANG

1. Kita hairan.

2. Tiap hari kita lihat ratusan orang Palestin di Gaza dibunuh oleh tentera Israel. Tiap seorang orang Palestin tentu sedar esok mungkin mereka yang akan dibunuh oleh letupan bom dan roket Israel.

3. Bandar Gaza dan bandar-bandar lain juga sudah diserang sehingga tidak ada satu bangunan pun yang masih terdiri. Kerapkali pula bangunan-bangunan dibom dan diruntuh bersama dengan penduduk yang ada di dalamnya. Ramai dari mereka ini tidak dapat dikeluarkan setelah mereka tertindih di dalam rumah runtuh. Mereka tentu mati apabila tidak dapat dikeluar.

4. Bangunan yang diserang dan runtuh hancur termasuk hospital dan sekolah. Serangan ke atas bangunan-bangunan ini diharamkan oleh undang-undang perang. Tetapi tentera Israel tidak hirau undang-undang perang. Dengan sengaja mereka serang hospital di mana pesakit masih ada dalamnya.

5. Yang sengaja dibunuh melalui serangan tentera termasuk orang awam, perempuan, budak-budak dan kanak-kanak yang baru lahir. 70% dari yang sudah dibunuh terdiri dari wanita dan kanak-kanak.

6. Tetapi penduduk Gaza tidak cuba lari tinggal wilayah mereka. Biarlah Israel serang sehingga ribuan akan mati dan ribuan lagi cedera parah, penduduk Gaza tidak lari untuk selamat diri.

7. Rancangan Israel untuk tawan Gaza tidak akan berjaya. Tetapi tiap seorang dari penduduk Gaza yang masih hidup sudah kehilangan ahli keluarga kesayangan mereka.

8. Mereka tidak akan lupa akan apa yang dilakukan oleh Israel. Selagi ada nyawa dibadan mereka akan musuhi orang Yahudi. Perasaan ini akan diteruskan melalui generasi-generasi yang menyusul.

9. Kata Israel mereka bertindak membunuh orang Palestin untuk menyelamatkan Israel. Oleh itu mereka akan bunuh semua orang Palestin.

10. Mereka tidak akan berjaya. Sampai bila pun orang Palestin akan ada. Dan mereka akan serang Israel dan orang Israel.

11. Niat jahat Israel tidak akan berjaya sepanjang zaman. Yang akan berjaya ialah nama buruk orang Yahudi dan Israel di seluruh dunia akan berkekalan. Dunia akan pandang orang Yahudi dan Israel sebagai manusia yang bersifat binatang, yang tidak bertamadun, yang perlu dimusuhi sepanjang zaman.

Leave a Reply